River Spey 10 – 16 April

Måndag

Följ med 2021! Läs mer HÄR

Nu har vi återvänt till Spey för andra året i rad. Förra året var vi här v.13 vilket då var alldeles för tidigt, vattnet var kallt och högt. Fisket var otroligt trögt och vi fick kämpa hårt för de fiskar vi landade. Det här året har vi flyttat fram vår vecka till v.15. Förhållandena i år är lite tvärtom med lågt och varmt vatten, och det har varit mycket bra fiske de senaste veckorna.

Vi fiskar 3 sträckor denna vecka, 5 spön på Orton, 4 spön på Knockando samt 3 spön på Wester Elchies. Jag (Jonas) började på Orton med Peter J, Fredrik, Lasse samt Sten-Åke. Efter allt kämpande i Dee så började man nu vara sugen på att få drilla och landa en lax. Kevin som är headghillie, delade in oss på de pooler vi skulle börja på. Richard som är den nye unga ghillien hjälpte till med linor, spön och flugor till våra gäster. Två mycket kunniga och trevliga ghillies, detta kommer bli en härlig vecka för oss och våra gäster.

När alla var redo för fiske så placerades vi ut på de tilldelade poolerna. Jag hamnade på en pool som heter Cairnty. Känd som en av eller kanske den bästa poolen i hela Spey. Det är här som det första stoppet är för den tidiga vårlaxen. Jag plockade ut en fin fluga ur asken jag fått med mig av Robin (ronkenfly på instagram), tänkte att om jag fångar en springer på den så kan jag nog sälja alla ganska lätt. 30 m senare känner jag en pytteliten dragning i flugan, en så där liten så man inte är säker på att det var något. Linan driftar vidare och då kommer nästa lilla dragning, jag släpper 2 cm slinga. Fisken svarar med 2 små lätta dragningar, jag släpper ytterligare 5 cm lina, en dragning till och då får hela slingan gå. Jag lyfter spöet och det är fast fisk. Faan va gött!! Äntligen fast fisk på driftande fluga. Peter är strax nedanför mig och kommer springande för att filma och hjälpa till med foto på fisken. Fighten blir lite nervös eftersom det är årets först lax samt första i en ny älv och jag har verkligen slitit för denna. Till slut kan jag landa en grymt fin lusad 76 cm springer från denna Speys mest kända pool. Efter några bilder får den simma vidare, och vi fiskar vidare. Jag går max 10 m så drar det i igen. Tyvärr kliver denna fisk av efter några sekunder. På de andra sträckorna fångas det ett par Kelt och Peter landar en stor Kelt samt en havsöring.

Efter en halvtimma small det på Ronkenfly-flugan

Tisdag

salmon knockando spey

I morse fick vi full scottish breakfast som Fredrik och Lasse hade ordnat. Sedan var det dags för ännu en dag med fiske i vackra river Spey. Dagen började nästan som den innan, jag fiskade en pool och började på nästa när det drog i för kung och fosterland. Jag hade blivit guidad till House pool av Richard och hade inte kommit långt när det stenhårda hugget kom. Fisken betedde sig lite konstigt så jag trodde det var en Kelt först, men förstod ganska snabbt att det var en riktig fisk. Drillningen på det låga vattnet var spännande och fisken gjorde små men mycket starka rusningar. Fram till lunch hade det inte hänt så mycket mer så vi drog till Station hotell för lite lunch.

På eftermiddagen började det nappa lite bättre och det fångades lite Kelt på de olika sträckorna. Calle tappade en storlax och vi andra hade någon dragning. Ännu lite senare så tog Mattias bilen runt och över bron så han kom på rätt sida för fiske på Ortons övre sträcka. Bara efter några meters fiskande så drog det sakta i för Mattias, fast fisk! Yes!!! Allt gick bra och fisken landades , mättes (75 cm) ,och sattes sedan ut i älven igen. Det visade sig vid middagen lite senare att dessa 2 fiskar var de enda som fångades denna dag.

Nya tag i morgon !

Och nu till reklamen!

Som de flesta vet så ingår varken jag eller Mattias i något Power team, eller är sponsrade med prylar från leverantörer. Vi fiskar med det vi tycker om och tycker vi att något är värt att omnämna så är det just för att det är bra grejor.

