MÖRRUM OPENING DAY

Sedan sista september har man väntat på att få vandra längs Mörrumsåns stränder i jakt på åns silver. Och nu var det äntligen dags, väntan var över och jag (Jonas) och Mattias satt i bilen på väg ner från Göteborg. Stämningen var hög trots att en oroande magsjuka pockade på uppmärksamhet. Denne fick vika hädan för fiskelusten var starkare.

På kvällen åt vi en härlig middag på hotell Walhallas restaurang tillsammans med några av dem som skulle få delta i denna fantastiska dag. Vi hade det underbart trevligt med utsökt mat och fantastiska historier om fiske från olika håll i världen men framför allt Mörrum. Plötsligt var det någon som sa: Vem ska sådana här historier handla om i framtiden, ja troligen flera av dem som sitter runt bordet utbrast några av oss och ett härligt skratt utbröt runt bordet. Kvällen blev ganska ung eftersom det var en tidig morgon nästa dag, men det kändes som vi skulle kunnat sitta där hela natten.

Vill ni äta gott när ni är i Mörrum så är det ett tips att besöka Walhalla för lunch, middag eller om man inte har tid så take away. Det är mycket vällagad mat både klassisk men också Thailändsk. Killarna Joakim och Nopparat öppnade i juli förra året och håller som bäst på att renovera delar av hotellet. Ge dem ert stöd och gå dit och ät.

Klockan ringer 06:20, puh, jag har sovit nonstop hela natten efter att jag bundit 3 grymma flugor för denna dag. Jag somnar om, 06:30 knackar Mattias på dörren, upp och hoppa, it’s Openingday!!!

Efter en härlig frukost drar vi till Ninas för en kopp kaffe, lite fisketjöt och såklart den spännande lottdragningen… Var skulle man få börja? Mattias drar sin Lott först..1:an! Grym blänkarplats och stor risk för regnbåge skrattar några av de lokala proffsen. Min tur, 4:an! Oj oj oj säger Peter, ja där får du napp!

Nu blir det fart på gubbarna, om 30 minuter får vi börja. Jag kör ner Mattias till 1:an och lämnar honom med sin fiskekompis för den första timman: Lars Terkildsen. Jag kör vidare ner till 4:an, ur bilen och snabbt ner till min fiskekompis Stefan Hising. Vi ska fiska 4:an tillsammans under den första timman, sedan är det fritt att fiska var man vill.

Stefan kliver i vid ”röset” , jag är inte helt klar men är strax efter och startar mitt emot ”ankstenen”, som iofs inte syns på de 48 kubiken som går nu. Det är kallt i luften och det fryser i ringarna direkt, men solen är på väg in och det mulna vädret som lovats verkar vara långt borta. Jag tror jag gör kanske 3 kast så drar det i ordentligt långt där ute, fisken rullar och går upp i ytan. Jag hinner se den ett par gånger och den ser riktigt bra ut, tyvärr släpper den efter en stund och det är bara att fortsätta sitt kastande. Jag missar en till fisk direkt i kastet efter. Stefan börjar närma sig så jag beslutar att gå upp och fiska av ”röset”.

Jag gör max 3 kast där med sedan drar det i, denna är mycket mer beskedlig och följer snällt med in. En blänkare på ca 60 cm får bli en fin premiärfisk. Gött!! Nu är nollan spräckt. Nästa kast samma plats, hugg igen. En något mindre blänkare synar den härliga morgonsolen, och får värma sig med mig en stund från det under graden kalla vattnet. Stefan skrattar längre bort och undrar vad jag håller på med. Jag går upp igen, lägger ut på samma plats och twistar lite in mot land pang! Ännu en liten fin blänkare har fattat tycket för min kreation som jag band natten innan. Jag släpper den och Stefan kommer till mig för lite gött snack. Jag kör med Guidelines trippelD Sjunk 1/3/5. Det visar sig att Stefan har just en sådan i sin väska, på med den och en svart fluga men rött i häcken så står även Stefan med böjt spö ett par kast senare.

Jag pratar med Mattias och han har också startat bra med en liten blänkare på 1:an. Vi beslutar att det vore lite kul att fiska ihop så jag går över på andra sidan och ska möta Mattias vid 1:an-2:an. På vägen upp testar jag under trädet på 4:an vid ”röset”. I första kastet så liksom suger det i under trädet några sega tunga gung och sedan är även denna lite större fisk borta.. Fan!! Varför tappar jag de stora?

Mattias ringer och undrar var jag är, kom hit det är massa fisk här jag har tappat 2 st riktigt fina! En gjorde tre jättehopp rakt upp i luften!!

