Dag 6, lördag

Nu skall vi ut på byn, här är bilder/ film från dagen. 2 springers idag. Peter W tog sin första springer någonsin!

Guideline Lecie 14,8 8/9 jobbade duktigt!

Dee monkey black / orange

Jonas med springer..

Dag 5, fredag

Äntligen högg det i Suicide pool!

Självmordspoolen

Mulet, 5,2 grader i vattnet, ingen vind, denna sköna morgon på Commonty. Jag (Mattias), Peter och Peter sa till varandra att vi inte skulle åka hem förrän vi fått en lax…

Strax efter lunch drar det till ordentligt i min Sunray shadow, kort drillning och upp kom en kelt (utlekt lax). Jag hade fiskat hela morgonen på de nedre delarna av Commonty utan att känna ett dugg. Peter Å hade precis innan lunch krokat upp sin första lax på fluga men  tyvärr klev den av efter 10 s. Peter som här i Dee startar sin tvåhands-flugkarriär kunde fått en succéstart direkt. Vi får hoppas på revansch imorgon på Banchory.

Vi körde hårt hela dagen och jag bestämde mig för att pröva en pool som jag visste ingen hade fiskat under dagen: Suicide pool. Känd för att den är så svårvadad med flera höga, hala stenar och hålor som tillsammans med hård ström kan förstöra en fiskedag även för de som är duktiga vadare.

Nu gick det inte så hård ström så jag testade. Hade kommit 50 m när hugget kom. Väntade lite tills laxen vände med flugan och reste sedan spöet. Fast fisk! Fisken rusade ut i hårdströmmen och stod där och tjurade tills den följde med in, nästan till fötterna innan den återigen rusar ut. (bilden nedan) Fightar en stund till och vid landögonblicket fastnar den i en gren som sticker upp från botten men lyckligtvis lossnar den från grenen.

Landningen går fint och jag kan räkna in en riktigt fet 78 cm springer!

Utrustning, väder m.m.
Guideline Reaction spö 13,7 8/9
Guideline Flyt/hoover/int
7 cm Dee monkey black/orange på us tub 1 cm.
Partridge 6 ans dubbelkrok.
15 fot tafs o,33 spets
Vatten: 1,5 fot på Woodendmätaren
Vattentemp: ca 6 grader
Luft 7 grader

Imorgon är det sista dagen för v. 13 gänget, hoppas på en fin avslutning för alla.

Gonatt! Mattias och Jonas

Vackra Commonty

R0020565

Aboyne castle

Här gör springern en långrusning ut i strömmen

Landningen..

Rail end pool från Craigendinnie bank

Dag 4, torsdag

En oskuld är spräckt!

R0020559

Robin lycklig efter sin första skottlandslax!

”Lillminken slår till”

Det doftar bacon från köket, och man hör gubbarnas glada stämma ända upp till övervåningen, -frukosten är klar! Härligt, ännu en dag vid underbara river Dee har börjat.

I dag ska jag (Jonas) guida halva dagen och fiska lite själv på eftermiddagen. Mattias kommer att fiska ihop med vår ”nya”gillie William, uppe på Aboyne Water. Peter och Peter fiskar ihop på Craigendinnie och Göran och Sonny har Commonty.

Dagen började med 4 timmars guidning på Commonty, regnet och åskan avlöste varandra och det var ett riktigt pissväder. Men gubbarna hänger i och följer även med mig ut på de mest galna vadningar för att komma i läge för en eventuell fisk. Robin missade en riktigt bra chans på en springer, men killen på motsidan hann före och behövde endast 2 kast för att kroka fisken. Grattis Woodend! Lunchen intar vi down town Banchory. På Aboyne Castle fick jag sms att Peter W tappat en jättelax efter 5 min, då kroken lossnade.

På eftermiddagen drar vi igång vid 15 tiden….sen Lunch. Robin börjar ganska högt på sträckan, och Bengt åker över till hotellsidan. Jag kör på precis vid hytten.
Efter en stund kommer Robin ner, han är trött, uppgiven och irriterad på vinden. Jag peppar på lite som bara en fader kan. Och efter att sett en fisk hoppa på den föreslagna poolen, så masar sig Robin iväg.

Och här är hans berättelse:

Som det är skrivet innan så var jag nog inte i mitt bästa sinnestillstånd när jag lunkade ner längs med Banchory mot poolen där pappa stod. Vinden var ganska kraftig och låg rakt i ansiktet så det ställde till det för mig ganska mycket. Men pappa peppade på mig. Och berättade att nere på Feugh så var det ofiskat, och att det var en väldigt het pool. Medan vi står där och pratar så ser jag en fisk som går upp och visar sig.
Jag lunkar ner och riggar om, byter tafsen och flugan och tar mig ut mot strömmen.
Väl där nere så börjar grejerna lystna på mig igen, och göra som jag vill. Och det blev skönt att fiska igen. Jag fiskar mig ner mot platsen där jag sett fisken tidigare, plötsligt och helt från ingenstans så drar det till i grejerna.Det var ett hårt hugg och därmed en snabb krokning. Fisken börjar med att göra en fin långrusning uppströms för att sedan vända av nedåt.

