River Dee v.14

Måndag

Ny vecka och nya deltagare. Vårt gäng denna vecka är något större i antal än förra. Totalt är vi 13 personer som ska jaga dessa svårflörtade silvertorpeder tillsammans. Vi vaknade till ett soligt och blåsigt Deeside. Frukosten satt som den skulle och batterierna var laddade igen. Mattias och Bengt fiskade Dess idag, och de kom igång efter att Bengt fixat sin hyrbil som det var fel på. De såg fisk lite på olika delar av sträckan men de var inte på hugget i dag. Mattias lyckades ändå att landa 2 st kelt. Aboyne Water där Stefan och Nichlas fiskade idag, var riktigt stilla. De såg någon fisk, men ingen som ville ta deras flugor. På Banchory höll Göran D, Sonny, Martin och Björn till, och de kämpade tappert i den hårda vinden. Dock såg de endast en fisk, och kände ingenting. På Crathes var det mer aktivitet. Mycket fisk som visade sig under dagen, men endast kelt som nappade. Göran fick 1 kelt och Anders 4:a stycken. Alan och Claes får jaga vidare i morgon. Jag (Jonas) fiskade i dag Commonty, samma sträcka som v. 13 gänget hade med i sin rotation. Vi var 3 spön som fiskade denna vackra sträcka och till mitt sällskap hade jag två brittiska gentlemän. Vinden var även här otroligt hård och kal på morgonen. Jag fiskade genom ”Otters trap” och en bit av ”Boatpool” innan jag fick nog av frusna händer och piskande vind. Jag tog en promenad högst upp på sträckan, här lyste solen in i en glänta från klarblå himmel. Det var helt vindstilla och solen värmde och det tog inte lång stund innan jag somnade i den värmande vårsolen. Det hände inte mycket innan lunch, jag såg en liten fisk hoppa på bitplatsen i ”Otters trap”. Jag gick 3 repor med olika flugor och fiskesätt över området eftersom jag vet att det bör stå fisk på den sträckan. Och 2 minuter efter att ghillen åkt på lunch så sopar det i såklart. Det är en stor fisk som tagit min fluga och den blir svår att få in mellan stenarna. Jag ser den flera gånger och tycker den ser fin ut, men när jag har den med tafsen i spöringarna så tycker jag den ser lite keltaktig ut. Då släpper flugan och det är plötsligt oviktigt vad det var. En god lunch senare på Boat in och jag är tillbaka på Commonty beat. Mina medfiskare har redan börjat fiska så jag tar en repa i poolen framför hyttan. ”Garden pool” en grymt fin pool med ett jämnt härligt drag rakt genom, och längst ner utanför en sten som sticker upp över ytan sätter vattnet lite mer fart. Det är precis här som det drar i, stenhårt hugg precis när jag ska lyfta för ett sista kast på nacken. En go fight senare så är fisken på land, Springer!

jonas-spr

But first, let me take a selfie!

Jag känner mig väldigt nöjd och tar en liten promenad längs älven. Nere i ”Bend pool” sitter ghillien Ian på strandbanken och håller Allan sällskap som fiskar sig ner mot ”Loop”. Allan blir 92 år i år, och kastar lätt ett dubbelspey rakt över älven utan minsta ansträngning. Han har fiskat river Dee i 52 år!! Vilken man, vilket liv tänk att var så pigg vid 92 års ålder att man vadar runt i hård ström alldeles själv och läger kast efter kast över älven. Jag sitter vid Ian och tittar på Allan när han fiskar sig nedåt. Jag blir fylld av respekt och beundran för denna man, något av symbol för vad alla vi fiskare hoppas på att vi ska kunna klara av att göra. Ian bryter magin genom att ropa ut till Allan, ” this man just caught a fish in Garden!”. Jag känner mig som en litet barn som sitter och väntar på ett beröm av något bra jag gjort. Jag studerar den gamle i älven noga och nyfiket, jag vill ju se hur han reagerar. Vad ska han säga, att jag är duktig, eller kanske en liten klapp på huvudet i alla fall. Han är nära och hör utmärkt och jag kan se minsta uttryck i hans ansikte….om det kommit något. Helt utan någon form ar reaktion tar han ett par steg framåt i sina neoprenvadare så han slipper se mig i ögonvrån. Kungligt! Vilken cool man!

