Dag 6

Lördag. Sista dagen.

Last day in paradise.

Så hade då sista dagen kommit på detta Skottlandsäventyr.
Morgonen var ljummen och fåglarna kvittrade redan. Janne hade varit uppe sedan 04:30 som vanligt och fixat kaffe. Efter en stadig frukost var det dags för sista dagens fiske i ett fantastiskt vårväder. Solen värmde gott redan på morgonen och temperaturen gick snabbt upp till 14 grader, det var ju så här det skulle vara varje dag. Vårfiske!

Jag, Mattias, Lars och Nichlas fiskade Knockando. Morgonfisket var härligt, varm sol och stilla väder. När jag fiskade av en helt magisk nacke så stötte det till hårt i flugan. Men inget hugg, utan mer en stöt liksom. Öring, sten eller kanske lax. Jag bytte fluga och testade lite, men inget mer försök. En timma senare gick jag upp och fiskade början på vår sträcka. Ovanför mig fiskade en man på en annan sträcka också han på en grymt fin nacke. Plötsligt hör jag att det tjoas och ropas runt hörnet. Jag vevar upp och ser mannen med böjt spö. Jag lägger ner spöet och börjar springa mot honom för hjälp om han så behövde. Jag hinner inte mer än ett par steg så ser jag att han tappar den. Efter en stund kommer han ner till mig, helt i extas. Han berättar vilt om att det kommit upp flera laxar över nacken och att det högg i första kastet. Så då fick jag kvitto på vad som stötte i min fluga någon timma innan.

Jag och Mattias fiskar på hela dagen, och det är rätt lugnt. En fisk biter i min fluga på invev men annars så ser vi endast ett par fiskar som hoppar på kvällen. Dock känns det som att det ska hugga i varje kast. Nichlas och Lars får chansen att fiska den övre fina nacken där mannen tidigare tappat sin fisk. Ganska snart hugger det för Lars. Nu är det spännande, Lars första lax har tagit flugan och dragkampen är i full gång. Nichlas som är en mycket erfaren laxfiskare assisterar och är beredd med håven. Precis när fisken är klar och närmar sig håven så sprattlar den till och lossnar. Lars får vänta ytterligare några kast innan det blir dags för att landa hans första lax, kanske i Forshaga eller någon annan plats i sommar.

På Wester Elchies, ser de mycket fisk som vanligt, men det är tyvärr endast Kelt som nappar denna dag. Både Peter och Anders kör på långt in på kvällen, men tyvärr vill inte river Spey släppa ifrån sig någon mer springer. Orton är stilla och det visar sig tyvärr inte mycket fisk. Grabbarna fångar någon Kelt, och får tyvärr nöja sig med det.

På kvällen äter vi den sedvanliga avslutningsmiddagen på the Station Hotel, riktigt bra mat och trevligt umgänge och en bra avslutning på resan.

2 veckors fiske i Spey slutade denna gång på magra 7 springers. Största fisk var Mattias på 89 cm och ca 16 lbs.
Vi fick även ett gäng kelt tror det kan varit över 50st. Några av dessa förra årets modell var rejält stora och gav riktiga fighter och man visste definitivt inte vad det var innan den låg i håven.

Nu ser vi med spänning fram mot vad 2018 säsong har att ge, och önskar alla våra kära vänner och deltagare ett riktigt skitfiskeår!

Snart spöböj….igen.

Dag 5

Fredag.

Kallt igen.

Efter en god frukost med gröt och tallriksservering signerad Islandsgänget så tog vi oss ut på våra fantastiska sträckor igen.
Morgonen var rå och kall 6 grader i vattnet och lika i luften. Framåt lunch började det värma upp igen, och det kändes lite som våren var på väg igen.

Vattnet hade gått upp 4 inch igen och gänget uppe på Knockando tyckte att det var lite väl högt. De kämpade på, såg en del fisk och hade ett par dragningar. Tyvärr fick de nöja sig med det denna dag.

På Wester Elchies såg de en del fisk och kämpade hårt för att få någon av dem att hugga.
Julius har en vän som är ghillie på Rothes och han rapporterade att de fångat 6 springers under dagen. Märkligt vi ser dem inte alls på Orton som är 2sträckor ned. Men o andra sidan så var det vi som fångade dem förra året, då det var ganska trögt ovanför oss. Kanske är något med vattnet som är mycket högre i år än förra.

