Vår mörrumspremiär 14-15 mars

hybrid-morrum-4

Riktigt rolig fight som filmades idag!

Då är man här igen, på vår(an) premiär i Mörrum. Gött att vara tillbaka igen!

Jag (Mattias) kom upp vid 17- tiden igår och gänget kom indroppandes en efter en och vid 23-tiden var vi fulltaliga. Även i år har vi två grupper och detta år har vi hittat två riktigt bra boenden ca 200 m från varandra i Svängsta.

En av grupperna blev ganska sena inatt och det var några riktigt trötta fiskare som steg upp i morse. Frukost på Ninas och sen var de flesta igång 08.00. Grupp 1 började på privatsträckan och grupp 2 på poolerna 9-16 nere på kronolaxfisket i Mörrum.

dahlb

På privatsträckan var det lugnt idag.

Privatsträckan hade riktigt trögt fiske på morgonen och vi började misstänka ganska snart att det även i år inte finns så många utlekta laxar på sträckan. Normalår brukar det hända något första timman men nu var det lugnt fram till lunch. Det går ganska mycket vatten (ca 53 kbm/h) och vi körde med ganska tunga linor, från I/2/4 och tyngre. Annars var det perfekta förhållanden med 7-9 grader i luften och en skön sol som värmde gott. Dessvärre fick 3 bada och nästa år får jag nog visa var hålorna är så ingen annan går i fällan.. 🙂

Kronolaxgänget hade också ganska trögt med endast några blänkare fångade. Minken John Setterman lyckades med en doublé.

Vi samlades för lunch i Laxerian och körde sen igång 13.00. Då roterade vi så att grupp 1 fick fiska poolerna 1-8 och grupp 2 fick privatsträckan.

calle

Calle Axelsson med sin första Mörrumsfisk

callewermland

Calle firade sin fina blänkare.

Direkt drog Värmlands-Calle på en riktigt fin blänkare i 2:an! Han var överlycklig och satte sig på Laxerian och firade med en öl framför brasan. Vi körde vidare och någon timma senare träffade jag John och Daniel som också de var överlyckliga; De hade fångat varsin fisk. John fick en fin öring på ca 2 kg och Daniel en stor hybrid på ca 85 cm som bjöd på flera hopp och en dramatisk fight!

morrum-premiar

Hybridhopp. Foto: John Lundkvist

Kort därefter ser jag Fredrik med näven i vädret. -Jag fick precis en blänkare i pool 7, utbryter Fredrik! Gött tänkte jag, då kommer det bli en riktigt bra eftermiddag. Alla kämpade på hela eftermiddagen men tyvärr blev det inte mer än några dragningar och en tappad fisk.

Hoppas på lite mer action imorgon!

/M

morrum-premiar-2

John med sin havsöring Foto: Daniel Sagatowski

Sön 15 mars

Kl. 23.28
Nu är det snart dags att knoppa efter en grymt härlig och trevlig dag vid vackra Mörrumsån. Vi avslutade dagen på bästa sätt med en fantastisk middag som Värmlands-Calle fixade, bastu, bubbelpool och fiskesnack.

Dagen började lite trögt och det verkade som att både fiskare och fiskar var lite trötta efter gårdagens middag och efterhäng. Jag (Jonas) fick ganska fort en fin öring i Pool 2 på ca 65 cm, kort därefter drog Minkarna Z:a och Micke Andersson varsin fisk på samma ställe. Sedan var det lugnt och det verkade det bli i hela ån. Alla kämpade på hårt ändå och vid 13 tiden så fick de sin belöning. Pytt i panna  med stekt ägg, rödbetor och saltgurka vid pool 14. Vi hade en trevlig lunch som vi tillagade på vår Muurikka, och hela gänget fick samlas igen.

Efter lunchen spred alla ut sig snabbt, och började jaga blankt. Jag körde lite fisketänk med Göran och lyckades under denna timma landa en liten blänkare i pool 11:a. Mattias testade felsidan, där de flesta inte ville gå. Det var ett bra drag, på mindre än en timma landade han 2 fina blänkare på 45 och 63 cm. Värmlands-Calle drog på en fin fisk direkt efter lunchen, men den ville runt ett träd så där slutade den resan. Lite senare hade Värmlands-Calle ytterligare ett hugg i pool 14. Han testade på den ett par gånger till, men den ville inte. I stället tipsade han Kungsbacka-Calle om platsen och visade vart fisken varit. Det tar endast ett par kast så står Kungsbacka-Calle och drillar..Tack för tipset. Uppe på Dahlboms lyckas till slut Z:a att landa en fisk. En utlekt öringbesa behagar att bita på hans fluga, och nollan är därmed spräckt på Dahlboms.

På kvällen går vi hemåt och snackar lite längs med pool 13-14. Jag tycker det är märkligt att vi inte känt något i de polerna från rätsidan. Så jag beslutar att ta något kast till. När jag fiskat mig nedåt en bit så börjar linan gå för långsamt, så jag börjar att ta hem linan sakta för att få ett bättre driv i flugan. Hugget kommer direkt, ett stenhårt hugg med en lång rusning. Fisken känns tung och den bara drar på nedåt, till slut får jag stopp på den och den börjar sakta simma upp till mig igen. Fighten blir ganska tuff med en tung fisk som vägrar att bli uppumpad i ytan. Efter lite trixande så lyckas jag landa den ändå.

Alla har kommit och vi förundras över hur rätt en fisk kan se ut, trots att den troligtvis är en hybrid. Några bilder och en filmsnutt på fisken sedan får den sin frihet åter.

Nu är det som sagt dags att knoppa, och vi ser fram mot ännu en dag i Mörrum.

Snart spöböj igen…………..Jonas/Mattias.

hybrid-morrum-3

Fantastisk marsfisk som Jonas fick!