Torsdag 09.00

Äntligen framme i Mosjön efter 130 mil på svenska o norska vägar. Resan gick längs 45:an och sen via östersund och 19 timmar senare var vi framme i Mosjön.  Av dom timmarna var 2 timmar ett sömn stopp vid Namsens laxfiskecenter tidigt i morse..  Nu tränger vi sömn i hotellets underbara sängar.. / Tony o Jonas

Torsdag 13.30

Sovit ut och ska strax ner till hotellets “hage” för tekniks info och lotteridragning av fiske platser… Har träffat 2 av dom norska hemma hoppen som berättade att förhållandena är nog dom bästa på hela säsongen.. 🙂    Trevliga och svåra motståndare som har detta som sitt hemmavatten.. men vi känner oss inte slagna på förhand..

Torsdag 16.00

Dragningen är klar.. Här kommer våra lotter.. Tony Jonas
torsdag 20.30 – 01.30 sträcka 18 19
fredag 11.00 – 14.00 sträcka 22 62
fredag 20.30 – 01.30 sträcka 61 47
lördag 11.00 – 14.00 sträcka 9 25
För att se våra tilldelade sträckor se denna länk..

Nu är det dags för planering inför avfärden till våra sträckor 18.30. Vi bloggar igen inatt :-)

Fredag 03.30

Vm är igång och här kommer lite resultat för er som är nyfikna…  Första fiskepasset fick hälften av alla fiskare fisk och den största vägde 3.60 kg. Jonas fick en blank öring på 2.11 kg och ligger nu på 4 plats med 9 poäng..  Tony har varit i kontakt med fisk men ingen som har blivit invägd ännu 🙁  Tyvärr så krånglar det med överföringen av bilder men håller på att lösa detta. Jag hade hoppats på att kunna göra detta här uppe..  Nu behöver vi sova några timmar för om 4 timmar är det frukost och sen fiskar vi igen 11 – 14.. 🙂  / Tony o Jonas

Fredag 18.30

Har precis sovit efter ett grillparty för alla deltagare i de gamla stadsdelarna här i Mosjön.. Förmiddagspasset är över och äntligen fick vi fisk bägge 2.. Tony fick 2 öringar med den största på 1.56 kilo som har gett honom 8 poäng och en 17 plats i tävlingen.. Jonas fick också 2 mindre öringar som gav honom 8 poäng och Jonas ligger på 5 plats i tävlingen och bara 5 poäng efter ledaren… 🙂   Vi fiskar i en underbart vacker älv som som för min egen del tycker är lite för bred. Men det finns så gott om fisk som visar sig över större delen av älven att man har alltid chans till kontakt av fisk oavsett pool.. Älven är klar och grönfärgad av smältvatten vilket ger ett underbart intryck när man står vid älven. Den rinner medelstor och fisken är skygg. Vi har idag fiskat med 0.23 mm i spetsen och fiskar biter på alla möjliga varianter av flugor. Idag har det tagits många fina fiskar med en topp från Anders Bergmann från Sundsvall med en ilsken hane på 5,19 kg.. utöver detta flera fiskar mellan 2,5 – 4,0 kg..  Nu ska vi ut till bussarna som transporterar ut oss till våra fiskeplatser. Sen väntar ytterligare ett nattpass mellan 21 – 02…  Jo förresten!! Sa jag att vi ligger 3a i lagtävlingen 🙂  / Tony o Jonas

Lördag 03.10

När mörkret lade sig över den vackra men vilda älven gnistrade stjärnorna över nacken på zon 61. Men det visar sig snart att det är en hopplös sträcka med 90 % bakvatten och cirka 30 meter nacke att fiska på.. Dessutom gick all fisk gick på andra sidan så jag var nöjd med den lilla öring jag fick efter nattens fiskepass.. Hade det inte varit för vackra 25-åriga Cecilia min kontrollant och hennes kompis, ett par bärplockande tanter och 2 poliser som smög buskarna 1 på natten hade natten varit hopplöst tråkig.. Nu hade jag jättetrevligt trots öringens frånvaro. :-)
Mer kvinnor/tjejer som kontrollanter!! :-)
Jonas som fiskade sin bästa pool hade en guldnatt med 5 fiskar i håven varav 2 över kilot.. Säkert 40 kontakter med öring under natten gjorde att hans pass gick fort i kylan.. Jonas hade även han trevligt sällskap av 2 grabbar vars mormor hela tiden kom ner till älven med våfflor till dem..:-)  Nu ska vi gå ner i hotellets restaurang och äta lite nattamat och en iskall öl. Det är vi värda efter dryga 5 kilo fisk inregistrerad.. Spännande och se var vi hamnar i resultat listan, Gonatt / Tony o Jonas

