R0020256

River Tweed med Floors castle i bakgrunden

Äntligen tillbaka!

Det var med spänning som vi satte oss i hyrbilen på Edinburghs flygplats och begav oss mot Tweed. Det är vårt tionde år nu som vi deltar i premiären i river Tweed ”the opening day”. Det känns mer och mer rätt för varje år som går, man blir på något sätt en del av denna fantastiska laxfisketradition som finns vid Tweed. De har ett ypperligt koncept för att sköta sitt vatten och enligt många var det just här som flugfisket efter lax startade. För 6 år sedan instiftades ett vandringspris (se bild) till den fiskare som lyckades med bedriften att landa årets första lax, en springer. Vandringspriset är skulpterad av Jason Sweeney. Vi i vår grupp har lyckats med detta 3 gånger tidigare och de senaste 2 åren i rad. Och vi var ju självklart taggade att försöka att behålla titeln inom laget i år igen.

2 flommar fick vi uppleva under dessa dagarna

Det som karaktäriserar fisket så här års, är det nyckfulla vädret och de hela tiden förändrade förhållandena. Det är ofta väldigt kallt, vattnet är högt och det blåser kraftigt. Kommer det lite snöblandat regn på bergen, och vi inte har någon frost på nätterna så kommer älven garanterat att färgas till ärtsoppa. I år har det väl regnat nästan jämt i Skottland och Storbritannien i övrigt för den delen. Vi  visste att vattnet hade varit högt, och hoppades på att det  skulle börja sjunka och ge oss några perfekta fiskedagar…men. Så började det regna igen, det kom snö på bergen och efter det ännu mer regn. Natten mellan Lördag och Söndag steg älven med 1,8m! Detta fortsatte och gjorde denna vecka till mycket vädermässigt föränderlig och svårfiskad.

Opening Day 1 feb

R0020329

Team Helde / Borkenhagen / Runnberg

På opening day, lördagen den 1 februari hade vi en sjunkande färgad älv med ett siktdjup på ca 30 cm. Den klarnade dock under dagen och vi lyckades att landa en hel knippe med Kelts (utlekt lax),  ca 30 st och lyckades även detta år årets första lax! En 9 punds hane som stått i älven sedan November-December  en så kallad ”Decemberfish”. Glädjen var självklart stor och vi firade med Champagne på kvällen som vanligt.

R0020231

En av tusentals laxar som Jim har håvat…

”After fish” i optimal miljö

Då kan vi passa på att namnge de fiskar som vi fångar så här års. Det är inte bara att tro att man fångat en lax när man fått en fin blank lax enligt vad man själv tycker. Det är bara en av dessa som benämns med namnet ”Fish” här i Skottland, i detta fallet då en ”Decemberfish”. Det måste alltså vara en ”Springer”, en ny fisk från havet som stigit för att leka nästa höst. Sedan har vi ”kelt” en utlekt fisk hane eller hona, men oftast en hona. Den kan också kallas ”well mended kelt”: Då har den redan blänkt om och är i hygglig kondition och helt silverblank. Några av dessa har man faktiskt fått titta på bra länge innan man varit säker på att det varit en kelt. En ”baggot” är en honfisk som inte lekt under hösten. Den är tjock och fin och ser ut som en Springer. Den kan vara något färgad med lite extra färg på kinderna. Men det som man ser det tydligast på är att i analöppningen sticker äggledaren ut lite och det har öppnat sig.”Kipper” är en hanfisk som inte lekt fast den skulle gjort det under hösten. Denna fisk är mycket svår att urskilja från en springer. Den är i toppkondition och till skillnad från en Baggot så kan man inte se detta på analöppningen. Däremot har de alltid en lite mer kraftig underkäke och en liten hake . Man ser det oftast på att huvudet har en annan färg än kroppen, lite gulbrunt kopparfärgat samtidigt som kroppen kan vara helt silverfägad. Jag fick en sådan för 2 år sedan och var helt säker på att jag fått en kanonspringer, men ghillien visade mig kännetecknen. Och efter det har vi fått flera fina fiskar bortdömda som Kippers. Dessa har för oss ofta varit ganska kraftiga fiskar i lite större storlek än de andra. I vissa fall har det runnit mjölke ur dem och då är det ju lätt att se.

