Sorry för kvaliteten, spelades in med iphonen…

Dag 6.

Äntligen kommer regnet!!!

Nu sitter vi i huset med de nya gästerna inför v 14. Och det verkar onekligen som dom dragit en riktig vinstlott, för just nu i skrivande stund så regnar det och har gjort det de senaste 4 timmarna. Inte mycket, men det regnar…Inte en droppe på flera veckor och med högsommarvärme, har nu förändrats till ett för alla oss laxfiskandes favoritväder: regn och 7 grader i luften.
Kallare väder är utlovat och det är helt perfekt då detta kommer bromsa upp fisken i poolerna. Mycket spännande!!

Veckan med ”solresor.nu” som vi nu kallas av våra trots allt supernöjda kunder från v 13, avslutades på ett för mig perfekt sätt.
Morgonen var bitande kall och mulen. Fiskeväder såklart, men våra nordiska kroppar hade vant sig vid de vanliga 24 graderna och sol så jag och Bengt frös.
Så vid lunch drog jag hem, lagade en riktig braklunch och tog ett varmt bad och somnade såklart. Jobbade lite och hämtade mer kläder. Vid 15 tiden vaknade jag och drog tillbaka till älven.
Vid poolen satt Bengt och Alex och småpratade, inte ett liv på hela dagen. Bengt skulle ner i nästa pool, så jag fick ta sista repan i favoritpoolen. Jag hade ganska lång tafs, men den hade fått stryk i det blåsiga vädret så jag satte mig ner och taperade om hela tafsen. Längst ut avslutade jag med 0,24 och en liten DeeCheep som vår vän Andreas Elfström bundit.

Dee sheep

Jag tog mitt enhandsspö och travade upp till strömmarna. Vadade ut och började lägga ut kasten i strömkanten. I tredje kastet kände jag en liten stöt i flugan och släppte slingan direkt, tyngden kom omedelbart och jag krokade. Fisken stod stilla och stångade en stund, men började sedan att röra sig mer . Först trodde jag den var ganska liten, men efter några minuter utan att den ens visat sig så förstod jag att den nog är ganska fin, nu blev det fart hopp och rusningar och hårda stötar avlöser varandra och fisken vill gärna göra detta alldeles intill muren på andra sidan. Jag fick hålla väldigt hög spöföring under viss tid av drillningen bara för att springern skulle gå fri från stenar.Efter att vår gillie Alex gått ut i lågskorna med håven så kunde vi landa fisken, nu först förstod jag varför det inte gick att pressa den över kanten in på grundvattnet. Fisken var ju riktigt grov och rejält stor.
Sedan gick allt väldigt fort, Alex vägde fisken blixtsnabbt i håven. Och på filmen ser man att den inte ens är lyft helt ur vattnet. Jag mäter den snabbt i håven och ber Alex att hålla den medan jag sätter kroken i flugspöet, för jag vill ta några bilder på den. Men när jag vänder mig om så ser jag laxen simma iväg…Snacka om att jag blev snopen…inte en vettig bild på en av de absolut största Deespringers jag fångat. Men men den fick ju gå tillbaka snabbt och utan att vi rörde den för mycket, vilket säkert är ännu viktigare nu när det är så ont om vatten och relativt hög temperatur.

Anders drillar lax

Nu ser vi som sagt fram emot en spännande vecka med ett mer laxfiskevänligt väder. Fick ett sms från Anders som var med förra veckan som vi blev mycket glada av att få. Trots dåliga förhållanden skriver han så här:

”Hej Grabbar!
Tack för härlig vecka!

Skall villigt erkänna att jag sällan:
– skrattat så mycket
– haft så kul med ett gäng nya människor
– mött mer positiva personer

Jag har aldrig:
– haft bättre solsemester
– haft bättre fiskeresa
– ätit godare mat
– fångat min längsta fisk i livet, och blivit helt dissad!
(skitfin juh!)

Ni är helt fantastiska och ett nöje att göra Er bekantskap. Hoppas vi äras igen.

Nu på båten. Även om det varit en härlig vecka skall det bli gott att komma hem till familjen igen.

Mattias/Jonas: tack för ett härligt arrangemang – igen!”

Anders med sin längsta fisk någonsin - synd det var en kelt som bjöd upp till dans...

Så här såg veckan ut i siffror:

Snart spöböj igen……Jonas

Ghillien utvadad i strumplästen, kort därefter releasade han fisken utan foto på Jonas.. Kan gissa att han tyckte vattnet var kallt...

