Söndag 30/3 23.30        Obs ny resa 2009! klicka HÄR

Efter att igår avverkat en problemfri resa Göteborg – Köpenhamn – Aberdeen – Bilhyrning – Banchory – Checka in – snabbt ut igen – stod vi där.. vid River Dee´s strand. Vi hälsade på några kompisar som fiskade sin sista dag efter 5 dagars fiskande. De hade under en vecka upplevt minusgrader och snöstorm och lågt, kallt vatten. Svåra förhållanden men trots detta hade de fångat 14 springers varav den största på ca 8 kg – Mycket bra! När vi kom följde värmen och det fina vädret. Prognosen säger 10-12 grader varje dag och 3-5 grader på natten. Vattnet har från igår också stigit ca 1 m och har nu sakta börjat sjunka – Mycket lovande.

Idag var vi nere i älvmynningen för att se oss runt lite.. Där fick vi till vår förvåning se flasknosdelfiner jaga lax som späckhuggare i vattenytan. En hoppade t.o.m. med en springer i munnen. Kanske är detta ett tecken på att stora mängder lax är på väg upp i älven? Kanske tvekar de och håller sig i mynningen? – Vem vet? Imorgon vet vi kanske? Gänget är förväntansfulla och efter en kanongod middag och lite flugbindande har vi nu gått och lagt oss… Väckning 07.00 – fortsättning följer…. /Mattias och Jonas

Måndag 31/3

Springer time!

Idag kom vi upp tidigt och efter en grötfrukost var vi vid älven 09.00. Vattnet hade sjunkt lite sen igår kväll och fortsatte under dagen att sjunka. Vädret på morgonen var kanonfint utan ett moln på himmelen. Jag (Mattias) , Tommy och Peter fiskade idag på Banchory. Egentligen skulle inte jag fiska alls idag men efter att några skottar gått hem vid 16 – tiden frågade Ghillien om jag ville fiska. Självklart sade jag och tog bilen hem och hämtade spöet. Under dagen fick jag rapporter om att det andra gänget (Aboyne Water) med Jonas (ej fiskande), Stefan, Tony och Bengt hade alla kännt fisk, Bengt tappade en efter 10 min! På vår sträcka fick Tommy en dragning på morgonen och lite senare på dagen hade han “dragningsbonanza” med en topp på en krokad fisk som släppte efter en stund… Peter hade en rejäl dragning på den nedre delen av Banchory strax ovanför en ganska lång fors, en given ståndplats för springers…

Jag började mitt livs första Deefiske vid 17-tiden. Skottarna som hade gått här hela dagen fiskade med flytlinor, något jag kände mig tveksam till och satte på S1/S2 med supersinkspets och Conehead på Black/Yellowflugan. På femte kastet kände jag något tugga flugan och efter ca 2s drog det i ordentligt! De karakteristiska Springerrycken kändes i linan (jo, jag har faktiskt fått några stycken nu så jag kan känna skillnad kelt/springer….) Gött! tänkte jag och det kändes som jag var i en dröm. Det är en speciell känsla med en springer på i ett sådant här klassiskt laxvatten. Jag var helt själv och började oroa mig för landningen. Längre ner på sträckan var det lite lugnare vatten och jag försökte få med den arga laxen nedströms. Det var lättare tänkt än gjort. Det är ju laxen som bestämmer fick jag återigen erfara, i alla fall för en stund. Som tur var dök Peter upp efter ca 10 min, han hade sett mig från bron efter en shoppingtur till tackleshop. Peter kom springande och tog kameran och knäppte fina bilder från fighten. Efter flera rusningar och min livs längsta styrkemätning med en lax, ca 20 min, 2 tailningsförsök senare kom den äntligen upp… En fet Springer på 87cm och ca 7,5 kg! Bra start i en klassisk laxälv tänkte jag för mig själv. En snabb photoshoot och sen snabbt tillbaka med den i det konjaksfärgade vattnet. Under drillningen gick det upp några fiskar bara några meter från “min” lax och senare på kvällen såg vi massvis med lax men ingen ville smaka på stålet…

(beklagar den dåliga kvaliteten, filmade med 4 mpx kamera)

Sammanlagt i hela Dee idag togs det 16 fiskar, men utdelningen hos oss kunde varit bättre idag med tanke på tappade och dragningar. Men det är ju laxfiske….

