SÖNDAG 31/1

Så var det dags för årets första laxfiske. Och som sig bör har vi vår premiär på openingday i river Tweed. Nu har vi precis anlänt till hotellet och ska snart svida om till kostym och dra oss ned till biblioteket för några drinkar innan middagen. I morgon gäller det, vi ska försöka att försvara titeln om årets första lax som gick till vårat gäng förra året. Allt ser väldigt bra ut, nästan så man inte vågar säga något om det. Men vattnet och tempen har nog aldrig varit så optimalt.

I morgon 09:00 får vi se. . .

Snart spöböj igen…..Jonas

Måndag 1/2 07:00

Jag och Kent har sovit som prinsar i de 60 cm tjocka dubbelsängarna. Middagen igår blev något utöver det vanliga. Normalt är det här väldigt bra mat, men i år verkar det som de har lyft upp sig ännu ett snäpp. Vi beställde alla 3 rätter men vi fick totalt 6!! Och så här kommer det förmodligen bli varje kväll, vi kommer nog bli lite bortskämda. Extremt hög service med varma servetter i knäet och personal som bär vårt bagage till rummen. Dom passar på oss hela tiden, minsta vink så kommer dom för att hjälpa. När vi skulle gå till sängs vid 00:30 tiden igår kväll fick vi ett glatt besked. Den enormt gamle herren som alltid tagit hundpassen här på hotellet var kvar och hälsade oss välkomna. Alltid trevligt med återseenden.

Jag har glömt att presentera deltagarna, och jag gör det endast från hur jag känner dem.

Kent: Sammankallande och Fiskeriförvaltare på Em’s herrgård

Lars-Peter: Mannen som landat 2 st!! Majlaxar i Em på över 20kilo. (se fiskebloggen Maj 2009)

Anders: Pappa till Andreas (båda mycket aktiva i vården och fisket i Em) , Vin och glasproffs.

Peter: Reklam makare och en av grundarna till den så mycket fina sidan ”Havsöring på Österlen” som vi saknar så.

Johan: Vildsvinsjägare och den andra hälften i skapandet av ”Havsöring på Österlen”. Denna sidan var den största inspirationskällan till Fiskebloggen.

Jonas (jag): Kollega med Mattias på Fiskeresor.nu och hygglig kock.

Nu är det frukost.

Sedan fiske.

Snart spöböj igen, riktigt snart ….Jonas

Måndag 1/2 19:05 (Nybadad och fin)

DE E SPRINGER!!!!!

Kent skriker ut sin glädje i telefonen när vi talas vid strax innan lunch. Han berättar att han landat en av sitt livs vackraste laxar. En springer i absolut toppkondition och på ca: 6-7 kg ! ! !

En 7 kilos springer är väldigt stor för att vara så här tidigt på säsongen. Fisken tog på en plats som Kent redan hade funderat över dagarna innan, och igår kväll när vi lottade så hoppades han på att få chansen på den nedre sträckan. Och jag kan bara tänka mig känslan när han fick gå ut på den här platsen och skicka ut sin favoritvårfluga (Cascade) och börja fiska sig genom poolen. Fisken tog stenhårt långt ut i poolen, och Kent förstod direkt att detta var allvarligt menat. Fisken gick och stångade hårt som Springers gör i början och sedan blev det åka av. Flera gånger trodde Kent att det var dags för landning men fisken ville annat. Med flera långa rusningar och snabba vändningar vid land så drog fighten ut på tiden och Kent fick slita hårt. Tillslut lyckades ghillien Ian taila fisken och lyckan var total. Några snabba foton och så fick denna så vackra och eftertraktade skapelse friheten åter.

Vi hoppades länge att den skulle vara den första i älven men tyvärr så blev vi slagna av Wark (nedre delen av även) som fick en fisk 1 timme tidigare. Men Kent fick helt säkert dagens största och för oss så betyder det väldigt mycket…Tex att Kent bjuder på Champagne om ca 30 minuter, livet är gott.