R0021659

52 års erfarenhet av river dee

Vid 17-tiden kommer han fram till mig vid hyttan, vi pratar lite och han visar mig sina flugor. Han binder allt själv, och alla på dubbelkrok, inga tuber här inte. Man känner att man skulle vilja sitta ner och prata med denna beundransvärda laxfiskare i timmar. Men han har fiskat klart för i dag och sätter sig i sin splitter nya kritvita Range rover och kör hemåt. Snart spöböj igen……Jonas och Mattias.

R0021656

10 lb

Bengt på Dess

Dess

Tisdag

Dagen startade med ett härligt soligt väder. Alla var taggade och bilarna gick nog rekordtidigt till de olika beatsen. Strax innan lunch började rapporterna att rulla in. Alan hade fått en fin springer uppe på Dess, Mattias hade fått en Kelt och tappat en fisk på Aboyne Water. Nere på Crathes hade Martin lyckats fånga en kelt. Jag hade det härligt på mitt beat nedströms tillsammans med ghillien Kevin. Dock blev jag utfiskad av en säl som beslutade att nypa en springer rakt framför näsan på mig. Det är problem med dessa sälar som vänjer sig vid att jaga i älven. De har sälskrämmor som fungerar ganska bra, men ibland så tar dessa laxätare sig upp i älven ändå. Jag tar en lunch med grabbarna som fiskar Crathes, Göran D, Björn, Sonny och Martin. De har sett massa fisk så det verkar vara hett där. På eftermiddagen händer det tyvärr inte så mycket mer än att det tappas någon fisk och fångas några kelt till. Totalt 8 st kelt och en Springer i dag. Kvällsfisket blev nog lite dämpat, då det drog in ett hemskt snöoväder. Temperaturen droppade från 7 grader till 2 grader på bara några minuter. Laxen brukar inte bli mer aktiv av att temperaturen snabbt sjunker och att luften blir kallare än vattnet. Nu är det dags att sova och upp med nya tag i morgon. Snart spöböj igen…….Jonas och Mattias.

river-dee-scotland-fishing-5

Altries and Drum

river-dee-scotland-fishing-4

Kevin, Ghillie på Altries and Drum

river-dee-scotland-fishing-6

Dagens springerman Alan och reiseleiter.

river-dee-scotland-fishing

river-dee-scotland-fishing-3

Göran på Crathes

Onsdag

Vi vaknade till den kallaste morgonen sedan vi kom hit för en och en halv vecka sedan. Bilarna var helt glaserade i is, och det var vitfruset ute. Jag skulle fiska Commonty igen och var därför ensam under dagen, så jag tog en skön sovmorgon och fick tid för videosamtal med familjen vilket behövdes. Sedan var taktiken att inte röra de heta platserna/poolerna innan luften värm upp lite. Det visade sig ännu en gång vara rätt. Jag (Jonas) väntade och började fiska min bästa pool först 10:30. I första repan såg jag fiskar som började hoppa på en plats som jag vet kan ge fisk. Jag tog några snabba steg ner till platsen och drog direkt på en Kelt. Landade den och gick ner igen. Denna gång kom hugget på ganska rak lina, flera hårda hugg och sedan go tyngd i linan. Fighten blir knixig först på handlina och sedan på extremt kort lina bland stenar och grunt vatten. Det gick tillslut bra och jag kunde landa en grymt fin lusad Springer. Tjock som en tunna. Banchory var även idag väldigt seg och kändes död tyckte gänget där. De såg en del fisk men ingen som ville dra i deras flugor. Vi kommer troligen att byta ut denna sträcka till nästa år till något mer intressant. Dess var spännande, de såg fisk och Göran krokade sin första Skottlandslax. Han fick på en kort repa kontakt med 3 fiskar, varav den ena tog fluglina och backing i full fart men lossnade tyvärr efter några meter. Men bra jobbat och ett stort steg närmare att Göran får raka av sig skägget, vilket han lovat att göra när han fått sin första lax. Aboyne Water var stilla förutom att de såg några fiskar. Crathes var väl dagens stora hopp. Det var här alla Springers visat sig och de skulle få smaka stål denna dag. Det fiskades stenhårt hela dagen. Bengt tog en snabblunch vid vattnet så han inte skulle missa tid vid veckans toppbeat. Men när den sköna kvällen skulle komma så ändrades vädret åter denna kväll och i stället för en ljummen lugn kväll med koltrastsång så blev det snöstorm och 0 gradigt i luften. Dagen slutade med en knippe Kelts. Totalt denna dag blev det 1 Springer och 10 Kelt.

