Exif_JPEG_PICTURE

Thomas fina blänkare förgyllde dagen i Mörrum.

Minusgraderna blir just nu bara fler och fler och man kan knappast tänka sig att våren är på väg. Men om man tittar i sin fiskekalender så ser man att det faktiskt måste vara vår, för nu närmar vi oss premiären i Mörrum.

Redan på Fredag kör vi igång. Då tar Mattias med sig en grupp och gör de första kasten för i år i Mörrum. Då hoppas vi på att de slipper de hemska minusgraderna och att de får en massa spöböj.

Själv deltog jag och kompisen Magnus i något som heter ”Blänkarhelg” i Mörrum, som arrangerades av Kronolaxfisket. I år var detta lite på prov, och vi fiskade 2 dagar. Självklart hade vi alla 15 pers som deltog väldigt höga förväntningar på fisket, men det visade sig att det minsann inte bara är att åka och hämta dem när temperaturen var nere på kalla 1,1 grader. Vi fiskade dessutom endast pool 5 och ner till pool 16. Detta medförde att vi riktade fisket efter just blänkare, och det verkade inte som så många fiskar övervintrade på dessa sträckor.

Exif_JPEG_PICTURE

Mörrums vackra strömmar, 7:ans nacke i bakgrunden.

Christian med en av de svårfångade öringarna.

Första dagen började med en härlig frukostbuffé på Ninas konditori, där också lottningen gjordes av Ulf och Henric. Sedan var det bara ut och jaga. Och jag kan säga att i början trodde man det skulle hugga i varje kast, men efter kanske 10 kast så började jag titta mig omkring för att se om det bara var jag som var kass. Men det visade sig vid lunch att inte så många fångat fisk under förmiddagen. Jonke hade dragit vinstlotten och landat 2 fina blänkare direkt på morgonen. Och på kvällen så kunde vi summera 15 fiskar fördelat på 15 fiskare. Detta gjorde då förstås att några i gänget inte landat någonting.

Exif_JPEG_PICTURE

Magnus med en blänkare första dagen.

Dagen efter bjöd på samma trevliga procedur med frukost samt lottning. Vädret var stålande och nu trodde vi igen att detta skulle ändra på allt… Men inte.

Jag vet inte riktigt hur många fiskar som landades den andra dagen, men runt 10 st skulle jag tro. Dock lyckades Thomas Arnebrant att landa blänkarhelgens finaste blänkare, jag skriver så för Ulf landade en fantastiskt fin Havsöringshane som hade kondition som en höstöring.

bild

Ulf med sin grymma havsöringshane

Sammantaget tycker jag att blänkarhelgen var väldigt lyckad och arrangemanget mycket bra. Detta kommer förmodligen att utvecklas till nästa år, och då eventuellt ges fler tillfällen till fiske. Men vi får se vad de hittar på, allt är fortfarande på provstadiet.

Hur som jättekul och trevligt, och jag kommer försöka få en plats nästa år igen.