Tillbaka i Tröndelag!

Söndag – tisdag.

Har saknat Tröndelagsälvarna, Gaula, Orkla ett tag eftersom Vestlandsälvarna tog över mitt fiske för några år sedan. Så när min kompis Mattias frågade om jag ville följa med till Stjördal så tackade jag ja. Tänkte att det skall bli kul att komma tillbaka till området. Såg att mitt fiskeschema vecka 28 var tom och jag skulle vara i Vestlandet innan och efter med oftast hårt fiske hela veckorna. Så en avslappningsvecka med Amanda och Viggo där vi delar spö sitter perfekt!

Efter att ha åkt 12 h i lugn takt så kom vi upp till boendet 21.00. Fick då reda på att vi hade den ”heta” sträckan direkt. Här fiskar vi en lång sträcka och har rotationsschema på en mindre men ack så het sträcka. Den sträckan fiskar vi i 3 h pass ca 1,2 gång per dygn på olika tider. Vår nedersta sträcka som de flesta fiskar på och som vi kan fiska på när vi vill är dessvärre färgad av lera där älven gräver ut lerbanken strax ovanför oss. Men rotationssträckan är klar och underbar att fiska.

Vi hann inte packa ur bilen utan bytte om direkt till fiskekläder samt tacklade upp. Ut till sträckan och Amanda gick ut först. Hon hade mitt spö och gick bara halva sträckan eftersom hon skulle byta spö till sitt eget. Hon sa till mig att jag kunde fortsätta den djupa delen så jag tog I/2/4 och gick ner.

5 – 10 kast senare small det i min sunray! En riktigt bra fight följde med 2 hopp och några långrusningar. Fick backa upp på ett grund och beacha den innan Amanda hann komma med kameran. 88 cm lusad hona och min första Stjördalslax var ett faktum.

Sedan har vi fiskat på i avlappnad takt, Amanda har haft några sköna dragningar och jag har inte känt något förrän i natt. Kommer till det senare.

Oskar Ganemyr med 98 cm silver

I gänget fiskar också 2 familjer, Olssons och Ganemyrs. De har 2 söner per familj som också är fisketokiga. Alla barnen har fått fisk och igår var det 15-åriga Oskar Ganemyrs tur… Han har fått några laxar innan, största runt 7 kilo men aldrig någon på fluga. Så i år var satsningen klar. Ta en lax på fluga. Det blev inte bara en utan 3!! st! 2 grilse på rotationssträckan och inatt 1 storlax, 98 cm lång! Oskar satte tillbaka sina 2 första laxar vilket inte många hade gjort. Mycket bra fiskat Oskar! Man märker att han har lärt sig och snappat upp mycket inom flugfisket.  Han pratar flugfiske som om han har fiskat fluga i många år.

De andra barnen har också fått fina laxar Olle, Gustav (förra veckan) Vidar fick en fin grilse denna veckan. Mattias fru Anne-Liese lyckades också få en fin lax på fluga förra veckan. Grattis till alla!

Gustav och Olle Olsson

Vidar Ganemyr med sin fångst

AnneLiese Olsson med lusat krom

Viggo hjälper mig med avkrokning

Amanda kämpar på

Onsdag

Hade sett en stor fisk, lätt färgad hane visa sig i 3 dagar på samma plats på rotationssträckan. Efter många försök på dagarna/kvällarna så tänkte jag göra ett ordentligt försök i mörkret på laxen jag då tippade till ca 8 – 10 kg. Så det passade bra igår att vi hade den 00.00-03.00 igår.

Jag och Amanda kom dit en stund innan för att se om det var någon aktivitet. Såg den ”stora” fisken hoppa precis när vi kom och tänkte; gött, den är kvar. Körde hem Amanda vid 01-tiden och åkte tillbaka själv för 2 h koncentrerat fiske i min ensamhet.

Efter 1, 5 h fiske med flera varianter av linor, flugor, hastighet så drar den lite lätt i flugan. Fan, där var min chans tänkte jag. Då jag bara hade 20 min kvar av tiden sätter jag på en fluga modell mindre, ca 5 cm, bunden av min vän Thrond Spets. I första kastet över ståndplatsen hugger det stenhårt! 96 cm arg hane landas kl 02.40 efter en dramatisk, nervös kamp i mörkret. Vissa fiskar är roligare att få än andra. Detta var en sådan fisk.

Min hanlax som tog 02.40

Torsdag

Älven steg igår kväll till hela 75 kubik så nu var det på med lite tyngre linor.

Efter en skön sovmorgon åkte jag och Amanda upp till rotationssträckan och körde hårt hela passet. Jag hårdvadade och fick bada en kort stund.. Men inget hände. Såg ingen fisk heller. Det verkar som fiskarna som var innan på den sträckan gav sig av på höjningen.

Så vi bestämde oss för att fiska en biälv som heter Forra. Frågade Mattias var vi skulle fiska och han pekade ut en bra plats till oss. Vi åkte dit och där stod en man och tacklade upp. När vi hade parkerat kom en bil till och det visade sig vara hans son. Jag kände igen båda och kom på att det var far och son Granbo, kända fiskare från trakten. Har sett en del filmer de lägger ut på nätet. Tänkte att denna platsen är för liten för 4 pers så jag frågade Jan-Erik om det finns någon annan bra plats vi kunde åka till. Han pekade ut en plats ca en kilometer uppströms så vi åkte dit. 2 djuphålor som vi skulle fiska av.

Jag hann göra 4-5 kast så satt en 87 cm hane på kroken. Resten ser ni på filmen.

Efter vi fiskat klart satte jag en lapp på hans bil och tackade för tipset. Se bild

Underbart att få lax i en ny älv

Amanda fick en fin havsöring

Fredag, sista dagen

När jag tog ut Viggo på morgonen mötte jag familjen Ganemyr (Oskar och Johan) som hade fått varsin fisk, Oskars fjärde fisk denna veckan! Plus att de hade tappat varsin. Grymt!

Jag och Amanda tog det lugnt, började inte fiska förrän på eftermiddagen och åkte då upp till Forra igen.  Dessvärre stod det bilar vid alla bra pooler så vi fiskade bara av en av dem. Sedan åkte vi ner till trekanten och hade den för oss själva i 2 h men inte ett liv. Hörde inga fler rapporter om fångade fiskar. Konstigt att fisket hade stannat av efter Ganemyrs fina morgonfiske. Dagen innan, torsdagen tog gänget hela 9 fiskar. En riktigt bra dag. Sedan körde jag hårt i natt på rotationsträckan i 2 h men det var helt dött tyvärr.

Nu är vi på väg hem, jag, Amanda och Viggo. Jag stannar 2 dagar, sen bär det iväg 2,5 v till Nærøy och Lærdal. Skall bli underbart.

Tack Hembregänget för en riktigt skön vecka, hoppas vi ses i någon älv snart igen!

Mattias, Amanda och Viggo

Viggo väntar också på napp

Mattias och toprod Oskar utbyter erfarenheter