River Dee 2 – 9 April

Söndag.

Tillbaka i river Dee, känns otroligt skönt. Vi har längtat sen vi åkte härifrån förra året.

Jag (Jonas), Robin, Mattias, Nicklas E samt J-C från Schweiz var tidiga på plats i ett härligt solbadande Skottland. Vi ägnade dagen åt att se alla de sträckor vi ska fiska denna vecka samt att njuta av det underbara vårvädret 16 grader i skuggan.
I år kommer vi att fiska Crathes castle, Dess, Birse och Aboyne Water.

Vid 16-tiden fick vi tillgång till vårt nya fantastiska boende på Mill of Dess. En helt otroligt fin lodge där man anpassat boendet efter fiskare och jägare. Speciella rum för vadare med stöveltorkar, vapenskåp mm. Stora rum med underbara sängar, dusch, badkar och toalett, riktigt lyxigt och stilfullt inrett. I år har vi full service här vilket betyder menyfrukost på morgonen samt 3-rätters på kvällen.
På kvällen började alla trilla in från olika håll och vi satt i den ljumna kvällssolen och tog några öl innan middagen som serverades i en stor matsal med plats för 20 personer. Med ca 6 m i tak, ljuskronor formade av Dov och Kronhjortshorn, bord och möbler designade i naturmaterial trä, sten, stål och skinn så var känslan nästan lite kunglig.

Vår fantastiska lodge – Mill of Dess

Aboyne Water, Irrigation pool

Måndag, dags för fiske!

Vi fick en härlig frukost med allt man kan tänka sig här i Skottland ”full Scottish breakfast”. Alla var taggade och skyndade sig sedan ut på de olika sträckorna. Vissa var kanske lite väl taggade. Jag började dagen med att glömma alla mina flugor i huset (1 timmas resa fram o tillbaka till sträckan), köra på en stolpe med bilen, satte sedan en fluga genom vadarna på grund av den j..la vinden så de började läcka och avslutade dagen med att vurpa på en av de 1000 såphala stenarna, sträcka en muskel i låret och fick simma ryggsim i Big Jetty. Blir nog bättre i morgon.

Sammanfattningsvis så var det en ganska trög och frustrerande dag för de flesta i gänget. Vi som var längst ner på Crathes hade så otroligt mycket fisk i poolerna stora fiskar upp mot 10-kilosklassen sågs på flera ställen och mängder av mindre fisk.
Vi var alla i kontakt med fisk, men ingen blev tyvärr kvar till landning. Närmast var Nichlas som drog på en riktigt fin fisk som han drillade i 15 minuter, när fisken var klar och låg på sidan så skakade den till en sista gång på huvudet och lyckades ta sig loss. Nicklas var glad ändå för att få känna på denna starka lax som vid 3 tillfällen drog ut ca 20 m backing.

Middagen var trevlig som vanligt, men de flesta var ganska trötta så det blev en relativt tidig kväll.

Vatten: 1,2 fot på Woodend
Vattentemperatur: 8
Väder: Mulet
Vind: 8-9 m/s (mer i byarna)

Tisdag

river dee

Claes med 85 cm springer

Frukost vid riddarbordet, full scottish så klart.
Dagens fiske började väldigt trögt och det var nog ingen som känt något innan det var dags för lunch på Boat In i Aboyne.
Några bastanta Haddock med tillhörande Pint of Tennants, sedan var det dags för fiske igen.
Det tröga fisket höll i sig ända fram till 18-tiden då jag (Jonas) drog på en fisk i Big Jetty pool. Fisken beslutade sig dock tråkigt nog att hoppa av efter några sköna gungningar.
I skymningen verkade det som fisken nere på Crathes kom till liv på mindre än en timma fick de 2 springers samt 4 kelt. De lyckliga fångstmännen var Claes med springer på 85 cm samt Anders, springer på 70 cm.

Nu har vi ätit en god middag och det är snart dags för kudden igen.

Vatten: 1,0 fot på Woodend
Vattentemperatur: 9,5
Väder: Soligt
Vind: 8-9 m/s (mer i byarna)

Lina: Flyt/S1
Fluga: Sunray (10 cm) och Black/yellow monkey ca 5 cm

Mink-Anders igen

Dess, Mill pool

Onsdag.