Utöver denna fantastiska fisk så fick vi idag:

Kent : 1 Springer och 2 Kelt (utlekt fisk)

Jonas: 3 Kelt och en fisk som vi inte riktigt vet vad det är ännu men förmodligen en Baggot.(Laxhona som inte lekt)

Johan: 1 Kelt

Anders: 4 Kelt

Lars-Peter: 2 Kelt 1 Öring

Peter: 1 Dragning

En händelserik dag med med härligt flugfiske och frisk luft är till ända. Temperaturen har legat runt 4 grader i luften och 2,5 i vattnet. Nu är det dags för Champagne och sedan middag.

Sov gott, Snart spöböj igen . . . Jonas

Tisdag 2/2 07:15

Mmm hör jag det knorrar borta från den andra sängen, Jättetrött säger Kent på ren Hadiska.

Ja svarar jag och jättestel. Det var länge sedan man gick en hel dag med 15-fotaren, så man har lite träningsvärk både här och där.

Mr Hakansson

Gårdagskvällens middag blev lika fantastisk som kvällen innan, med en liten skillnad. Champagne!! Kent som fick springer igår bjöd på Champagne, och den avnjöt vi ju förstås i biblioteket.

Efter middagen satt vi i ”the drawingroom”och filosoferade om fisket med kaffe te och tryfflar. Sedan var det dags för sängen och jag kan lova att man somnade helt ovaggad.

Nu är det dags för frukost igen, och sedan får vi se vad den här dagen har i sitt sköte.

Snart spöböj igen . . . Jonas

Tisdag 2/2 18:40

I morse när vi gick till frukosten, fick vi till vår fasa se att det regn som skulle kommit under natten föll som snö. Hela landskapet var vitt och det var lätt att känna en viss misströstan. Men Kent och jag som fiskat här nu i 6 år kom snabbt fram till att det förmodligen var bra att vi fått det som snö, för annars hade vi haft det i älven och det vill vi inte.

Johan med sin springer

Dessutom har vi haft våra absolut bästa fisken här just under sådana förhållanden som nu råder.

Väl ute kändes luften ganska mild även om tempen låg på -2 och snön föll ymnigt.

Vi startade hårt på nedre, Johan krokade flera fiskar från båt sk ”Boating”och landade en av dem tyvärr en Kelt men ändå något.

Boating på River tweed

Peter som fick ta förmiddagens båtpass längst ner på sträckan lyckades landa 2 Kelt och hade flera dragningar innan lunch. Jag fiskade högst upp på sträckan men konstaterade fort att här krävdes det förmodligen tyngre grejor för att hitta fisk. Så jag gick ner igen. Johan ville fiska från land så vi bytte plats.

Min springer

Jim rodde mig upp igen och vi började arbeta oss nedåt, jag körde med en ”Williegun” variant men bytte snart till ”Black and yellow”. På en sträcka av 40m hade jag 5 fiskar som drog lina från rullen och tappade en riktigt tung sak, förmodligen en stor Kelt. Plötsligt fick jag en riktigt hård stöt i flugan, jag hann inte mer än berätta detta för Jim innan det sög i ordentligt. Fisken kom in ganska snällt först och jag trodde det var en Kelt, men sedan började den rusa och gå uppströms. Jag sa till Jim att jag börjar tro det är en Springer. Fisken kom närmare och gick upp i ytan och visade sig helt. Inga tvivel en springer i 4 kilos klassen. Fisken gjorde några hårda knyckar och sedan släppte flugan, , , Jim fick lära sig några nya svenska ord.. .

På’t igen ut i båten, byta, krok och förlänga slangen lite. Jag fortsatte där den förra fisken huggit. En fisk drog snabbt av lina från rullen men släppte innan jag hann kroka. Sedan kom det en sådan där hård stöt igen. I nästa kast började jag twista flugan lite för att få lite bättre fart, när flugan passerar över samma plats klipper det till och jag krokar stenhårt. Kanske lite för snabbt men fisken blir kvar. Jag vevar faktiskt in och krokar till ett par gånger extra (inget jag brukar göra) för att få in krokarna ordentligt. Även denna fisk är väldigt snäll i början och jag försöker få in den till håven direkt. Men den är inte alls med på det.

Fisken stannar nedströms men känns väldigt tung. När den var inne så tyckte jag den såg ganska liten ut. Plötsligt börjar den rusa, all lina flyger iväg och det fräser i ytan av linan. Nu inser vi att det kan vara ännu en Springer som tagit flugan. Det blir många långa rusningar och under en period trodde jag att den fastnat när den bara stod helt stilla i strömmen.

