River Dee – vecka 14 – Måndag

Flygande start för Orre och gänget!

Så var vi tillbaka i River Dee.
Efter en härlig vecka i vackra river Spey, hämtade vi vårt nya gäng på flyget i Aberdeen.
Jag (Jonas) och Mattias fixade biffen första kvällen, sirloin och bearnaisesås enligt tradition…

Upp tidigt imorse 04:00 om man heter Erik Orre…Vi fixade en härlig frukost till gänget och sedan bar det iväg ut till våra sträckor Birse, Dess och Upper Blackhall. Vattnet hade gått upp något sedan lördagen och hade en lätt cognacston. Jag och mitt gäng med Per, Erik och Åke startade på Birse.

Mattias, Nichlas och Magnus fiskade på Upper Blackhall.

Anders, Göran, Claes, Alan och Fredrik fiskade Dess.

Jag hade inte fått in linan i spöringarna innan Erik ropade FISK!! Fighten blev ganska odramatisk, då Erik är en rutinerad laxdrillare. Efter ett par minuter kunde jag håva årets första lax på Birse åt Erik. Stort grattis!!!

Vi fiskade ”nya”pooler hela tiden, skadorna och förändringarna efter de stora flommarna under vintern är omfattande. Ibland lite till det bättre, men oftast till det sämre. I Stonepool, som förresten inte existerar längre drog jag på första fisken, den gungade och blänkte till och tackade för sig. Erik kände ännu en fisk på samma plats som han fick sin fisk på morgonen. Lunchen spisades på Boat Inn och var grymt vällagad, blir nog ett besök i morgon också. Mattias gäng och några från Dess kom också dit för en härlig lunch.

Efter lunch tog jag och Erik bilen ner till nedre sträckorna för att reka och fiska lite. Det är overkligt hur mycket älven ändrats efter dessa monsterflommar. Där en 500 m lång tung ström tidigare flöt fram, ligger nu en gigantisk grushög.

Det surrar till i telefonen, Åke har fått en, ropar Erik från bilen!!!  Faan vad kul! Grattis!!
Killarna drar sig så småningom hemåt igen till den sprakande elden i vår helt nya lodge: Potarch Lodge. Jag kämpar på och kör på med en fet Sunray när jag gör ett kast över den plats som Erik tidigare fångade en springer och kände en dragning och så sopar det i… Några tunga gung och sedan var den väck, fasiken.. I samma tid fiskar Mattias Corner pool. Här är hans berättelse:

Jag, Nichlas och Magnus hade fiskat Upper Blackhall hela dagen utan att känna något. Veckan innan hade ett gäng norrmän varit här och nollat sträckan. Vi hörde rapporter att ghillien Brian från Cairnton hade fått en 15 pounder och att de fångade fisk på Little Blackhall. – Då är det i alla fall fisk i området tänkte jag och kämpade på utan att vila.  När Ghillien Raymond hade gått hem vid 17-tiden tog jag mig en liten paus och samlade krafterna inför ”evening cast” Funderade ut taktiken som skulle bli: Amandas Vision Cult spö med Guidelines Triple D – F/H/I -lina och en laerdals-sunray med tillhörande Sawada dubbel 4:a. 90 graders kast så flugan gick fort. Gick ner till en riktigt fin pool som heter Corner pool och körde igång kvällsfisket. Fiskade de 2 första huggplatserna och var på väg ner mot nacken när det drog till i flugan och storlaxen var på! Försökte vissla på de andra men ingen hörde så jag fick klara mig själv. Allt gick fint men var nervöst och efter några långrusningar kunde jag ”beacha” in den bland stenarna. Satte igång kameran och filmade releasen som ni kan se nedan. Underbart med en bra start i Dee. 3 fiskar för gänget efter första dagen. Får hoppas det håller i sig…

Gonatt!

Springers: 3
Väder: regn
Vattentemp: 5,5 c
Vattennivå (Woodend): 2,1-1,9 (sjunkande)
Lina: GL: Flyt/Hover/Int
Fluga: Sunray shadow 12 cm

Erik Orre med resans första springer

Mattias med 16 lbs springer från Upper Blackhall – Corner pool

Video på releasen

Fredrik på väg mot lunch efter ett hårt pass.

River Dee – vecka 14 – Tisdag

Mattias har bonanza!

