Tellis med största fisk.

Dag 1 Mörrumspremiären.

Gårdagen blev sen efter att ha suttit vid middagsbordet länge och samtidigt följt AIK -HV71 på telefonen eftersom vi har ett riktig AIK-fan med oss detta året vid namn Joakim. Det slutade mycket väl för AIK och Jocke så han beställde in en runda för oss alla på bordet för att fira. Sen hade servitriserna hade en mycket god förmåga att placera öl framför oss även om vi inte hade beställt någon, så det blev några öl för mycket… Men mycket trevligt var det…

Detta är första resan för säsongen för fiskeresor.nu och nu drar säsongen verkligen igång på allvar. 3 dagar här i Mörrum, sen v.13 och 14 i Skottland. Kurser i april och Maj, sen Mörrum igen och Premiär i Gaula 1 juni. Sen rullar det på resten av säsongen…..

Jocke, Kurt och Kenta hade kört från Stockholm, Stefan från Örebro, Frank från Nyköping och Tellis, Joakim, Amanda och jag från Götet. Middagen serverades 20.00 och varade in på småtimmarna.

I morse startade vi fisket 08.00 och då var det rejält kallt. Kurt tappade en redan efter tredje kastet. Efter det var det lugnt 1 timma innan GBG-Jocke drog i en 90-centimetare på nedre delen av vår privatsträcka. På den fisken vann han en Laphroaig-whisky eftersom vi har en tävling om första och största fisk.

Vädret blev senare varmare från ca 0 till 4 grader, solen kom fram och det blev riktigt skönt.. Under soliga, varma 2,5 timmar hade vi flera dragningar, fick 3 havsöringar och 2 laxar. Vattenföringen var dubbelt så hög mot föregående år: 42 kubik, så det blev tunga linor och korta tafsar. Allt från S2/s3 till s2/s5/s7 körde vi med. Flugorna var färgglada: gröna, oranga och gula.

GBG-Jocke fick 3 fiskar och var inte bara först utan fick mest också. AIK-Jocke ligger bra till på största-fisk-tävlingen med 109 cm lax. Själv fick jag en fin 76 cm öring och Tellis drog i en 75-cm öring.

Efter lunch blev det mycket trögare och endast en fisk togs, vädret blev kallare och det visade sig direkt på fångsterna. Imorgon skall det börja snöa och det kände sig säkert fiskarna på sig så de sparade på krafterna och struntade i våra fina flugor. Hoppas de kommer på andra tankar imorgon…..

Mattias

Dagen i bilder…

Tellis bolmar

Jocke med dagens första slips.

Tellis premiärfisk för säsongen

Dag 2

Dagens resultat:

Tellis: 4 fiskar, största på 111 cm!
Jocke: 1 Hybrid, 80 cm

Morgonen började med kalla vindar och trögt fiske. Tellis som hade sin bästa dag hittills lyckades lura flera fiskar till hugg och hade ett flertal dragningar. Strax innan det började snöa hörde vi Tellis skrika att han hade fisk och vi rusade dit. Jag fick på honom min hjälmkamera och det blev en liten videosnutt som ni kan se är nedanför. Sedan snöade det hela dagen och fisket var mycket trögt. Vi var flera som satte oss vid brasan och värmde oss till ljudet av den vackra brasan. Först när det slutade snöa kom det en ny huggperiod och Tellis såg en stor fisk vara uppe vid ytan flera gånger, gick dit, satte på en jättefluga och lyckades lura den till hugg! Resans hittills största och finaste fisk kom upp och nu är det Tellis som leder tävlingen största fisk.

Ja det gäller att ligga i sådana här dagar när huggperioderna är mycket korta och de som fiskade hårdast idag var Tellis, GBG-Jocke, Frank och Kurt. Frank tappade en fin fisk mitt under det värsta snöfallet. Riktigt synd, men imorgon kommer han dra i minst en fisk om han ligger i lika hårt.

Sista dagen imorgon, som kommer gå i snöns tecken. Det skall snöa hela natten fram till 12 imorgon, sen varmare. Vi får hoppas att temperaturökningen kommer att trigga fiskarna till hugg imorgon så alla till slut får fisk….

Gonatt, /Mattias

Jockes hybrid

Amanda fixade maten…

Dag 3

Resultat:

2 Laxar
1 Hybrid

Tellis 2
Kenta 1

När vi vaknade idag hade det snöat hela natten och snöade fortfarande. 0 grader i luften och prognosen sa att det skulle snöa fram till lunch. Hela morgonen var lugn fram till Kentas sista kast som resulterade i en lax på 95 cm! Det var hans första lax och vi säger ett stort grattis! Tyvärr har vi ingen bild på den.

Vid lunch hade vi prisutdelning för största fisk, och den andra whiskyn gick till Tellis med 111-cm:arn.

Efter lunch hade dimman kommit och det var fortsatt ganska trögt. Några dragningar här och där men ingen som ville ta rejält. Sen gjorde Tellis ett ”skojkast” där linan hamnade i en klump i vattnet, sen drog linan iväg och lax satt på kroken. Se film längre ner…
Sen kom Jonke Höglund med son + Henric Persson med sitt gäng som skulle fiska högre upp på sträckan fr.o.m imorgon. Då drog Tellis på ytterligare en fisk, en hybrid som hoppade några gånger och gav en ordentlig kamp.

Sammanlagt togs det 14 fiskar med mycket hög medellängd, alla var i fisk men alla hade inte turen att få fast den.

Det har varit en mycket trevlig resa och vi på fiskeresor.nu tackar alla deltagare för kanondagar!