12 juni

Kl. 23.16

Då är man här igen, underbara Gaula!
Kom upp imorse vid 09-tiden och gjorde den vanliga vändan: Naturcentret och titta på fångster, decinficering av utrustning och koll på Gaulfossen. Såg en harlingfiskare dra en fin lax nedanför forsen. Harlingfiske är som att stå och pilka torsk på fladen: man behöver ju inte vara så duktig om man säger så.. Lyckades filma hugget… Lägger upp resten av drillningen hemma i GBG.

Det har regnat i 2 dagar nu så vattnet har stigit rejält.. Måste vara uppe i 450-500 ikväll. Egentligen skulle vi fiskat men vi tar det lugnt nu och lägger vårt krut inatt, när vi har den heta sträckan: Evjen. Vi fiskar utöver Evjen även Fornesöian och Tranmael.

På eftermiddagen idag åkte vi runt och kollade in sträckorna. Vattnet dundrade fram i 450 kubik så det var svårt att urskilja några pooler. Vattnet var färgat också men det sjunker nog snart undan..
Det har fångats mycket lax på våra sträckor hittills, 58 st och säkert tappats lika många, så det känns otroligt hett. Vi kunde knappt fått en bättre start. Stigande älv i början för att sen förhoppningsvis sjunka. Perfekt!
Nu har de andra sovit i 1,5 timmar och jag är övertrött. Sov endast 2,5 h inatt i bilen… Jag har precis bundit en livsfarlig fluga som skall få sköljas med gaulavatten imorgon.. 03.30 ringer klockan. Gonatt! /Mattias

13 Juni

06.45

FLOM!!!!

Var nere på Evjen imorse och såg att älven var lerbrun och hade höjts ytterligare. Vi bara konstaterade att sängen var ett bättre alternativ. Jag och Johan var kvar en halvtimma och under den tiden sjönk det faktiskt.

Kl. 03.00 var den uppe i 570 kubik och sen har det sjunkit, senaste uppdateringen kl.04.30 var det 546 kubik… Nu sängen igen…

Gaulfossen i 512 kubik

12.33

Inte börjat fiska än…

Har sovit hela morgonen, var nere och kollade älven. Den har sjunkit bra, men fortfarande färgad. Kulmen var 03.00 inatt på 570  kubik och kl. 10.30 var den nere på 406 kubik. Vi skall äta en rejäl middag nu sen fiska hårt hela dagen, kvällen och natten….

Hadi kämpar på i den utspädda ärtsoppan

18.41

Första passet gav inget.. Färgen på vattnet är fortfarande lerfärgat och det sjunker snabbt nu. Kl. 16.30 kl. 344 kubik och sjunker ungefär 10 kubik/timma. Hade det inte varit för färgen på vattnet hade det varit  kanonhett. Tror det kommer massa fisk nu. Ikväll blir det fiske på Fornesöian från 21.00, i tre timmar innan det är dags för Evjen. Tror vi får vår första fisk de närmaste 12 timmarna om vattnet blir klarare. Snart hugger det….

Min dunderfluga

JOHAN!!!!

Johans pb: 9,5 kg

14 Juni

kl. 05.19

…Det räckte med 10 minuters fiske för att nollan skulle spräckas! Johan visade vägen på Fornesöian. Vi lottade och Johan och Mikhael fick den översta beatet. Mikhael skulle fixa något med linorna så johan gick upp själv och efter några kast skrek han: FISK!!! Fram med kameror och håv och fighten dokumenterades ordentligt. Gött att nollan blev spräckt, bra att Johan blev den som gjorde det. Han slog sitt pb med 4 kg! 95 cm och 9,5 kg vägde den!

Johan drillar, Mattias filmar…

Johans C/R

HADI!!!!

Sedan slutade vi fiska 23.45 för att dra vidare till Evjen där vi startade 24.00 efter ett gäng spinnfiskande danskar. De had fått 2 fiskar den senaste timman och sett massa fisk så det kändes riktigt hett!
Sedvanlig lottning och alla gick ut till sin plats och sen 1 timma senare ropade Hadi : FISK! Återigen rusade alla dit och följde drillningen. Denna fisk gjorde många långrusningar och efter 10 min håvade Michael den perfekt! 6,8 kg vägde den. Silverblank och kanonfin!

Strax innan fiskestoppet kl. 04.00 ropade vår danske vän Jesper Jensen: FISK! Ännu en videofilmning och fotosejour för fiskebloggen. 8 kg Vägde den..

JESPER!!!!

Jesper med sin 8 kgs

Mycket bra start när det väl blev fiskbart. 3 fina fiskar på 7 h är kanonbra. Ser mycket fram emot imorgon….
Gonatt! /Mattias

23.55

Idag har vi kämpat rejält. Kroppen värker och vi är rejält tröttkörda. Hadi har inte fiskat något pga att han behöll sin fisk och man får endast ta upp en fisk/dygn. Gissa om han varit fiskesugen. Han fick ju sin vid 01.40 så han fick inte fiska på ett dygn…  Istället har han fixat maten återigen och gjort det med bravur.