Lördag 08.55

Om en halv timme ska vi gå ut till våra bussar som ska transportera oss till våra fiskeplatser.. Samma snurr varje dag och alltid något som strular som t.ex. försovning eller kontrollant volontär som ångrat sig och inte vill jobba i solen 🙂  Vi har precis ätit frukost och samtidigt kontrollerat resultatlistorna.. Jonas ligger i täten inför den sista och avslutande rundan på 27 poäng och är tätt följd av ett koppel norrmän.. i lagtävlingen ligger vi på 3:e plats med cirka 1 kg upp till ledningen.. Vilken rysare detta kommer att bli.. Jonas är 3 timmar från en världsmästartitel och chansen till en svensk dubbel ligger inom räckhåll.. 🙂 Dessa dagar har tänt våran tävlingslåga och helt plötsligt är det hur spännande som helst och alla pratar om våran tävling.. Mycket skratt och sykningar pågår mellan deltagarna vilket gör det hela till en fantastisk förmiddag vid älven..  Regnet hänger i luften och humöret kunde inte vara bättre.. Vi hörs igen / Tony o Jonas

Lördag 16.25

Men vilket antiklimax det blev :-( Jonas gick bom för första gången under dessa dagar.. Han hamnade på en svårfiskad sträcka som mer såg ut som en sjö än en älv.. Hans första kommentar efter passet i telefon var- ”Jag har faan i mej stått utvadad till bröstvårtorna i 3 timmar och öringen står 5 meter bort” :-( Trots allt slit kom aldrig utdelningen i form av en öring, bara en harr på över kilot samt ytterligare 2 fiskar som lossnade från den hullinglösa kroken alldeles innan håvningen.. :-( Detta kan ha betytt skillnaden mellan medalj eller inte.. Jag fiskade beat nr 9 som var en underbar sträcka och jag roddes över av kontrollant Arne till en ö cirka 500 meter nedströms laxforsen. Poolen var delad av 2 sandöar på detta vattenstånd och jag fiskade den norra strömmen som svängde svagt vänster längs ett berg i en jämn och ganska hård ström. Flugan gick som i en dröm och jag trodde att öringen skulle suga i sig min dunkroken i varje kast. Men ibland vill det bara inte gå bra… När 5 minuter återstod var byte av flugor avklarade och vinnarkänslan hade för länge sen hade övergivit mig, så stramade plötsligt linan upp mitt i strömmen. En tung fisk hade äntligen tagit min fluga.. Men tanken på hur långt den kunde räcka i lagtävlingen hann inte infinna sig innan tyngden släppte taget i andra änden av linan. Tomhet kan uttryckas på många sätt i olika situationer men i detta läge känns det överflödigt.. Sen kom tanken om vad den fisken kunde ha betytt för utgången av lagtävlingen.. Faaaan!! Det hade varit så gott att sätta norrmännen på plats på deras egen hemmabana :-) Nu har säkert alla som fanns i toppstriden att göra en likadan händelse från sista passet men det gör inte mig lyckligare ändå.. Tänk om!! Det slutliga resultatet vet bara arrangörerna om ännu och det kommer att offentliggöras om några timmar på banketten på Fru Haugans hotell. Nu ska vi halsa en fet whiskey och sen sova 1 timme innan vi ska mingla loss med alla deltagare och kontrollanter :-) / Tony o Jonas

