Paradiset, nu är vi här igen!

FÖLJ MED 2018! Klicka här!

Vi får börja med att be om ursäkt för en sen uppdatering av bloggen. Men problemet är att vi har otroligt dålig internetanslutning, så vi måste åka iväg med bilen en bra bit för att få bra kontakt.

Hur som helst så har vi det helt fantastiskt här i Spey. Det är första gången både för mig (Jonas) och Mattias, och vi känner redan att detta kommer vara något vi vill fortsätta med. Miljön är fantastiskt vacker här och ibland när man står här och fiskar kommer det whiskydoft som susar förbi näsan. Vart du än åker så stöter du på ett whiskydestilleri och det är bara de stora kända märkena såsom Macallan, Glenfiddich, Aberlour, med många, många flera.

Hela dalen bara andas whisky och laxfiske, paradiset för sådana som oss.

Dag 1

Vi kom till en älv som flommade stor, brun, grumlig och mörkare än whisky var hon. Men Malcolm som visade oss runt till våra beats sa att älven var på väg ner och skulle vara i perfekt kondition till dagen efter. På morgonen hade älven sjunkit ordentligt och färgen var helt perfekt kanske, lite mer cognac än whisky. Efter sedvanlig lottning körde vi igång.

Mattias gäng med Markus (Tyskland), Guy (Frankrike), Jesper (Danmark), Thrond (Norge) och Mattias (Sverige) började uppe på vår övre sträcka Laggan. Jag hade Dennis, Magnus, Calle och Mikael (Mården) med mig till vår nedre sträcka Orton.

Första dagen hade bara börjat och den värmande solen hade precis nått det härliga glidet på Willows pool, när Mården krokade i resans första Springer. En grymt fin lusad fisk på ca 7 lbs. Vi hade dragningsbonanza (ca 15 st) på vårt nedre beat (Orton) på förmiddagen och Calle tappade en fin fisk. Dennis fick en grym chans på kvällen när en lax tog hans lilla sunray, men det hela slutade i en härlig dragning och ångest när Dennis lyfter spöet lite för fort. Han har ytterligare 3 försök från vad vi tror är ”running fish”, de bara drar till hårt i flugan men fastnar inte.

Guy tappade en fisk på vår övre sträcka Laggan, och de hade ett par dragningar med.

Dag 2
..började och det startade precis som dagen innan, Mården klippte en 73 cm Springer på första repan. Magnus följde direkt hans exempel och landade en 69 cm Springer. Magnus första springer någonsin! Extragrattis Magnus!

Tyvärr lyckades Mården glömma sin kamera i ryggsäcken båda gångerna han fick fisk, och Thrond var ensam och tog bara en snabb bild med sin mobilkamera så vi har inte så många bilder av dessa fantastiskt vackra skapelser ännu… men snart så.

Dag 3

Hela dagen är väldigt stilla, ingen ser någon fisk och det är ingen som känner något.

Framåt 18 tiden så börjar fisken röra på sig och vi ser en och annan fisk. När jag twistar hem flugan har jag ett hugg samt missar en fisk.
Thrond som fiskar uppe på Laggan, lyckas till slut att fånga en fin Springer efter ett hårt nötande i Gas pool. Linbyten, flugbyten, ja han prövade det mesta innan det small till på hans relativt lilla fluga bakom hans GL Int/S2/S4 lina.

Nu är det snart dags för kudden, men i morgon, kör vi stenhårt igen.

river spey
92 cm hybrid

Dag 4

En fantastisk dag ska börjas med en fantastisk frukost…  och det blev det.
Calle och Mården hade laddat ordentligt med ägg, bacon, sauterade champinjoner, grillade tomater, Skotska små stekta körvar och massa mer en frukost för kungar, laxakungar hoppades vi ju på.

Vädret var även det fantastiskt med en morgon helt omsluten av solsken och kvittrande fåglar.