Söndagen är alltid stängd i Skottland och vi fortsatte vårt fiske på Måndagen. Vi hade hoppats på att den flom som vi fått under Söndagen skulle hinna sjunka och klarna ordentligt under det fiskefria dygnet. Men på måndag morgon visade det sig att älven sjunkit mycket långsamt och stod nästan stilla på en alldeles för hög nivå. Vattnet var fortfarande skitigt och man såg kanske 40 cm. Vi  som fiskade vår övre sträcka kände inte någonting under hela dagen och åkte hem tidigt för att binda flugor och ta en gin/tonic vid brasan på hotellet. De på nedre fick ett tiotal Kelts samt en Kipper.

Christer, Colin, Richie, Jonas och Mattias vid en fishing hut med anor.

Fiskebloggens svenska presenter denna gång bestod av Kalles kaviar, knäckebröd och en svensk mössa.

Tisdagen

R0020239

Nöjd Jonas sätter tillbaka sin springer

På tisdag morgon hade älven sjunkit något och klarnat ytterligare, solen sken från en klarblå himmel, fåglarna kvittrade och det var vindstilla. En helt fantastisk morgon helt enkelt, nu fattades bara en Springer. Efter den sedvanliga lottningen på morgonen fick jag börja på solsidan, vilket var underbart i vårvärmen. Mattias signalerade fast fisk från andra sidan och Ghillien Jim rodde över för att assistera honom. Det visade sig att det var en well mended kelt som tagit flugan mitt i hårdströmmen och slogs som om den var en springer. Straxt därefter tappar Mattias en fisk till och jag känner ingenting alls på min sida. Men så kommer det där goa draget i linan långt ut där man vet att det är helt omöjligt att det kan vara nått annat än en fisk. Slingan går som vanligt och jag krokar..fast fisk. Gött! Den är tung och kommer direkt ända upp till mig. Den går djupt så jag kan inte se den, men direkt efter det så drar den iväg på en 40 m rusning. Detta upprepas 2 gånger till och vid ett ögonblick tycker jag mig se en bra kraftig fisk. Den är blank och jag börjar misstänka att det kan vara en Springer. Jim kommer tillbaka över ån i sin lilla roddbåt, och är framme vid mig lagom till att näta min första lax för året. En fantastiskt fin Springer på ca 11 pound och 85 cm. dagen fortsätter med kontakter lite överallt och alla i gruppen fångar någonting. Dock blir det den enda springern för dagen. Mattias får en riktigt bra fight med en baggot.

Boating längst ner på sträckan… C/R på GoPro-video

kelso1

Mattias fightar en baggot (olekt hona) i tron att det var en nystigen lax (springer)

kelso2

Jonathan meddelar besviket att det var en sk baggot. (lägg märke till det svullna anuset… 🙂

Sista dagen

Onsdag morgon och vår sista fiskedag för denna gång, tyvärr hade det regnat i bergen på morgonen så vi hade inte så gott om tid. Vi fiskade på långsamt stigande älv hela förmiddagen och fångade några Kelts. men efter lunch tog det fart ordentligt och älven började bli mycket färgad igen. Då beslöt vi oss att packa ihop för denna gång. En skön vila på hotellet med en efterföljande avslutningsmiddag på den lokala puben blev ett bra slut på denna resa. Tack alla som var med och alla Ghillies som gjorde även dessa dagar underbara. Vi kommer tillbaka nästa år!

Häng med oss!

Nu ser vi fram mot först premiären i Mörrum 14-17/3 (Platser finns kvar) och sedan RESTPLATSER till RIVER DEE v 13, 14 och 15.   Kontakta info@fiskeresor.nu för mer info.

Snart spöböj igen……   Jonas och Mattias.

Läs om och titta på våra tidigare ”opening days”

Blog 2013

Video 2013

Blog 2012

Video 2012

boleside

Vattnet vid Boleside

Lite bilder från dagarna…

Jonas i fin position

R0020237

Jonas med springer

Gänget som fiskade Lower på premiären och de sista dagarna. Mattias, Jim, Jonas, Christer och Jonathan.

fiskebloggen.com – Jonas och Mattias

R0020326

En liten selfie är aldrig fel på lunchen..

R0020304

Jonas fightar en kelt längst ner på sträckan

R0020288

Jim hjälper Jonas att ”boata”

R0020281

Det blev sjunklina sista dagen i det grumliga och höga vattnet

R0020248

Jim tränar styrka på jobbet…

R0020242

Jim och hans följeslagare

R0020215

Våren kommer mycket tidigare här i Skottland

Vacker sträcka i en vacker miljö

2:a flommen i veckan

Vi rekade på vår lediga dag..

Mycket stort och vackert slott: Floors castle. På dessa ängar har det krigats mycket för länge sen.