På Orton lyckas Thomas till slut kroka i en fisk på specialstället. Ghillien ropar ”it’s a fish!” när fisken drar iväg på en rusning direkt efter hugget. Thomas fightar fisken nervöst och ghillien springer efter håven. När de håvar den visar det sig tyvärr att det är en Kelt. Skit också, men spännande ändå.

På kvällen gör jag och Mattias en expedition till andra sidan för att se om det står några springers och trycker på andra sidan. Vi ser några hoppa och det känns super hett, man bara väntar på hugget. Plötsligt drar det i för kung och fosterland, så där hårt att skjutlinan smäller i klingan och rullen skriker till när linan flyger av rullen. Fisken drar iväg direkt och jag blir tvungen att följa efter. Fighten är hård och hoppet tänds att det kan vara en stor springer. Kampen drar ut på tiden och laxen vill inte komma upp till ytan. Mattias filmar allt och jag kan erkänna att jag är lite skakis. Efter ett gäng rusningar så börjar den ge sig. Mattias får en glimt av den och tyvärr är även denna en stor ”well mended Kelt”. Antiklimax såklart, men spännande var det.

Middagen blir sen men väldigt god, Thomas och Nichlas är grymma i köket.

Nu är det snart dags att se vad resans sista dag har att ge.

Snart spöböj….igen.

Icelandic team + Jonas

Dag 4

Torsdag.

2 springers på Wester Elchies!

Vilken dag, strålande sol från start och fiske i bara understället. Den här dagen var det dags att fiska Wester Elchies för mig, Mattias och Peter. Vi började på den nedre delen i ett fantastiskt vårväder. Varmt och skönt i den stekande vårsolen. Det är ganska trögt och vi landar endast en Kelt innan lunch. Strax innan vi ger oss av över bron till Aberlour för att äta, ser vi flera springers som kommer genom poolen.

Perfekt säger vi då har vi dem uppe på övre delen efter lunch. Efter en god burgare på the Mash Tun så drar vi igång fisket igen. Peter hinner bara göra några kast innan det suger till i linan….. En Kelt. På’t igen, 5 kast senare drar det till igen och fisken tar lina från rullen direkt. Nu känns det att det är en springer. Fisken är stark och gör några goa rusningar. Till slut kan Peter landa en fantastiskt fin lax på 81cm. (se video)

Han ser fler fiskar som rör sig uppåt. Jag fiskar genom min pool och ser inget, Mattias likaså, inget i hans pool. Vi roterar, Mattias flyttar ner till min pool, jag till Peters och Peter går högst upp. När Mattias går till poolen så ser han fisk direkt. Han går upp ovanför fisken så han ska komma i läge. När han sveper sin black’n yellow Ronkenfly över platsen så tar laxen direkt. Det blir en kort fight och Mattias kan landa en superfin springer på ca 8 lbs.

Peter möter steget högst upp på sträckan och är i ytterligare en fisk, men den fastnar inte denna gång. Jag ser en fisk passera nere hos mig men inge reaktion på flugorna. Jag avslutar med ett evening cast högst upp i hopp om att någon fisk kanske stannat där.
Jag ser en fisk utanför en fin sten som ligger precis under ytan. Jag fiskar in mig i läge , och smyger nedåt. Plötsligt drar det till så där gott, tungt och bestämt. Men inget blir kvar, det bara släpper. När jag kollar flugan så har tubkroken fastnat bak o fram i tuben.

Nere på Orton landar Janne en Kelt och är glad för det, kul med lite gung i spöet.

Knockando är väldigt stillsamt förutom att nåde Thomas och Julius tar sig ett dopp i det kalla vattnet.

Nu hoppas vi att fiskarna på Wester Elchies stannat lite där uppe så grabbarna som fiskar där i dag får lite action. Annars kanske de hinner upp till Knockando.

Snart spöböj……igen. Gott e de!

Sam, Jonas och Peter

Video på Peters 81 cm:are

Spey Ghillie Spets style

Sam förklarar poolen

Dag 3

Onsdag.

16 lb!

