Hela gängets alla fiskar V. 26 – 2008 (Leffes 5kgs C/R fisk saknas, de tog ej bilder)

Se fotoalbum: Gaula Flaskhölen 21-28 Juni

Dag 1 Lördag

Lördag kl. 10.05

Vaknar upp på ett hotell i Trondheim, lite torr i munnen och med ett huvud som inte riktigt känns så piggt som man önskade. Midsommarfirande igår…. Jag och Johan kom upp till Gaula igår för att reka vår sträcka och installera mat, fiskegrejer m.m. Vi hann inte mer än komma fram till älven förrän vi såg en drillning av en ca 6kg lax en bit nedströms vårt fiskeställe. Fram till vi kom igår hade det tagits 6 ”larrar” denna vecka på vår sträcka med de 2 största på 12,0 och 12,5 kg! Leffe som har sträckan tycker det är trögt, tycker det borde tagits mer. De ser en del fisk men de bara går igenom. Annars är det just nu idealförhållanden i Gaula: 9-13 grader i vattnet och 125 kubik i Gaulforsen. Kl 14.00 börjar vi…./Mattias

kl. 17.20

Ingen har börjat fiska än. Vi har precis ätit och bekantat oss med varandra. Förutom jag och Johan är det Mattias Drugge, Johan Broman, Vincent Sneelooper, Leffe och Siv. Fisket är indelat i 2 olika sträckor; affärssträckan och flaskhölen. Flaskhölen är den hetaste och det går alldelles för mycket vatten för affärssträckan. Vi fiskar i 8 timmarsintervall så vi tänker försöka sova när vi har affärssträckan. Inatt kl 00.00 går vi på flaskhölspasset. Grabbarna som fiskade här förra veckan fick 2 igår kväll och 2 i morse (största på 12 kg)samt tappade några. En av fiskarna fångades på ”rifling hitch” och jag fick en likadan fluga så denna veckan skall jag testa det. / Mattias

Dag 2, Söndag

kl. 08.40

Har precis avslutat ett 8-timmarspass utan resultat. Johan hade en dragning och vi såg sammanlagt kanske 8 fiskar. Broman, Leffe och Sivan som hade det första passet igår på flaskhölen hade samma resultat som vi. Nu skall det bli skönt med 5 timmars sömn, sen 2 timmars flugbindning, middag och sen börjar nästa pass 16.00…

13.05
Tittade på min telefon och såg att Sivan ringt 5 ggr. FISK tänkte jag och skulle ringa upp. Precis då kom deras bil upprullandes på vår uppfart. Såg på deras leende att de fångat fisk. 9.9 kg vägde den första laxen denna vecka. Bifogar bilder tagna av Sivan. Gött tänkte jag kl. 16.00 börjar vårat pass och det har kommit ny fisk.

Leffe drillar…

Dag 3, Måndag

kl. 01.55

7,5 kg Laaaaax
Har precis skålat med Whisky med grabbarna + Sivan och firat min LAX!!! Kl 20.20 gick mina tankegångar; fan att det inte hugger, gör jag något fel? Alla andra har haft kontakt med fisk, men inte jag. 30 s senare kommer ett våldsamt hugg och jag hinner knappt tänka innan den tagit två meter av linan. Jag spänner upp spöt som bildar en väldig båge. YES! tänkte jag och ropar på Johan som kommer med håv och kamera. Kampen varar i ca 10-15 min och efter en perfekt håvning av herr Malm brister jag ut i ett glädjevrål. Underbart, nu kan jag fiska avslappnat och känna att jag gör rätt. Det har bara gått 1,5 dagar så det är mycket kvar. Jag bestämmer mig för att den får bli vår matfisk så priesten kommer fram. Eftersom jag tagit upp en fisk får jag inte fiska mer. Nya regler för i år här i Gaula är att man får ta upp en fisk /dygn och sen inte fiska mer det dygnet. Väljer man istället att släppa tillbaka fisken får man fånga obegränsat.

Lite senare på kvällen kommer Sivan, Johan B och Leffe och under tiden jag och Sivan står och pratar om Johans fina kastteknik går en lax upp och tar hans fluga. Johan gör mothugg och det sitter på en kort stund för att sen tacka för sig. Satan också….. Han har samlat ihop till en rejäl lax nu den gode Johan. Han kommer få en snart, tror jag.

Nu är det sent och morgondagens fiske börjar 08.00 så nu är det god natt… Laxhälsningar /Mattias

Kl. 18.56
I morse när vi vaknade kom det andra gänget hem efter att ha fiskat 05.00-08.00. De sa att de hade sett säkert 30 fiskar den senaste kvarten, precis innan de slutade. Vi satt kvar en stund och käkade en rejäl frukost och sen bar det iväg ner till älven. Vi lottade om platserna och jag och Johan hamnade längst ner. Jag hann inte kasta mer än ca 10 kast innan en störd fisk gick upp just efter att min lina fallit i en stor klump över henne pga blåsten. Jag backade upp 10 m så flugan fiskade bättre över laxen och pang i första kastet small det till och ytterligare en lax var krokad. 8,1 kg och nytt pb! Jag satte tillbaka fisken och fortsatte fiska. 20 min senare vinkade Johan att han sett fisk strax uppströms honom. Eftersom vi hade 5 min kvar innan byte snabbade jag mig nedströms till det ställe jag trodde han såg den. 7,7 kg vägde den, och min lycka var i stort sett total. /Mattias