Regn, regn, regn, men efter regn kommer lax…

Vi vaknar till ett grått och disigt Skottland, regnet öser ner fortfarande och det känns inte jättemysigt att snart gå ut i det. Vi fick en god frukost åter igen och gav oss sedan ut för att leta efter springers. När vi kom fram till vår sträcka fick vi se att vattnet gått upp till 4 fot under natten, nästan 2 fot upp från gårdagen. Dess som vi är på i dag fiskar bäst på under 2 fot, så ghillien var inte jätteoptimistisk.

Vi körde på hårt ändå på förmiddagen, utom Erik som förberedde middagen (Böfbojjojong).

På lunchen träffade vi Mattias och gänget som fiskade Birse, Nichlas hade haft på en fisk men tappade den tyvärr. En grymt god Sirloinsteak senare så var det dags att ge sig ut i älven igen.

Taktiken var att ta en tidig lunch och passa det sjunkande vattnet till eftermiddagen. Det visade sig stämma, vattnet hade klarnat och gått ner ordentligt under lunchen och det kändes riktigt hett.

Per gjorde en lottning och vi intog våra utlottade positioner. Jag fiskade en liten pool och blev klar ganska fort. Hittade ett litet träd vid älvkanten och somnade gott där i en timma. Jag vaknade ur min sköna dvala med ett ryck och frös lite, dags att fiska igen. Efter några meter drog det till i Gogonglaren, yes äntligen fisk! Jag tar den stenhårt och landar den på bara ett par minuter. En lusad 75 cm springer och en lycklig laxfiskare. Mattias ringer efter ett par minuter och skriker i luren 100 cm!!

Här är hans berättelse:

”Hade kämpat på hela förmiddagen i högt vatten som hela tiden sjönk. Efter lunch körde vår ghillie Nichlas till bridge pool och mig till upper Jetty. Där hade jag en dragning och fiskade mig ner till Red rock pool som såg fantastiskt lockande ut. Ganska hård ström med mycket virvlar i vattnet. Valde spöet med den tyngsta linan och fiskade ca 5 min när jag känner ett härligt hugg på flugan. Tunga knyckningar i änden och jag trodde först det var en stor kelt. Men sen började det hända grejer! Den for runt i poolen och jag var helt maktlös. Efter någon minut kunde jag manövrera den något och efter ca 10 min och 3 landningsförsök när jag hade den i stjärtspolen lyckades jag få ordentligt grepp! Vilken fisk! Jag trodde inte det var sant! Garanterat mitt pb i Skottland tänkte jag. Efter mätning och filmning släppte jag tillbaka den. Ringde Jonas och skrek 100 cm!!!

Efter att Magnus fiskat igenom poolen testade jag igen, nu med  15 cm sunray i änden. Pang! En mindre springer högg, hoppade, kämpade och landades och mättes till 72 cm. UNDERBART! Sedan fiskade jag inte mer…”

Springers: 3
Väder: växlande regn och uppehåll
Vattentemp: 5,5 c
Vattennivå (Woodend): 3,2 – 2,4 (sjunkande)
Lina: GL: Int/S2/S4
Fluga: Dee monkey 8 cm

Mattias med sin 23 punds springer – Den hittills största laxen i älven i år (tillsammans med en lika stor)

Jonas med sin ca 8 pundare

Video på 23 lbs silver

Video på Mattias lilla lax

River Dee – vecka 14 – Onsdag

Gråmulen morgon igen, massa regn och ruggigt ute. Men gubbarna har tänt en brasa som sprakar hemtrevligt och frukosten står på bordet (Full Scottish breakfast).

När vi började fiska klarnade vädret upp och morgonsolen värmde skönt i ansiktet. Första kontakten kom direkt. Jag hade vadat ut till en stor sten mitt i älven och siktade på ett blankvatten som sträckte sig långt efter den. På med en liten fin ”black n’ yellow”. Första kastet drar jag snett över stenen så flugan droppar på andra sidan strömkanten. Den driftar på och passerar blankstryket, när flugan går in i nästa strömkant smäller det stenhårt. Men inget blir där. Kastet efter börjar en fisk tugga lite på flugan, men även denna fastnar inte.

