Osenka-bonanza i Umba

Förra året var fiskebloggen med vänner på Kolahalvöns höstparadis Umba River. Den slutade med 55 st landade fiskar.
 Alla fiskar som nämns i texten är återutsatta och det råder 100% Catch & release.
Umba är en av få älvar i världen som erbjuder laxfiske efter Atlantlax-osenkas (nystigen blanklax som vandrar upp ett år innan lek) i Oktober. Vi bad top rod David skriva en liten berättelse….

FÖLJ MED NÄSTA ÅR!

Vi kommer att åka dit 2 veckor till hösten 2021 och har några platser kvar. Se: UMBA
Hör av er till mattias@fiskeresor.nu om du vill förlänga blanklaxsäsongen med en resa till paradiset.

Äntligen i paradiset!

Fredag, resdagen

När planet dunsar ned på Murmansk flygplats vet man att man hamnat i laxens rike.
Detta är andra gången jag är här och med på resan är Mattias, Lasse, Christer och Troels. Samma gäng som året innan men då var även Jonas med. Att laxsäsongen där hemma är slut för en månad sedan gör känslan ännu bättre.
På Kolahalvön stiger fortfarande blank lusad lax i mängder och vi har bokat ”prime time of the prime time”, de historiskt sett bästa veckorna är vid denna tid.

Lodgeägaren väntar på oss med en buss utanför flygplatsen och givetvis har de fyllt den med godsaker och öl. Trots att vi anländer relativt sent till Murmansk är det ingen som kan eller vill sova då vi alla är väldigt exalterade och taggade inför vad som komma skall. Vi kommer till slut fram till vår underbara lodge, där personalen varmt tar emot oss med välkomstmiddag.
Grymt go känsla att plocka fram alla fiskesaker, kika i fångstrapporten och kliva in i rummet som är vårt för en vecka framåt. Alla har varsitt rum med toalett och dusch. Självklart blir det en och annan drink i baren innan det är dags att sova.

Lördag, första fiskedagen

Kl. 07.45 ringer väckarklockan. Jag som brukar vara galet morgontrött studsar ur sängen. Gänget möts upp för en god frukost med pannkakor och massa annat gott.

Första dagen är alltid speciell. Man är full med förväntningar och energi. Man vill helt enkelt bara lägga flugan i vattnet så snabbt som möjligt. Gänget innan oss hade haft väldigt bra fiske, speciellt emot slutet av veckan, vilket gör förväntan ännu större. Dessvärre har vi inga spön eftersom de kommit bort på någon flygplats på vägen hit men vi fick låna varsitt spö. Hörde i alla fall att de kommer på eftermiddagen. Jag börjar fiska tillsammans med ”dansken” (Troels) och vi ska börja dagen i Home pool…

Home pool är en stor pool som också ofta håller stor fisk. Efter en liten stunds fiske ser vi aktivitet i vattnet. Detta tyder på att ett nytt steg med fisk är på väg upp. Det dröjer inte länge innan det hugger rejält i flugan, jag lyfter spöt och fisken sitter. Första fisken är nästan svår att njuta under fighten, då man så gärna vill spräcka nollan.
En stund senare ligger en blank nystigen osenka med havslöss i håven. UNDERBART!!

Efter första fisken infinner sig ett lugn, men också en hunger om att man vill uppleva det igen.
Detta blir min enda fisk första dagen och även andra i gruppen har fått fisk.
Dagen avslutas med en god middag, några kalla öl, lite vodka och givetvis bastu.

Troels, Lasse, Mattias, Christer och jag

Jag med en fantastisk fisk

Otroligt höga fiskar här

Söndag

Dagen börjar uppe i Junction pool, som har en stark mittenström som alltid håller fisk. Här står både gammal fisk och nystigna blanka osenkas. Dansken får en fin fisk ganska omgående och efter det händer inget fram till lunch. Alltid lika spännande när båtarna kommer tillbaka till lodgen för lunch och höra hur det gått för de andra.

Efter en timmes lunch är det dags att hoppa i båtarna igen för att ta oss till fiskeplatserna.

