Sista dagen

Lördag.

Last day in paradise.

Så har då sista dagen kommit för denna vecka.
Solen sken och temperaturen var redan på morgonen uppe på tiotalet sköna varma grader.
Vinden och den stigande temperaturen från gårdagen hade satt fart på snösmältningen och älven var redan vid 9-tiden uppe ordentligt. Vi började fiska omgående då det var störst chans på fisk i början på den förväntade flommen.
Älven fortsatte att stiga och fisken började också att flytta sig. Vi såg massa springers i poolerna och även en hel del kelt som började röra på sig.

Grabbarna nere på Cairnty drog en knippe kelt ganska omgående, men ju mer älven steg desto svårare verkade det bli. Jag testar en liten strömkant som ser väldigt giftig ut i högvattnet. När jag maxkastat och står och hänger flugan över ett djupare parti så sliter det till och linan går av ett par varv på rullen, jag krokar och har fast fisk. Men tyvärr lossnar den efter några hårda knyckar. Magnus får en kelt uppe på L-Pitcroy och de ser fisk. På Phones ser de fisk och Åke har en som drar lite i flugan, men i mothugget så är den borta. Jag missar ytterligare 2 fiskar där jag kanske är lite het och lyfter för fort, men de är svårkrokade dessa snabbgående springers. Mattias ser en fin fisk nära land på Orton och pekar till Matteo var den var. Matteo går i och när han kommer till platsen så tar springern flugan, men även denna lossnar efter ett par hårda gung i spöet.

Det är alltid svårt att stoppa lax som går på stigande vatten, de stannar oftast inte till mer än någon minut och ibland tar de flugan i farten och krokningen blir aldrig optimal. Denna dag hade laxarna turen på sin sida, men på måndag nästa vecka ska de få bita i stålet ordentligt.
Vi avslutade denna vecka med en riktigt trevlig och god middag på Station Hotel. En GT och lite eftersnack hemma i huset vid brasan fick sätta punkt för denna härliga, kalla och onödigt fiskfattiga vecka. Gruppen lyckades få ihop 2 springers, 32 kelt och 12 öringar.

Nu ska det bli spännande att se vad kommande vecka har att erbjuda.

Snart spöböj…..igen.

Spey at Boat o’Brig

Varmare väder och älven på väg upp

Torsdag-Fredag.

Tja tja bloggen!

Vi hade strömavbrott i förrgår så bloggning uteblev sedan blev det en härlig middag med gänget i går som drog ut på tiden, men nu uppdaterar vi i alla fall. Dessa två dagar som gått har vi haft mycket svårt fiske med kallt och relativt lågt vatten. Det har inte visat sig mycket och heller inte fångats så många på älven. Det behövs värme och mer vatten för att få igång laxarna.
Uppe på L-Pitcroy har vi kämpat på och tyvärr inte ens sett en fisk, dock har det varit aktiviteter med f isk på de sträckor som ligger nedanför oss så de kommer troligen hit. Phones hade en tappad och såg ett par fiskar. Orton har gett ett gäng kelts och några tappade fiskar. Nu värmer vädret på och vattnet förväntas stiga, så det ser spännande ut inför vår sista dag denna vecka.

Snart spöböj…..igen.

Fortfarande vinter

Onsdag.

Fortfarande kallt!

Efter en stärkande frukost drog vi iväg ut på våra fantastiska beats för ännu en dags jakt efter silver.
Även denna morgon var isande kall och på vår väg upp till den översta sträckan mötte vi bilar med fullt av snö på taken. Uppe på toppen av berget var det endast en grad och snön låg vit på hedarna, de höga berg som omger oss är helt snötäckta och liknar mer riktiga fjäll.

Väl nere i dalgången där river Spey slingrar sig fram var det lite varmare ca 4 grader, dock endast 3 i vattnet.
Vi körde igång i ett par timmar, men vattnet var så kallt så jag var tvungen att gå in i hyttan och värma mig. Ghillien trodde att att det var smältvattnet som kom från bergen som kylt ner vattnet lite extra och det räckte för att man skulle bli ordentligt kall om fötterna. Men med en kopp te i kroppen så var man snart fit for fight igen.

Robin messade mig ganska omgående att han fått en sjukt stor Kelt nere på Phones ca 105 cm. Den lär han fått bända med en stund.
Mattias drog ganska snabbt en Kelt nere på Orton och Sten-Åke hade en dragning i Suicide pool. Brunöringarna verkade ha vaknat då både Per och Mattias fick stifta bekantskap med dessa små rackare som hugger lika hårt som en stor lax. Robin hör av sig igen, han har haft sitt livs lax på. Laxen hade dragit lite i flugan på första kastet, Robin väntade och gjorde ett nytt kast. När flugan kom på samma ställe så tyngde det i rejält och fisken drog iväg på en galen rusning på ca 40m. Laxen gick ner i en djuphåla och ställde sig där och Robin kunde inte rubba den. Robin som nu skakade ordentligt av adrenalinpåslaget sa till sig själv att han kunde stå här och vänta på att laxen ska börja röra sig igen i en timma om så behövdes, han skulle inte förhasta sig och pressa onödigt hårt. Efter vad som kändes som en evighet så började fisken sakta ge med sig och kom in meter efter meter. Några tunga gung och knyckar och sedan kom den upp till ytan. Antiklimax är nog ett väldigt svagt ord för vad Robin kände när det visade sig att detta var en en ganska normalstor Kelt. Man vet aldrig vad som tagit flugan så här års, ibland blir man glatt överraskad och ibland tvärt om. Men han får nog revansch på Torsdag.