Nu är det dax att sova, är sist i säng men ej trött, har troligtvis kvar endorfiner i kroppen sen laxen.. Gonatt. /Mattias

Tisdag 1/4

Öringpremiär på hemmaplan, men vi jagar fler springers.

Väckning 07.00, frukost färdig på bordet och lunchkorgen på g. Efter Mattias fantastiska springer, var diskussionerna och spekulationerna höga redan på morgonen. Utgångsläget var gårdagens ultimata vattenföring och ett väder i liknande skepnad. Jag (Jonas) följde Bengt och Stefan ner till Banchorysträckan, vi mötte upp med Walter (ghillien) och fick indikationer på att det var kanonvatten och rätt temperatur för denna sträcka. Efter en snabb introduktion lämnade jag dem till sitt öde med Walter. Mattias och jag mötte upp vid bridgepool. Till min förvåning såg älven helt annorlunda ut här, högt vatten med grenar, stockar och diverse bröte som kom flytande.”FLOM”På 40 min steg älven ca 70 cm. Jag och Mattias hade ju vår hela fiskedag idag här så det kändes lite surt… Flugbindning och en tidig lunch blev botemedlet. Nere på Banchory var det nöjda miner när vattnet kom, sträckan behöver högvatten. Hon fortsatte att stiga någon timma men vände sedan nedåt igen. Nu var Walter i extas och berättade att älven var nästan i sitt absolut bästa skick, och sådan är hon endast någon gång per år. “Jag blir väldigt förvånad om ni inte fångar någon fisk ikväll” , var de sista orden han sa innan han for hem. Stefan hade ju lyckats missa 3 fiskar i mothugget, och var revanschsugen. Så fort solen gick i moln passade vi på.

Stefan gjorde inte många kast innan en fisk tog tag i flugan. En kort hård drillning för att spara krafterna i fisken och lyckan var gjord . 9 pund och en silverblank skönhet blev belöningen. Stort grattis säger vi till hans första springer! Facit av dagen blev 5 dragningar och en springer. Nu snarkar Folket i huset och det börjar bli svårt att hålla upp ögonen, Sov gott vi hörs imorn.

Jonas

Onsdag 2/4

Laxen är bara bonus..

Imorse när vi kom till Banchorysträckan mötte vi en ghillie som var på sitt bästa humör. Han sade “idag fångar ni fisk! jag tror på 6 st” Vattennivån var återigen ultimat för ett fiske på Banchory men inte det bästa för Aboyne. De båda sträckorna är olika på så sätt att Banchory kräver mycket vatten och Aboyne mindre vatten för att poolerna skall bli fiskbara. Bra sätt att gardera sig på om man åker hit. Grabbarna fiskar de olika sträckorna varannan dag, alltså ena dagen Aboyne Water och nästa dag Banchory. Med denna vattennivån har fiskaktiviteten de senaste dagarna varit mest på Banchory. Vattnet sjunker fortfarande och inatt skall det endast bli 2 grader så sänkningen fortsätter väl imorgon.. 17 grader skall det bli imorgon och då smälter väl all snö på topparna och vattnet stiger troligtvis på fredag? Idag låg vattentemperaturen på 4,7 grader hela dagen.

Dagens aktivitet har varit flera dragningar + 1 tappad fisk. Peter som kämpade hårt hela dagen tappade en fin springer efter 3-4 min + 3 dragningar där fiskarna tog flera varv på rullen innan mothugget kom men tyvärr utan resultat. Peter har verkligen kämpat ihop sin första springer och jag är säker på att den kommer om han ligger i så hårt. Ghillien är förvånad av att det inte kommer så mycket ny fisk som stannar i poolen. Sammanlagt i Dee togs det 22 fiskar idag, 1 mindre än i måndags. Noterbart är att sträckan Park tog 8 st idag, de flesta troligtvis på kvällen och det kanske innebär att vi har fiskarna hos oss imorgon bitti? Imorgon hoppas jag vi tar igen nollan vi lämnar efter oss denna dagen – Men kom ihåg.. Laxen är bara bonus….

