Mattias summerar sommaren

Underbara sommar!

Redan i Augusti förra året började jag längta till nästa års fiske. Det känns som säsongen är över trots att man har Mörrum och Emån framför sig. Sen är det slut. Man känner en viss tomhet och försöker ladda om för jakten som startar när fisket slutar. Men hela hösten / vintern  från oktober till februari längtar jag till laxfiskets start den 1:a februari i Skottland.

Efter vår återigen lyckosamma premiär i Tweed där jag lyckades fånga 2 fina springers så dröjde det 2 månader till det var dags för Spey och Dee. Återigen var jag lyckosam och lyckades få några nystigna laxar med ett praktexemplar på 100 cm som störst. Då var säsongen redan räddad och alla laxar detta år utöver dessa var bara bonus. De resorna har vi bloggat och nu återstår hur det gick på sommaren. På sommaren blir det inte mycket livebloggning då man vill känna att man kan slappna av på resan så jag efterbloggar vad som hände. I höst kommer jag blogga om detta och delar in den i 3 delar: v. 26, v. 28, v. 29-30.

Laerdal v. 26

Vecka 26 var vi tillbaka i paradiset igen, i underbara Laerdal, på fina Hauge. Jag, Amanda, Jonas, Pelle, Calle och Stefan kom upp i god tid efter att jag och Amanda bott på spa 2 nätter i Norefjell. Perfekt uppladdning och inte så lång biltur innan fiskestart! Regnet hade öst ner och älven steg ordentligt fick vi rapporter om. Samma dag vi kom var vattnet på väg upp och hade på kvällen nått 120 kubik och sedan sjönk den hela veckan.

Calle och Stefan körde igång prick 12.00 medan vi andra chillade ett tag. 12.30 hugger det direkt på minken Calles fluga och en kanonfin fet lax kunde landas. Bra start!

Jonas hittade receptet

Alla blev väldigt förväntansfulla efter denna grymma start, sen steg vattnet enormt och vi tog det lite lugnt med fiskandet. Jag och Jonas fixade käket och vi njöt av att ha en hel vecka kvar i paradiset.

Nästa dag hade vattnet börjar sjunka och jag, Calle och Jonas lyckades få varsin fin Laerdalslax. När Jonas fick på sin tittade alla utom Jonas på fotboll: Island mot England och en bit in i andra halvlek ringer Jonas från Hauge Rock pool och säger att han har fisk på! Jag springer ner i mina långkalsonger och Foppatofflor med kameran i högsta hugg. Där står han, i slutet av poolen och säger att den är på väg över nacken och det innebär att han får bada eftersom han måste vada utanför en buske. Jag tar hans mobiltelefon och hämtar håven och kör igång kameran. En dramatisk fight börjar och trots flera håvningsförsök så landar vi inte fisken förrän långt nere i Hunderi, Olsen pool. Strömmen var hård på vår sida och fisken var omöjlig att se för håvaren p.g.a. ljuset + en mycket stark fisk vilket bidrog till den långa fighten både tidsmässigt och längdmässigt.

Till slut kunde vi en kilometer nedströms huggpoolen landa en 102 cm och ca 11 kilos praktlax och Jonas kunde pusta ut..

Se filmen på fighten:

river spey

Otrolig havsöring

Vi fiskade inte så mycket på nätterna utan sparade på energin till dagarna. En kväll var jag och Jonas kvar till sist. Klockan blev 23 och jag tänkte fiska av nederdelen av Grønnebank, right bank. Det var lugnt fram till sista kastet som jag gjorde precis i slutet av poolen, på nacken. PANG! Ett otroligt hårt hugg som följdes av en kaskad av vatten och en dragkamp mellan fisken och mig för att den inte skulle gå över nacken. Lax tänkte jag och var säker på att jag skulle tappa den om den gick ner till nästa pool. Dragkampen vann fisken och jag fick ta mig fram så snabbt jag kunde till nacken. Som tur var simmade den kvar i vitvattnet, i bakströmmarna och jag kunde sköta drillningen med max 8 m lina ute. Fick lite havsöringsvibbar då den ofta var uppe i ytan och plaskade. När jag började fundera över landning kom Jonas och hjälpte mig. Han hade försökt att ringa men förstod att jag drillade när jag inte svarade. En 86 cm havsöring låg och blänkte i vattnet. Vi vägde den i vågnät och vågen visade 6,6 kg. MITT NYA PB för atlant-havsöring! Underbart! Tror den blev årets största i Laerdal 2016.