Mitt gäng tar en god lunch på the Mash tun nere i Aberlour, och på vägen tillbaka till älven stannar vi och köper lite lokal whisky.
Matteo landar sin första Atlantlax nere på Orton tyvärr av förra årets model, men han är glad ändå för att fånga något. Det blir ett gäng Kelts till killarna på Orton och Lasse krokar och tappat tyvärr en springer på Willows.
Stellan har två fiskar som drar lite i flugan uppe på L-Pitcroy, men de kan liksom inte bestämma sig.

På kvällen klarnar vädret och det droppar ner till minusgrader, dags att åka hem till stugvärmen och en god middag signerad Per, Åke och Jan.

Imorgon ser det ut att bli lite varmare och sol. Hoppas det får igång de nystigna laxarna till hugg!

Snart spöböj….igen.

River Spey

På eftermiddagen började det spricka upp nere på Orton

Regn och snö hela dagen

Tisdag.

Skitväder igen!

Ännu en dag till ända och vi har just intagit ytterligare en fantastisk middag.

Dagens fiske har varit spännande med aktiviteter på alla 3 sträckor.
Vi som var nere på Orton landade 6 kelt och hade kontakt med 7 fiskar till. Magnus hade en fin dragning i house pool och fick en kelt på kvällen. Tommi missade en och jag hade ett riktigt hårt hugg i det sista mörkret. Uppe på L-Pitchroy hade Jan på en fisk en kort stund och det blev också den enda aktiviteten där denna dag.
Phones hade en perfekt höjd på vattnet och vi bara väntade på rapporten. Strax innan lunch kom den.

Christer hade dragit på en fisk som hängde kvar i ca 20 s, men tyvärr drog den vidare på nya äventyr.

Imorgon ska det regna och snöa rejält men på torsdag ser det ut att bli bättre. Långsamt varmare och uppehåll. Vattnet lär nog stiga i slutet av veckan eftersom mycket av den snön som ligger kommer smälta bort då. Det blir spännande.

Inget bra fotoväder så det blev bara en bild.

Måndag. Första dagen

Sådan fader sådan son.

Efter en härlig middag i går kväll med hela gänget som ska fiska denna vecka, fick vi en riktigt god natts sömn. Många drömde nog om laxar som tog deras flugor.

När väckarklockan ringde vaknade vi till ett vintrigt landskap. Snön vräkte ner och allt var vitt. Fy! Vi som hoppats på varmt vårväder.
Ägg o baconfrukost fick igång gubbarna och sen var det bara att packa för dagen.
Vi har 3 sträckor, L. Pitchroy, Phones och Orton.
Vi lottade och körde igång fisket.

Orton: Jag (Jonas), Robin, Matteo, Per, Åke samt Jan.
Per började med en jättekelt och Matteo hade en draging.

Strax innan lunch lyckas Robin att kroka en springer. Fisken tar på samma plats som Matteo hade dragningen strax innan. Det är en relativt liten fisk, men en fisk är en fisk.

Lunchen tar vi på Station Hotell.
Direkt på eftermiddagen har jag ett rejält hugg men fisken fastnar inte.
På kvällen testar jag en ny plats och det tar endast ett fåtal kast innan det suger till i linan. En rejäl kelt kommer upp och får omgående friheten åter.
Jag börjar om och det tar inte många kast innan det drar i igen. Denna gång är knyckarna hårdare och jag misstänker att det är en springer. Fisken drar iväg på en jätterusning, men Matteo lyckas till slut håva den efter några försök. En kanonfin 8 lbs springer ligger i nätet och lyckan är total.
Matteo går ut efter mig och tappar direkt en fisk.

Vi går några repor till, men det börjar bli riktigt kallt igen så vi avslutar snart för middag, champagne och samkväm.
De andra grupperna har ett par dragningar men ingen fångad fisk tyvärr.

I morgon blir det nya tag,
Snart spöböj igen

Vatten: 0,10 fot at Abelour
Vattentemperatur: 1-2 grader
Väder: Snö
Lufttemperatur: 2
Vind: 2-3 m/s
Lina: F/H/I (Guideline)
Fluga: Dee monkey 7 cm Black/ Yellow