Mattias

Torsdag 3/4

9 grader i vattnet! Sommarvärme!

Tidig morgon som vanligt, men som inte var vanligt var temperaturen. Redan på morgonpasset passerade quicksilvret 11gr.Och quicka blev också laxen.Vi såg mängder med storlax som fullkomligt rusade uppströms. I denna värmebölja som följde under dagen, försökte vi med alla krafter tygla de blanka. Närmast kom Mattias som lyckades kroka en av River D`s invånare tidigt på morgonen.Tyvärr blev det en lite för tidig avkrokning, så vi fick inte landa den. Dagen flöt på med extremt stigande temperaturer. 3,5 gr på morgonen blev på kvällen ca 9 gr.Detta sätter en väldig fart på fisken. Och så även på oss. På efermiddagen klarnade vädret och det var dags för oss att bege oss till de i rotationen aktuella sträckorna. Tony och Antonia såg massor med fisk, men inget napp . Jag började på Banchory. Bengt och Stefan kämpade på hårt under dagen, bytte linor, flugor, spön och tafsar i hisnande takt. Allt efter guidens (min) kunniga inrådan….Jag blir snart galen!!!!… sa jag till Bengt. Poolen är ju helt full med lax och vi får inte ens en dragning. Något stämmer inte, jag kollar vattnet. 9 grader!! Nivån börjar likna lågvatten. Ett snabbt samtal till min Dee-Guru Kent. Svaret jag fick visste jag nästan redan… Bara flytlina. Sagt och gjort vi bytte linor och tafsar igen och körde igång. Nu började jag bli lite sugen på fiske, och när Walter(vår mycket trevliga ghillie) frågade varför jag inte fiskade, var jag inte sen att lyda. I min iver och nästan kvigaktiga lycka över att äntligen få kasta några kast på alla dessa laxar så glömde jag var telefonen låg och tog mig ett dopp med den. Fickan på utsidan är inget bra trick. Man kanske kan tycka att det var dags för ett dopp när tempen är 22gr i skuggan och nästan 10 i vattnet. (Mattias såg några tonårstjejer badandes i poolen ovanför, på Aboyne). Jag lugnade ner mig och lyckades sedan kroka en fin springer på ca 4 kg på en liten hittefluga från Upper Blackhall. En skön fight med hopp som krydda och en grym landning av Stefan så var dagen gjord. Trodde jag. I mörkret tog jag dagens andra springer på ca 4,5 kg och fantastiskt stark. Double! Underbart att få drilla. Nu ska vi äta en brakmiddag med våra gäster Tony och Antonia. I morgon väntas smältvattenflom.

Snart spöböj igen….Jonas/Mattias.

Fredag 4/4

I skymningen händer det….

(beklagar den dåliga kvaliteten, filmade med 4 mpx kamera)

Idag har vi haft alla väder; sol, regn, varmt, kallt, vattentemp 6,7-7,5 grader. 2 gäster var tyvärr tvungna att åka hem och då föll det sig självklart att jag och Jonas fick fiska på Aboyne. Där hade Tony fiskat sen 05.00 på morgonen och då sett massor med fisk gå upp och förbi poolen. Vår ghillie säger att på detta vattenståndet (+2,6ft) stannar ej fisken i Aboynes pooler utan fortsätter uppåt. Vi fiskade här hela eftermiddagen utan en antydan till stöt. Det spelar egentligen ingen roll utan bara att få fiska i dessa underbart vackra pooler är livskvalitet när det är som bäst… Sträckan är så pass lång att man inte hinner fiska av alla pooler på en dag.

