Grindal Salmon Lodge – Orkla

Världens vackraste land – Norge

Följ med 13-17 juli 2022! Klicka HÄR!

I vintras fick jag frågan av min vän Thrond om jag ville följa med till Orkla, Grindal Salmon Lodge, ett ställe jag hört talas om väldigt mycket men aldrig hade haft nöjet att få fiska. Dagarna passade perfekt in med Laerdal, som jag skulle fiska veckan efter. Så jag tackade ja och dagarna innan Aunan hade Thrond bokat fina sträckan Grötte-flå, som ligger allra högst upp i Orkla.

Norgeresan kom och den började med 3 dagar på Laerdalspremiären som var väldigt trög men jag lyckades få en fin laerdalslax på andra dagen. Juni är högsäsong för mitt företag adrenalin.nu så jag måste planera jobb flera veckor i förväg så det är en hektisk tid och till slut kom jag äntligen iväg till Orkla.

Grötte- Flå

Jag kom upp till Grötte-flå, där det kändes som en premiär och eftersom troligtvis ingen hade fiskat där så kändes det hett! Jag ringde Thrond för lite tips och han guidade mig på telefon i Home pool. Jag gjorde som han sa och exakt på den platsen han sa var hetast drog det till i flugan och jag reste spöet. Fast fisk! Underbart tänkte jag! Mitt i fighten gick spöet av så sista 5 min fick jag fighta fisken med halvt spö. Det var lite nervöst men det gick till slut. När jag fick grepp om stjärtspolen kände jag en underbar eufori. ca 9 kg blank lax, i juni, nästan högst upp i älven! Se video nedan.

Thrond och hans kompis Rune anlände Grötte-Flå och vi fiskade några dagar och Rune fick en kanonfin storlax nästan högst upp i Orkla, vid kraftverket. Vi såg lite fisk men lyckades inte få något mer.

Flugan som jag fick min första lax på i Orkla i år. Vald: Grøtte-Flå

Go pro video på 97 cm:arn

Framme vid Grindal Salmon Lodge

Grindal Salmon Lodge orkla

Dag 1

Efter sköna dagar högst upp i älven körde vi någon mil nedströms och kom fram till fina Grindal Salmon Lodge. Det ägs och drivs av den forne Liverpool-fotbollspelaren Vegard Heggem som mötte upp oss på gården. Grindal Salmon Lodge ligger kanonfint vid älven och kring hela gården är det en fantastisk atmosfär. Vi var där bland de första och efter incheckning i stugan och lite välkomstkaffe med de kompetenta och trevliga guiderna Erik Lier och Piet Behrend skyndade vi oss ut i älven.

Fisket är uppdelat i 3 olika sträckor (lower, middle och upper Aunan) med ett rotationsschema och man fiskar sträckorna vid olika tider på dygnet så det ska bli en rättvis fördelning. Vi fick börja på mittsträckan utanför lodgen, med poolerna Kotto, Strauman, Langhølen och Aunhølen (Home pool). Jag fiskade igenom poolerna snabbt med guiden Erik för att lära mig dem inför dagarna jag skulle vara själv. När vi sen kom till välkomstmiddagen var det en gäst som fått fisk i Upper Aunan, Frode Langva i Korshølen.

Nærøy fishing

Frode var först ut dessa dagar

Langhølen

Dag 2

Jag och Pelle som fiskade ihop började innan frukost på upper Grindal Salmon Lodge med poolerna Korshølen, Utstuggu, Myrøya, Hoset, Frona och Skjelsänghølen. Vi hann bara med en så vi testade Frona. Där var det lugnt och efter frukost började vi i Langhølen på middle Grindal Salmon Lodge. En fantastiskt fin pool där de inte fångar så mycket fisk men som fiskar oerhört fint. Vi delade upp hølen så Pelle startade överst och jag lite längre ner. Efter en stund kände jag en dragning i flugan, men inget mer. En kort stund efter jag haft dragningen så ropar Pelle: FISK! Jag vevar upp och hämtar kameran. Pelle drillar den otroligt starka fisken med stort lugn och erfarenhet. Efter 5 min kommer den in och när vi tror att den är färdig så drar den uppströms i en mindre ström och Pelle fick köra den några minuter till. Sen beachar han in den fint på stranden. Riktigt kul att starta förmiddagen med en så fin fisk!

Nærøy fishing

Pelle landar 100 cm silver

Fantastisk lunch vid Korshølen

Sedan hade jag en fin dragning till längre ner i Langhølen innan det blev dags för utelunch i det vackra vädret. Vid Korshølen dukade kockarna upp till fest med grillade, kanongoda hamburgare i underbart Juniväder.

På kvällen började det regna och jag och Pelle hade då den bästa poolen, Igdhølen i lower Grindal Salmon Lodge.  Jag tyckte det kändes hett och valde att skippa middagen. Jag började fiska den platsen som guiden Erik sa var bäst och den såg även hetast ut.  Fiskade 10 min, sen så smällde det på min 15 cm sunray! En fantastiskt fin fisk hade tagit flugan och gav mig det bästa adrenalinruset på flera år. Fisken kom snällt med in till en början men drog sedan iväg på en rusning på 40-50 m, ställde sig sedan bakom en stor sten och jag trodde linan skulle brista. Jag fick kliva upp på en stor sten för att få upp linan från stenen men fisken stod där några minuter innan den bestämde sig för att rusa igen. Som tur är rusade den åt rätt håll och linan lossnade från stenen. Efter en mycket spännande fight lyckades jag landa en 101 cm, riktigt fet lax! Se video nedan. Jag slutade fiska och euforisk åkte jag tillbaka till middagen där de bara hade hunnit äta förrätten.