Dag 5.

Denna skylt hänger på Banchorysträckans toalett

Ännu en dag i paradiset, som vår gäst Anders uttryckte sig idag.
Och menade det faktiskt också, för fisken är endast bonus har vi fått lära oss denna vecka. Det vackra vädret samt naturen och den fantastiska miljö vi får viskas i varje dag bidrar till att vi faktiskt kan kalla detta paradiset.
Idag har solen strålat från en klar himmel hela dagen, inte ett moln så långt ögat kan nå. Älven fortsätter att sjunka och det ser inte bra ut för river Dee. Jag har hittat några döda smolt och vi har sett fiskar med svampinfektioner på.

Dagen var ganska lugn, Anders fångade en Havsöring och Bengt tappade en stor fisk på Banchory. Annars har det varit kusligt lugnt, det hoppar fortfarande en del fisk på vissa platser, men vi behöver vatten som de nya fiskarna kan stiga på.
I morgon är det sista dagen för detta gänget, och vi hoppas givetvis att någon ska lyckas.
Det blir lite kort skrivet, men det händer inte så mycket just nu.

Snart spöböj igen Jonas/Mattias

Dag 4.

Mikhael fiskar i skymningen på Banchory

Ännu en fantastisk soldag vid Dee är till ända.
Dagen började mulen och det kändes som att det var dags för lite regn, men sedan sprack det upp igen och solen kom fram med sina 21 grader.
Jag (Jonas) började i Blue chair, där hade vi sett en riktigt stor springer dagarna innan. Jag smög som en indian fram till ståndplatsen. Fiskade av den systematiskt men ingen reaktion.
När jag fiskat förbi en bit ser jag min stora fina lax…Död i strandkanten, och halväten. Det är väldigt lätt för våra kompisar uttrarna att ta sig en munsbit nu när vattnet är så lågt. Bengt hade en dragning och Anders drog en Bäckröding.
Senare på kvällen hör vi att det andra gänget haft hyggligt fiske på kvällen Ingen på land dock men flera hugg och dragningar.
I morgon då ska det dras lax…

Snart spöböj igen

Så här vill vi att det skall se ut nästa vecka. Stor älv, liten människa. Rickard fiskar nacken på Banchory i rekordlite vatten. Endast 4 inch på Woodendmätaren.

Dag 3.

Vackra Commonty i lågt vatten

Äntligen väderomslag.

I morse var det som vanligt strålande sol och inte ett moln, men efter ett par timmar så började det mulna på något.
Fiskar började visa sig direkt men det hände inte mycket på våra flugor. Sedan vid 11-tiden sprack det upp igen och kvicksilvret närmande sig 25 grader.
Jag (Jonas) hade en ganska lugn dag eftersom jag inte fiskade eget spö utan delade med Bengt och Anders på Aboyne castle. Bilen gick sönder så jag fick byta den, o passade samtidigt på att ta en skön lunch.
På eftermiddag började det blåsa lite snålt och molnen täckte himlen för första gången ordentligt sedan vi kom hit.
Alla blev självklart taggade av detta och hela gänget kämpade på hårt. Bengt drog till slut på en fisk efter hårt slit i Simmonds men den beslöt sig att hoppa av efter några minuter.
Lars hade en fisk som tuggade i hans fluga nere på Banchory. Mattias krokade en fisk som efter en rusning på några meter också den slet sig.
På kvällen hände konstigt nog ingenting och jag fiskade ända långt in i mörkret, på sista vändan var det fisk som gick förbi mig i mörkret, så det bådar gott inför morgondagen för de som ska fiska där.
När jag kom hem var middagen klar, Hadi hade lagat Haggis, jättegott!!

Nu är det dags att slagga, men i morgon är det dags för spöböj igen!!!

Gonatt.

Torkar kör på i vinden

Rickard vilar ut i poolen "Blue chair"

Haggis, konstig sörja i fårmage... Skotsk specialitet. Lars skall snart smaka för första gången..

Dag 2.

Rickard tog sin livs första springer idag!

Nollan spräckt!!!.

Nu har vi äntligen spräckt nollan. Rickard som igår brände en fisk, lyckades idag att ta revansch. I allra sista kastet högg fisken, en 11 punds lusad springer. Rickards första springer någonsin, stort grattis.

