12 Aug

Kl.18.05

Nu är vi då äntligen framme i vad innevånarna här kallar världens vackraste stad, Mosjöen Norge.

Det är jag (Jonas), Mattias och Dennis som efter 19 timmars mycket bekväm tågresa har anlänt hit, och visst är här vackert. Mosjöen ligger vackert inbäddad mellan 1000 meter höga berg som stupar rakt ner i älven Vefsna. Vattnet i älven är klargrönt och speglar bergen vilket skapar en nästan trolsk känsla.

Efter att blivit väl mötta av Jim  (storchefen på hela festivalen), så har vi tagit en snabblunch på stan. Vi har fått möjlighet att fiska lax ikväll redan, vilket vi inte var sena att tacka ja till. Då kom jag på att vi ju inte hade någon bil… Inga problem sa Jim det fixar jag.

10 minuter senare ringer Jim,  allt är fixat ni får låna en bil och en guide möter upp er på hotellet vid 19:30 tiden. Helt otroligt vilken service. Precis som tidigare år så visar Mosjöens befolkning upp sin fantastiska gästvänlighet. Det kan jag säga att även om man inte fiskar så är detta en plats värd ett eller flera besök om inte minst för sin storslagna natur och kulturhistoria samt för det mycket vänliga bemötandet.

Nu ska vi vila en stund innan det är dags för första fiskepasset för resan, spännande. I morgon börjar tävlingsschemat.

Snart spöböj igen…..Jonas, Mattias och Dennis.

23:30 Träningsfiske!!!

Vi fick idag chansen att komma ut på älven och känna lite på henne. Vi mötte vår guide Christian (en mycket trevlig och sympatisk ung man) vid hotellet. För övrigt så berättade han att han var väldigt nära att vinna för 2 år sedan….men en svensk (Tony) lämnade in en protest efter en tvivelaktig landning. Så i stället blev han diskad. Trots detta blev vi guidade på en av älvens bästa sträckor, tyvärr sa Christian att det varit väldigt dålig uppgång i år och det har inte fångats mycket fisk. Vi körde på i någon timma tills det började kurra lite i magen vid 22-tiden. Då hade jag landat en liten och missat 2, Mattias missat en grym dragning och Dennis landat gängets första godkända öring på ca 37cm. Det var nu det hände….Vi skulle bara gå en liten sväng ner mot lägret, jag såg en mindre fisk visa sig där Mattias haft en dragning tidigare. Provade lite olika flugor men inget hände. Då kom jag på den lilla konstiga flugan som min blivande fru Emelie band till mig i Stjördal. Den tappade direkt vingen och blev då väldigt speciell..Men i vattnet såg den bra ut. Nu åkte den på, när jag knutit fast den såg jag att en meter upp på tafsen fans en liten vindknut…………. Tror någon att jag trött och hungrig brydde mig om att byta tafs?? I första kastet sög det i stenhårt direkt, fisken kastade sig nedströms och linan blev tom. Den grova öringen hoppade 3 gånger till innan den försvann med Emelies lilla konstiga fluga i mungipan. Jävlar vad korkat.

Nu dämpar vi detta med lite Dee Dram  och intalar oss själva att detta var lärotapp inför det skarpa läget som inträffar i morgon kl 20:30. Då börjar tävlingen och allvaret, och tro inte att någon av oss kommer fiska med vindknutar.

TORSDAG 12/8  18:19

TÄVLING!!!

Nu är det dags för första tävlingsrundan och det börjar kännas lite spänt bland deltagarna. Jim  höll som vanligt ett invigningstal och sedan var det dags för lottdragning. Jag tycker att vi alla tre fick lotter som faktiskt känns väldigt bra. Jag börjar i det mindre vattnet Fusta som tydligen går väldigt låg, hoppas på att kroka minst en fiska där ikväll. Mattias och Dennis har sina bästa sträckor ikväll i Vefsna och har laddat askarna med vår nya favoritfluga “Emelie”.

Vad gör vi ? Nu kör vi !

Uppdatering kommer så fort vi vet nåt.

Mycket snart spöböj igen……..Jonas

Mattias sträcka där 6 fiskar tappades på den hullinglösa kroken

FREDAG 13/8  08:30

Frukost gott, trötta är vi efter en hård natts fiske.

Gårdagens fiskepass blev ett av de svåraste jag upplevt här. Väldigt många gick bom efter ha känt fisk, tappat fisk och haft dragningar. En frustrerad Mattias tappade 6 fiskar och landade 2 som var strax under minimimåttet som är 30 cm, Dennis missade en jättefisk som han tror var en lax och  hade flera dragningar. Jag tappade 6 stycken varav en var riktigt fin. Men jag lyckades också landa 6 fiskar där 4 var för små. 2 invägda alltså ca 1 kg totalt, detta ger mig poäng i tävlingen men troligen ganska långt ner eftersom jag fiskade Fusta som var nästan det enda stället som levererade. Flera av de jag fiskade mot fick fisk och jag kan som bäst få 2-6 poäng. Detta är kanske inte jättebra, men vi har räknat ut att om man fångar fisk varje dag så är man garanterat med i toppstriden, så det gäller bara att fånga nästa fisk.

