Dag 1

Nu kommer dom…kanske.

Första springern denna veckan

Första dagen på v. 14 är gjord och det var en mycket händelserik dag.
I morse hade vi ca 4 grader som sakta under dagen gick ned till 0 grader. Fisket var ibland trögt, för att sedan vara hur enkelt som helst.
Jag (Jonas) och Ingo fiskade Aboyne Water, Mattias och Micke var på Banchory och Anders och Claes fiskade Commonty.

Efter en mycket trög start, beslöt jag mig för att testa den Isländska flugan Red Frances. Ett kast senare stod jag med böjt spö, fan kan det verkligen vara sådan skillnad?
jag landar en helt silverblank Kelt. Ut igen, kast nummer 2 möts med samma svar. Denna fisk blir helt galen och hoppar iväg nedströms tills den lossnar. Hmm det verkar ju funka..på med den lilla svarta igen. Inget….stor svart…inget hmm. På med Red Frances igen, pang!!! Hugget kommer direkt, denna fisk är betydligt mer stötig än den första, och jag förstår att det troligen är en springer.
Fighten blir lång och ibland undrar jag om den sitter fel, men till slut visar det sig att den sitter perfekt i mungipan. En fisk som stått en stund i älven, och har fått lite skavanker i de nu ganska trånga poolerna.
Jag fotar och filmar och går sedan ner till Ingo, för att ta lunch. En jumbo Haddock på Boat in.

Ringer Mattias och berättar vad som hänt, det tar inte lång tid innan det plingar till i telefonen. ”Tappade en efter 4-5 min” även denna på samma fluga. (se slutet av filmklippet högre upp) Jag går ner till Lummels, kör första repan med en liten Black and Yellow. Inget.. hmm på med Frances igen. Halvvägs ner hugger det igen, denna gång en Kelt. Jag landar den och tar ut kroken. Lägger ut nästa kast och det drar i igen, denna fisk är mycket mer aggressiv, och jag hoppas på springer. Mycket riktigt, ännu en springer, fisken är seg och stark och det mjuka enhandsspöet får jobba. (Se filmklippet)

Strax efter detta så sjunker temperaturen och det börjar snöa, jag fryser och knallar upp för att möta Ingo. Och han har känt detsamma. Han berättar att han tappat 3 fiskar och 2 av dem var garanterat nystigna Springers.
Jag fångar också 2 Kelts under dagen på samma fluga, och bränner 2.
Snön vräker ner just nu och det är dags att knoppa.

Snart spöböj igen……….Jonas och Mattias

Snön vräker ner..

Dag 2

Ingooooooo!

ingolfur med 25,6 pounds Springer från Commonty

I morse när vi vaknade hade vi 12 cm snö utanför dörren, och det snöade fortfarande. Jag (Jonas) och Ingo tog det lite långsamt eftersom det var minusgrader på morgonen. De andra drog iväg till respektive sträcka. Vid 10:30 tiden började vi fiska i ett fantastiskt vinterväder där snöstormarna avlöste varandra. Fåglarna kvittrade glatt trots detta isande kalla väder. Förmiddagen gav ingenting och älven höll sig steady. Den lilla snö som smälte bort kom snabbt tillbaka genom ett ymnigt snöande. Jag såg inte en enda fisk, men det kändes hett eftersom älven stigit lite och vattnet kylts ner. Strax efter 16 ringer en sprudlande glad Mattias, han har äntligen landat en springer! En fantastisk fisk på hela 93 cm och ca 20 pound. Fisken hade tagit medan Mattias fotade omgivningen och höll spöet i andra handen. Riktigt kul, och en fin revansch från gårdagen då han tappade en fin fisk i Banchory. Strax därefter hade han en dragning, men missade den.

Jag gick och strosade uppe på suicide men såg inte en fisk där heller. Tyckte det blev lite tråkigt så jag gick ner till Ingo för att tjöta lite. När vi står där och småpratar så klipper det i en fisk för Ingo. Den drar runt lite men är ganska beskedlig.Vid ett tillfälle ser jag hela ryggen, och kan konstatera att den är lusad med äggsträngar. Gott, en springer!! Landningen går fint och Ingo jublar över sin första springer från Skottland. En helt nystigen fisk med lus som har äggsträngen kvar, alltså mindre än ett dygn i älven. Detta är ett mycket bra tecken på att det kommer mer fisk. Lite kaffe och sedan på det igen.