Största, bästa och roligaste fisken på resan

Dagarna flöt på med bra fiske. Jonas som haft lite trögt laxmässigt i Laerdal de senaste åren hade verkligen hittat receptet i år: Tung lina med stor sunray. Så det blev en del storlaxar för mr Runnberg. Pelle kämpade på och lyckades lura flera laxar till hugg men dessvärre tappade han dem innan de skulle landas. Amanda kämpade på som aldrig förr och i mitten på veckan kände hon sig nästan lite uppgiven när hon strax innan en kaffepaus bytte taktik: Tvärare kast med den tyngsta linan hon hade. På första kastet small det på en fisk i djupet av poolen som i början bara stod och stångade med huvudet. Som tur var så slapp jag springa denna gång eftersom jag var 10 m från henne och jag satte igång filmandet direkt. Skrek till Pelle att hämta håven och en mycket spännande och nervkittlande fight hade börjat. Amanda har haft lite otur med storlaxarna innan och tappat dem men denna gången kände jag att det var hennes tur att vinna. Efter att ha drillat fisken på djupt vatten bestämde sig fisken för att gå nedströms så Amanda fick gå efter. Poolen är bred och fin men har en del stora stenar som fisken lätt kan gå runt och på så sätt komma loss. Amanda tog den hårt och ett härligt knarrande hördes från hennes Classicrulle. Ibland kom den upp till ytan och vi såg att det var en riktigt stor fisk.

Det började närma sig landning och jag tog på mig ansvaret för håvningen. Pelle var lugn som en filbunke medan jag inte kunde koppla av och var jättenervös. Amanda skötte drillningen kanon, visade inga tecken på nervositet och vi kunde håva fisken på första försöket! En kanonfin hona på 103 cm.

När fisken låg i håven kom alla känslorna ut på Amanda som lade sig i gräset och visade en otrolig glädje över sin fina fångst. Jag vrålade när jag visste att den var säkrad i håven och det kändes underbart att Amanda äntligen fick en riktig storlax! Jag såg på Pelle hur lycklig han också blev. Dessa känslor visas på filmen där slutet av fighten visas, resten kommer i vinter när jag har tid med redigering av allt material jag samlat på mig i sommar.

Laerdal salmon fishing

Köpte en ny drönare inför Laerdal

Hade med mig en drönare förra sommaren som jag krashlandade för den inte fick gps signaler så jag bestämde mig för att köpa en ny denna sommar. Hade som mål att få med någon drilling från ”drönarview” Glömde den i stugan de första dagarna men en dag bar jag med mig den vart jag än gick. Hade precis satt mig ner för att vila vid lunchtid när jag hör Jonas ropa – FISK!

Snabbt upp med drönaren från väskan, på med den och invänta GPS-signaler. En minut senare var den i luften och började filma. Här ser ni resultatet:

Skam den som ger sig

Sista dagen i Laerdal kom och på morgonen lyckades Jonas få ytterligare en fisk. Jag kände mig otroligt nöjd med resan och åkte med Amanda till stugan innan fisket var slut kl. 12.00. Den enda som stannade kvar var Pelle som inte ville ge sig. Med 2 tappade storlaxar förra året  och 5 tappade fiskar i år kämpade han sig kvar till sista sekunden. Kl. 11.55 drar det i hans fluga och där satt den! Han försökte få kontrollen över fisken och efter några hopp och långrusningar ringde han Amanda som direkt sa till mig att – Nu har pappa fisk på! Vi satte oss i bilen och åkte lite för snabbt dit. Parkerade bilen, tittade ner mot älven, såg honom stå och drilla och sprang dit. Han såg riktigt nöjd ut när vi kom fram. Beachade in den rutinerat och vi var alla oerhört nöjda. Nu hade alla som fiskat en vecka fått fisk.

Längtar otroligt mycket till nästa år vi kommer till Laerdal. Nästa helg är det dags för Mörrum i 3 dagar vilket skall bli otroligt spännande. Har hört lite rykten om att en ”klunkning” skall ske (de släpper på vatten) samtidigt som det kommer bli kallare enl SMHI. Vi fick en avbokning så det finns en plats kvar för den som vill avsluta säsongen värdigt.

Ha en fantastisk höst, återkommer senare med mer sommarbloggning.