Nu har vi blivit utbjudna på djuphavsfiske med speedboat, ska bli kul här finns gott om kveite (hälleflundra) säger de lokala fiskarna..

Resultatlista kommer vid lunch ca 15:00

FREDAG 13/8  17:07

Idag har vi varit ute och fiskat hälleflundra på fjorden med en mycket trevlig lokal guide. Tyvärr blev det bara 2 tappade, stora fiskar som klev av efter en stund. Dennis drog av linan mot något väldigt stort.. (Tellus). En mycket trevlig dag..

Sen vankades det lunch och en kik på resultatlistan som visade att ungefär hälften av alla deltagare lyckades landa fisk igår. Jonas ligger på 7:e plats och Team Fiskebloggen.se ligger 3:a.

Bläddrade i lokalavisen och fick se att vi var med på text och bild i tidningen, så snart får man väl börja skriva autografer på stan.

Nu är det powernap, sen börjar fisket 20.00. Jag (Mattias) och Jonas fiskar i Vefsna, medan Dennis fiskar i Fusta. Skall ta mitt 12-fots Multispö ikväll, tror Slingshoten är alldeles för styv. Hoppas att få fast någon fisk ordentligt ikväll…

02.32

Mattias havsöring på 3520 gram

Kvällen /natten var mycket givande för oss. Jonas fick en havsøring på 1430 gram, Dennis en på 560 gram och jag (Mattias) fick 4  st, en på 350 gram och en på 3520 gram och 2 under måttet. Jonas fick sin efter 7 min. Han såg fisken stå vid botten innan han startade fisket och den högg direkt. Jag fick min första efter 30 min och den stora tog i mörkret, vid 23.30.

Vi lär få bra poäng allihop och laget lär vara etta eller tvåa nu. Imorgon är det dagsfiske och vi skall upp tidigt så gonatt!

Jonas fina öring på 1430 gram  (Foto: Jonas)

LÖRDAG 14/8 18:26
BeeGees flödar ur högtalarna och vi börjar komma i feststämning efter prisutdelningen. Mattias och Dennis bryter arm…..Mattias vann….

20:00 är det stor bankett med alla deltagare.
I morse var det frukost för mig (Jonas) och Mattias, Dennis ville sova istället. Vi satt uppe med räkor och öl till 02:30 tiden efter en lyckad andra omgång på tävlingen.

De fina fiskarna vi fick igår lyfte mig till en 5:e plats och Mattias till 8:e och Dennis på en fin 13:e plats. Samt att Team Fiskebloggen.se ledde lagtävlingen. Med detta i bakfickan drog vi våra LOOP kolfibervärjor för tredje och sista gången här i Mosjöen och gick ut i strid.
Jag hamnade på en sträcka som krävde sluk(drag), ett berg som jag fick klättra på hela morgonen samt ett 8 meter djupt bakvatten, härligt…. Dennis fick en grym nacke som var helt perfekt för NATTFISKE men de 50cm lockade inte öringar denna dag. Mattias styrde kosan till Fusta och hade sin bästa pool på veckan.
Jag lyckades landa 3 bestar på ca 20cm såå.. Mattias som hade sin bästa sträcka med mycket aktivitet tappade 2 kanonfiskar precis utanför håven och fick flera 25cm:are.. Dennis kämpade på och hade en riktigt fin dragning.
Jag hade hoppats på att tillägga att vi landade någon riktig bjässe, men tyvärr så gick vi bom idag och kunde inte svara på förväntningarna. Det hade varit vadslagning bland befolkningen här och jag var favorit hos vissa. Men nästa år ska vi komma tillbaka med nyslipade värjor.
Jag (Jonas) slutade till slut på en hedrande 10:e plats, Mattias hasade ner till en fin 13:e och Dennis kapade 15:e platsen. I lagtävlingen blev vi tyvärr omkörda av det lokala radarparet Rita och Håvard. Så i slutänden blev det en silvermedalj i lagtävlingen för mig och Mattias.
I det hela så har vi haft en grymt härlig vistelse här och träffat många gamla och nya vänner, god mat, mycket bra organisation samt upplevt en fantastisk miljö. Vi kommer garanterat satsa på att rycka guldet från Dansken nästa år och hoppas på att fler vill haka på.

Vi kommer reservera platser och boende så snart vi vet förutsättningarna inför 2011, är det någon som inte vill missa detta fantastiska arrangemang så hör av er till mig (Jonas) eller Mattias.