Äntligen dags för Krefta fly weekend. En helg där några av de bästa fiskekompisarna samlas och umgås, äter och fiskar. Alla kom upp på fredagen och då börjar vi alltid med en kräftskiva. Havskräftor vs insjökräftor; vilken är godast? Det är alltid frågan… För att vara med på denna helg måste man binda en variant på en fluga som heter krefta fly. Jag hade i min iver glömt min så det var bara att börja binda kl 20.00 när jag kom fram. Sedan drar man varsin fluga och får gissa vem som bundit den. Flugan måste också fiskas med någon gång under helgen. Jag fick en jättefin enkelkroksfluga, lik originalet som var bunden av Micke Rosander. Min fluga fick Tonys dotter Antonia, så den blev nog inte fiskad med.. Synd för det var fångstgaranti på den – det var nämligen en kombination av krefta fly och den flugan jag använde och fick mina 9 laxar på i Gaula…

En en del lade sig hyfsat tidigt och för en del blev natten lite vinglig. Örjan lade sig inte ens utan började fiska 05.00 utan att ha sovit en blund.

Här följer ett bloggreportage från helgen:

Lör 08.10

Jag och Christer var på väg till huset för att käka frukost när Örjan som står i pikepool ropar att han har fisk på… Jag springer dit och filmar och fotar fighten. Jättegrann öring catch and releasades. Grattis Örjan!

Nu frukost, sen seapool! /Mattias

Lör 15.21

Har precis haft 3 timmars fiskestopp och avklarat en underbar lammgrillning a la Hadi med potatissallad från Jonas Runnberg som smakade utsökt (som vanligt med J:s mat). Ungefär samtidigt med fiskestoppet kom det in massa moln och just när vi slutade fiska steg det en del fisk. Under grillningen passade vi på att prova nya spön från Guideline, med liten förhoppning att det samtidigt skulle hugga. Örjan hade faktiskt en öring uppe på sin fluga.. Örjan som fortfarande inte sovit en blund på hela natten är fortfarande förvånansvärt pigg. Nu skall jag och flera andra sova en stund, så vi är pigga inför kvällspasset. /Mattias

Lör 19.04

Sov 2 timmar och började fiska vid 18.00. Gick första vändan vid homepool utan ett pill. Gick sedan ner till seapool och hann inte mer än börja fiska förrän Christer ringde och sa att Rosander hade fisk på… Under tiden vi pratade tappade han den. 3 kast senare hugger det på min ullsock! Fisken är stark och gör några 10 m rusningar + 3 höga hopp. Jag ringde Christer som meddelade Micke Rosander att jag behövde assistans. Micke kom och fisken gjorde ytterligare ett luftsprång. Jag skulle precis börja dra in den till kanten då flugan släppte och flög upp i trädet….. Tror det var en öring i 5-kilos klassen. /Mattias

Lör 20.45

Efter seapool gick jag upp och skulle fiska homepool, översta delen. Micke Seeberg fiskade vid eken och ropade på mig att han hade fisk på. Sedvanlig rush till undsättning med kameran i högsta hugg. En jättegrann öring i 7-7,5 kgs klassen! Underbart! Vi fotade den och släppte givetvis tillbaka den. Grattis Micke, Gött! /Mattias

Sön 09.40

Ingenting hände fram till 23.00 igår, imorse tog vi sovmorgon – nu fiske…

Sön 16.30

Micke plockade ytterligare en, nu på Garagenacken.. skriver mer sen..

Sön 21.53 Är i bilen på väg hem.

I morse ringde klockan 04.40 igen, Min sängkamrat (rumskamrat) Christer som nu blivit rejält förkyld snarkade hela natten och jag ville bara SOVA vidare. Vi somnade om och vaknade inte förrän 09.40. Jag ringde Tony och kollade om vi missat något.. Alla hade sovit längre än brukligt utom fiskmästarn själv, Kent. Han hade haft en liten laxbonanza och fått 2 st på 9 och 11 kg C/R. Senare på morgonen tappade Andreas Elfström en 15+ lax i Pikepool.

Efter kl 10.00 får de som tagit sovmorgon chansen att fiska på ofiskade pooler eftersom sträckan nedströms bron har fiskeförbud innan 10.00. Tur för oss idag… Började mitt fiske i Ankarcrona följt av min favorit: Seapool. Inget hände där och på nästkommande pooler innan lunch. Maten avnjöts i goda vänners lag och jag måste säga att allt var perfekt denna helg. Mat, vänner, fiske, miljö, väder, Man njuter av varje sekund. (utom när man tappar fisk) Camilla och Jonas som styrt upp gör alltid ett kanonjobb och samordnar allt så vår Krefta fly weekend blir utöver det vanliga.

Efter lunch är jag på väg från Seapool när Christer ringer och meddelar att Micke återigen fått en öring, denna var 62 cm. Han hade sett 2 fiskar precis komma över nacken när han lade ett kast och den högg direkt. Han är förjävlig den där Micke. Han vet vad han gör… En mycket duktig fiskare. Jag gick uppströms och fick se Christer stå och drilla, men tyvärr denna, hans första känning i Emån någonsin lossnade från hans sylvassa Sawadakrok. Jag började fiska Islandpool och Jonas Runnberg ringde och berättade om hans gårdag på Park Lane. (Bra att man har en handsfree så man kan fiska samtidigt.) Precis när jag klagade att jag inte känt något idag krokar jag en fisk som går upp till ytan och lossnar kort därefter. FAN! Jag höll på att kasta spöet i vattnet. Bengt-Göran (BG) och Christer skrattade lite lätt åt min frustration. 5 kast senare fick jag en fin dragning som ej fastnade. En stund senare fick jag reda på att Camilla hade fått en jätteöring på 90 cm! Jättekul, Grattis Camilla, du e grym! Inget mer hände för mig, men Christer tappade en till, denna gång i Pikepool. Senkvällen kom och jag fick se Jonas Hedlund med böjt spö, följt av ett NEEEEJ.. 30 min senare drillar han ett laxmonster i en becksvart pool, denna också tappad..

Jag fattar inte varför vi tappade många fiskar, detta gäng är duktiga fiskare som har bra koll på krokar och tafsar, så jag tycker antal tappade fiskar är i överkant. Men så är det väl ibland…
Gör man en summering av helgen får man ändå tycka att 4 öringar, 2 laxar och 11 tappade fiskar är ett hyfsat resultat av 12 fiskare på dessa 2 dagar.

Vill passa på att tacka alla som var med för en underbar helg, Tack Camilla, Jonas, Hadi, Andreas, Tony och Antonia, Christer, Micke R, Micke S, Örjan, Kent och BG.