Jonas 6:e springer, även denna på Commonty. Lyckades få med hugg, fight med hopp, landning och release på gopron.

Torsdag

Sonnys gäng är laddade

Mattias körde hårt idag

R0021726

Stone pool, Aboyne water

R0021696

Smällfet 12 pundare – Commonty

Fully Scotish Breakfast!

Det kan jag säga att man står sig på en stund. Vi fick det en gång förra veckan och nu var det vår engelska vän Alan som bjöd på grym frukost. Men vi bränner en del om dagarna så det är bara att stoppa i sig.

Vädret var mulet i morse och det hade fått nattfrosten att börja tina. Vinden hade gått ner i styrka och äntligen verkade det bli riktigt gott fiskeväder.

Nichlas och Stefan fiskade på Dess. Här är det spännande varje dag, sträckan verkar håla en del fisk. De kämpade på och hade kontakt med några fiskar. Lunchen tog vi tillsammans på ”Boat In” 2-rätters med kaffe sedan var man golvad. På eftermiddagen landade Sefan 2 kelt vilket blev allt landat där i dag.

Banchory var stilla, de såg fisk som passerade men de verkade inte vilja stanna i poolen. Göran D, Björn, Sonny och Martin var lite frustrerade

Crathes visade up en massa fisk och motfisket landade 2 av dem. Anders drog på en fisk som gjorde en 30 m rusning i hugget, men släppte tyvärr sedan. Han landade också 2 st kelt. De andra hade ingen kontakt med det steg som verkade gå förbi.

På Commonty fick Mattias härja fritt idag. Ensamfiske, lika som jag (Jonas) haft tidigare. Dock har motfisket från Sluie blivit störande då de promt ska vada ut mitt i även och störa den del som för oss känns hetast. De lyckades också med sin taktik och landade 2 fiskar . Mattias såg fisk, hörde fisk och kände fisk. Han missade två fina dragningar i Garden och Otters, troligen runningfish.

på Aboyne Water var det helt stilla på förmiddagen så när som på ett försiktigt hugg på J-Son flugan. Efter lunch tappade Bengt en fisk när han skulle landa den i Red Rock. Jag tog det lugnt i det sköna vädret och gick in på ”Boat” för en lite Guinness. Den satt som den skulle och sedan blev det en fartfylld timma. Jag fick en kelt i Bridge, tappade en fisk i Jetty och fisk sedan en kelt i samma pool. Sedan gick jag ner till Red Rock. Började med att släppa slinga på en fin dragning högst upp, men inget blev kvar. Sedan fick jag mig en riktig genomkörare av en grymt stark fisk. Lång rusning ner på nacken i hugget. Hade jag tappat den så hade jag garanterat trott det var en springer. Men det visade sig vara en kelt på ca metern. Sedan gick jag upp igen för att prova den som drog i flugan ännu en gång. Det resulterade i en dragning 3 varv på rullen men tomt när jag lyfte….

Nu dags för kudden så vi kan dra springers i morgon.

Snart spöböj igen…..Jonas och Mattias.

Fredag

14 dagars hårt fiskande och naturliv i Skottland börjar ta ut sin rätt och jag kan villigt erkänna att geisten i bloggandet har gått ner något.
Men nu försöker vi få till det den sista dagen för detta gäng.

