Då är man här igen! River Tweed, opening day!

Jag (Mattias), Jonas och Christer kom hit igår kväll och checkade in på det anrika hotellet Ednam House Hotel i Kelso. Resan gick perfekt sånär på att jag glömde min laptop på vårt första flyg. Efter ett snabbt ingripande av KLM-personal lyckades de transportera min älskade dator till vårt nya plan i Amsterdam på 25 min. Tack, grym service!

Jag och Jonas skall fiska The Lees de tre första dagarna medan Christer fiskar Floors. Sedan, på torsdag fiskar vi alla Floors fram till lördag. Vi fiskade the Lees för 3 år sedan och då lyckades jag få sträckans första för säsongen, se film. Så jag återkommer med bra självförtroende.

Men, dessvärre har vädret inte varit med oss denna gång. När vi landade regnade det och det har fortsatt att regna massor. Till råga på allt dånar stormen Henry utanför och vindstyrkor på 45 m/s har mätts upp i närheten.

Men trots detta kände vi för att fiska lite idag. The Lees-beatet är utformat som en hästsko så det finns alltid någon liten bit där det är någorlunda lä nedanför banken. Vi pratade med våra Ghillies; Malcolm och Paul och de bara skakade på huvudet men tipsade om en pool vi kunde testa. Där körde vi hela förmiddagen och vattnet blev mer färgat för varje timma och steg hela tiden så vid 13-tiden kastade vi in handduken. På Floors fick de inte fiska alls för deras ghillies, det var för farligt. Vattnet stiger fortfarande och jag är rädd för att det inte blir något fiske imorgon. Vi får se… Nu är det dinner time!

Jag och Jonas framför vårt hotell, Ednam House

1 Feb
Regnskurar, 20-30 m/s Västlig
Vattentemp: 7,2 grader
Vattennivå Boleside kl 06.00: 4 ft
Färg på vattnet: 7-9/10
Lina: SA 850 gr
Spö: Guideline LPXe

Här är en litet oredigerat klipp från dagen. Det är lite svårt att höra men Jonas säger att han hade en dragning ute i strömmen…

2 feb

2 Feb

Tittade ut från fönstret på morgonen och såg att det regnade och att älven fortfarande var brun. Vinden pinade på våra fönster och vi beslöt oss för att inte fiska.

Dagen gick till mycket fika, träning, promenader, filmtittande och härligt häng framför brasan. Älven sjönk en fot under dagen men var hela tiden färgad. Får hoppas det inte kommer mer regn så någon av dessa dagar blir fiskbara.

Växlande molnighet, 20-30 m/s Nord-väst
Vattentemp: 6,9 grader
Vattennivå Boleside kl 06.00: 4,1 ft
Färg på vattnet: 7-9/10

3 feb

Nu ligger vi här dästa och jästa efter en skön middag på stan ”Beef Wednesday” kan ju inte bli annat än succé.

Dagen har varit helt underbar, varmt med strålande sol och äntligen ingen vind.
Vi kämpade på hårt på förmiddagen och fiskade oss genom hela den hästskoformade sträckan. På flera platser fanns det skador och rester av den stora flommen som drabbade dalen för några veckor sedan. Stora träd och bröte överallt och på ett ställe hade älven sprängt skyddsvallen som ska hålla bort högvatten.

Efter lunch tog våra ghillies fram båtarna för första gången denna säsong, och det kändes faktiskt som att de också tyckte att det började bli läge.
Tyvärr lyckades vi inte lura fram någon springer denna gång, men kvällen var ljummen och fisket spännande och vi njöt äntligen av att bara vara där.

3 Feb
Sol 6-7 m/s Nord-väst
Vattentemp: 6,9 grader
Vattennivå Boleside kl 06.00: 3 ft
Färg på vattnet: 6-7/10

4 feb

Uppe med tuppen, frukost med gröt, eggs’n bacon, haggis mm.

