David Borkenhagen fiskar Old mans place

Krefta fly

1 Sept
Kl 13.05

Hemma från Gloppen 4 dagar och nu var det dags igen: Årets Krefta fly!

Krefta fly är en årligt återkommande tradition med kräftskiva följt av 2 dagars havsöringsfiske på Em. Det brukar vara en av höjdpunkterna på året, även om man inte får någon fisk så är det alltid god mat och mycket trevligt sällskap. Så även i år…

Årets inträdesbiljett var att binda sin version av Moonlight on Mrs Higginbotham. Min blev som vanligt halvbra men jag lyckades denna gång få Peters fluga, vilken var mycket välbunden, se nedan…

Kräftskivan blev ganska lugn, de flesta ville upp hyfsat tidigt idag så vi höll på till ca 02. Mycket fiskesnack, sommarens fisken blev det stora samtalsämnet…

Efter 1 h snoozande gick jag upp vid 06.00 och såg att det var fler uppe i köket. Christer gick omkring i endast sina kalsonger när jag försökte njuta av min frukost, en annorlunda syn att mötas av här i herrgården på Em.

Det visade sig en del fisk imorse men ingen ville bita, fiskade från Stonepool och ner till Seapool innan jag gick in för att käka lite. Fredrik hade på en lax i Stonepool vid 05.30-tiden och jag hade en dragning i Barret.

Under tider jag skriver detta för jag höra att Micke har tappat en monsterlax!  Den tog en del backing av rullen och drog ut förbi nacken vid pirarmarna så han fick bromsa den och backingen gick tydligen av, så nu letar han efter sin Flyt/Hoover/Intermediatelina någonstans mellan pirarmarna och Sea pool….
Nu ringde Christer och sa att han hade på en från pontonen i Homepool som släppte nästan direkt… De senase fiskarna har tapparts här på Em, när skall nästa fisk  sitta fast?

Snart mat sen ut igen! /Mattias

Moonlight on Mrs Higginbotham

Olof och Micke lägger upp taktiken

kl. 22.25

Eftermiddagen och kvällen blev lugn. Enda pulshöjningen fick Jonas av en öring i Seapool som tyvärr var krokad i fettfenan. Bröderna Borken gjorde en liten tur upp till nacken som är den översta poolen på Em. Tyvärr gjorde de bara ett fåtal kast eftersom mygginvasionen var enorm däruppe.

Själv tog jag det ganska lugnt, såg en del fisk som vägrade att hugga. Det har inte tagits havsöring här på flera dagar och då har flera mycket duktiga fiskare varit här och kört hårt…

Månfasen är dessa dagar optimal, med fullmåne och vi trodde fiskarna skulle hugga denna helgen men tydligen slår de bara med stjärten på flugan… 🙂

Vi får hoppas på morgondagen, skall kämpa hårt….. Gonatt!

Vacker öring

Jonas fiskar Seapool

Barret pool

Grabbarna tröttnade på nattfisket och tog fram öl + korv

Dagens lunchsällskap

Jonas utanför rökeriet

2 Sept
Kl 15.00

Alex Viklunds moderna tolkning av Em silver. Flugan fick jag vid förra årets Krefta fly och tappade senare en stor öring på den.

Morgonen har varit lugn, jag sov till 09.00 så jag missade inget. Olof hittade Mickes lina mellan pirarmarna, tyvärr utan lax i änden.

Träffade Peter Mårtensson som var med på premiären i Tweed som sa att han tappade en öring igår kväll. Öringen hade suttit kvar ca 1 min och tagit en muddler fiskad med intermediatelina på Old mans place. De flesta har gått med flyt/S3 varvat med lite lättare lina för Seapool. Har även testat flyt/s7 för hålorna och de lite djupare poolerna.

Vattnet har gått med ca 18 kubik och hållit stadiga 17 grader. Fiskevädret har varit bra men mygginvasionen har varit enorm. Rekommenderar er som skall hit att köpa bra myggmedel. Kent har till försäljning (fick jag precis reda på )om ni glömmer. Jag hade inget och har blivit helt prickig på händer, hals och nacke, helt sjukt.

Nu efterrätt (ostkaka med sylt och grädde) sen sista rycket!

Riktigt tjock lax

Kl.21.14

Det hände en del på kvällen…

Christer ringde mig och sa att han hade en stor lax på vid Old mans place. Jag var nere vid snake island, tog kameran och satte fart! Kände efter 200 m att konditionen inte var förberedd på maxtempo, så jag fick småjogga de sista metrarna…. Där stod Christer och drillade en lax som visade sig vara 92 cm och otroligt tjock. Kul ändå, fastän det inte var öring. Senare ringer Micke och säger att han fått en 76 cm öring i Mill pool! Mill pool är nog den pool som blivit minst fiskad, så det var smart att testa den. Skönt att vi spräckte öringnollan och kul att det var Micke, som tappade den stora laxen dagen före.

Lite senare hade jag en fisk som tog flugan i Lawson, men den fastnade inte, flugan var bakochfram! Så kan det vara ibland…

Tack alla som var med på denna sköna helg på Em. Synd att man inte har tid att snacka så mycket med alla eftersom vi fiskar mesta tiden på dygnet, sen går man hem och lägger sig. Tur vi har de trevliga luncherna och inte minst av allt; kräftskivan!

Hoppas på en helg lite längre fram i september nästa år, så det är lite större chans till fler hugg.

Nästa helg är det 2 dagar i Örekil som gäller med flickvän och Pelle, skall bli mysigt.

Snart hugger det igen! /Mattias

C/R lägg märke till ”tail – handsken” som ger ett bättre grepp och är skonsam mot fiskarna