Onsdagen startade med en rivstart.
Jag hade bara fiskat 30m i min pool när mobilen ringde. Mattias som i dag fiskade Knockando hade i första repan dragit i en fisk.
Laxen tog flugan perfekt, hårt och bestämt, så det var bara att kroka och börja drilla direkt. Trycket i vattnet är mycket hårt på platsen eftersom två strömmar möts som tagit varsin väg runt en ö och efter det bildar en så kallad junction. Fighten blir tuff men efter några minuter lyckas Mattias landa en grym springer på 89 cm och ca 16lbs! Härligt att få uppleva sådant här i en så fantastisk miljö som det är uppe på Knockando. En otroligt vacker älv som slingrar sig i en djup dalgång, med svarta branta klippor, grönskande bankar och fjälliknande björkar som krokiga sträcker sig mot himlen. Flugan han fiskade med var Thond Spets variant av Spey Ghillie vilket är ganska passande… Flugan omnämns i en bok av Lennart Bergqvist som ni kan se nedan.

Fredrik som också fiskar Knockando i dag lyckas även denna dag hitta en fisk, tyvärr går laxen vinnande ur detta möte med. Vi håller tummarna att nästa sitter.

Wester Elchies gänget ser mycket fisk och Stefan får se en fight på andra sidan. Han filmar hela fighten och landning, zoomar in och får riktigt bra bilder….om han bara startat kameran. Komiskt såklart men så kan det gå när laxaruset sätter in. Vi får hoppas att han får en film på sig själv när han fångar lax i dag i stället.

Orton fortsätter att vara ovanligt svår, men i dag såg vi i alla fall en hel del fisk.
Anders, Peter och Julius fick varsin stor Kelt. Anders fisk var hela 105 cm och gav honom mycket spänning och en riktigt tung fight.
På kvällen kom det in en del fisk i poolen så vi hoppas att de parkerade och står kvar till gänget där i dag.

Stefan och Janne lagade en grymt god Kreolsk gryta med ris till middag, colakaka, glass och kaffe till det. Fantastiskt.
Härlig stämning även denna kväll med massa skratt. Nu kommer den där så bekanta doften som vi snart känt i 14dagar, bacon.
Dags för frukost.
I dag tar vi dem!

Snart spöböj…..igen.

Andra dagen

Tisdag.

2 springers idag!

Efter en fully Scottish breakfast var det dags att ge sig ut igen. Denna grupp är otroligt taggade och varje morgon hittills har alla ätit frukost innan den ska vara klar.

Det var en regnig, grå och kall dag som mötte oss på utsidan. Vattnet hade gått upp och sedan lite ned under natten vilket gjorde att älven fortfarande var relativt hög. Luften höll ca 6 grader och vattnet ca 5 grader.

Anders, Peter, Janne och Stefan hade Knockando.
Julius, Gudjun och Jens var på West Elchies.
Jag, Mattias, Nichlas, Lars, Fredrik och Thomas var på Orton.

Det vatten vi har nu passar utmärkt på alla sträckor utom Knockando som fungerar bättre på mellan och lågt vatten.
Detta till trots så lyckas Peter landa en fin springer redan innan lunch. Fisken tar på ett riktigt stökigt ställe med djupa kanter och en riktigt hård djup ström som slutar i ett svart hål. Här vill man inte trilla i. Efter flera försök att landa fisken så styr Peter in laxen i en liten skreva i berget så den ligger still, Anders som varit med hela tiden håller laxen i tafsen så den inte ska glida ut igen. Det är mycket brant på platsen och svårt att komma till och innan de hinner ta en bild sprattlar fisken till och simmar iväg.

På Wester Elchies kickar vårt Islandic team igång hårt.
Jens hade sett en stor fisk visa sig flera gånger på en plats, men den ville inte bita i hans fluga. De lät den vila någon timma och sedan gick Gudjun dit. Han fiskade med en för förhållandena liten ”The Dentist”. I första repan tar fisken bestämt, Gudjun som är en väldigt erfaren laxfiskare tar det lugnt och drillar fisken hårt i den starka strömmen. Fisken visar sig inte mycket men de uppskattar den till ca 6-7 kg, en riktigt fin Springer. Efter 5 minuter så skär till slut den lilla flugan ut och det blir en tidig catch´n release som Gudjun själv sa. Tråkigt, men kul med action.

Orton ser lovande ut på morgonen, det hoppar fisk och visar sig fisk på flera platser i Cairnty. Jag och Lars åker över på andra sidan. Lars fiskar House pool och ghillien Richard ser fisk i poolen, grymt läge där nu i går sågs det fisk där vid flera tillfällen. Dock så nappar det ingen springer där denna gång, men snart. Jag fiskar Cooperee och ser på håll ner i Cairnty att Thomas landar något. Inget firande eller fotograferande så troligen en Kelt. Längst ner på mitt fiske så fiskar jag av toppen av Cairnty fast från felsidan.
I sista kastet så klipper det i ordentligt, en liten men superblank fisk far runt nere i hålan. Den känns lite märklig och det visar sig vara en havsöringskelt, det sämsta man kan få brukar ghillisarna säga. Thomas fisk visar sig också vara en havsöringskelt och vi skojar om att det är det sämsta man kan få, bättre att inte få någonting alls.