Vi andra kämpade oss genom denna soliga och varma dag. Lunchbreaket blev picknick i det gröna med några goda öl samt Subway. På eftermiddagen hade
Anders hade en fisk som drog lite i flugan och någon annan hade någon dragning.
Vattnet sjunker fortfarande och  vid Banchory ligger vattnet nu på minus.

Vi fiskar allt mellan flytlina och rejäla sjunklinor, smått och stort samt mörkt eller ljust. Och plötsligt nappar det…

Man lär sig var stenarna är till nästa år...

Det är inte ofta nollan är torr

Det är underbart att vara i solen och dricka öl!

Skål för sommaren!

Bengt funderar hur han skall lura laxen

Banchory har normalt många huggplatser

Mån 26 mars
kl 00.00

Dag 1.

Potarch bridge

Möt sommaren i River Dee!

Så var det dags igen för årets Dee-resa.
När vi igår landade i Aberdeen så hade jag fått lite info från Mattias som redan varit här 3 dagar med Hadi att det var mycket varmt och att älven var låg. Men så här varmt; 23 grader i skuggan och strålande sol hade jag nog inte räknat med. Och att älven går med 0,4 på mätarn är nog lite lägre än jag trott, faktiskt det lägsta som en Ghillie med erfarenhet från 1958 någonsin upplevt.
Men inte så konstigt med tanke på att det inte regnat på 5 veckor.

Gänget i år är Lars, Patrik, Rickard, Mikhael, Bengt, Hadi, Anders, Mattias och Jonas.

Idag har vi kämpat på hårt och närmast kom Patrik med en laxkelt, sedan fick vi några brunöringar samt att Hadi och Rickard tappade varsin.
På sträckorna över oss (Ballogie) fiskar vänner en av dessa Björn, lyckades landa en riktigt fin springer på 20 pounds.

Solen har lovat att skina på oss i morgon med, så vi får kämpa på med våra småflugor. När vattnet är såpass lågt som det är nu så får vi lita till tidvattnet som några av laxarna stiger på. Idag har den varit som högst: 4 m. Sen blir det mindre tidvatten för varje dag som går..

Igår var Mattias, Rickard och Hadi nere vid mynningen och kunde se hur sälar och flasknosdelfiner kalasade på laxarna som väntar på att stiga upp i systemet.

Under dagen har vi träffat Mattias, en kille som går sista året på sportfiskegymnasiet i Älvdalen. Och har tillsammans med en kompis 11 veckors praktik vid river Dee. Riktig drömpraktik! De bloggar sin vistelse här i Dee: Laxfiskebloggen Här är deras senaste blogginlägg:
Efter flera veckor av lågt vatten och strålande sol så börjar det bli kris här i Ballogie!

”Det låga vattnet och varma vädret för med sig att laxen koncentrerar sig till de mer strömmande partierna och därmed sprider sjukdomar snabbare. Så vi har redan fångat färska laxar med svampsjukdomar.. vilket är oroväckande med tanke på att det är mars fortfarande och har vattentemeraturer på över 10 grader!
Det *goda* vädret för även med sig alla familjer och turister som tycker det är roligt att kasta sten i vattnet, och hundar som jagar fisk. Men vi gör det bästa utav situationen och trots förhållandena så fångar vi fisk, vilket inte är en självklarhet för de flesta beatsen på älven. Så vi ber för mer regn och moln!
Men som det ser ut nu så blir det fram med mikro flugorna och flytlinorna, så löser sig nog det mesta ändå!”

Älven är nu fullbokad och det tas ungefär 7 fiskar i snitt varje dag, vi är i stort behov av regn. Och det ska komma nästa helg.

Nu har vi precis ätit och det dags att knoppa.

Ursäkta den något fåordiga bloggningen, Mattias sitter med bilderna och jag skriver.. Vi är supertrötta och klockan är över 01.00

I morgon tar vi nya tag, gonatt! /Mattias och Jonas

Bilder från idag…

Mattias drillar Kelt i Tanarmouth

Rickard Torkar fiskar på Banchory som torkar ur...

Mattias i Tanarmouth pool

Hadi och 90-åriga Arthur som fiskat Dee sedan 40-talet. i över 70 år!

Rickard och Mattias hade det mysigt på lunchen...

Suicide pool på Commonty

Emelie och Amanda passade på att sola sig i sommarvärmen. De var rädda för att frysa så de tog på sig ordentligt...