Innan vi skulle åka iväg på denna 2 v resa till Skottland så träffade vi vår kompis Tellis på sportfiskemässan. Han berättade om en ny lina med connect-system han tagit fram och ville att vi skulle testa på vår resa. Dag 2 satte jag på denna med flyt tip, och sedan fick den sitta kvar med varierande tippar resten av dagarna fram till i dag. Jag har svårt att se att jag skulle byta ut den. Linan är lite längre än andra connect system och har en smalare tapering vilket alstrar energin i linan på ett fantastiskt sätt. Jag har fiskat med den på trånga utrymmen, under uthängande buskar mm. Smidigheten i linan är grym både på kortare linlängder samt riktiga monsterkast. Mattias kör med samma och älskar den också. Bra jobbat Tellis!

Vatten: 7″ Orton
Vattentemperatur: 8,3 grader (47 F)
Väder: Regn
Lufttemperatur: 8,8 grader (48 F)
Vind: 10-12 m/s

Spön: Guideline Reaction 13, 7 klass 8/9 Guideline LXI 14,8 Klass 8/9
Lina: TSD Connect Flyt/intermediate 11, 9 m 33 g
Flugor: Ronkenfly Black/yellow 5-8 cm

Peter laddar

Markus tog båten till andra sidan

Markus och Peter

Allt är väldigt välordnat på alla våra sträckor

Daniel the spaniel. 6 mån ung valp

Äntligen fastnade springern för Mattias

Huggskräck

Huggskräcken var i antågande för Mattias innan denna dag. Han var mycket frustrerad över att han inte fick någon fisk i Dee och nu började första dagen i Spey utan hugg. Huggskräck förklarar Pelle Klippinge om här nedan.

Begreppet huggskräck myntades första gången i slutet av 90-talet under en laxfisketur. Det har sedan hängt kvar inte minst bland lokala på Öland samt Västervik vilka numera har så sofistikerade prylar som hjälm och t-shirt med texten ”Huggskräcken” + årtal att dela ut till den drabbade stackaren. För många spöfiskare är huggskräck dock ett okänt begrepp varför det kan kräva ett klarläggande.

Har man fiskat en längre period, ett par dagar eller mer, utan att ha landat havsöring/lax, trots att kompisarna lyckats, kan skräcken smyga sig på. Detta då man inser att det inte kommer att bli någon fångst. Alla som varit utsatta talar om en isande känsla nedför ryggraden. Till detta bultande hjärta, svettningar och känslan av att vara en ensam och utsatt spöfiskare som ”alla” plötsligt följer ytterst noggrant, ibland också ler emot eller skämtar om.

I det läget har smittan dvs. huggskräcken redan slagit till med full kraft. Fiskaren upplever just det som ordet beskriver, dock i ny oväntad form; nu som en skräck eller fasa för att få hugg! Ett tydligt symptom, på de fall jag sett under årens lopp, är att individen börjar stressfiska. Ni vet, snabba, ryckiga och lite slarviga kast som inte fiskas ut ordentligt innan nästa kast osv. Det finns för övrigt en rad andra symptom i tillägg där man även bör nämna att den ansatte individen börjar tala osammanhängande, föreslår avbrott på fisketuren eller kommer med försök att helt enkelt kamouflera situationen. Detta genom att totalplurra, spela sjuk eller gråta.

Skulle det råka sig att hugget ändå kommer i denna prekära situation, går det alltid ofelbart åt skogen för den smittade. Vanligtvis genom en alltför snabb, stel eller omotiverat våldsam reaktion. Inte sällan sker det till de övrigas stora och illa dolda förtjusning.

Konvalescenstiden, innan huggskräcken släpper, varierar högst betydligt. Det lär finnas individer som burit tillståndet upp till 10 månader. Återfall är dessvärre också vanligt. Det finns bland annat teorier som menar att om man en gång drabbats, är det mycket lätt att få tillbaka huggskräcken. Detta kan ge sig uttryck som att individen plötsligt visar tecken på skygghet. Enda fördelen att drabbas kan vara att man slipper föra fångstdagbok under en period.

Long pool, Knockando

Onsdag

River Spey, where dreams come true!!

Efter en skottsk/fransk frukost var det dags för att ge sig ut med våra kolfibervärjor i kamp efter de silverblanka i river Spey igen. Den här dagen var det dags för mig (Jonas) att testa en ny sträcka, Knockando. Hittills hade vi i gruppen varit i kontakt med fisk varje dag på denna sträcka men inte landat någon.

Jag, Calle, J-J och Thierry skulle fiska denna, vår högst belägna sträcka under denna fantastiska dag. Vi lottade hur vi skulle starta och till slut hamnade jag på den allra nedersta poolen. Jag började fiska med en ganska stor fluga och med kort lina eftersom jag tyckte det var rätt kallt, och strömmen var ganska snabb. Efter kanske 20 meter slog strömmen av på farten och jag bytte direkt till en ca 5 cm men tunn Ronkenfly.