Nu har vi fiskestopp från 00.00 – 04.00 sen är det Tranmael som gäller. Jag har redan bestämt att jag skall låta kroppen vila efter all sjunklinefiske. Så här tidigt på säsongen är det tunga linor som gäller, för att komma snabbt ner till fisken. Vi har kört med allt ifrån flyt / S3 till S9/S10.. Nästan som bottenmete med fluga…

Dagen var för övrigt bra, men mycket vind förstörde 90 procent av mina kast. Johan släppte slinga 2 ggr idag, men utan resultat. Första dragningen han hade var på Fornesöian men flugan hade hakat upp sig och gick bakofram tack vare den hårda Nordanvinden. Dennis hade en tendens till puff på flugan och jag är helt säker på att jag kände en strömvirvel från en stor stjärtfena, säkert en lax på + 20 som blev lite irriterad på min fluga….. ;-)

På kvällen var vi på Evjen och såg flera steg med lax som kom in på beatet. Jag blev lite frustrerad när de inte ville hugga på våra flugor. Jag kastade på flera som precis hade visat sig, men utan hugg…

Nivå i älven: Kl. 11.00 – 239 kubik , Kl 19.45-213 kubik

Vattentemp: 8 grader

Lufttemp: 10 grader

Imorgon blir det ganska lugnt för mig, måste jobba med mitt företag adrenalin.nu ,som har högsäsong nu.  Segt att behöva jobba när man fiskar lax, men det är bara att bita ihop.

Sängen hägrar duktigt nu, gonatt

Snart hugger det! /Mattias

15 Juni

kl. 23.37

Jaaaaaa!!!

Äntligen högg det rejält på MIN fluga. 7 kg vägde den!
Dagen började spännande. Började fiska på Fornesöian och gick ut på ett “stenöra” som har blivit vadbar nu när vattnet sjunkit rejält. Först såg jag fisk komma på nacken, 5 min senare drar det i min fluga men utan att fastna. Ytterligare 2 min senare ropar Hadi som står 100 m uppströms; ”FISK” och jag ser han med krökt spö. Jag börjar veva upp men just då släpper den… Ytterligare 5 min senare har Michael 2 dragningar på samma steg laxar. 4 kontakter med lax på några minuter….

Michael Børresen

Inga laxar fångade på Fornesöian, sen drog vi vidare till Evjen. Där fick vi reda på att ett gäng bakfulla danskar precis slaktat 5 laxar runt 8 kg. De fiskar med mask och täcker därmed av alla hålor i det djupa vattnet på Evjen. Korvgrillning som lunch och sen sen kämpade vi på i 4 h. Då ringde en kompis som guidar på Raguses sträckor och sa att det kommer massa fisk i Kvål och att de har tagit 2 st på 10 min. När han ringde satt vi alla och vilade och var lite frustrerade varför de inte hugger ordentligt. Johan och Dennis hade några dragningar även på Evjen…

Mikhael är stor i maten…

Då fick jag ny energi och knatade uppströms 400 m och vadade ut på ännu ett ”grusöra”. Tittade på klockan och såg att det var 45 min kvar av dagens fiske. Jag orkade inte byta lina utan körde med S6/S7 ända tills jag givetvis fastnade och drog av tafsen mot en sten. Stressad bytte jag lina  lina till S2/S3 som funkade mycket bättre. Bytte lina för första gången utvadad i vattnet och fiskade genom poolen gåendes tills jag såg en sten då jag stannade och precisionskastade. Brukar iofs inte lyckas så bra med det men denna gången kände jag något peta på flugan. Trodde det var stenen som fastnat på flugan men sen drog det i igen och då kände jag de tunga rycken! Äntligen! Busvisslade på de andra som sprang för att hjälpa mig.

Fisken blev som paralyserad efter hugget och kom mot mig och stannade 1,5 m från mina ben. Försökte backa men den följde efter så jag försökte stampa på stenarna så den skulle simma iväg så jag fick drilla den ordentligt. Men det funkade inte heller. Då drar jag in den på grunt vatten och då bara exploderade den! Som en torped for den ut i hårdströmmen och drillningen hade startat! Flera långrusningar och adrenalinstinna 10-15 min senare tailade Johan den mycket fint som många gånger förr. Gött tänkte jag, nu kan jag fiska avslappnat resten av veckan… Nu på kvällen har vi fiskeuppehåll, 04.00 är det dags för Fornesöian igen….. De andra har sovit i 2h, nu skall jag binda några flugor, sen natti natti i 2 h…

Dagens resultat:

16 Juni

Kl 16.01

Michael!

Morgonen började med att Hadi tappade en fin fisk precis på samma ställe som han tappade en stor igår.. Denna hade ha på i 5-10 sekunder innan den klev av. Jag stod i exakt samma position när han ropade på mig, för att sedan mycket besviken ropa NEEEEEEEJ!