Vi visste redan från dagen innan att förhållandena skulle vara bättre för oss denna dag. Vattnet hade sjunkit något och klarnat en del också.

Väl nere vid hyttan på sträckan träffade vi våra boatmen Jonathan och Brian. Jim som pensionerades förra året var också där. Jim är en extremt duktig flugbindare och binder fantastiskt vackra klassiska flugor. Jag bad honom för några år sedan att binda några flugor till mig, och nu var de klara. Jag antar att han fått mer tid nu som pensionär för han hade gjort 3 tavlor med 3 flugor i till var och en av oss. Helt otroligt vackra tavlor, vi beställde fler direkt.

Fisket drog igång och det tog inte lång stund innan vi fick rapport om att den första landats, sedan rullade de in, överallt fångades det fisk kändes det som. Christer fick en harr på runt kilot och en öring innan lunch. Mattias drog en stor Kelt och jag fick en liten Kelt. Både jag och Christer missade varsin fisk innan lunch.

På eftermiddagen var det något trögare och det var endast Mattias som landade en fisk som vi i nuläget inte riktigt vet vad det var. Men vi tror att det är en Springer, i morgon får vi veta när Jonathan har tittat på bilderna.

Jag hade en fin dragning exakt på min favoritplats, honom tar jag i morgon..

Nu är det dags för lite go whisky som Christer bjuder på, vi har ju nästan fått en Springer.
I morgon blir det hårdkörning , då vi tror att det kommer att bli högvatten igen på lördag.

4 Feb
Mulet 5-6 m/s Väst
Vattentemp: 4,5 grader
Vattennivå Boleside kl 06.00: 3 ft
Färg på vattnet: 6/10

5 feb – Succé!!!

bar

Gänget firar en mycket bra dag!

Ännu en underbar natt i dessa fantastiskt mjuka och sköna hotellsängarna är över, har nog inte sovit så här bra sedan sist jag var här för ett år sedan.

Vi tog oss en rejäl frukost som vanligt, kaffe, toast, gröt, ägg o bacon, samt Egg benedict.
Älven var i dag i toppkondition, kanske något hög om man ska gnälla över något. Men med tanke på vad vi har fiskat i så var detta perfekt…då kom vinden. 10 m/s gjorde att vi fick fiska de platser som tålde vinden.

Jag (Jonas) och Christer var i varsin fisk ganska direkt, men sedan var det så jäkla stendött. Vi kastade och kämpade på i vinden men inte ett enda petande på flugorna… Man börjar tvivla. Har jag rätt lina, är flugan för stor eller för liten, fiskar jag för fort eller går det för långsamt, det är ju ändå relativt varmt i vattnet?? Massa frågor dyker upp i huvudet.

Vi är vana att känna fisk lite var som helst i alla fall något i timman när vi är här.
Normalt är här fullt med kelts och baggots, men i år har det i stort sett varit tomt på dessa efter de högvatten som drabbat området tidigare.

Det kommer en ny båt till beatet, Jonathan är stolt som en tupp. Jag hjälper honom med sjösättningen och får en paus från dängandet i vinden. Då ringer Bryan från den nedre delen av sträckan, Mattias har fått en grymt fin springer på hela 14 lbs! Fantastiskt!!
Den fisk som Mattias fick tidigare visade sig också vara en springer så nu har herr Helde kommit igång på allvar. Vi tar en god lunch i hyttan vid älven och skålar i Christers Whisky för Mattias laxar.

