Drillning i Lilla Edet

Jag har aldrig varit mycket för att fiska i turbinströmmarna som finns i flera av våra älvar, men ungefär en gång om året så fiskar jag tex i Lilla Edet i Göta älv. Jag har även alltid varit nyfiken på fisket i Forshaga, nu har vi ju börjat sedan förra året att arrangera laxfiskekurser där tillsammans med Tellis. Så förra året fick jag prova detta första gången, tyvärr var vattnet en bra bit över 20 grader så det var i princip helt omöjligt att få fiskarna att ta.

Min son Robin och hans kompis Hannes var väldigt fiskesugna inför helgen så jag tänkte att de skulle i alla fall få se mycket lax.  Jag kollade med kortförsäljningen i Lilla Edet och fick ett eftermiddagspass med alla 3 kort.

Vi tog sovmorgon eftersom killarna hade fiskat gös fram till 5 på morgonen, och jag tyckte det var bra om sträckan fick vila lite efter den förmodade bombningen i slutet på passet innan oss. I bilen dit pratades det om sådana grejjer som 3 killar pratar om i bilar och vips var vi framme. Jag har ju som sagt kanske fiskat här 2-3 gånger innan och det fördelat på lika många år, så jag visste inte om det var läge eller inte. Men platsen tyckte jag passade perfekt för Hannes som var helt nybörjare och behövde lite utrymme samt lugn och ro. När vi kommer ner mot vattnet ser vi att det hänger en lax i snara på andra sidan, grabbarna blir uppspelta och vill börja. Robin som blivit ganska rutinerad i detta sätter ihop sina grejer  snabbt och börjar fiska. Medan vi fixar med våra prylar ser vi flera stora fiska visa sig. Jag tar en snabb kurs med Hannes, sedan sätter jag ihop mitt spö. Fiskarna fortsätter att vältra sig i ytan och luften fylls av plums från hoppande laxar. Det går faktiskt riktigt fint för Hannes nu, jag korrigerar endast några detaljer. Robin börjar bli klar på den nedre biten, så jag kollar av Hannes en sista stund. Grabbarna går upp till vindskyddet och tar lite kaffe och kakor. Jag smyger ner över sträckan som kanske är 60m lång och fiskar försiktigt med en ”Red frances”, jag vet inte varför men så blev det. Det händer ingenting och jag  närmar mig slutet så kommer jag på att jag borde fiska med MLI. Sagt och gjort, jag vevar in går upp till grabbarna. De vill sitta kvar, så jag bytte till en MLI-special. Först ett kort kast, inget…sedan lägger jag på ett riktigt kasst. Flugan landar och går väl någon decimeter sedan smäller det i ordentligt i enhandspöet. Fisken gör flera härliga rusningar och hopp, och på mitt Highlander enhands så är det helt underbart att köra fisk. Robin hjälper mig att efter ca 7 minuter landa den något bångstyriga laxen.

Stor glädje i gänget och killarna gratulerar mig. Årets första svenska lax och min första i Götaälv.

Robin skyndar upp och rotar igenom flugasken, på med en enkelkrokad MLI och ut igen, två kast och sedan drar det i en rejäl fisk. Tyvärr är Robin lite för snabb så fisken bara hakar i och lossnar sedan. Han är sedan i 2 fiskar till innan han kommer lunkande tillbaka. Jag gör en ny knut och börjar fiska igen, nere på det klassiska bitstället suger det i igen, fan plötsligt är laxfiske så enkelt.

Denna fisk drillar jag ganska länge och plötsligt i en rusning så bara lossnar flugan. På något sätt har tafsen lagt sig 3 varv runt tubkroken och sedan ut bakåt, detta gör att när jag pressar fisken så vänder kroken ut och in  så den helt enkelt backas ut. På min 3:je repa  känner jag en fisk ta flugan men han vänder aldrig på den. Killarna är nöjda och vi bestämmer att boka en ny dag framöver. Fisken var 85cm och vägde 6,5 kg, den var dessutom fenklippt.

Dag 2..dags för Forshaga!!

På Fb kontaktade John Zäta Sätterman mig från bloggen: prinskorvsmaffian. Han berättade att han kunde tänka sig att guida mig om jag kom upp och fiskade någon dag. Allt såg väldigt bra ut inför Måndag uppe i Forshaga, mycket fisk och hyggligt bitvilliga.

Vi tar en riktig slowstart och gör först en liten tur ut. Zäta berättar att Magnus Hammarström som jag träffade på morgonen hade haft en riktig drömkväll dagen innan. 3 fiskar landade störst på ca 9kg och en tappad. Gött tänkte jag, nu jäklar ska jag filma och fota. Det blir svårare än jag trott och vi får kämpa hårt för att få kontakt med någon fisk.  Vid lunch får John problem med sin bil som helt enkelt inte vill starta. Medan vi försöker få liv i den ser jag från land hur en av killarna som är ute tappar 2 fiskar. Det verkar vara läge.. John känner såklart av detta och säger att vi löser bilproblemet nästa dag i stället. Vi hoppar i båten igen och ger oss ut på älven.

Zäta

Vädret som gått från tunga skyfall på morgonen började nu klarna och man riktigt kände att det blev perfekta förhållanden. Det bara vibrerar laxhugg i luften. Vi lägger oss i läge högst upp i ledet av båtar. Som mest var det 4 båtar som fiskade samtidigt, och detta tycker jag inte var något problem. Det fanns gott om plats för alla.

När vi kommer ner på de nedre och hetare platserna tycker jag mig se att en fisk går upp och vänder under flugan. Här fiskas enbart flytlina. Jag tar upp flugan och väntar en stund. Ut med flugan igen, maxkast och sträck på tafsen är ett måste på denna plats…flugan sveper snabbt över ståndplatserna. Plötsligt drar det till i linan och en stor fisk vänder i ytan och gör en så kallad ”gryta”. Fan han var på!!! Jag tar upp flugan och pratar om detta med Zäta han tycker jag ska öka farten ännu mer på flugan. Jag väntar medvetet lite längre än förra gången, sätter på filmkameran på huvudet och börjar kasta igen. Jag lägger nog några extra lägg för jag vill ha helt sträckt tafs och mendar ner så jag kan sätta lite mer fart på flugan, den här gången kan inte laxen hålla sig utan klipper i med full kraft. Jäklar vilket hugg det blev med en så snabbt gående fluga, vattnet exploderar när fisken tar och den går omedelbart upp i ett hopp. Rullen skriker och fisken hoppar igen, när den flyger ur vattnet en 3:dje gång lossnar den lilla enkelkrokade flugan. Jag bara skrattar och är helt upprymd av upplevelsen, vilket drag i dessa insjölaxar. På samma repa har jag senare 2 fiskar som jagar flugan men tar den inte. Det fångas inget under hela dagen utom någon som lyckades ta 3 laxar på 1:an under kvällen…

Jag har långt att åka så vi avslutar fisket när det skymmer. Det har varit en riktigt kul och trevlig dag med Zäta som guide, och vi bestämmer att det får bli en revansch framöver.

Återkommer med blogg från Forshaga 5-7/8 då vi har kurs där.