Vi vaknade till strålande väder, men tyvärr också tilltagande vind. Efter en stärkande frukost var det dags för vårt gäng att ge sig ut för att leta springers,

Mattias som glömde sina flugor i huset på morgonen, hittade en fluga i bilen och på den lyckades han kroka en springer. Fisken hade dock andra planer denna dag så den hoppade upp i luften och tackade för sig och simmade vidare bara efter några sekunder. Detsamma hände även Anders, Claes, Alan samt Robin alla hade de på fisk i någon sekund innan de släppte.

Utöver detta så var det trögt sånär som på ett par dragningar på olika håll. Det är otroligt spännande att få fiska dessa fina och varierande sträckor och det känns som det ska hugga i varje kast. Middagen var grymt god, och nu är det bara sova kvar.

I morgon kommer vi ( Jonas gäng) slå till på Crathes Castle, där det fångats en hel del det senaste.

Vi håller tummarna för i morgon och stryker oss så länge med drömmar om blanka laxar.

Vatten: 0,11 fot på Woodend
Väder: Växlande molnighet
Vind: 10-11 m/s (mer i byarna)

Stellan i position uppströms ”floating bank”

Dess beat

Mysfaktor på hög nivå

Torsdag.

Vilken strålande dag!

Äntligen la sig vinden, och vi fick en riktig vårdag. Kanske lite för mycket sol för en laxfiskare, men balsam för själen att sova ute i vårsolen efter lunchen.

Full Scottish breakfast as usual, sedan ut i älven. Solen stod redan ensam på himmelen och värmde oss med sina strålar, och det var otroligt härligt och efterlängtat att slippa slåss med vinden. I dag fick vi lov att dela spö nere på Crathes så Robin fick testa denna sträcka med.

Här följer Robins egna ord om hur denna dag började:

”Väckarklockan ringer 06:00, jag vaknar med ett ryck och trillar ner på golvet. Jag har ställt klockan 1 timma tidigare än vanligt för jag har bestämt att jag ska binda en fluga jag funderat på. Solen värmer redan stark från en klarblå himmel, och temperaturen stiger mot sköna 18 grader. Flugvalet är lätt denna morgon, den lilla svarta jag band innan frukost får självklart förtroendet till uppgiften. Jag fiskar mig neröver ca en tredjedel av sträckan. Hugget kommer hårt och distinkt nästan direkt efter att den lilla svarta landat i strömkanten på andra sidan. Fighten blir ganska snabb men härlig och till slut kan jag landa mitt livs andra Springer. Fisken är fantastiskt vacker superblank, nystigen och 65 cm”

En grymt härlig start på denna dag, och stort grattis till lillminken som börjar bli farlig vid laxvattnet. Jag tar en vända till på sträckan och längst ner krokar jag en rejäl fisk. Tyvärr lossnar fisken ganska direkt när jag fått upp spöet mot den. 3 kast till och nästa fisk försöker få tag flugan, men inte heller denna blir kvar.

Claes som rest med oss under flera års tid brukar ha det lite tufft med huggen, men i år verkar det lossna och vara precis tvärt om. I dag krokade och landade han en riktig pjäs, efter lite taktiktänk med flugbyte till samma fluga han fick 85 cm aren på. 89 cm springer är inte fy skam. På kvällen finns det bud på fler hugg, men det verkar som fisken tagit rast från de seriösa huggen.

Nu har Robin bjudit på whisky som vi i vår familj har som tradition.

Dags att sova lite och ladda för storlax i morgon.

Snart spöböj….igen.

Jonas, Robin och Mattias.

Lufttemperatur: 14
Vind: 5-6 m/s
Linor: Helflyt (Claes) Hoover (Robin)

Claes fina 89 cm:are

Claes fluga som han fått sina båda laxar på: 89 och 85 cm

Robin hårdvadade lite för djupt idag

Fredag.

Strålande sol i dag igen.

Efter en fantastiskt stärkande frukost men riktigt gott starkt kaffe, var det återigen dags att ge sig ut på en härlig dags fiske. Det värmde ordentligt i solen redan på morgonen och det blev snart t-shirtväder.

Mattias som fångade årets största lax 2016 i river Dee ( 23 lbs ) fick idag sitt pris för denna bedrift. The Park trophy, ett vandringpris med sitt namn förevigat, en fin flaska Park Special whisky samt en dags fiske på Park. Mattias fiskade Park hela dagen men tyvärr utan resultat denna gång, men det var en otroligt fin sträcka med fantastiska pooler.