Jag lämnar Ingo på de nedre poolerna eftersom det förmodligen kommer fisk, och går upp på Suicide igen. När jag kommer ner på Otter trap drar det i hårt, jag krokar för snabbt och fisken kliver av efter ett par gungningar. Då det kan finnas chans till fler fiskar så låter jag platsen vila en stund. Under tiden går jag ner till Ingo igen. Halvvägs ner hör jag honom ropa. Jag springer ner och får se Ingo på knä i älven med ett monster till fisk framför sig. Fisken är en grym hane som visar sig vara 102cm och väger då ca 25,6 pund. Fantastiskt!!! Och hans andra för dagen. Båda fiskarna tog på en Red Frances. Nere på Banchory har Claes och Anders kämpat hårt och till slut lyckats. Tyvärr tappade båda två sina fiskar, men fick ju i alla fall känna på gunget. En helt underbar dag med fantastiska fångster är till ända och nu är det dags för kudden.

/Mattias och Jonas

Mattias med en 20 pounds springer från Red rock pool på Aboyne water

Mattias releasar sin 20 lbs springer

En snabbredigerad film på Mattias 20 lbs springer…..

Aboyne Water

Dagens väder och vår ghillie Jim på Aboyne Water

Vi fick kämpa för att komma fram...

Dag 3

(K)INGO regerar Deeside!

Kingo with 23,15 pounds sealiced springer from Banchory

Ännu en isande kall morgon. Idag har jag (Jonas) och Ingo fiskat Banchory. Redan på andra repan i Hotellpoolen drar Ingo på en fin fisk. Tyvärr hoppar den av lika fort.
Vid lunch hade han missat 2 fiskar och jag 1.
Lunchen blir en hemmagjord hamburgare, helt ok 😉
På eftermiddagen krokar Ingo en riktigt superfisk, 100 cm och ca 23 pound.
Vilken skönhet, helt fantastisk.

Jag bränner 2 chanser där fiskarna hugger på rak lina och tvist. Ingo känner några till dragningar.
Claes och Anders har haft det tufft uppe på Aboyne Water. Och är sugna på lite stugvärme och social matlagning.
Micke och Mattias har fiskat Commonty, och det var nära att vi fick hylla Micke, men tyvärr hoppade också denna av efter ett tag..

på kvällen kom Pontus och Ola och hälsade på oss, mycket trevligt. Ska bli kul att se vad de hittar på nere på Invery.

Nu måste vi sova.

Snart spöböj igen…………………………Jonas/Mattias

Dag 4

Springer Bonanza!!!!

Underbar dag i River Dee

Jonas fick dubbel trippel med Kingo!

I morse vaknade vi i ett kallt hus igen. Ute var det ett par minusgrader och eftersom det är enkelglas i fönstren och de stänger av värmen på nätterna här så blir det ganska kallt på morgonen. Jag (Jonas) och Ingo skulle fiska Aboyne Water igen och kände att det inte var någon idé att börja för tidigt, så vi tog det lugnt.
Vid 10:30 tiden tyckte vi att temperaturen verkade lite varmare så vi åkte till älven. Jag började på övre delarna och Ingo nedre. I andra repan för dagen drar det i på min Red Frances, fisken är tung och seg och det tar en stund att få in den. Men till slut tröttnar den och jag kan landa dagens första fisk. 11 pund fördelat på 78cm. Fisken var lite färgad och hade förmodligen stått en bra stund i älven. Tyvärr blödde fisken så vi var tvungna att avliva den. Vår Ghillie Jim kom och hämtade den och den skulle få bli mat på sjukhuset i byn.
Sedan gick jag ner till Red rock, jag satte mig i solen som tittade fram för en sekund och njöt av naturen som vaknat upp efter en kall natt.
En äldre man fiskade på andra sidan så jag tyckte det var artigt att vänta. När han vevat upp och varit från poolen i några minuter fortsatte jag mitt fiske. Jag la ut ett kast med klumpen och det drog i direkt. Fisken var hård och stötig, och jag kunde inte fatta att det var ännu en springer som tagit flugan. Efter några rusningar kunde jag till slut landa en 80 cm lång ca 12 pund superfin nystigen laxhona. Ingo kom och hjälpte mig med några bilder. Sedan bjöd jag ut honom i poolen, men han vägrade såklart. Då gick jag ut igen, och drog på en till som jag tappade direkt.
Sen blev det lunchdags.
Efter lunchen bytte vi pooler och jag hamnade på Lummels. Efter att missat en fisk där gick jag upp till hytten. Där mötte jag Jim och han berättade att Ingo fått en fisk på Red rock ca 10 pund. Härligt!!! Jag drog upp på Upper Irrigation, krokade en kelt där och gick ner till Lummels igen.
Här brände jag 2 chanser igen. Ingo kommer gående med två koppar med kaffe. Han skrattar och undrar hur många jag fått. Själv har han lyckats att fånga ytterligare 2 fiskar, en på Stone ca 4 pund samt en på Red rock igen på ca 8 pund!!!
Vi sitter och tjatar en stund tills det börjar hoppa fisk i poolen, jag går ut igen. Och på en repa så är det 3 fiskar som drar i grejorna. Eftersom de inte hugger ordentligt så misstänker vi att det är nystigna fiskar som går med full fart. Detta får oss att skynda oss upp till Red Rock igen.
Ingo får linan dragen, ryckt och sliten ur sin nävar men ingen fastnar….typiskt runningfish..
Det blir mer och mer fisk i poolen och Ingo vill att jag ska ut. jag försöker att inte gå ut eftersom jag tycker det är hans pool. Till slut går jag ut och gör några kast. När min fluga precis gått över djupkanten så suger det till ordentligt i linan.
Jag drillar fisken ganska hårt men den vill inte ge sig. När den tog såg den relativt liten ut, så jag undrar om den sitter rätt.
Fighten blir lång, för fisken är otroligt stark och
jag landar en grymt vacker hane, fantastisk !!