Jag gick bara en repa, sen åkte jag till Stören för att hämta Claes som kom med tåget. Fiskesugen som han var åkte vi rätt ut i älven och började fiska. När vi kom fram stod Michael där med ett brett smile. I trädet hängde en 85 cm lax och det var slutfiskat för hans del. Kul att han äntligen tar en efter ett flertal dragningar tidigare i veckan…

Dagen har sen varit lugn och vattnet sjunker fortfarande..

Vila till 22.00 ikväll, då är det boating i Tranmael som gäller….

04.00 153 kubik

14.00 129 kubik

Vattentemp: 8 grader

Snart hugger det! /Mattias

17 Juni

Kl. 11.52
Natten/Morgonen har varit händelserik..
Vi var vid Fornesöian prick 24.00 när fisket startade. Johan, Mikhael och Claes gick i och började fiska. Precis i början gick det upp en fin lax utanför Claes, där Johan skulle komma efter ca 5 min. % min senare ropar Johan: FISK! Alla rusar dit, jag filmar och Dennis plåtar. Ca 10 min tog fighten och upp kom en 9,2 kgs äggsträngslusad laxhona! Nu har han fått 2 st den gode Malm… Bra jobbat.

Inget mer hände på Fornesöian och sen var det dags för Evjen.. 04.00 var vi där och jag kände mig svimfärdig av trötthet.. Jag fiskade av en sten, sen drog jag hem och sov…..tills Mikhael kommer rusandes in i vårt rum, väcker oss och sa att han fått en 7,5 kgs! Underbart! Jag drog på mig långkalsongerna och gick ut och fotade fisken i trädgården, sen gick jag och lade mig igen. Bra att det är så stor spridning på fångstmännen, Nu har 6 st fått fisk. Idag funderar jag och Hadi på att köpa kort på Aune Vald. När vattnet är så lågt som det är nu formligen sprutar det upp fisk i Gaulfossen och de har börjat ta mycket fisk uppströms forsen. Sen skall vi ner igen och fiska hotspotsen. Hörs sen!

Snart hugger det/Mattias

Hadi – mycket duktig flugfiskare – en klippa att ha med på resan…

FLOM!!!

18 Juni

Kl.11.35

Har sovit sen 02.00 – rekord denna vecka. Men datorn har inte sovit utan jobbat med att skicka över en film till Youtube.

Igår kväll började det blåsa och spöregna och vattnet började stiga. Alla utom Mikhael drog hem till sängen. Sedan har vattnet stigit och stigit ännu mer. Igår var det nere på 113 kubik kl. 18.30, kl 10.00 idag var det 240 kubik – inte bra….

Nu skall jag köra Michael till flygplatsen och vi får se om det blir något fiske idag. Ingen idé att fiska på stigande älv som är färgat. Kanske tom drar hem tidigare. Mikhaels kompisar som fiskar uppströms Gaulfossen drog hem idag, 1 dygn tidigare. De har hört att det skall komma över 50 mm i Röros, som ligger högt upp i älven där stora regnupptagningsområden finns…

Återkommer..

Johan… igen

Vid 24 – tiden högg det…

Trädgårdsbild på Mikhael

kl. 18.20

Ett glatt gäng, nöjda med veckan…

Har inte fiskat ännu, älven stiger med 20 kubik i timmen, Var och rekade på Evjen där en dansk hade sett en lax på uppemot 25 kilo. Den största lax han hade sett.. (inte så konstigt kanske?) Vi kommer att fiska i regnet och blåsten någon/några timmar, sen åka hem till Sverige igen… Jag längtar redan tillbaka och har starka funderingar på att komma tillbaka v. 26.  Vi är nöjda med veckan med tanke på att det endast var 4 fiskbara dagar, resten förstördes av flom.Kommer att komma tillbaka till underbara, vilda Gaula….

Snart hugger det… /Mattias

Från Melhusbron 1450 kubik

Från Gaupahauken på Evjen..

Kl 19.02

Nu har vi bestämt oss för att åka hem istället för att fiska. Tittar ut och ser att det stormar och regnet öser ner. Hem och jobba med videoredigering av 5 roliga drillningar från denna vecka samt jobba med nästkommande fiskeresor. Jag och Jonas håller på att planera Havsörings – och laxfiskeresa  i September till Mörrum, där vi har hyrt en privatsträcka. Under provfiske förra året en dag fångade Jonas en öring i 6-7 kilosklassen se bild:. Resan läggs under veckan ut på fiskeresor.nu . Nästa år kommer vi tillbaka hit till Gaula och är det någon som vill hänga med så anmäl ditt intresse redan nu om du vill bli garanterad en plats. Mailadressen finns på gaula.com och fiskeresor.nu Efter resan till River Dee så har intresset för 2011 varit enormt och vi funderar på att utöka antal platser och sträckor till nästa år. Så anmäl er så snart som möjligt om ni vill uppleva flugfiske i en underbar miljö…

Tack alla som varit med på resan, det har varit en kanonvecka med mycket god mat och fisket har varit bra med tanke på att vi fiskade 4 dygn….

Och kom ihåg…. Snart hugger det / Mattias

Publicerar några bilder från flommen vi flydde från… Fick dem av Anders Lautmann på melhuslax.