Söndag 09.00 – måndag  02.45

Varför i hela fridens namn tog vi bilen???
På scenen står festivalens ankare Jim Nerdal och ska precis ropa ut namnet på världsmästaren.. Vid vårat bord har det sedan länge skålats mellan svenskar, norrmän och tyskar och både jag och Jonas börjar vid detta laget bli lite bladiga efter allt mingel i ”hagen” o i baren.. Tidigare under kvällen har Jonas varit uppe och mottagit pris för sin hedrande 5 plats och som bästa icke norrman.. Hurray!! Hurray!! Han fick varma applåder från alla i salongen men den specialfluga för Vefsna som alla utsocknes fick blev han utan.. Dom tyckte inte att han behövde den.. :-) Men jag fick en!! för min 18:e plats.. :-(
Att vi kom 3:a i lagtävlingen var också trevligt, men vi var så nära de 2 lagen framför oss att den fisken jag bommade med 5 minuter kvar av tävlingen hade räckt till vm guld… 🙁   Innan vi nu går vidare mot avslutningen vill jag bara poängtera att jag hittills fokuserat mycket mot tävlingen och det kanske några tycker är konstigt och t.o.m inte förstår hur man kan tävla i fiske.. Det förstod inte vi heller när vi för ett år sen började planera denna resa.. Att uppleva något nytt och fiska öring i Norge var inte heller något som vi hade koll på. Vi åkte hit för att se, lära och uppleva någonting annorlunda. Att det var en tävling var förstås trevligt men det var mer som en rolig grej.  Bara så ni vet är vi båda riktiga tävlingsmänniskor in i hjärtat i vanliga fall så lite skoj är det i alla fall men inte överst på dagordningen.. 🙂   Nu hamnade vi dock i en omgivning med super trevliga människor och en havsöringsälv med potential utöver det vanliga. Uppdateringen till tävlingen skedde hela tiden och det var hela tiden små marginaler och chansen till bra placeringar fanns hela tiden. Medvetenheten att varje fisk kunde ge bra med poäng gjorde att fisket hela tiden var otroligt spännande och frustrerande. Tro faaan att vi ville vinna när vi väl var där!!! Arrangemanget var super så när som på några översovningar från kontrollanternas sida vilket har gjort att vi har haft en helt underbar helg. Många nya kontakter och erfarenheter rikare sitter vi nu i bilen bakfulla, slitna och fiskesugna.. Hittills har vi stannat vid minsta lilla vattendrag och tittat efter rörelser under vattenytan 🙂    -Vinnare och “the new champion of the world” from Mosjön, norge… säger Jim på en tyst och knagglig engelska.. Tystnaden är total men alla vet redan vem som kommer att gå runt med ett leende på sina läppar resten av året här i Mosjön..  – Laaaaars Faaaaaarbu!!!!! en värdig vinnare på alla sätt o vis.. Han tog hem mest poäng och fångade mest antal kilo fisk. Lars har fiskat i älven sen barnsben och kan varje liten håla och ståndplats i älven och som ni förstår är det inte lätt att komma före honom i tabellen.. Men vi tävlar i fiske och inget kan tas för givet men en sak är säkert.. Detta var jävligt moro 🙂   En svensk i topp fick vi alla fall.. Det var Anders Bergmann från Sundsvall som krokade upp en ilsken hane på 5,19 kg och som räckte till pris för största fisk 🙂  Han har dock vanan inne sen förrut och det egna rekordet i drillning lär vara en säl som drillades i 40 minuter innan järnet vek sig.. 🙂  Om du läser detta Anders – “tack för erat  trevliga sällskap och vi ses om ett år” 🙂   –

“En älg!!! Jonas fick tvärnita och vi glider upp bredvid kalven för en pratstund men den bara glor på oss innan den skuttar iväg in i skogen.. Älgen har sitt liv och vi har vårat… 105 mil kvar och bara oss själva att prata med..Vi hinner med mycket snack om naturligtvis fisk, fiskare,  älvar, flugor men också tjejer, relationer, familjer och måsten.. Allt blir så avskalat när man har tid, inte så ytligt som man känner ibland nere vid korta främmande möten vid ån..  Kanske inte är så fel med att sitta mil efter mil i bil ändå.. 🙂   Vi är två glada fiskare och två goda vänner som kan konstatera att revanschlustan är stor och att planeringen redan är igång inför “the 3:a worldchampionship of sea trout fishing” och vi ska dit, med eller utan respektive 🙂

Måste bara tillägga att vid denna älv bedrivs inte catch & realese av lokalbefolkningen, här bedriver fiskarna uteslutande catch & freezer :-)

Tack alla inblandade i festivalen och till våra sponsorer Panoptx, Berras, Gabriels, fiskeresor.nu och tack Jonas för en supertrevlig helg..  🙂      / Tony

För ytterligare information från denna tävling se länk nedan..