Jag knallar uppåt. Precis när jag kommer upp har Lars fått två fina blänkare, den ena på ca 4 kilo. Vi snackar lite och kör sedan igång igen. Jag hinner inte få ut klumpen innan Mattias skriker nerifrån. JONAS! Så skriker han bara om det är något rejält. Ute i hårdströmmen ser jag en stor vattenkaskad och en fisk som vältrar sig i ytan. Full fart nedåt igen, på med GoPro’n och fram med kameran. Jag filmar Mattias när han fightar sin fisk med både kamera samt GoPro’n Mattias filmar också med sin GoPro så det blir flera olika vinklar för en kommande film. Det är en stark fisk och den vill inte bli landad. Långe-Peter (Peter Nilsson) kommer också. Det är spännande och en riktigt fin fisk, är det en Öring…eller? När den börjar tröttna så flaggar den med sin stjärt och vi kan se att det är en klockren laxstjärt, men är det en lax? Mattias som är van att fighta stora fiskar gör detta bra som vanligt och Peter kan hjälpa honom sista biten att landa en riktigt fin Hybrid.

92 cm och helt silverblank. Ok på’t igen, jag går upp dit jag slutade och lägger ut klumpen, det hugger direkt. Jag ropar på Mattias som springer som en iller upp till mig, med all media i högsta hugg. Men det verkar som jag har en småfisksdag.. En liten blänkare på kanske 45 cm landas och vi tar ett foto också på denna lilla fina firre. Mattias knatar iväg igen och säger att jag springer inte igen för något mindre än 70 cm ha ha ha!!! Jag lägger ut klumpen ännu en gång och tro på fan men det hugger direkt, jag missar tyvärr denna men spännande är det.

92 cm hybrid

Efter en stund ser jag på håll att det är något på gång nere hos Mattias igen, på andra sidan är det full drillning av något som visade sig vara en fantastiskt fin hybrid. Jag springer ner och ser Peter med krökt spö. Uuhh den är riktigt stor säger Peter. Han pressar fisken så mycket han orkar och vågar men den vill inte ge sig. Ett tag börjar vi fundera på om den sitter rätt eller om kanske tafsen lagt sig runt kroppen på den. Men Peter tyckte han kände att hugget var riktigt, så den måste sitta rätt. Och mycket riktigt efter 12 hårda minuter i 1 gradigt vatten så ger sig till slut den 104 cm långa hybriden och jag kan taila den åt Peter. Men jäklar vilken fisk, ser ju nystigen ut.

Mattias fotar Peter med fisken och går sedan upp en bit. Tror inte han gör mer än ett par kast så skummas ytan i ån igen, Mattias ropar fisk och vi gör oss redo för filmning och fotografering igen. Innan jag hinner upp till Mattias så kommer fisken han drillar in ända till mig, hade jag haft en håv så hade jag tagit den. Jag hinner se att det är en riktigt fin blänkare och att den är ganska stor. Fighten blir rolig där Mattias måste klättra upp i ett träd för att kunna hålla ut linan från några otäcka buskar längs land. Allt går vägen och efter en ganska kort och odramatisk fight så hjälper Peter Mattias att landa även denna fisk. Och vilken fisk, en riktig drömfisk för oss som jagar blänkare. 76 cm och i fantastisk kondition, den hade fått lite färg på gällocken sådär lite mässingsgrå vilket bara gör den ännu fräckare. Stort grattis igen från mig till en drömfisk.

Vi tar lunch på laxerian, en behövlig paus med vätska och lite vila. Sedan på det igen, vi fiskar 1-2-3-4-5-6-7-8 ner till 9:an men inte ett liv. Vi ser några som fångar fisk lite här och där men vi känner ingenting. Tanken var att hinna ner till de nedre delarna och fiska 12-13-14 men vi hann helt enkelt inte. Så det fick bli ett ”eveningcast” på 4:an där vi hade bilen parkerad. Mattias fiskar ”röset” och går fast i botten, han tittar på Peter som står på andra sidan och rycker uppgivet på axlarna. Då börjar det gunga där ute…Fisk! Men lyckan blir kort då tyngden plötsligt försvinner.. Fan!! Den var riktigt stor!! Jag smyger ner där jag började, Stefan och hans kompisar från Gävle är där och avslutar dagen med ett par goa glas vid älven. Livsnjutare, det gillar vi. Precis där jag krokade min första fisk för dagen drar det i igen, jag krokar och det är helt tomt. Ett kast till och det är botten!! Meh! Det kändes ju som fisk. Jag gör ett par kast till och tar ett steg framåt, i nästa kast suger det i ordentligt igen. Fisk!! Ropar jag till Mattias och börjar gå upp, men samtidigt bara lossnar den. Vi gör några kast till men känner inget, åker sedan till invägningen för att skriva in våra fiskar, bladet är fullt. Gott då har det varit en mycket bra dag för fler än oss.

Vi kommer tillbaka 12-13/3 med en grupp för att fiska både på Kronans samt också uppe på Svängstasträckan. Denna resa är nu fullbokad, men är man kanske redan nu intresserad av detta så går det bra att anmäla sitt intresse för vårfisket 2017 på mail. Dock är inte våra datum klara ännu, men det ser ut som vi kan eventuellt erbjuda även tidigare datum än i år.

Skarmavbild-2016-03-01-kl.-19.37.16-600x265

Utrustning

Lina: Guideline S 1/3/5
Spö: Guideline Lpxe
Flugor: Svart ca 13 cm vinge (Jonas) och gogonglare ca 11 cm (Mattias)