101 cm adrenalinrus!

Video från att den rusade ut mot stenen till landning.

Pelle drillar

Foto: Erik Lier

Pelle Klippinge

Dag 3

Jag och Pelle tog sovmorgon efter att ha firat våra fiskar lite för länge. Så vi startade efter frukosten. Vi kämpade på i rotationen men det var lite trögt. Rapporter kom om några fångade fiskar varav en i Igdhølen som var riktigt fin. Klockan 15-21 hade jag och Pelle ”upper Grindal Salmon Lodge” och vi fiskade igenom poolerna Frona, Hoset och Myrøya. Strax innan middag fick jag stressa igenom Utstuggu för att hinna till ett hett ställe där det rinner ut en liten å. Sista kastet innan jag ska åka och käka middag så får jag på en storlax när jag vevar in min sunray shadow! Den lossnar i ett jättehopp. Gör några kast till och åker sedan och äter. Jag tänkte under hela förrätten och efterrätten på den tappade fisken och bestämde mig för att åka tillbaka när de andra äter efterrätt! Jag sätter mig i bilen och åker de 500 metrarna till poolen. Började strax innan den heta delen och nästan direkt drar det på en fisk! Hade på den någon minut innan den klev av! Fan! Fortsatte fiska och drar på en till! Denna gången går det bra och jag kan landa en lusad 99 cm storlax. Gött e de!

Jag hade ännu inte kommit till det hetaste partiet utan bestämde mig för att de som hade passet efter mig ska få chansen. Så jag åkte tillbaka till lodgen och käkade efterrätt som de inte hade hunnit äta klart. Berättade för grabbarna i rotationen efter mig att jag sparat det bästa. Till min förvåning såg jag dem åka till andra sidan efter maten, de trodde inte den sidan jag fick fisk på var bra. Nästa person som fiskade ”min” sida skulle få 2! st men det skriver jag om senare.

Följ med 13-17 juli 2022! Klicka HÄR!

Dag 4

Fjärde dagen kändes som en mellandag för oss och vi såg inte så många fiskar. Jag fick på en riktigt stor lax på det djupaste stället i Igdhølen när jag satte på en jättebanan på 850 grainlina. Hade på den någon minut innan den sen klev av. Det fångades dock några fiskar i de andra grupperna varav en var riktigt fin: 11,1 kg som fångades av Llionel Young.

Lionel Young ca 11,1 kg

Sista dagen

Jag tog sovmorgon eftersom jag skulle resa till Laerdal samma dag och gick ut en liten kort stund i Home pool. Pelle, som skulle fiska 2 dagar till tog också det ganska lugnt innan de nya gästerna skulle komma. Efter att ha fiskat klart hämtade jag drönaren för att filma lite från ovan. Precis när batterierna tog slut och jag landat drönaren hörde jag ett ordentligt rullknarr från Pelles rulle! Jag sprang dit och filmade fighten och under tiden Pelle drillade kom ägaren Vegard och några andra i personalen och njöt av fighten. Se video nedan.

Grindal Salmon Lodge Orkla
Orkla fishing

När jag sedan sagt hej då till hela gänget bar det av mot Laerdal. Hade hört rapporter att det var mycket trögt där vilket gjorde det ännu mer tråkigt att åka. Pelle hade Utstuggu pool på sin rotation på eftermiddagen och då hade fortfarande ingen fiskat poolen sen jag fick min senaste lax + att jag tappade två. Senare på dagen ringer Pelle och säger att han fått 2! st i den poolen! Han fick alltså en trippel den dagen, riktigt kul!

Både jag och Pelle var riktigt nöjda med dessa dagar på Grindal Salmon Lodge. Fisket, guiderna, maten, boendet, allt var bra! Så vi hoppas vi kommer tillbaka nästa år. Att fiska Orkla vid denna tid är underbart, ljusa nätter, träden är knallgröna, fiskarna är silverblanka och man vet att Norgesäsongen precis har börjat. Tack gänget på Grindal Salmon Lodge för fantastiska dagar! /Mattias Helde

Pelles eftermiddagsdoublé från Utstuggu pool

BILDER

Klicka för förstoring

Om Grindal Salmon Lodge

Grindal Salmon Lodge erbjuder guidat laxfiske med övernatting och full pension. Ett sammanhängande laxvald på 5,5 kilometer är unikt efter norsk standard och de 17 olika poolerna på valdet ger en fantastisk variation i fisket. Grindal Salmon Lodge tillåter max 12 spön för deras gäster vilket ger dem den extra plats och tid som blir viktigare och viktigare för dagens laxfiskere. Guiderna som ingår är hängivna och duktiga och du kan få med dig en guide i stort sett när du vill. Maten var outstanding och om du känner att det är läge i älven går det att hoppa över maten eller få med dig mat ut till älven.

Grindal Salmon Lodge

Aunan fishing

Grindal Salmon Lodge erbjuder ett laxvald på 5,5 km och som i huvudsak kan fiskas från båda sidor. Valdet är indelat i 17 olika pooler med bra variation på hög och lågvattenspooler. Max 12 spön på hela valdet,  Älven rinner från höger till vänster på bilderna