Umba – Kolahalvöns osenkaparadis!

Läs om vår bonanza på Umba 2019!

Häng med 2021!

Äntligen på Kolahalvön!

27 september 2018

03:15 Klockan ringer och det är dags att gå upp för att påbörja resan mot älven Umba i Ryssland. Umba ligger på södra delen av Kolahalvön och rinner ut i Vita havet. Älven är enligt många en av världens bästa när det gäller att fiska efter blanka höstlaxar så kallade Osenkas. Vi har hört om dessa speciella laxar som stiger mer än ett år innan de ska leka, de är kända för att vara stora, starka och ovanligt kraftiga. Vi tänkte och drömde om att få fånga dessa stora, nystigna laxarna i oktober. Typ ett Junifiske, fast på hösten.

Dock har fisket blivit något sämre än dess glansdagar på mitten av 90-talet, men man har fortfarande en god chans på att fånga en Osenka. I år har ju värmen förstört mycket av fisket i många av de länder och älvar som vi fiskar lax i, så även i Umba. Vi hör rapporter om väldigt lågt vatten och tyvärr inte så mycket fisk i rörelse. Vi får också reda på att den översta delen av fisket vi bokat Krivets, har strukits och vi ska bara få fiska den nedre delen. Krivets har enligt uppgift blivit ett Naturreservat så fisket har förbjudits där. Otroligt tråkigt då vi fått höra från tidigare resenärer till Umba, att just Krivets ofta står för 70-80% av alla fångster, samt att de största ofta har väldigt bråttom upp till dessa övre pooler.

Vi hade ett möte och funderade över vad vi skulle göra, flygbiljetterna var redan bokade och betalda och efter några diskussioner så kom vi fram till att vi åker ändå. Ju svårare desto roligare…

Gänget.

Jonas med resans största fisk

Resan går från Landvetter till München vidare till St: Petersburg och till slut Murmansk.
Här träffar vi några representanter från resebolaget som vi reser med samt chaufförerna som ska köra oss sista biten till lodgen. Resebolagets Lodge manager skulle av någon anledning åka hem så vi lämnades över helt till ryssarna. Tyckte vi var lite konstigt. 5 timmar i en minibuss som fullkomligt studsar fram på vägen i 150 knyck. Hade jag vetat detta så hade njurbältet åkt med i packningen.
Hursomhelst, resebolaget bjöd på några goa bira i bilen och fantastiskt goda mackor, chips m.m. så resan gick snabbare än väntat. Absolut sista biten, blev med båt och plötsligt var vi framme i en varm, härlig timmerlodge. Här möttes vi av våra blivande guider, rykande het soppa och en go pilsner till det. Klockan är nu 01:30, och vi hade rest i 22 timmar. Lasse kontrar direkt, han startade ju från Linköping och var allt ute några timmar tidigare än oss andra från Götet.

Det blir en tidig kväll/natt och vi somnar gott i våra rejält tilltagna timrade rum.

Christer med första fisken Foto: David Borkenhagen

David hängde på. Foto: Christer Borkenhagen

En av våra guider, Sasha

Upp 07:00 och börja sätta ihop alla spöna, för en gångs skull så har jag hygglig ordning på allt och får snabbt ihop spön, rullar. linor, tafsar, flugor mm. Frukost 09.00, en timme senare än resten av veckan, just för att vi ska få ordning på alla spön, kläder, ryggsäckar, kameror och diverse behövliga saker.

Frukosten är grym, med fantastiskt goda pannkakor, sylt, smetana, gröt, bacon, ägg m.m.
10:00 drar vi så ut med små motorbåtar drivna med jetmotorer mot våra första fiskeplatser. Vi är 4 team med 2 pers i varje båt utom i Troels då han är ensam i sitt team.

Vi har team Klondyke med Christer och David Borkenhagen 2 duktigt rutinerade laxfiskare som alltid verkar ha öl i ryggsäcken och alltid har nära till gapskratt. Sedan har vi team Grogg o’ clock med Lasse Landin samt Anders Brattberg, en riktig laxräv samt en hyggligt ny men storlaxfångande kämpe. Team Fiskebloggen består då överraskande nog av mig (Jonas Runnberg) samt Mattias Helde, vi får nog anses som ganska farliga också. Team Wienerbrö me chokoläde består endast av vår Danske vän Troels ?, en duktig fiskare som alltid hittar fisk.

Solen strålar från en klarblå himmel denna fantastiska första dag för oss, luften är klar och när motorerna från våra plåtbåtar tystnat så finns det just bara det kvar, tystnad. Helt otroligt, det enda man hör ar tystnaden, om man nu kan höra den.