Nu är det ett av mina favoritställen som gäller, nämligen Lower Rat pool. Det är en stor, grund och lång/bred pool som har väldigt många ståndplatser för ny fisk. Jag blir avsläppt på strandbanken. Guiden pekar vart jag ska börja, men tycker att det ser hett ut en bit längre upp. Så jag går 30m längre upp. Det dröjer inte många kast, 2-3 st innan det spänner i linan och det plaskar långt ut. Denna känns stor! Kan det vara en 20 pounder (ca 9 kg) tro? Efter en galet intensiv fight kommer den nära och jag ser att det är en riktigt fin fisk, inga 20 pounds, men nära. När den till slut hamnat i håven, så väger vi den till 18 pounds (strax över 8 kg) formen på fisken är något jag aldrig skådat förr på en atlantlax. En fruktansvärd omkrets och höjd. Precis som en lax ska se ut.

Efter lunch släpper vi av Dansken på Brad’s pool, en spännande stor utloppsström.
Jag är sugen på att testa lite snabbare vatten längre ned och ber guiden köra ned mig till Lohkinka, en underbar pool. Då jag fått fisk året innan i Lohkinka hade jag gott självförtroende när jag kom dit. Allra längst upp finns ett djupt bakvatten. Jag slängde ut mer eller mindre ut tafsen. Flugan hinner knappt landa innan det smäller! 3-4 sekunder senare är fisken 60 meter längre ned i älven. Det fanns ingen möjlighet att hålla den när den ursinnigt drog nedåt. Efter en rolig kamp låg den i håven. Guiden sa att de (konstigt nog)  aldrig fiskar just den platsen, vilket visar att det ibland kan vara värt att följa sin egen instinkt och testa nytt. Efter detta var dagen slut och vi drog återigen tillbaka till stugan. Totalt tog gruppen 9 st denna dag.

Fisken från Lohkinka

Måndag

Då var jag tillbaka i Home pool igen. Direkt hugger det och den enda äldre fisken jag får under veckan är fast på kroken. Den har troligen simmat upp i juli och är brunfärgad. Försiktigt släpps denna mindre hona tillbaka igen. Efter Home pool är det dags att testa den allra nedersta poolen som kallas för Doctors pool. Doctors pool är beroende av att det kommer ny fisk och när det gör det är den väldigt spännande.

Denna gång händer det inget och vi beger oss tillbaka för lunch. Efter lunch är det dags för Upper Rat pool. Den är otroligt bra för ny blank fisk och är bred och ganska trögflytande. Detta gör att jag sätter lite fart på flugan. Inte supersnabbt, då vattnet är kallt men långa långsamma drag. Detta visar sig vara effektivt då det smäller på en blank vacker hona som några minuter senare ligger i håven, ca 7 kg. Detta sätter punkt för fiskedagen och det är dags att åka tillbaka för middag, rysk vodka och en välbehövlig bastu. Kvällen fylls med fiskehistorier från dagens fighter. Fri bar är inte alltid bra, i alla fall inte för morgondagens fiske. Men oftast kul. Total landades under dagen ytterligare 9 fiskar.

Tisdag

Detta skulle bli en fantastisk dag. Jag gick med på att byta guide, då min bror Christer ville fiska med sällskap, då han varit ensam med guiden i tre dagar. Detta var samma kille som jag hade haft året innan. Vi skulle på förmiddagen fiska Home/Doctors. Det var en riktigt kylig morgon och den startade lite trögt. Men som så ofta i Home pool, så ser man när fisken börjar röra på sig. Så otroligt spännande. Koncentrationsnivån höjs, då man vet att hugget är nära.