Åke har sett en fisk i den poolen han började i, och fick också han ett stenhårt snabbt hugg.
Vi ser några fiskar, men det händer inte mer innan lunch. På eftermiddagen har vi bestämt att gå på puben och kolla på fotboll, så det blir ett par snabba repor innan det är dags att gå hem och svida om. Jag fiskar Moral pool och ser 2 fiskar head n’ taila på andra sidan. Jag når dem inte. Raymond, vår ghillie har sagt att all fisk som passerar Upper Black Hall alltid stannar i en pool, och den ligger alldeles nedanför där jag står nu. Ok, fisk som går, Åke hade fisk där innan, det måste finnas fisk där nu. Jag skyndar mig ner, det är snart dags att dra till puben.

I första kastet stramar det i försiktigt, fluglinan har lagt sig i ett bakvatten så jag får inte riktigt kontakt. Det knycker till ett par gånger och ytan exploderar där ute. Jag reser spöet och en fisk i 10-12 punds klassen går upp i ytan. Den rullar och slår och lossnar till slut. Fan vad är detta!! Ska det bli ett sådant jäkla tappår igen..? Nä i morgon är det slut med det. Nu är det bråttom till puben.

På Dess varken ser eller känner Mattias gäng något, helt stilla.

Birse är spännande igen och Alan missar 3 fiskar, men det blir ingen fisk där heller denna dag.

Vi har en trevlig kväll på puben, dock var det helt fullt när vi kom så de missade en hel del med maten. Jag bröt allt köttätande och beställde tillsammans med Alan ”Roasted Cod”. Mitt i service hör vi hur det kraschar ordentligt i köket…. Jag och Alan fick vår mat när alla andra redan var klara och några gått till storbildsteven för att heja på Zlatan.
När torsken till slut kom så var den helt fantastisk, perfekt. Worth waiting for!

Springers: 0
Väder: växlande regn och uppehåll
Vattentemp: 4,5 c
Vattennivå (Woodend): 2,2 – 2,0 (sjunkande)

River Dee – vecka 14 – Torsdag

Torsdag, 3 dagars fiske kvar och älven är i toppkondition.

Efter den sedvanliga frukosten drog gängen iväg åt olika håll.
A-team till Dess, Mattias gäng till Upper Blackhall och mitt gäng till Birse.
Vi hade sett en del fisk på UBH dagen innan så vi hade förhoppningar om att det var fisk som flyttade sig upp över älven och nu parkerat på våra olika sträckor.

Morgonen var klar och lite kyligare än innan, vi började med en het kopp te i hyttan med vår ghillie Bob. Sedan drog vi ut mot den lockande älven. Vattennivån var nu i stort sett samma som när vi började fiska i Måndags, klar med något cognacston i.
Åke som fiskade Red brae på morgonen kom tillbaka och hade haft ett gott hugg mitt ute i strömmen. Jag och Per fiskade vid hyttan men vinden var lite jävlig på morgonen så det var svårt att nå de heta platserna. Det blev en tidig lunch på Boat In.

Eftermiddagen blev tuff, vi fiskade hårt genom alla pooler. Jag letade efter nya platser som bildats efter den fruktansvärda flommen när massor av älvbankar kollapsat och stenrevlar flyttats. På en plats där det tidigare bara var en rak grund sträcka hittade jag en fin liten pool som blev djup in mot andra stranden. Fiskade den 3 ggr och när min sunray passerade över det hetaste området så knackade det till i linan och det blev en ”gryta” på blankfläcken. Jag försökte flera gånger till men inget. Men Mattias har lovat att testa platsen så får vi se om den ställt in sig och hugger ordentligt.
Mattias hade en dragning mitt i hårdströmmen på Green spout, men det avslutade också händelserna under dagen. Jag och Erik kämpade hårt in i mörkret och det kändes riktigt bra, det var bara fisken som fattades.

Väder: uppehåll
Vattentemp: 5,5 – 6,5 c
Vattennivå (Woodend): 1,9 – 1,8 (sjunkande)

Vår duktiga Ghillie Raymond planerar fisket

Potarch Lodge, vårt boende som tidigare varit ett anrikt hotell och pub

River Dee – vecka 14 – Fredag

Strålande sol och klart väder mötte oss i morse. Efter en god frukost tog vi oss till älven och de första timmarna fram till lunch var helt underbara. Solen strålade, fåglarna sjöng och det var fantastiskt. Jag och Per tog oss en kopp te i det fina vädret och konstaterade att det var perfekt väder för att inte fånga fisk i. Vi tog lunch och åkte hem till huset, Erik hade fixat en grym minestronegryta, hur gott som helst. En kort vila och sedan på det igen.

