Søndag 18.00

Allt blev som vi trodde och vi har fått en ny værldsmæstare.. Alla fem førsta från førra året hamnade långt ner i listan och den gamle værldsmæstaren Lars Farbu kom på en hedrande 24 plats av 36 deltagare. På platsen føre kom Jonas på 23 plats och FiskeJournalens Mikael Hagman på 25:e. Under e.m. hade vi bara tagit det lugnt inne på rummen med lite øl och guldkant (1/2 punch och 1/2 cognac) samt sammanfattat våra intryck av dagarna som gått..

Mats och Mikael som var hær før førsta gången var lyriska och allting var nog øver alla førvæntningar. Tror nog att dom redan bestæmt sig før vad dom ska gøra næsta år i mitten av augusti. Vi ær redan anmælda sen vi hørde att Engelska damlandslaget i flugfiske behøver inte fundera- Banketten startade 19 och vi minglade runt bland alla innan vi gick in i bankettsalen dær alla deltagare och alla kontrollanter och alla i organisationen satte sig till bords. Vi satt med Morten från Primus/Norge och hans søta medarbeterska. Hon var alla laxfiskande singlars drøm tjej.. Henns pappa var markægare med fiskerætt i Melhus i Gaula..
Jim tackade alla før en strålande insats innan priscermonin børjade och vi attackerade bordet med buffén.

Tævlingarnas størsta fångst gick till tyske Otto som ensam landade dryga 18 kg av 90 kg fångad av 36 och den størsta en 8.12 kilos lax. Samma Otto krossade också alla i Lag tævlingen tillsammans med sin tyske kamrat Joe Saar som inte fick nåt..
Sen var det dags før den stora priscermonin før vem som skulle bli årets værldsmæstare. Vi visste redan att alla topp 3 bommade sista dagen och det var ovisst in i det sista vem som knep guldet. Tony fick 10 poæng sista vændan och hamnade till sist på 27 poæng och en alldeles lysande 4:e plats. På 3:e plats kom Yngvar Teodorsen med 30 p. och på andra plats och bæste svensk blev Anders Bergman som fick 11 p. i sista vændan och sammanlagt 31 p.
Værldsmæstare i VM efter sjøørret i Vefsna 2008 blev efter en sista runda med en ørret på 680g och 9 poæng och sammanlagt 32 poæng….
Från Norge och Mosjøn…Ny værldsmæstare.. Hogne Jerpås!!!!
Natten blev sen lång med mingel med alla deltagare och många visitkort som bytte ægare.

Nu sitter vi hotellets lobby och væntar på tåget som ska ta oss till Gøteborg. Packningen ær klar och vi hoppas att allt ær med. Tåget går klockan 02.05 från Mosjøn och nu går vi ner till ælven och ska fiska lite før att førdriva tiden..

Tack før denna gång Mosjøn, Vefsna och Fusta och vi ses om 1 år igen.

Lördag 16.40
Allt är över och det kommer att bli omkastningar i tabellen. Utan att ha koll på allt som hänt kommer det att bli väldigt jämt om inte Håvard Hattle fick fisk..Då vinner han!! Dom 2 som låg i täten gick bom sista dagen och vad som skett där ute vet vi icke riktigt.. Spekulationerna är i full gång.. Tony fick i alla fall en öring i dag igen på nära 1kg och bommade 6 fiskar varav 2 var större..

Solsken och värme gjorde det hela lite svårare men 5 meter lång tafs och ljusa flugor gjorde susen. Jag tog i alla fall chansen och väntar spänt på hur lång det ska räcka.. Känslan finns att det kan vara runt 4-7 plats inom räckhåll. Jonas fiskade samma sträcka som jag gjorde igår kväll och gick tyvärr bom efter 2 hugg och en tappad fisk . Den store mannen dessa dagar är Otto Fritz som idag som fick en lax på dryga 8 kg och vinner utmärkelsen största fisk.. Grattis Otto!!!
Nu är det bankett om 2 timmar och där kommer dom slutgiltiga resultaten att presenteras.. Tills vidare får ni och vi leva i ovisshet..