Gårdagen var kall och rå faktiskt hela dagen upplevde jag. Det var först när det blev kväll som det började kännas ljummet och rätt.

Jag (Jonas) fiskade Banchory tillsammans med Bengt. Nichlas och Stefan tog ”a day off ” och åkte på lite sightseeing upp till Loch Ness. Det visade sig vara det bästa valet denna dag. Bancory var i stort sett död hela dagen. Vi testade en massa tekniker för att locka de få fiskar som stod på sträckan till att bita i våra flugor, men inte ett nafs, dragning eller stöt i flugan. Jag testade alla trix jag kan tänka mig att en stackars lax kan gå på, men den gubben gick dom inte på. Mitt sista försök var att låta dem vila tills det nästan blivit mörkt och sedan ge dem en sunray. Men tiden räckte inte till så de fick vara i fred på sin nattvila.

Aboyne Water gav inget denna dag, vilket var lite märkligt med tanke på den aktivitet vi hade på kvällen innan.

Dess var som vanligt väldigt spännande, fisk visade sig och några kelts bet i Anders fluga innan det blev kväll. De såg springers, men ingen som ville upp.

Mattias hade ännu en dag på Commonty, mycket fisk i poolerna som visade sig och spännande fiske hela dagen. Tyvärr så vadade motfiskaren på Sluie även denna dag sönder den bästa poolen, så resultatet blev endast en dragning i en av de nedre poolerna ”Points”.
På kvällen när id…erna på motfisket åkt hem, gick det upp en ca 25 poundare framför Mattias. Gött läge och hög puls, dock valde besten att inte jaga någon kvällsfiskad sunray denna dag.

Crathes som konstigt nog inte gett oss någon Springer denna vecka, släppte till lite igår. Martin tappade en springer precis vid fötterna när han skulle landa den och Göran närmar sig med stormsteg att bli av med sitt skägg. Högst upp på sträckan körde han en fisk i ca 1 minut innan den tackade för dansen och simmade vidare. Björn fick en brunöring, men Sonny hade inte känt något. Jag åkte ner till dem när jag skulle låta mina fiskar villa uppe på Banchory. Jag och Sonny gick och snackade lite i det allt mer avtagande dagsljuset. Martin kom också och jag fick berättat för mig om den tappade springern. När Sonny vevar upp frågar jag lite kaxigt och mest på skoj om jag ska kliva i och kroka en fisk åt honom så han får drilla lite 😉 Ha ha skrattar både Sonny och Martin, gör du det så ska du få en hundralapp! Säger Sonny. Jag tar mitt spö och sätter på min fetaste Sunray, det är nästan svart nu. När jag vadar ut vänder jag mig om och säger till Sonny att stå bakom mig så jag snabbt kan lämna över spöet när jag krokat fisken…Mer skratt från de båda, men han gör som jag sagt. Ett kast med klumpen, fisken tar direkt. Helt sjukt, men det hände faktiskt och i absolut första kastet. Jag lämnar snabbt över spöet som lovat, och Sonny drillar exalterat. Tyvärr kliver även denna fisk av efter ett par minuter. Men en jäkla rolig avslutning av dagen blev det, och en till riktig fiskehistoria att berätta.

Snart spöböj igen…..Jonas och Mattias.

Lördag, sista dagen

Hände inte så mycket idag, det var en underbar dag och mot slutet av kvällen såg vi en del fisk. Eftersom vi skulle ut och äta slutade vi fiska tidigare än vanligt.

Vill tacka alla deltagare för denna resan, ni har kämpat fantastiskt och det märks att ni är riktiga laxfiskare som vet att det kan vara riktigt tuffa veckor ibland. De flesta hart redan bokat in nästa år!

Imorgon kommer värmen och därmed kommer vattnet stiga. V. 15 gänget kommer få en fin start på deras vecka. Nu stannar Mattias kvar och 6 nya gäster kommer till Deeside. De skall fiska Commonty och Dinnet. Kanske lägger in en liten bloggning senare i veckan.

Tack för denna vecka, snart hugger det igen! /Mattias och Jonas