Det var då jag började fatta att jag äntligen hade krokat en lax och hur mycket jag skulle njuta av detta. Jag ställde in mig ganska snabbt på att jag eventuellt kunde tappa den och inte skulle tänka för mycket på landningen utan att tänka på nuet, gungningarna, rusningen och känslan av att äntligen få drilla lax. Efter en väldigt härlig kamp med hopp och rusningar, kunde jag till slut landa mitt livs första lax i Skottland! Överväldigandet, storheten och glädjen är svår att beskriva, det är bara något man måsta uppleva själv. Resan var redan fullbordad på grund av mycket trevligt sällskap och skön natur, nu blev det en drömresa som blev sann. Magiskt!
!”

Snart spöböj igen….Jonas, Mattias och Robin.

R0020549

Snus inne o lax i hand, kan livet vara bättre?

R0020545

Robin såg laxen visa sig 100 m bort, gick dit och lyckades få den att hugga!

R0020532

Sonny körde hårt idag på Commonty!

Defenderns spöhållare

Mattias och William fiskade ihop idag på Aboyne Castle.

Aboyne Castles ghillie William in action

Peter, William, Peter och defendern vid  Crofts pool, Craigendinnie.

Dag 3, onsdag

R0020522

Oters trap pool, Commonty igen.

”It’s just another day in paradise”

I morse var det frost, Bengt kom tillbaka från sin sedvanliga löparrunda, och berättade att det var ordentligt kallt i luften. En härlig frukost och sedan lite flugbindning dagen till ära. Vi roterar mellan Banchory, Aboyne castle/Cragendinnie samt Commonty. Jag, Robin
och Bengt hamnade på Commonty, Sonny och Göran (radarparet) på Aboyne/Cragendinnie. Och Mattias, Peter och Peter på Banchory.

Nästan direkt börjar vi se fisk i alla pooler vi fiskar i på Commonty. Robin har en hård dragning, men det blir allt innan lunch. Vi tar en skön lunch i solen, och nöjer oss med mackor denna härliga dag.

På eftermiddagen fortsätter fisken att gå igenom våra pooler, och ett tag känns det omöjligt att vi ska bli utan fisk idag. Men fisken är svårlurad och ingen kommer upp på land innan kvällen närmar sig med stormsteg. Jag fiskar de nedre poolerna, men känner ett sug att gå upp till Otters trap. Jag byter spö, lina och fluga. Och beger mig dit. I första kastet suger det i ordentligt, fisken gungar några gånger och ger sig sedan av. Jag svär och står kvar med linan hängande nedströms, då kommer andra hugget. Denna missar jag inte, och kan efter en stund landa en riktigt fin fisk på ca 10 lbs. När jag träffar Bengt så visar det sig att han tappade en springer nästan samtidigt som jag fått min.
Jag tappar en till, men dagen och kvällen blir märkligt nog helt stilla..

Uppe på Aboyne har grabbarna krokat och fångat varsin öring… Alltid något.
Banchory gänget har haft en dragning. Fisket är svårt just nu och det är inte många fiskar som fångas på älven. Det gäller att njuta av stunden och insupa denna fantastiska atmosfär som omger river Dee. Man stirrar sig lätt blind på att fånga lax, men då missar man något. Så med detta sagt så är det snart dags för ett gott bad innan det är dags för kudden.

I morgon hoppas vi på att gästerna börjar plocka upp siffrorna lite.
Snart spöböj igen…..

Jonas och Mattias

R0020520

Bengt i Garden pool

Blommorna är planterade vid huggplatser.

Banchory beat….

….Från andra hållet

Peter på väg från ön

R0020453

Strax innan Jonas fick sin första

Dag 2, tisdag

Det är en mulen och något varmare morgon som mötte oss i morse efter den sedvanliga ägg och baconfrukosten. Fåglarna kvittrar och det känns som att naturen är lite mer med på noterna från början denna morgon. Redan strax innan lunch surrar det till i ryggsäcken, det är Mattias som ringer uppspelt. Han har sett flera fiskar på Commonty och ska precis ut för att se om någon av dessa vill bita på hans fluga. 10 minuter senare surrar det till igen…87 cm!! Här är hans berättelse:

Mattias med en vacker springer

”Jag hade visat Peter och Peter den mellersta och nedre delen av Commonty, när jag sedan gick uppåt för att fiska den övre delen själv. Linan som satt på var GL Flyt/int/S2 och jag tänkte att den fick duga… Hann fiska 20 m, sen såg jag en fisk i straffsparksläge framför mig. Fiskade över den men inget hände. Gick i botten några gånger och gick sen in i land för att byta lina: På med min gamla trotjänare, Hoover och förlängde tafsen något så den blev ca 15 fot. Flugan var också en gammal favorit: Dee monkey Black/orange 7 cm.