I slutet av poolen gick det ut en liten stenpir. Jag stod precis utanför den, strömmen var perfekt och jag kunde med hjälp av, (och detta är inget smörande, prova så får ni se!) Tellis grymma lina smeka ut ett extremt långt kast med perfekt presentation hela vägen över till andra sidan. (Du får passa dig Tellis, kanske det blir en utmaning om titeln när du gör så långkastande linor..) Flugan landade perfekt uppströms en stor sten, den gick sedan in under och ut i bakvattnet. När flugan vandrat ut kanske en meter från stenen lååångt där ute så stramade det till i linan. Jag lyfte spöet och det var stumt, ett tungt gung besvarade min fråga och jag svindlade en stund då jag förstod att det ännu en gång var fisk på första repan på morgonen. Fisken gick sakta uppströms och jag förstod att detta var en bättre fisk. Den stannade och stod helt stilla en stund, jag pressade lite mer och den svarade med två sjukt tunga gungningar. Fy faan sa jag högt, den här kan vara riktigt stor!

Fighten som sedan följde kan jag inte riktigt beskriva i ord. Den var helt galen stundtals eftersom poolen var väldigt grund. Fisken rusade ursinnigt ca 40 m uppströms och linan fastnade i vattnet lika långt nedströms. Jag lyfte och ryckte linan med spöet samtidigt som jag sprang uppströms på de såphala stenarna. När jag väl kom jämsides med fisken så tvärvände den och rusade ned till där den högg från början. Detta upprepades och jag kämpade verkligen för att hålla linan fri från alla lömska stenar i denna pool.

Jag skulle kunna skriva en novell om detta men känner att det räcker nu. Efter massa försök att beacha denna drottning av älven så fick jag henne till slut att ligga still på sida på ett litet grusöra i älven. Jag skrek rakt ut när jag såg hur stor hon var, och jag kunde inte förmå mig själv att göra fler kast denna underbara dag. Dagen avslutades i badkaret med en whisky just från sträckans egna destilleri.

Men det är inte slut här, när jag var på väg hemåt för ett bad så fick jag ett mms.

90 cm från Orton!! Markus Kemmer som gjort tidigare resor med oss hade fått en grymt fin lusad fisk nere på Orton. Det som gjorde denna fångst ännu roligare var att han fångade sin första speylax förra året, med oss på exakt samma plats… Markus hotspot.. En grymt fin fisk på ca 19 lb, nytt PB och ett stort grattis från oss på Fiskebloggen.

Två nya personliga skottlandsrekord på en dag, sjukt bra.

Vad ska morgondagen ge…?

Nu är det dags för champagne och en laxaskål innan middagen.

Snart spöböj igen…Jonas och Mattias.

Följ med 2018! Läs mer HÄR

Vatten: 9″ Orton
Vattentemperatur: 9 grader (47 F)
Väder: Växlande molnighet
Lufttemperatur: 11 grader (48 F)
Vind: 10-12 m/s

Spö: Guideline LXI 14,8 Klass 8/9
Lina: TSD Connect Flyt/intermediate 11, 9 m 36 g
Flugor: Ronkenfly Black/orange 6 cm

Video på Jonas release av  24,5 lb springer, Knockando beat (foto: Archie, Knockando)

salmon knockando spey

Jonas Runnberg 24,5 lb Knockando beat (foto: Archie, Knockando)

101 cm pure silver

Fiskebloggen bjöd på Champagne

salmon knockando spey

Vårt boende ligger vackert, på gångavstånd till en av sträckorna

River Spey

Flugan Markus fiskade med när laxen högg

Glad Markus

19 lb i håven (foto: Markus Kemmer)

I kurvan högg Markus lax

Gänget på Orton

Våra vapen

Orton beat (foto: Markus Kemmer)

Torsdag

Efter en rejält stadig frukost, gav sig alla ut på sina sträckor.

Dagen började bra för oss på Orton, 2 tappade samt en till som inte blev kvar dock. Fram till lunch hände inte så mycket mer, men vi såg massor av fisk. Sent på kvällen fick vi en kelt.

Efter lunch hade Peter E ett par försök på försök på flugan uppe på Knockando, men det blev tyvärr inget i dag.

Peter J krokade och drillade en fin fisk uppe på Wester Elchies tills den bara hoppade av, Mattias hade några dragningar men ingen som fastnade.