På Banchory fiskade Tommy och Peter. De ringde till oss och sade att Ghillien hade frågat om vi ville fiska “evening cast” – Efter en liten överläggning kom vi fram till att det troligtvis är störst chans till fisk där, så vi åkte dit. Precis innan vi kom hade Peter tappat en fin fisk som han hade på i ca 2 min! Hans andra tappade nu.. Snart kommer det gå hela vägen! Skymningen kom och Tommy krokade en rejäl bit. Han drillade den fint i skymningsljuset men tyvärr släppte den också. 5 min senare ropar Jonas “Springer time!” Jag sprang dit fotade och filmade med min 4 mpx kamera. se film En fin silverblank på ca 4 kg. Ytterligare 5 min senare får jag en rejäl dragning men när jag sen tittar på flugan var den upphakad på linan och gick baklänges…Sen blev det mörkt och vi åkte hem till vårt stora, fina hus med goa sängar, stora soffor, öppen spis och avnjöt Jonas underbara mat…
Mattias

Lördag 5/4 Sista dagen..

Vintertid!

Idag är sista chansen för de sista av våra gäster Tommy och Peter att lyckas med hela drillningen av dessa faktiskt ovanligt tuffa springers. De har båda krokat och under några minuter fått mäta sina krafter med vårlaxarna. Morgonen var ganska kall och blåsig. Vi (Jag och Mattias) började på left bank nere på Banchory. Med goda prognoser och vässade krokar trodde vi på veckans bästa dag. Vi hann inte mer än börja kasta innan den första snöstormen drog in. Temperaturen sjönk direkt till ca 3 grader. Vi kunde bara lida med grabbarna uppe på Aboyne där vädret under veckan varit blåsigare och kallare än här nere. Mattias sa med tandskakning att han aldrig frusit så mycket om sina händer i hela sitt liv, han vägrade avsluta sin repa och riskerade kallbrand i snöstormen. En lite tidigarelagd lunch på Boat inn i Aboyne blev räddningen för våra frusna kroppar. 4 st portioner av deras specialitet ”Batterd Haddock” med tillhörande pint värmde gott. Nu med ny energi och tro på eftermiddagen drog vi våra kolfibervärjor för strid med väder och vind. Snöstormarna kom in tätare och tempen gick ner ytterligare. När vi återvände till vårat beat, visade det sig att vår ghillie lyckats ordentligt under lunchen. Walter hade tagit fram sitt hemliga vapen, den inte helt ovanliga Willie Gun och låtit den göra jobbet. 2 nystigna springers fattade tycke för detta bucktailbeklädda plaststycke. Vi som fiskat med tempelhund?? Nu blev vi givetvis tända så gnistorna sprakade, på med Willies och ett hejdundrande kastinferno. Men gnistorna falnade sakta i takt med att snöfallet ökade och tempen sjönk ytterligare. Killarna (Tommy och Peter) kom ner för ett eveningcast. Nu var det dags för handskar på, och åkarbrasa. Vi påmindes om resan till Tweed för 2 år sedan, tempen sjönk hastigt där också och fiske blev som paralyserad. Inget funkade under den här tiden. Vid 8-tiden kom det in ett snöoväder som gjorde himmelen helt svart, vi såg inte andra sidan av älven . Jonas blev trött på allt flugbytande och gjorde ett sista försök med det största svarta jag hade i asken. Likt en korp flög den ut över vattenytan, krashade som en skadeskjuten kråka och började fiska sig nedåt mot huggplatsen. Den gick nog inte mer en meter innan linan smätte mot klingan i en dragning för kung och fosterland. Fisken tog tyvärr inte över kroken och tomheten var det enda som blev kvar. Nu frös linan i spöringarna och vattentemperaturen gick ner under 5 grader. Med svansen mellan benen, frusna tår och fingrar drog vi oss hemåt. På parkeringen fick vi skrapa bilen. Is och snö präglade denna, vår sista fiskedag vid River Dee. Efter att tagit oss 4 mil genom decimeterdjup snö med sommardäck från Banchory till Aberdeen och ett flyg ”on-time” sitter vi på flygplatsen i Köpenhamn och väntar på Göteborgsflyget…..