När jag berättar för våra ghillies att i Sverige betalar vi 1000:-per dag för att riktat fiska efter havsöringskelt så skakar de på huvudet och skrattar. Jag ser en fisk visa sig två gånger på samma plats, smyger dit och på rak lina drar det i. Det blir bara ett par hårda knyckar sen är även denna chans borta. Börjar bli lite irriterande att de tar på rak lina.

Regnet ökar på efter lunch och det blir riktigt blött, hoppas detta kommer högre upp så vi har vatten resten av veckan.
Vi kämpar på och Fredrik som hade en dragning på morgonen får testa båtfiske en stund. Precis när de ska avsluta fisket så hugger det, tyvärr tar fisken på rak lina och den kliver av lika fort. Thomas fiskar den nya platsen på andra sidan och får veta hur det känns med en så kallad dragning. Ingen krokad fisk men det känns tydligt att det är något levande som drar i flugan.

På kvällen så har Mattias en plan. Vi ska åka över till andra sidan längst ner och vada från land. Där fiskar de aldrig så vi tycker såklart det är spännande att testa något nytt. Vi får lov av ghillien Kevin att låna båten. Väl över så känns det superhett. Regnet avtar lite och koltrasten börjar prata igen. Mattias börjar högst upp och jag går ner en bit. Sträckan är inte längre än kanske 50 meter. I andra kastet drar det i för mig, Kelt. Ut igen ett kast till hugg! Denna gång en brunöring. Fisk ropar Mattias bakom mig ännu en kelt. Vi fortsätter, fan! skriker Mattias, han missar en fisk när han lyfter lite för fort. Vilket ställe här händer det grejjer. Jag har fiskat mina 15 meter och går upp bakom Mattias, 3 kast och en fisk tar flugan hårt i ytan. Hmm känns lite stötig denna fisk tänker jag, och den pressar sig lite utåt och uppåt. Strömmen är väldigt svag där jag står och det är svårt att känna om det är en kelt eller springer. Den går upp i ytan och jag ser att det är en väldigt liten fisk. Märkligt att den är så pass stark tänker jag. Mattias kommer och frågar om det är en kelt, nja tror det kan vara en skitliten springer svarar jag. Den lilla rackaren vill inte ge sig och jag får pressa på hårt i det stilla vattnet med min 15-fotare för att få honom att ge upp. Väl landad visar det sig vara en mycket liten springer, ovanligt men kul ändå.

Vi provar några platser till men mörkret kommer fort. Mattias gör en sista repa på vår nya plats och en riktigt stor fisk tar hans sunray högt upp i ytan. Fisken går snabbt uppåt och lossnar i ett hopp…..hemsk känsla men i morgon tar vi dom igen.

På kvällen har Peter och Anders lagat grabbmiddag.
Förrätt: polsk vodka
Varmrätt: spaghetti bolognese
Mellanrätt: polsk vodka
Desster: cheescake med tomtebloss i samt mer vodka.
Det blir en riktigt högljud middag med snapsvisor och roliga historier långt in på natten.

Nu doftar det bacon så det är dags för frukost.
Snart spöböj ….igen.

Första dagen

Måndag.

Värmen är här!

Vecka 15 rullar igång.

Så var då vår andra vecka här i Skottland och river Spey igång.
Vi har ett nytt gäng med förväntansfulla gäster Peter, Anders, Stefan, Janne, Lars, Fredrik, Thomas, Jens, Gudjon, Nichlas och Julius.
På lördag kväll hade vi som vanligt en riktigt bra och trevlig middag ute på stan.

Nu har vi precis haft vår första dag och det har gått lite blandat. Vädret har varit fantastiskt med temperaturer upp mot 15 grader. Älven är hög men sjunkande. Alla har sett fisk i sina pooler, men ingen fångad. Fiskarna verkar ha väldigt bråttom upp i älven.

Dagens resultat blev 11 Kelt
0 springers
Och några öringar.

Imorgon ska vi rensa poolernal.