Jag gick upp till en pool som vi inte fiskat och som tolkats vara ganska igenfylld efter flommarna. Direkt när jag börjar fiska mig nedåt så ser jag en fisk, tyvärr för långt bort och utom kastavstånd. Men jag tänker mig att den kanske kommer närmare. När jag fiskat mig nedåt några meter så blir allt perfekt. Vatten, luft, ljus, hastighet på vattnet, lina, fluga m.m. allt känns bara helt perfekt. Jag blir till slut så frustrerad för att det inte hugger så jag svär högt för mig själv: ”Men va faan Jonas det ska ju för faan bara hugga här!!” 2 kast senare så drar det i stenhårt. Jäklar vad gott, och den tog ordentligt. Hoppas den sitter kvar, har tappat alldeles för mycket fisk i år. Fighten blir ganska tuff i början då den går på lång lina hela tiden och vill inte riktigt komma in. Men allt eftersom tiden går så kommer den närmare, några vändor längs land med hemska knyckar i tafsen sedan är den klar för landning. Allt går enligt planera till slut och jag kan landa en grymt kraftig och fin lusad springer på ca 14 pounds.

Jag ser flera laxar i poolen, men skyndar mig ner till de andra för att se om någon vill följa med upp och försöka att fånga en till av dessa. Erik och jag jagar dem hårt på kvällen, Åke och Per var ute på den nedre sträckan och körde på hårt. Vi fick inga mer kontakter än att Erik hade en fisk som drog i hans fluga ett par gånger. Anders fiskade Upper Blackhall och lyckades på kvällen kroka och landa en fin fisk på 12-13 lbs.
Detta var det som hände under dagen och sedan var det dags för middag igen, en grymt god låda med fläskfile, tomat, ost, broccoli, lök, grädde m.m.

Birse var lugnt i dag men de såg några fiskar passera.
I morgon tar vi dem igen.

Springers: 2
Väder: uppehåll, Sol
Vattentemp: 5,5 – 6,7 c
Vattennivå (Woodend): 1,9 – 1,6 (sjunkande)

Mink-Anders med 82 cm springer!

Jonas med 84 cm lusad springer

River Dee – vecka 14 – Lördag

Så var då sist dagen kommen för denna vecka och det var ett något slitet gäng som gav sig ut för sista chansen på springer denna gång, Det tar hårt på kroppen att vara utomhus, gå i vadare och att kasta konstant hela dagarna.

Morgonen var kall, rå och regnig, men med lite frukost och ett par koppar gott kaffe så blev det fart på gubbarna. Det var stigande vatten högre upp i systemet så vi satsade på att komma igång snabbt på morgonen. Jag och mitt gäng avslutade denna resa på Upper Blackhall, Mattias och co på Dess och A-team på Birse.

Fram till lunch var det ganska lugnt på alla sträckorna, utom för Per som hade på en fisk i den lilla fina poolen Sandy’s. Tyvärr ville den inte fastna ordentligt så jakten fortsätter.

Efter lunchen som var en helt ny variant av minestrone, skapad av Erik och lite assistans av mig åkte vi ut igen. Jag och Erik drog iväg och handlade inför avslutningsmiddagen, medan resten av gänget fiskade på igen.

På kvällen blev det så där ljummet och skönt igen. Det luktade lax i varje kast men vi varken kände eller såg något på Upper Blackhall. Båda de andra sträckorna hade dock en spännande kväll med mycket aktivitet och fiskar som visade sig. Närmast kom Anders med en fisk som tog på rak lina och höll på att rycka spöet ur handen på honom.

Jag och Erik kände oss sugna på att få börja laga maten inför kvällen, samt smaka på den svindyra GT:n vi inhandlat tillbehör till. Kvällen avslutades därför lite tidigare än vanligt och vi fick konstatera att en liten öring blev den enda fångsten för dagen.

Middagen blev precis som väntat, massa glada trötta rödrosiga gubbar som pratade om allt mellan himmel och jord.

Undertecknad hällde upp ett glas bättre rött och Anders fixade GT:s till gänget. Det var verkligen hög stämning och en mycket härlig kväll.

Vi vill tacka våra medresare för denna verkligen trevliga vecka och samtidigt passa på att påminna om att vill man med nästa år på denna resa så bör man skicka in en intresseanmälan så fort man bestämt sig. Vi börjar ta upp bokningarna när vi kommer hem.

Väder: Regn
Vattentemp: 5,5 – 5,9 c
Vattennivå (Woodend): 1,6 – 1,9 (stigande)