På eftermiddagen kommer så regnet också, vi som absolut inte behöver det. Jag fiskar nu på den nedre delen där Mattias fick sin fina och jag missade en dagen innan. Här är det tunga grejor som gäller, vilket absolut inte är min melodi men man får ta seden dit man kommer. Mattias sa innan han gick ner på morgonen lite kaxigt att nu kommer sjunklineexperten så nu blir det fisk, vilket det ju också blev. Jag fiskar med en trippel D sjunk 2/4/6 samt en förtyngd Gogonglare. Jag ser ett par fiskar och strax efter det smäller det. Först bara jäkligt tungt men sedan kommer de goa gungningarna. Jag kör fisken hårt och den fightas därefter, en lång rusning och sedan går den fast i botten. Efter lite paniktrixande så lossnar den och Brian kan håva den. En springer på ca 82 cm inte den finaste jag fått men grymt kul ändå. Den stackaren har ett rejält sälbett över ryggen och en bit av ryggfenan fattas.

Christer krokar och kör en fisk nästan ända fram till landning när det plötsligt lossnar. Han är ändå nöjd att fått känslan att drilla en av dessa så sällsynta varelser, men visst svider det.

I skymningen drar det till ordentligt i Mattias sunray, men den fastnar inte denna gång.
Regnet drar nu in och det ser inte bra ut för oss i morgon, det finns stor risk att älven flommar igen.

Snabbredigerade en film från fighten, se nedan..

Nu ska vi ut och fira dessa fina fiskar med en härlig middag.

river-tweed-floors

12.30 small det på min gogonglare

matbryan

Bryan och Mattias – Ett lyckosamt team idag och igår.

fly

Mattias vapen för dagen.

min7lbs

Mattias första 7 pundare

chr

Christer ville leka ghillie en stund..

boating

Christer ”boatar” med Jonathan

chrille

Christer hängde inte läpp för en tappad kanonspringer.

jonas12lbs2

Jonas silvertorped….

Jonas12lbs

….var tjock över ryggen

river-tweed-lower-floors-upper-floors-floors-castle

Mattias är superlycklig!

jonas-boat

Jonas kör lite ”boating”.

5 Feb

Fluga: Orange

6 feb

floors-beats

Vi och våra mycket trevliga och duktiga boatmen. (i Tweed heter det inte ghillies)

Det var som vi befarade när vi kom ner till älven: den gick stor och brun. Riktigt trist.. Gårdagens eftermiddag hade slutat så bra. Det visade sig massor med fisk då och vi visste att det skulle bli en bra fiskedag om inte vattnet steg och färgade sig.

Men trots våra boatmens rekommendation att det inte var någon idé att fiska så gjorde vi det ändå i någon timme. Vi tänkte att det är bättre att vara där än att sitta på något fik och fördriva tiden. Christer var ju lite sugen att ta revansch på den fisk han tappade på kvällen dagen innan.

Vi hade ca 30-50cm sikt, det kändes som det skiftade lite ibland. Men tyvärr var det ingen fisk som lyckades hitta våra flugor i det grumliga vattnet. Vi beslutade oss för att avbryta och ta oss till Edinburgh för en skön avlutningskväll på stan.

Vi har haft en otroligt trevlig resa med tuffa förhållanden där det i stort sett varit ofiskbart den mesta tiden. Trots detta har vi åter igen lyckats landa några fina fiskar. Totalt blev våra fångster denna vecka 3 springers; 14 lbs, 12 lbs, 7 lbs, samt 2 st kelt, 4 st öringar och en grym harr på strax över kilot som Christer fick. Mattias blev toprod med sin fantastiskt fina 14 pundare som krona på verket.

Nu sitter vi på planet och har ca 30 minuter kvar till Sverige och är ganska mätta på detta, men vi vet alla tre att inom ett par dagar börjar det rycka i kastarmen igen och man vill ut. Snart hägrar ju Mörrum, Spey och Dee i mars/april.

Vi har fortfarande någon plats kvar till vårt blänkarfiske i Mörrum 12-13/3 för den som har suget och vill passa på att få chansen att böja tvåhandspöet. Läs mer på fishmörrum.com och hör av er för bokning.

Snart hugger det igen.. Mattias och Jonas

lower-floors-river-tweed-floors-castle

Jonas kasttränar i Tweed

chrijon2

Glada miner trots ärtsoppa i vattnet