Mycket riktigt kommer hugget. En stund senare landas fisken som är runt 6 kg. När det nu händer grejer i polerna längst ned bestämmer vi oss för att lämna och testa Doctors pool. Jag har varit här två gånger innan utan ett enda pill på flugan. Så har väl en sådär-känsla.
Doctors pool har en väldigt specifik huggplats. Väldigt spännande när man vet att flugan susar igenom just den. Denna gången kommer jag mitt i steget. Direkt när flugan når huggplatsen hugger det och jag får en fisk på ca 7 kg. Snabbt ut igen efter att ha släppt tillbaka fisken och på precis samma plats hugger det IGEN! Man skulle kunna tro att det är samma fisk då storleken är identisk. Även denna fisk får jag upp och släpper åter. 3 fiskar blir det på förmiddagen. Eftermiddagen fortsätter på samma tema. Tar en fin fisk på ca 7 kg på Upper Rat och ytterligare en på ca 8-9 kg på Lower rat. Summering av dagen är 5 blanka osenkas mellan 5-9 kg!

Lasse och Christer

Mattias med fin fisk

Otroligt starka fiskar

umba fishing russia kolapeninsula

Lasse med fisk från Home pool

Onsdag

Enligt prognoserna skulle det blåsa väldigt kraftiga vindar under natten/dagen. Tyvärr stämde detta och vi vaknar upp till väldigt grumlig älv som är kaffefärgad. Anledningen till detta är att vindarna har rört upp bottenlager i den stora sjö som Umba kommer ifrån. Ingen bra tecken för fisket enligt guiderna. Och mycket riktigt lyckas vi inte landa en enda fisk denna dag. Att det dessutom mer eller mindre var en omöjlighet att kasta i de starka vindarna gjorde det inte lättare. Detta är sånt en laxfiskare måste vara beredd på, men det är alltid tråkigt när det sker.

Torsdag

Som tur är lägger sig vindarna mot kvällen och dagen efter är vattnet nästan klart igen.
Jag och min guide åker längst upp till Junction pool. Här är det effektivt att fiska djupt med sjunklinor och tunga flugor. Denna dag har jag återigen superflyt med att komma mitt i ett stort steg av ny fisk. Det hugger konstant. Jag är i lax-himlen. Hinner knappt doppa flugan innan jag har en ny fisk på.
Jag får tre fiskar, tappar flera och har några hugg. På väg tillbaka tar vi några kast på Upper rat där jag lyckas kroka en fin hane på ca 8 kg, som haft någon/några veckor i älven. Lycklig och glada beger vi oss tillbaka till Lodgen för sedvanlig lunch efter en förmiddag med 4 fina laxar landade.

På eftermiddagen åker vi till Lohkinka igen. Farten i vattnet här gör fisket extremt roligt samt skapar vissa stopp för laxen som behöver vila innan den går vidare. Igen har jag flyt på denna plats och jag får en nystigen nästan helt transparent lusad fisk. Den är så vacker att till och med min guide vill posera med den. Sista timmarna bestämmer vi oss för att köra på Brads, som är en bra pool för stor fisk. Den är djup och fisken kan stå överallt. Jag jagar fortfarande min 20-ponder. När det är 30 minuter kvar av dagen, suger det till rejält i flugan och jag känner att detta är en större fisk. Både jag och guiden vill VERKLIGEN att vi ska få upp denna, och jag känner mig väldigt nervös att den ska släppa. Till slut lyckas jag bända in den i håven och jag och guiden kör en high five. Vi är säkra på att detta är min 20 pounder! MEN när vi väger den stannar vågen på 19.
Ack så nära. Jag är ändå lycklig och det är veckans vackraste fisk för min del och ljuset ute är magiskt. Detta blir min sista fisk denna vecka som totalt gav mig 16 fiskar med en snittvikt på 7 kg. Helt fantastiskt!

90 % av fisken är nystigna, med lus

Största fisken fick Christer – ca 11 kg

Kingen

Fredag, avresedagen

Sista dagen har vi bara några timmars fiske och gruppen landar några fiskar till. Sen vid lunch avbryter vi fisket för att packa och göra oss redo för att åka hem. En helt grym vecka är över och jag längtar till 2021, då vi är tillbaka återigen för att jaga dessa åtråvärda osenkas. Även då har vi bokat de bästa veckorna, när de riktigt stora stegen med Osenkas kommer. Läs här: fiskeresor.nu/Umba

Vill ni följa med så kontakta mattias@fiskeresor.nu

Lite goa bilder från resan