De andra kämpade på de nedre sträckorna utan att se fisk. Inte så konstigt när fisken var på Aboyne Water..
detta var allt för idag.
Nu ska här sovas: )

80 cm springer

Ingos 10 punds fisk, lägg märke till lössen på gällocket

Ännu en lyckad dag för Kingo!

I mörkret fortsatte det att hugga

Mattias fick gå och titta på blommor istället för att drilla fisk. Denna hade börjat växa på lågvattnet och sen blivit överraskad av högre vatten i Feugh

Mikhael kämpade på i vanlig ordning

Mikhael, Lorden och Ola på lunchar med mig (Mattias) påThe stag

Kl. 13.50

Jonas har fått 2 hittills idag på Aboyne Water!!!!

Han fick med allt på film, lägger ut den inatt!

Är och lunchar med Pontus, Ola och Mikhael, sen är det hårt fiske på Banchory som gäller. De har siktat fisk på Park så de anländer till oss vid 16-tiden… 🙂

Dag 5

Rising river!!!!

Kingo igen!!!

Rise and shine!!!
Upp och hoppa nu kör vi igen. I morse var det faktiskt riktigt bra förhållanden. Luften höll ca 6 grader och vattnet hade stigit lite. På väg till beatet fixade Ingo lite flugmaterial via en bildödad Fasan.
Mattias började hårt med att nästan direkt kroka en stor lax som tog i en ny pool som var ofiskad för i år. Han drillade den i ca 1 min och tyvärr lyckades fisken dra loss flugan mot en sten.
Vid lunch träffades jag (Jonas), Ingo, Micke, och Mattias vid boat in.

Efter en liten tupplur på maten tog vi kaffe och sedan var det bara att köra igång igen.
Ingo gick upp till Otters trap och jag ner till Bend. Ingo krokade en springer nästan direkt, fisken var lusad och helt nystigen ca 8 pund..
Jag fångade en Havsöring och gick ner till the Bend.
I andra kastet känner jag en väldigt försiktig puff på flugan, jag gungar till två gånger och hugget kommer omedelbart. Fisken är riktigt tung och står bara helt stilla och skakar på huvudet, efter ca 5-7 minuter börjar han röra sig. Sakta sakta dyker han ner i hålan. Hela fluglinan försvinner och flera meter av skjutlinan. Jag försöker att hålla emot, men han bara går. Till slut fastnar linan någonstans i djupet bland stenarna och går av… Helvete!!! Den var riktigt stor!!
Men men ibland ska ju Laxen vinna också. Faan vad stor den var.

Vattnet fortsätter att stiga, och vi har endast en dragning på eftermiddagen, Ingo lockar en till fisk att attackera hans Sunray men inget riktigt påslag.
Nu hoppas vi på en sjunkande och klarnande älv i morgon.
Dags för kudden.

Snart spöböj igen………Jonas/Mattias

Ingo fixade lite flugbindningsmaterial

Ingos 7:e springer hittills denna veckan..

Mikhael tar igen sig lite...