Vi vill passa på att tacka Malcolm Newbould som hjälpt oss med sträckorna och boendet, och gjort det möjligt för oss att komma hit. Ställer alltid upp och visar oss sträckor m.m. Han är en grymt trevlig och humoristisk skotte som jobbar med guidning i Spey och skriver veckobrev för Spey fishery board. Han kan Spey som ingen annan.  Tack Malcolm!

Nu är det dags för lite sömn och vila så vi orkar med att jaga springers imorgon.

Jonas och Mattias

Vatten: 7″ Orton
Vattentemperatur: 6,6 grader (44 F)
Väder: Växlande molnighet
Lufttemperatur: 5,5 grader (42 F)
Vind: 5-6 m/s

Skottlands längsta pool – Cairnty

Craigsteel pool, där Jonas tog 24,5 pundarn

Daniel och Archie

Kevin, ghillie på Orton

River Spey

Fredrik kör hårt hela dagarna

Lasse ser ut att njuta

Knockando beat

River Spey

Peter Englund hade en bra chans idag men öringryckte när dragningen kom

Vi åkte iväg på lunchen och handlade whisky

Fredag

Från nolldag til Bonanza!!!

Laxfiske är märkligt. I morse var det en aning trötta krigare vid frukostbordet, några försov sig lite men kom snart ikapp. Gårdagen var ganska trög för de flesta med skillnad från Orton där vi tappade/missade 4 fiskar. Strax innan vi åkte hem fick vi veta att sträckan nedanför fångat 8 laxar. Visst var det många spön, men ändå spännande för oss till nästa dag.

Och vilken start det blev…

Jag (Jonas) hade inte hunnit börja fiska innan Mattias ringde och berättade att Calle och Thierry hade fått varsin fisk i första repan. Några minuter senare ringde han igen, Calle hade fått en grym fisk på 17 lbs i sin andra repa!! Jag har fiskat med Calle ett par dagar denna vecka och det har liksom inte riktigt stämt, och han har tappat flera fiskar. Men nu verkar den gamle minken fått ordning på fisket igen. Herregud viket fiske! Bonanza nere på Orton! Helt sjukt och mer skulle det bli.

Jag fiskade denna härliga dag uppe på Wester Elchies, det enda jag hade bestämt mig för var att jag skulle kämpa på för att knäcka nollan här. Vi hade inte fått upp någon fisk där på hela veckan, så mitt mål var såklart att lösa gåtan. Dessutom skulle det betyda att jag fått fisk på alla våra sträckor, viket är kul i sig.

Jag fiskade en lång stor pool med en fin liten inström, ett långsamt sel och sedan en riktigt fin nacke. I inströmmen såg jag flera fiskar, mest kelt men det brukar alltid finnas någon springer bland dem. Inget hände och jag kom till slut ner till nacken. Denna kändes grymt giftig och det visade sig fisk på ett par platser. Trots perfekta kast med Tellis grymma lina så blev det inget hugg. Jag gick tillbaka till strömmen där jag började och tänkte att fiskarna skulle ställa sig i denna när de kom upp dit. Några kast senare drog det till ordentligt och det var fast fisk. Fighten blev ganska kort och jag kunde landa en fin 76 cm lusad springer.

Vi tar en god lunch i Aberlour och fiskar sedan den nedre delen på vår sträcka. Mattias ringer igen och är hetsig i rösten så jag förstår att det har hänt något mycket speciellt. Han berättar att han för första gången riggat så han kunde livesända när han fiskade, allt gick alltså live på FB. Efter att han fiskat sig ner över poolen en bit så högg det och hela förloppet kom med. Till slut kunde han landa en grymt fin springer på 13 lbs. Kolla in fiskebloggen.se på Facebook

Men det är inte slut där..

På kvällen rörde det sig enormt mycket fisk nere på Orton och gänget fiskade långt in i mörkret. Calle hade ju fått doublé på dagen och Mattias ville såklart inte vara sämre. En repa på Willows pool så blev det ytterligare en fin springer för hårt fiskande Mattias. 76 cm silver blev belöningen för hårt slit. Ännu en dag med framgång för Ronkenfly. Tidigare på dagen hade Peter E sett laxar komma in i en liten pool, the Glide. PANG! En fisk tog flugan och upp kom en 3 punds nystigen havsöring! Hans första skottlandsfisk!

7 fiskar på en dag blev det till slut.

På kvällen blev det fredagsmys med tacos samt champagne igen som fördrink och det skålades glatt med de lyckliga fångstmännen. I morgon är det sista dagen för denna gång, och med tanke på avslutningen i dag på Orton så får nog grabbarna hålla i grejorna där i morgon.