Dagens fiskare fick kämpa hårt för att få kontakt med någon fisk, och det var en svår uppgift visade det sig. Jag fick på en fisk i vad jag döpt till ”Suicide pool” jag har döpt den till det för den är så otroligt lång så man vill ta livet av sig innan man är klar med den.
Dennis fiskade den i förmiddags i 3 timmar och hann inte riktigt klart innan lunch..
Tillbaka till mitt napp. Jag hade fiskat mig ner till den punkt att jag hade det 3-gradiga vattnet strax under bröstvårtorna, så sa jag till Dennis – Kolla nu, nu släpper jag ner flugan på vatten där ingen fluga simmat i år! Sedan maxkastade jag och repade av hela skjutlinan ända in till backingen. När linan efter en stund började sträcka så tyckte jag det drog till ett par gånger. Jag lyfte spöet och linan började gå uppåt, är det fisk? Plötsligt kom det ett rejält gung och det började spänna i linan, men med 50 meter lina ute i en stor böj så blir det svårt att kroka en fisk. Så det var bara tomt när jag fick spänn på grejjorna.

Dagen höjdpunkt blev i stället Mattias fisk uppe på Laggan. En liten fin pool med en go inloppsström. Mitt i denna kom det förlösande hugget, med bekräftande gung i spöet. Yes äntligen fisk!! Men tyvärr så visade det sig att detta var en av de ytterst sällsynta Keltarna som fanns kvar i älven. Det är just nu svårare att fånga Kelt än Springer…och Springer är ohyggligt svårt.

Dagen gav inga mer händelser trots att vi fiskade långt in i mörkret.

Nu har vi avnjutit en fantastisk middag som Jesper och Dennis ordnat, så det är snart dags för kudden igen.

Vatten 2,7- 5 grader
Linor int – I/S2/S4

river spey

Dag 5

I morse brann himmelen i rosa rött, det blir regn det vet man sedan gammalt.
Men som tur var så infriades inte den prognosen och inte heller den på våra mobiler som också lovat regn. Dagen blev i stället helt underbar, om man tagit bort lite vind vill säga.

Vi började som vanligt med en brakfrukost, stor buffé med extra allt.

Jag drog upp med mitt gäng till vår övre sträcka Laggan och Mattias tog sitt gäng till Orton.
Det tog bara någon minut så sms:ade Mattias, ”Markus Springer 6 lbs”. Fasiken vad kul, nu kanske det börjar röra på sig i poolerna.
Dagen flöt på med fint fiske, men med dåligt resultat. Jag och Mattias tog oss en utflykt till havet och handlade lite fisk till kvällens middag.

Thrond fightade en storlax i några sekunder, då plötsligt kom det upp ett utterhuvud i andra ändan av linan. Thrond låste rullen och så gick tafsen av vid flugan. Helt sjukt och inget aprilskämt.

Vi drog ett gäng öringar/havsöringar denna sköna dag vid river Spey, men någon mer Springer blev det tyvärr ej. Vi håller ändå ett snitt på 1 lax per dag, vilket är väldigt bra verkar det som om man jämför med övriga Spey för tillfället.

På kvällen fixade vi ihop en fisk- och skaldjurdsoppa som fick bordsgästerna att stumna.,
Nu är det snart dags för kudden, 05;45 ringer klockan igen. Gonatt!

Dag 6 – Sista dagen

Sista dagen är kommen…
Vi startade med en gemensam härlig frukost som vanligt. Starkt kaffe, bacon, ägg, toast, juice m.m.

Sedan ut till våra beats, natten hade gett oss en halv fot extra vatten.
Mattias drog igång dagens happening med att kroka en riktigt fin springer i ”otterspool”, tyvärr bestämde den att det roliga var över efter ett par härliga gung.
Det drogs en och annan havsöring och brunöring på våra underbart vackra laxflugor denna fantastiska dag. Lunch inmundigades med för plats och årstid tillhörande dryck.

På eftermiddagen började det visa sig fisk, och några av oss spetsade våra sinnen för att få en sista chans på dessa så eftertraktade varelser. Jag tror endast det blev ett par lama försök på våra grymma flugor denna kväll…trots (14 grader och vindstilla)
Vi åt en gemensam middag på det lokala hotellet Station Hotel, här hade de förutom en otrolig samling av olika Ginsorter även en helt fantastisk samling whisky. Dyraste i menyn låg på 649,59 GBP för 2,5 cl. Samt 100.000:- för en liten flaska. De har en mycket trevlig personal, god mat och whisky och gin i alla dess former. Rekommenderas starkt om ni kommer till Speyside.

Nu svänger vi vår kosa till Dee och ska köra igång v.14 med nya förväntansfulla fiskare.

Blogg kommer efter första dagen