Vattnet är klart med en liten lätt ton av grågrönt, jag blir lite förvånad, hade trott att denna skogsälv skulle gå lite i humus. Men den är inte det minsta brun i tonen. De som fiskade innan oss hade på 2 man fångat 15 fiskar på hela veckan med en toppfisk sista dagen på 28,5 lb, ca 13 kilo, en helt grym fisk.

Vi fiskar på och under dagen ser vi inte röken av varandra, ibland hör man en båtmotor långt borta och förstår att det andra teamet byter plats. Vid lunch 14:00 har det landats 3 laxar, Christer har i absolut första kastet lyckats fånga sitt livs första Osenka. Bara några kast senare får han ytterligare en och David tappar en, herregud vilken start. Jag tappar en fin fisk och landar till slut en liten olekt hona innan lunch. Ingen Osenka, men lite gung i spöet i alla fall.

Umba fishing

Lunchen består av först soppa, sedan en varmrätt och även en dessert, detta upprepas varje dag så det blir mycket mat under veckan.

En snabb lunch och sedan ut i båtarna igen.
Vi börjar snabbt få in rutinen att man tittar inte på klockan utan när man börjar känna i magen att det snart är dags för mat så börjar man lyssna efter de andras båtar. När man hör en av båtarna starta och börja åka hemåt så tar det inte lång stund innan guiden säger ”finished” eller ”last cast”och det är dags att åka hem till värme, mat, öl, vin och såklart vodka.

När sista passet är slut så samlas vi alltid utanför entrén till Lodgen, vi snackar om alla händelser, tappade fiskar och fångade. Kvällen känns lite ljummen eller så bränner det bara i kinderna efter en fantastisk dag ute i det härliga vädret vid en laxälv.

Den första dagens resultat blev totalt 8 fiskar där största fisk var Anders fantastiska Osenka på ca 8 kilo som högg strax innan sista kastet för dagen precis utanför Lodgen.

Umba fishing

Vi äter en god middag och njuter av gott vin till denna. Sedan är det någon som ropar ”it’s grogg o’ clock!” (citat Tellis K. Spey – 2017) Och sedan är festen igång. ”What happens in Umba stays in Umba”. Men jag kan säga att denna resa var den absolut roligaste fiskeresa både jag och Mattias gjort. Vi skrattade så vi hade ont i käkarna och magmusklerna dagen efter och några var uppe till 05, men det var det värt.

Jag skulle kunna sitta här och skriva en novell om denna episka resa men kortar här ner det lite. Veckan upprepades i ungefär samma mönster, dock blev nätterna kallare och till slut började det frysa ordentligt i vikarna runt älven. Vi åt goda middagar, drack vodka, spelade gitarr, sjöng, badade bastu samt simmade i Umba på kvällarna. Under dagarna så letade vi blanka laxar så hårt vi kunde och jag tycker att vi under omständigheterna med nordlig vind, sjunkande temp, lågt extremt klart vatten lyckades mycket väl.

Totalt fångades det:

38 Laxar varav 28 st var Osenka största fisk blev en grymt hög och tjock hane på över 20Lbs (vågen gick i botten). Den var endast 91 cm.
22 Havsöringar där var de största runt 2 kg.
34 Harrar med flera riktigt stora på ca 1,5 kg.
6 Gäddor och 1 Mört.

Resan hem blir betydligt bekvämare och vi har en övernattning i St:Petersburg på hotell. Stora fina rum och utcheckning klockan 14 dagen efter otroligt skönt med sovmorgon. Vi tar en fantastiskt god och sen middag i denna gigantiska stad och en ännu senare frukost innan vi släpar våra tunga väskor mot sista etappen hem.

Om vi kommer åka dit igen ?
Ja jag trodde inte det efter några dagar, men Umba gör något med en som man vill uppleva igen, så vi åker tillbaka 2019. Eventuellt kör vi 2 veckor. Hör av er om ni vill följa med till mattias@fiskeresor.nu

Läs om vår bonanza på Umba 2019!

Eller så hänger ni med till Premiärfiske i fantastiska river Spey. Vi följer upp föregående års resa med ännu en. Vi bor några hundra meter från sträckan där vi fiskar och fiskar sträckor långt ner i systemet, däribland välkända Orton beat. 12900:-  Hör av er om ni vill följa med till mattias@fiskeresor.nu

Snart spöböj…. igen.

Jonas och Mattias.

Vodka såklart

Foto: David Borkenhagen

Mattias med en fin lax

Umba fishing

Vi fick varsin lax samtidigt!

Jonas och Lasse

Anders med en fin fisk

Gänget

Gamla lodgen som stängdes i början av 2000-talet

Jag sträckläste boken om Kalashnikov på kvällarna.. 🙂

Många laxar hade lus

Här finns gott om stor harr