Förutsättningarna såg inte jättebra ut inför helgens fiske, 1-3 plusgrader på morgonen och sjunkande ner mot -12 under söndagen!!!

För det mesta så är en sjunkande temperatur alltid negativt  när det gäller fiske oberoende av art. Så när jag klev upp vid 07:00 tiden och såg på termometern att det var -13 grader kändes det konstigt nog bättre.

Idag var ingen vanlig dag för isfiske utan denna gång hade jag gäster med mig från www.fiskeresor.nu . Magnus och Robert från Lindome samt min dotter Julia. Vi begav oss till en sjö som har ett gott bestånd av både gädda och gös allt för att dagen skulle bli så händelserik som möjligt. Kallt, kallt, kallt – 14 grader vid bilen när vi traskade genom ängslandskapet ner mot sjön. Som tur var så hade de få plusgraderna från dagen innan packat ihop snön lite så det var ganska lätt att ta sig fram med all packning.

Väl nere valde vi en södervänd vik så vi skulle kunna få lite nytta av den lilla värme som solen ger så här års. Dagarna är korta så vi körde på direkt, först ut var angeldonen strategiskt utplacerade över viken för att ge en bra “bild” som min pappa lärt mig. Nu var vi lite frusna och det närmade sig kvart över elva hugget. Vi hällde upp varsin kopp kaffe och skalade någon apelsin,

Magnus och Robert isade hålen som snabbt frös i denna krispiga kyla. Det var faktiskt helt tyst och helt vindstilla. Då och då kunde man höra korparnas “klonkande”, väldigt speciellt ljud det där. Plötsligt fäller donet längst bort, alla springer dit men fisken sliter sig och det är bara att rigga om. När vi går tillbaka så fäller ett don alldeles intill lägret, och samtidigt ett till längre bort. Magnus tar första och landar en mindre gädda som får gå tillbaka, detsamma för Robert vid det andra donet. Gäddorna ligger väl i 1,5 kilos klassen och är fina matfiskar men dessa får en chans till att växa till sig. Tiden går snabbt när man har roligt och det är dags för Muurikkan att visa sin magi, det kurrar i magarna så man tror det är isen som spricker. Julia och jag fixade med maten. Snabbt går det , på några få minuter har vi svängt ihop en härlig gräddstuvad viltskav med råstekta mandelpotatisar.

På eftermiddagen fångar killarna en varsin fisk till där en blöder och får följa med hem. Vi har totalt 8 hugg på de sista 20 minuterna men får inte upp någon av dem…luriga gösar är min enda förklaring till detta. Vi packar ihop och killarna tackar för en underbar dag och beger sig hemåt.

När jag och Julia sätter oss i bilen är det -17 grader brrr kallt. Måndagen var spikad med fiskebroder Mika, vi hade från början sagt att det blir en liten snabbtur mitt på dagen. Så vi hade en skön sovmorgon fram till 10. Jag skulle tro att vi var ute på isen först vid 13 tiden, vilket normalt är helt oacceptabelt från oss båda men denna gång kändes det rätt. När vi satte ut våra spön kom frilufsarna Mattias och Amanda, alltid på jakt efter den perfekta bilden. Mycket plåtande och funderingar hur man skulle kunna göra spännande bilder under vattnet. Muurikkan fick jobba lite och gav både värme och mat.

Ett enda hugg blev det och den lycklige var  Mika denna gång, en riktigt vacker gädda fick snabbt syna isen innan den gick tillbaka.

Nästa helg ska vi jaga de riktigt stora…..