Men efter en ganska lång och väldigt spännande fight, lyckades vi landa en helt underbar Springer. Ca 6 kilo och något färgad,

Jim, ghillie och en otroligt duktig flugbindare

Jim trodde den hade stått i älven i ca 10 dagar.

Precis innan lunch lyckas Johan kroka en kanon Springer. När han gjort sista kastet och börjar gå in mot land så drar det till i grejorna. Jim tror det är en Kelt, så Johan som litar på sin ghillie klipper i med full press och efter en ganska odramatisk fight landar han en fisk på samma plats som Kent tog sin och även denna på ca 6 kg.

På kvällen fick vi ingen mer Springer men flera Kelt samt en Seatrout Kelt(olekt Havsöring)

och en Baggot.

Totalt blev det på Hela gänget:

Johan: 1 Springer 4 Kelt

Jonas: 1 Springer 1 Baggot 1 Seatrout Kelt

Peter: 4 Kelt

Kent: 1 Baggot 1 Kelt

Anders: 1 Kelt

Lars-Peter: Tappade en trolig springer efter ca 4 minuters fight.

Vi tappade flera fiskar och hade en hel massa dragningar också.

Nu är det dags för Champagne igen, sedan Middag.

Anders Elfström med sin 8 kilos ”kipper”

Onsdag 3/2 19:57

Vi gick upp som vanligt vid 06:45 med väckning och kaffe på sängen. Sedan var det dags för frukost, väl nere i matsalen ser vi att det ser väldigt kallt ut ute. Mycket riktigt när vi kommer ut så ser våra bilar ut som igloo’s och det är svinkallt -6 grader och inget riktigt flugfiskeväder. Vi har idag delat upp oss så de som inte fångat någon springer får chansen att fiska nedre där vi fångat alla 3 tidigare. Kent följer med dem och jag och Johan åker upp till övre. Det är så kallt att vi beslutar att vänta in lite varmare luft och sedan hoppa lunchen och fiska rakt igenom dagen.

Jag startar på den nedre delen och krokar ganska omgående en Kelt.

Johan tappar två fiskar innan lunch, den ena klipper i så hårt att tafsen går av i hugget. När våra Ghillies tar lunch så inser jag att jag är på ena sidan älven och mina mackor på andra, äh det får gå en halv flaska whiskey hittar jag i min rygga så det får duga.

Temperaturen blir aldrig varmare än ca -1 c och det fryser i ringarna hela tiden. Dagen fortlöper ganska lugnt för oss Johan fångar till slut 2 Kelt på samma plats som han tappade fiskarna tidigare. Jag krokar en fisk i en väldigt liten pool där det nästan bara fångas fisk som stiger. Men jag tror nog det var en Kelt för den var väldigt mjuk i sina rörelser. På kvällen drar Johan i ett monster som han bänder med i över 5 minuter. Fisken vägrar att ge sig och Johan lägger på all press han kan, men lyckas inte ens få upp den till ytan. Plötsligt bara lossnar den och vi får aldrig veta riktigt vad det var.

Killarna där nere har också kämpat hårt utan att ta någon längre lunch.

Kent fick en fin Baggot och tappade en mindre ganska stötig fisk, kan ha varit en spring fish. Peter hade en svår dag ingen aktivitet alls i det kalla vädret.

Lars-Peter fick en Baggot och en Kelthane ganska ovanligt.

Anders drog dagens längsta strå och fick en riktig åktur på över 20 minuter. I änden av fluglinan hade han en Kipper (laxhane som inte lekt) som motståndare. Fisken var riktigt grov och uppskattades till ca 8 kg.

Nu är årets vinterlaxfiske slut för denna gången och vi längta redan till nästa år. Nästa fiske är premiär i Mörrum, se fiskeresor.nu trevligt upplägg med ett förmodat bra fiske. Sen blir det River Dee v. 13 och 14, Där finns 2 platser kvar varje vecka. I år har vi kommit över kanonsträckor med rotationfiske på 3 välkända sträckor varje vecka och fint boende. Har ni funderat att fiska i Skottland är det här ert livs chans…. missa inte det. mer info: RIVER DEE