Vi lunchade och senare hörde vi ett vrål högst upp i poolen; Drugge drillade! Vi samlade ihop kameror, våg, karp nät, håv och sprang dit. En riktig fighter visade det sig vara. 10 min och 50 bilder + videofilm senare vägdes den: 8,5 kg och dagens hittills största. Nu har det andra gänget precis stuckit ut och fiska efter att ha ätit en underbar lammiddag a la Johan. Vårt gäng startar 00.00 i natt så då får vi se vad den natten har i sitt sköte? Det har precis kommit in ett oväder med blåst och regn så vi får hoppas inte det blir för negativt på fisket… Vi får se. Nu är det dags för flugbindning…..

Drugge in action..

Dag 4, Tisdag

kl. 09.00

Se bilder här: Gaula Flaskhölen 21-28 Juni

Storm, kallt, regn, sjunkande temp i vattnet nu 8,5 grader och 8 i luften. såg några fiskar i morse men de gick nog igenom. Svårt och kasta eftersom stormvinden kommer från fel håll. fiskade bara 2 timmar imorse. Idag återhämtning fram till 17.00 sen gör vi ett nytt försök.. /M

kl. 23.55

Johan fick sin första blanklax idag! 5 kg vägde den, den roligaste fisken denna vecka, Jag hade ungefär samma känsla som när jag själv fick min första lax denna vecka; som man drömde…….

Själv hade jag ett otroligt fiske med nytt pb 10,1 kg följt av en tappad där tafsen gick av. 2 kast senare tog jag en på 7,8 kg och sprang genom forsen 400 m.

Måste sova, läge i älven nu….

Dag 5, Onsdag

kl. 17.30

Helt sjukt, fick min 6:e lax denna vecka; 9,6 kg vägde den, 103 cm. Högg efter 20 min…. Sprang återigen genom forsen..

Se filmen när jag springer längs forsen för andra dagen i rad!

kl. 21.35

Sitter i min säng och har precis vaknat efter en powernap. Telefonen fick ett sms av Sivan där det stod: ”Tappade precis en storlax som jag kört i 15 min. Har mjölksyra i armarna” Hoppas hon lurar någon annan lax, det är hon värd. Sivan och Leffe som har sträckan är helsköna båda två, precis som man vill att människor skall vara. Det är kanonkul att få vara med på denna veckan. Sivan är ordförande i fjällorna, en fiskeklubb för tjejer. www.fjallorna.se. Leffe har egen hemsida: www.gaula.se så det snackas nog en del fiske i den familjen…

Kl 00.00
Nu är det dags för vårt lag att fiska. Börjar nog med min favoritpool Bruhölen där jag och Johan tagit de senaste 3 fiskarna och tappat en. Johan hade förresten en fin dragning idag på nacken där. Innan fisket skall vi binda lite flugor, blir nog varianter på min som jag tagit alla laxar på. Alla de här dagarna har känts som en dröm, det känns som man får fisk på varje repa. Glädjen på de sista fiskarna har varit annorlunda än de första fiskarna. Lyckoruset nu har bestått av ren lättnad, efter att ha forcerat stenar, gjort 10 tal landningsförsök, ramlat, tagit ut mobtelefon och kamera ur fickan ifall man skulle bada. Adrenalin pumpades ut i kroppen som aldrig förr. Njutning utbyttes mot rädsla och nervositet. Har aldrig känt så här i kroppen innan. Hoppas jag får göra det igen, Och alla andra också….. /Mattias

Dag 6,Torsdag

kl. 09.38
Vaknade 06.30 och skyndade upp för att hinna fiska de sista 1,5 timmarna som var kvar av vårt pass. Klart på himlen och kallt. 7,9 grader i vattnet och 4 grader i luften. Vi startade med bruhölen utan resultat. Nere på flaskhölen började jag högst upp och Johan längst ner. När Johan fiskat klart gick han upp bakom mig. Plötsligt kände jag en dragning i linan, men inget mer. Såg 5 s efter en mindre lax gå upp och hoppa. Ca 10 min senare ropar Johan: LAX! Gött tänke jag, slängde mitt spö på marken (slängde..???) och sprang och hämtade våg, håv och kamera. När jag kom fram var den ganska trött och fick komma i håven direkt. Efter vägningen som visade 4 kg startade fotograferingssessionen omedelbart för att sen releasea den tillbaka till friheten. Fick precis höra att Leffe fick en i går kväll på dryga 9 kg..

Grattis!/Mattias

kl. 10.32

LAX på land! Sivan ringde precis och sa att hon landat en 9,2 kgs… Grattis, härligt!

Sivan med sin 9,2 kgs lax..