Snart spöböj igen…..Jonas och Mattias.

Vatten: 7″ Orton Slow rise
Vattentemperatur: 6,6 grader (44 F)
Väder: Växlande molnighet
Lufttemperatur: 6,6 grader (44 F)
Vind: 3-4 m/s

fly fishing spey

Calle tog en doublé idag! Här hans andra, en 19 lb!

fishing spey

Thierrys livs första springer!

Mattias 13 lb, fighten livesändes på facebook, se här.

Extremt stark regnbåge sågs ikväll från Wester Elchies. Kanske regnbågens slut var nere på Orton beat där det var bonanza!

River Spey

GUS nya måttband kom väl till hands. Perfekt med inches på baksidan
så man kan tala om för ghillien hur lång den var på deras språk.
Finns att köpa på muséet på Ems herrgård.
Den invigdes på idag på Mattias tredje fisk

Jonas fjärde, denna på 76 cm

Fishing hut på Wester Elchies

Markus vid stort träd

Calles första fisk, här ghillien Richard som håller fisken

River Spey

Gott med en öl eller två efter en härlig dag

river Spey

Peter fick en fin havsöring

Andy och Markus

River Spey

Mattias andra lax för dagen

Gänget på Orton + Mattias

Lördag

Last day in paradise

Sista dagen på den här veckan har kommit och det är dags att spänna bågen för ett avslutande försök att fånga någon av river Speys eftertraktade springers. Gänget nere på Orton var laddade eftersom förhoppningarna var stora från gårdagens bonanza på sträckan. Jag skulle fiska Knockando igen, denna gång ihop med Calle, J-J och Thierry. J-J ville fiska ihop med mig och se om han kunde snappa upp lite av hur jag fiskar. Luften var bara 3,5 grader när vi kom fram och det blåste en isande kall vind. Vattnet hade sjunkit en grad under natten och det kändes riktigt ruggigt när vi gick ut till våra sträckor.

Och kanske kände laxen likadant. Vid lunch hade vi sett en enda fisk och jag kollade med Mattias på W.Elchies och Orton, samma där ingen aktivitet. Så jäkla typiskt när grabbarna tagga hårt för sista chansen. Eftermiddagen värmde upp något men vinden var hemsk stundtals.

Vi bestämde på Knockando att vi skulle sluta 18:00 och åka hem i hygglig tid till middagen som vi bokat på fina Station Hotel. Mattias gäng på Wester Elchies tröttnade på vinden och drog lite tidigare. Mattias krokade en fisk i absolut sista kastet, som tyvärr visade sig vara en Kelt. Vi fiskade en timma till och strax innan vi skulle åka drog det till ordentligt i min Ronkenfluga, men denna gång fastnade ingenting för flugan hade hängt sig bakochfram. I slutet på poolen hoppade en stor fisk och det fick bli ett fint farväl till denna sträcka och river Spey för denna gång. På Orton hade killarna gett upp och åkt hem, alla utom Andy och Marcus…

I sista repan ner över den heta platsen fiskade Marcus med en liten svart Frances. Hugget kom direkt en härlig fight på det nu grunda vattnet och efter en stund kunde han landa en fin 70 cm lusad springer. Gängets 12:e fisk för veckan (kelt ej inräknad) och en härlig avslutning på resan för både Marcus och gruppen.

På kvällen äter vi en god middag tillsammans och har det riktigt trevligt utan vadare för en gång skull. Några av oss sitter kvar en stund när vi kommit hem och tömmer baren, medan andra har packat och förberett sig för en tidig resa hem.

Tack för en otroligt härlig, rolig och trevlig vecka!

Lasse, Fredrik, Peter J, Peter E, Thierry, Calle, Jean-José, Andy, Marcus och Sten-Åke.

Hoppas på ett snart återseende vid något vatten.

Vi börjar redan planera för nästa års resor, så är man sugen att haka på så är det bara att göra en intresseanmälan och säkra sin plats.

Snart spöböj igen……Jonas och Mattias.

Följ med 2018! Läs mer HÄR

Vatten: 7″ Orton
Vattentemperatur: 6,6 grader (42 F)
Väder: Växlande molnighet/regn /hagel
Lufttemperatur: 6,3 grader (44 F)
Vind: 9-10 m/s

Wester Elchies nedre del

Daniel, Archie och Jean-José

Markus gav inte upp på lördagen och fick lön för mödan.

Speygänget

fishing spey

Vattnet i Abelour (0,7 ft)