Gick ut igen och fiskade mig mot fisken jag hade sett och efter ett tag högg den stenhårt och gjorde en rusning direkt efter hugget! Underbart hann jag tänka, nu står jag i fantastiska River Dee med en springer på kroken! Fisken stod sedan och tjurade i strömmen ett tag innan den blev trött och följde motvilligt med in.

Jag hade ca 30 m in till land, och landningen blev ganska svår då det är massa stenar ute i vattnet som man är rädd att kroken fastnar i om fisken skulle simma in i dessa. Men nu gick det vägen och jag kunde landa ett praktexemplar på 87 cm. 16 pounds, ca 7,3 kg. Just då kom ghillien Ian lägligt till mätning och fotografering. Efter den fick simma tillbaka ut i strömmen kände jag endorfinerna simma i mina ådror. Ett härligt lyckorus infann sig!”

Black / orange 7 cm

Nere på Banchory har Göran och Sonny sett flera fiskar som simmat genom poolerna, men ingen vill stanna till för att leka med dem.

Jag (Jonas) , Bengt och Robin fiskade den översta beaten, Cragendinnie/ Aboyne Castle. Här syntes ingen fisk…faktiskt har inte Alex (vår före detta ghillie, som jag fiskar ihop med i dag) sett en enda fisk på denna sträcka på hela året.. Utom de få som fångats så klart 5 resp 2 st… hittills. Jag bestämmer mig tidigt för att det måste finnas fiskar även på dessa pooler, någon måste ju stannat. Jag fiskar oerhört koncentrerat och ser till att varje kast blir som jag vill. Och efter några timmar kommer belöningen, ett distinkt hugg nära land och jag sätter krokningen direkt. Fantastisk känsla att få utdelning när man ger sig fan på att hitta en fisk, trots att det är mycket svårt enligt statistiken. En Springer på ca 80 cm låter sig landas efter en rolig fight på några minuter. Den är inte lusad, men har nog inte varit så länge i systemet.

På kvällen går jag mest runt och myser och lyssnar på Koltrastens härmsång i skymningen. Jag fiskar mig sakta ner genom drömpoolen Lornes strömmar och när jag närmar mig slutet så drar det till så där gott i linan igen…fast fisk. Denna helt nystigna Springer mäter 82 cm och ger mig en fin avslutning av en grym dag vid Dee.

R0020462

Ghillien George på Craigendinnie

R0020464

Jonas andra för dagen

I morgon tar vi dem igen!
Snart spöböj igen….Jonas och Mattias

R0020384

River Feugh som rinner ut på Banchorysträckan

R0020438

Joki fyfe pool och nedanför Crofts pool

R0020397

Göran hade en lax som drog i flugan..

Tillbaka i paradiset!

Sön 23 mars
Så var man tillbaka igen! I vackra Skottland och underbara RIVER DEE! Vi kom hit i söndags och mötte upp årets v-13 gäster på flygplatsen i Aberdeen: Peter från Norrland, Göran och Peter från Göteborg, Sonny från Karlshamn, Stockholms-Bengt och Robin från Alingsås.

Denna vecka kommer vi bli 8 personer som fiskar 4 sträckor: Aboyne castle, Craigendinnie, Commonty och Banchory. Fisket i Dee har varit hyfsat hittills i år och de sträckorna som fångat bäst ligger i middle dee. Förra året stannade mycket av den tidiga fisken i lower dee där det fångades mängder med fisk. I år är det alltså sträckorna lite högre upp som har varit  heta fram till nu. Kanske beror detta på att det har varit förhållandevis varmt och högt vatten så här långt? Walter på Banchory säger att det har varit ett 20-tal sälar i de nedre regionerna av älven och kanske är  det därför fisken har haft så bråttom upp i systemet? Vem vet? Inte vi i alla fall. Vi kan bara göra det bästa av situationen: FISKA HÅRT!

Mellanlandning i Frankfurt för göteborgsgänget

Dag 1, måndag

Vi vaknade med ett fantastiskt väder, solens strålar värmde upp den otroligt vackra Skotska landsbygd som vi bor mitt i. Frukost med Ägg och bacon m.m, så skulle man stå sig resten av dagen. Vädret fortsatte med samma härliga solsken hela dagen, och vi njöt av att bara vara här. Dock blev vindarna ibland något tuffa att kasta i och de kallnade till ordentligt fram mot kvällen. Tempen i vattnet  var låga 2 grader på morgonen, rejält kallare än det varit på länge. Fisket har varit väldigt trögt på de sträckor vi fiskar utom Commonty. Den här sträckan har haft ett mycket bra år hittills, så vi hoppas på att det fortsätter så. Dagen fortlöper och den enda kontakten vi får med fisk, är när Göran fiskar Gardenpool. Två snabba dragningar i flugan och så var den chansen förbi.