Fram till lunch var det endast ett hugg i Red rock som var resultatet och vi såg fram mot mer action på eftermiddagen.

Vattnet är nu väldigt lågt, extremt klart och börjar dessutom bli varmt ca 10 grader. Jakten på silver fortsatte på alla beats, och till slut lyckades Nichlas spräcka koden och kunde landa en fin springer på Jetty.

När mörkret började smyga sig på så kom det in ett rejält steg med fisk i den poolen jag (Jonas) fiskade. Jag var helt säker på att nu kommer det smälla, men av någon märklig anledning så hände ingenting. Otroligt frustrerande!

Nu har vi fått en god middag och en härlig pratstund med William Peake som är ghillie på Aboyne Castle.

Vår trogne stammis Alan skriver också om sin och våran vecka här i Dee på sin blogg, gå gärna in och läs vad han har att berätta på länken här:  alansblogg

I morgon kör vi hårt sista dagen denna vecka.

Snart spöböj igen….Jonas, Mattias och Robin.

Lufttemperatur: 15
Vind: 3-4 m/s

Nichlas med sin springer

Parks klassiska fishing hut

Mattias och Parks ägare William Foster

Magnus är glad i det fina vädret

Fantastiska flugor Mattias fick av Thrond första dagen. 30 x Spets monkey

Ghillien Keith Cromar och William Foster

Hoppas att få skåla med denna efter en fångad springer

Park beat

Lördag

Sista dagen på vår Deeresa har kommit och även sista chansen att fånga en springer för flera av våra gäster.

Solen strålade nog ännu mer från klarblå himmel och de 3 graderna från natten förvandlades snabbt till 15 grader.

Efter ytterligare en härlig frukost med starkt kaffe, ägg, korv, bacon, tomat, champinjoner m.m. i vår fantastiska matsal så var det dags att vässa klingorna igen.

Förmiddagen blev solig och varm och det visade sig lite fisk, J-C hade kontakt med flera fiskar och tappade en efter några sekunder. All aktivitet hade han otroligt nog på en 16 cm lång Sunray snabbt stripad i ytan. Vi testade allt från små Stoats tail i storlek 14 upp till dessa stora Sunrays, men till lunch var det endast J-C som fick kontakt.

Det blev en lång lunch med tillhörande siesta i solen. Jag vaknade av att det surrade till i telefonen, sms från Thrond. J-C 3 kilo lusat silver, 16 cm Sunray…

Kanon fan va roligt att vår nyvunne Schweiziske vän äntligen lyckades få en fisk.

Eftermiddagen blev händelserik med mycket fisk i rörelse. Vi på Dess hade ett riktigt stort steg med lax i alla storlekar som passerade under ett par timmar, då var vi kontakt med 7 av dessa men ingen tog ordentligt tyvärr. Dagen avslutades i mörkret tillsammans med en utter som var väldigt nyfiken på vem eller vad jag var som stod där i mörkret i hans fiskeplats. På ca 3 m avstånd låg han och kikade på mig en stund innan han dök tillbaka ner i det svarta vattnet på sin jakt efter middag.

Crathes hade en ganska trög dag men på kvällen drog det i ordentligt på Mattias djupt fiskade sunray. Fighten blev tyvärr kort, men under den tid som fisken var på så hade Mattis inget att säga till om. Troligen var det poolens kung som blivit arg nog på sunray-flugan. Mattias fick dock ett litet minne i form av brännsår på fingrarna efter hugget när fisken slet tag i flugan.

Robin hade hela poolen full med fisk hela kvällen, och fler kom det hela tiden. Frustrerande nog så var det ingen som behagade hugga på de olika försöken som han gjorde.

Kvällen på lodgen blev fantastiskt trevlig då flera av oss stannade uppe efter middagen och tog några whisky samt GT:s vid brasan. Högt i tak och massa roliga historier blandades med flugaskar, linor och berättelser om stora laxar.

Tack för denna gång och på snart återseende.

Anders, Alan, Göran, Claes, J-C, Thrond, Nichlas, Stellan, Magnus, Niklas.

Snart spöböj igen……Jonas, Mattias och Robin.