Jonas, Mikhael, Mattias och Ingo

Dag 6 – sista dagen

Så kom då sista dagen på vårt river Dee äventyr för denna gång. Och med detta också det så efterlängtade regnet. Älven steg ordentligt på fredagskvällen och alla började byta ut sina utrustningar till tyngre fiske, och förbereda sig på ett sista hardcorepass.
Tidig frukost som vanligt och sedan var alla på väg till sina beats.
Jag (Jonas) och Ingo hade Banchory och var såklart väldigt glada över detta då denna beat haft alldeles för lite vatten den sista tiden. Men idag när vi kom till älven visade det sig att vattnet var helt perfekt. Och vi bestämde att helt i motsats till de andra dagarna, köra igång direkt. Ta en tidig lunch och sedan fiska tills våra ögon blöder för att kunna täcka denna sträcka som nu var optimal och lätt kunde ta de fyra spön som vi egentligen hade. Jag valde att köra med mitt 14,8 fots klass 8/9. Kul att få fiska med ett stort spö igen.
Konstigt nog så var det väldigt stilla. Vi såg några fiskar och jag hade en dragning men sedan var det helt stendött.
Vi fiskade båda sidor och Ingo kämpade på hårt för vi trodde ju ändå att fisken var på gång.
Inte ett liv, helt stilla, inga hopp, ingenting.

Nu gick vi ner på varsin sida och Ingo fiskade Feughpool mittemot mig i Summerpool.
När jag kom ner i slutet på poolen så fick jag se en stor fisk gå upp och head ’n taila. Jag fiskade ju såklart på den, men ingen reaktion. Då gick jag upp för att byta lina eftersom jag tyckte den jag hade på fastnade lite för mycket i vattnet. Så flugan gick för långsamt.
Jag mindes vår gillie Walters ord ” om fisken tar långt ner på nacken så kommer den garanterat gå ut för forsen..ha tjock tafs och bromsen i botten när ni fiskar längst ner”. Ok tänkte jag och bytte rulle också till en med tjockare skjutlina.
Ut igen, fiskar hela vägen, inte ett liv. Jag byter fluga 4 gånger men jag ser inte fisken en enda gång till. Så jag börjar fundera på om jag ens sett någon. Eller om jag önskade det så, att jag inbillade mig det. Hur som så tar jag en sista runda kastar ut flugan och låter den drifta…När den saktar ner tvistar jag lite sedan går jag in mot land. Halvvägs in börjar jag veva…hugget kommer stenhårt. Jag tror nästan det är botten, men det gungar ju i 14,8:an och det skummar rejält nere på nacken. Jag minns igen Walters ord och drar direkt bromsen i botten. Sekunderna senare drar fisken på för fullt mot den befriande forsen, vid ett tillfälle voltar den helt över ytan. Och till slut går den uppåt.
Kampen blir hård, och jag har bestämt mig att inte vika en tum. Fisken visar sig flera gånger, och jag vet inte om det är det bruna vattnet som gör det men jag tycker den är rejält färgad. Men när den till slut kommer in för landning så visar det sig att den är kanonblank. Konstigt den måste ha hoppat med ryggen mot mig. Fisken är superfin och har lus med äggsträng på sig. Vi tar ett par snabba bilder och släpper den sedan.
Helt fantastiskt det blev en idag också. Och en härlig fight att minnas, sällan har jag tagit en lax så hårt. Men denna gång så höll det.
På kvällen börjar det regna ganska mycket. Jag slutar att fiska efter min fisk och lämnar plats åt Anders och Claes som kommer ner från sin sträcka. Tyvärr händer det inget mer denna dag, men det har varit en grym vecka.

Vi vill tacka alla våra gäster som varit med under dessa fantastiska veckor vid vackra River Dee och hoppas på återseende nästa år. Nu vet vi att det är ungefär 75% av de som åkte med i år som vill med nästa år, så hör av er fort då ni bestämt er. Tror denna resa kommer vara slutsåld tidigt till 2013.

Snart spöböj igen……Jonas och Mattias

Vi blev omnämnda av Ken Reid i The River Dee News….

Se hela artikeln här: The River Dee News

Ingo lade upp en film på sin 25,6 pounds springer på YT

Jonas avslutade med en fin whisky-springer  på 18 lbs från Banchory!

För varje fisk vi fångar på Banchory får vi en whisky

Fint silver

Är ni sugna på att åka med nästa år så maila oss på info@fiskeresor.nu, vi har ca 9 platser både v. 13 och v.14