Premiärflugan: Park shrimp

(Denna bloggning gjordes ”live” direkt från fisket med Iphone, därav lite sämre bildkvalitet)

Kl. 06.00

Då var dagen äntligen här, dagen då västkustens bästa laxälv öppnar, Premiären i Örekilsälven!

Jag var hemma hos Hadi på sedvanlig valborgsfest igår men fick ta det lugnt eftersom jag hade planerat att börja tidigt idag. Fick rapporter att någon har sett fisk i älven, vem det var har jag inte en aning om men det lät bra i alla fall.

04.20 ringde klockan och vår hund Billy såg konstigt på mig när jag gick upp. Tittade på temperaturen ute: 1,5 grader. Aj va kallt. Körde iväg nästan direkt och nu sitter jag på parkeringen vid Källströmmen och skall snart byta om. Det är säkert redan folk här men jag tror det är lite för kallt ännu. Tempen skall nog upp några grader. Men vem vet, snart hugger det kanske…

På väg till premiären!

Kl. 07.20
Fortfarande mycket kallt i luften. Ingen fisk har visat sig ännu och jag har inte kännt något. Värmer mig med lite kaffe..

En kaffeselfie

Kl. 09.10
Fortfarande lugnt. Är på sportfiskekontoret och blir bjuden på en ”köpp” av Martin och lyssnar på massa fiskehistorier och en och annan fräckis. Lars-Åke Winblad var där och ett fiskande kommunalråd från Munkedal, Åsa Karlsson. Här är alltid mycket trevligt, så trevligt att man gärna stannar länge vilket inte är bra för fisket. Men man behöver lite vila, kaffe och havreflarn. Det har inte hänt något på hela älven ännu. En fisk har setts i Fura på A-sträckan men på B har det varit lugnt.
Hoppas på lite mer aktivitet när det värms upp lite mer.

bild

Martin häller upp ”köppar”

Kl. 10.30

Fiskar left bank från sammanflödet och går nedströms..

Nacken på sammanflödet

Stackars bäver, hade tuggat trädet tills det började falla, men fångades upp av ett annat träd.. 🙁

Laxnacken

Kl. 12.00

Träffade precis en farbror som sa att han tappat 2 storlaxar på rapalawobbler. Den första laxen högg vid Kvistrum och hade simmat ner till botten och dragit av skeden på wobblern. Den sista hade huggit så hårt att det blivit märken i wobblern. Se bild.

För mig och andra jag möter har det inte hänt så mycket ännu… Men snart kanske..

Nu skall jag fiska av laxnacken innan lunch.

Alla bilder idag är tagna med min Iphone, därav lite sämre kvalitet..

bild

Denna farbror tappade 2 laxar idag….

Märken efter en lax…

Pizzeria Angela, riktigt goda pizzor

Kl. 14.00

Träffade gänget från A-sträckan på pizzerian som sa att det har varit mycket lugnt där också. Andreas Möller fick en gädda på morgonen, annars inget. Calle Ohlsson som var med i Dee började tidigt men åker hem nu efter lunch för att sen komma tillbaka på lördag.

Nu åker jag tillbaka till källströmmen för att pröva lyckan igen…

Sammanflödet

Kl. 15.42
Tillbaka vid raset, kanske det har smugit upp en lax och ställt sig här? Vi får se…

Ovanför Kvistrumbron

Mika och Ronnie

Kl. 18.42

Sitter vid Kvistrum och spanar över älven. Mika och Ronnie sitter sitter och dividerar om det kommer lax eller inte… Jag börjar känna mig mör efter 15 vakna timmar. Det blir nog en repa till sen hem till Amanda och Billy..

Kl. 20.45

Blev ingen lax för mig idag, men jag hade en underbar dag och träffade massor av trevliga människor. Vet att det är en del som kommer att fiska in i mörkret, får hoppas att det händer något då.

Att gå en dag och fiska i Örekilsälven är en fantastisk upplevelse. Den humusfärgade lilla älven ringlar fram i en vacker miljö. Tanken på att det simmar stora atlantlaxar i de fina poolerna och att det när som helst kan hugga är spännande Men här är det skönt och vackert att bara gå och fiska, får man något är det bara bonus.

Jag fiskade B-sträckan idag och det optimala hade varit att stanna minst 2 dagar och fiska A-sträckan dagen efter. Om ni inte har fiskat här kan jag varmt rekommendera det. Jag kommer att planera in en resa till snart, får se om det blir i maj eller juni. Eller båda.

Kort beställer ni på tel: 0524-107 77 Örekilsälvens laxfiske har webadressen: Orekil.com

Tack för en underbar dag! /Mattias