Dag 7, Fredag

kl. 01.14

Torsdagen var bästa dagen till antal sett 5 st!. Sivan 9,2 kg , Leffe 5 kg C/R, Johan doublé 5 kg C/R resp 5,5 kg C/R (lusad) , jag 5 kg C/R.
Under 40 min mellan 20.20 -21.00 kom det rejält med fisk. Ett steg med mellanlax kom in i poolen. Jag och Johan som var ensamma på nedre sträckan fick varsin dragning och varsin fisk. Johans fiske har lossnat rejält och han fixade en doublé idag. Jag har börjat testa torrfluga (bomber) och Rifling hitch, men utan resultat. Hade straffspark i slutet på en 7-8 kgs men den lyckades jag inte lura.. Nu sitter Johan och Drougge och snackar kastteknik. Själv är jag hur trött som helst../Gonatt

kl. 18.45
ACTION I HÖLEN!

Solen sken när vi vaknade och jag var riktigt trött efter få timmars sömn. Grötfrukost med leverpastejsmackor så man orkar drilla intogs skönt i morgonsolen. Jag kände att jag faktiskt har träningsvärk efter språngmarscherna på stenarna i forsen häromdagen och konstaterade för mig själv att man är otränad. Ja då får det bli gymmet inför nästa år så man orkar ligga i och fiska hårt + orka drilla koncentrerat om man får på någon storlax. Ut till älven for vi och det var dags för den sedvanliga lottningen; Vi började på den nedersta sträckan. Vinstlott eftersom det var ofiskat i 1,5 timmar…. Fast nu vid det här laget känns den ofiskad ända tills flugan stress har plöjt igenom poolen. Sagt och gjort; på med flugan och ut i strömmen. Såg en fisk ca 100 m ner och märkte ut platsen med ögat; ”utanför den höga stenen” tänkte jag. Inget hände de nästföljande 100 meterna. När jag kom fram till stenen började jag fiska extra koncentrerat. Efter några kast i olika riktningar och med flugan i olika hastighet kände jag något pilla på flugan. ca 7 s senare drog det i ordentligt och jag fick skrika namnet JOHAN! igen. Fisken kändes tung och kämpade bra ute i hårdströmmen. Efter några ganska långa rusningar och med hård sidpress kom den in mot mig. När den fick syn på oss gjorde den en långrusning igen. Johan stod bredvid och filmade och vi konstaterade att det var en ganska stor fisk, kanske 8-9 kg. Jag tänkte att den här vill jag landa själv men sen återutsätta, det skall bli jag mot laxen. Efter ytterligare en stunds fight på grunt vatten kom den in och var klar för landning. Jag fick in den så att den låg på sidan och det var bara att hämta in den trodde jag. Då kom jag på att det inte kanske var så bra att ta upp den på land eftersom den skall släppas så jag ville inte trycka upp den med huvudet före utan började lyfta den….. Återigen kom jag på att mina timmar på gymmet i år var ganska få och när jag lyfte den (vilket man inte skall göra när man skall släppa tillbaka en fisk -hjärnsläpp) blev den galen och slant ur min klena hand. Jättevild fortsatte den och sprattla och återfick friheten och min stressfluga och vann slaget… Jag stod där helt tom i skallen och undrade vad som hände? Det är lätt att få hjärnsläpp när laxafebern sätter in…

Titta på instruktionsfilmen hur man inte skall landa en lax….

10 min senare går en fin fisk upp och visar sig väldigt långt bort, efter 1 misslyckat och ett lyckat överhandskast tar laxen min stressfluga och en ny kamp börjar och slutar. 7,8 kg väger den och fick gå tillbaka. Denna gång håvad, tack och lov…
Senare kom det massa ny stor fisk som vi skall satsa på inatt eller imorgon bitti .
Ännu en bra dag i mitt fiskeliv.. /Mattias

Dag 7, Lördag

kl. 10.00

Kom ut lite sent inatt till hölen ca halv ett. lottning igen; vi fiskar längst ned. Tog det ganska lugnt och fiskade avslappnat. Ovanför mig hörde jag ett rejält plask, ungeför som någon slängde i en stenbumling i vattnet. Kunde inte se var det var men tänkte att jag nästa repa kommer gå över den och fresta den med flugan.

Sedan blev det kväll och mörkret kom.  Jag stod och tänkte tillbaka på veckan och konstaterade att 8 fina laxar på en vecka är för mig ett otroligt bra resultat och jag bara stod och njöt. Flugan jobbade perfekt i strömmen för sig själv och jag bara lade kast på kast, och allt kändes underbart. Nu blir det nog endast denna repan sen får det vara slutfiskat i Flaskhölen för denna gången, sen blir det sängdags. Plötsligt drar det till i flugan igen-Åh en gång till tänkte jag, helt obeskrivligt, 9:e laxen och jag hade varit nöjd med en… Nu var klockan 01.20 och det var första nattlaxen för oss. 9.9 kg vägde den och det var sista kastet för veckan. Även denna lax fick gå tillbaka till friheten.

Sista kastet…

Johan körde hem mig och fortsatte sen att fiska. Dessvärre tappade han en stor fisk i bruhölen….
Slutsummering av veckan: 17 laxar på 7 man, minsta 5 kg och största på 10,2 kg. Svårt att tro att jag får uppleva detta igen……