Lördag 09.10

Länk till resultaten

Gårdagens nattpass blev en huggsexa förr många och misär för andra. Tony lyckades att kroka en fin enkilos och är fortfarande med i tätstriden med en fin 10 de plats inför sista passet. Jonas fick ångest av att bara titta påsin vattenlösa sträcka. Det liknade en sandlåda efter ett hårt regn. Men trots detta lyckades han kroka ca 40 fiskar, landa 20 och väga in 6. det var mestadels smått. Detta gav Jonas fina 11 p och ett jättehopp upp till 18:e plats.Anders hade oturen att hamna mittemot Jonas och med bara 2-handsspö blev det svårt. Han fick en fisk och håller sig därmed kvar i toppen. Nu är det brottom till bussarna och vi ska packa inför årets sista del av vm. Tony satsar på att plocka så många poäng och förhoppningsvis klättra de sista stegen till toppen, och Jonas satsar enbart på årets största. Det blev tronskifte även där igår när duktiga Stig Westberg tog en grym fisk på hela 5,22kg.

Därmed tog han ledningen totalt också. Skriver igen när vi kommer tillbaka.

Fredag 19.00

Vilken underbar dag vi har haft idag.. Morgonen började redan innan frukost när man kommer ner i lobbyn. Resultattavlan står i focus och där inser vi att det var många som gick bom i första vändan. Ledaren Anders Bergmann från Sverige leder efter sin fina 4 kilos fisk och har 13 poäng och Tony ligger på 13:e plats på 9 poäng. Här under kan ni se vilka som fick fisk och deras största fisk. Vinnaren i varje grupp får 13 poäng och sen 12,11..o.s.v.
Länk till resultatet av första ronden
Vi åkte tidigt och gjorde den viktiga desinfektionen av allt vi skulle använda till fisket i övre Vefsna. Av alla grejer så lyckades någon med konststycket att desinfektera mina vadare på insidan..!!!

40 minuter senare hoppade ett gäng förväntansfulla flugfiskare, spinnfiskare, serber, finnar, norrmän och svenskar ur bussen och blickade ut över en underbar del av Vefsna. Samma turkosa vatten och fisken var på plats och Lars Farbu ville att vi skulle döda alla fiskar över 15 cm i forskningssyfte, där dom vill veta mängden hybrider i vattnet. Alla var i fisk och 6-7 öringar fick sätta livet till för forskningen där den största var närmare kilot. Alla var nöjda och när vi åkte hem var det raka vägen till Mosjoens gamla stadsdel där det var ett streetparty. Buffé av dom lokala mattraditionerna och kalla öl därtill var precis vad man behövde för att hamna i ett tillstånd av koma.. Vi somnade som grisar och sov i nästan 3 timmar..
Nu ska vi strax ut till bussarna och dra ut på andra passet och vi är förväntansfulla.. Jonas åker till Fusta och jag tar mig an Vefsna..
Länk till Jonas sträcka nr 19 i Fusta
Länk till Tonys sträcka 30 i Vefsna

Fredag 03.20
Första passet är över och vi är både nöjda och missnöjda.. Jag fiskade en jätte trevlig pool med en snabb inloppsström och ett lugnare stryk på mitten med mycket storsten och en nacke i slutet på poolen. Jag hade kontakt med fisk vid ca 10 gånger varav några dragningar och 6-7 krokningar men som resulterade i att fisken gick av vid första rullningen. jag uppskattar att dom fiskarna låg i vikten av ett 1/2 kilo. Men jag fick i varje fall upp 1 fisk som vägde 530g och med den ligger jag på 5:e plats bland Fusta fiskarna som var i min grupp.

Jonas som fiskade nere på Kvalfors fick en sämre start denna gång och gick bet på fisk som höll måttet. Han hade en stor fisk som välvde i ytan och slog på flugan men som inte ville ta. Dessutom en kraftig dragning som bara blev en dragning och som sen visade sig vara en fluga som satt bak och fram..så typiskt.. Våra kollegor från Göteborg gjorde samma uppdelning imellan sig. Mikael fick 2 öringar i Fusta på sammanlagt 490g och Mats blev utan. Dagens man blev åter igen Anders Bergman som slog till direkt med en 4 kilo’s på sina numera beryktade tubflugor..för övrigt det enda han har med sig.
I morgon åker vi upp till övre Vefsna för harr och brunörings fiske som går utöver tävlan. Ska tydligen vara ett helt underbart att fiska där uppe.. Men nu tränger vi sömn efter en öl och lite natta mat..
God natt eller god morgon..viket ni vill.. Tony och Jonas

Torsdag 19.00
God kväll Sverige!!!!
Lottningen är klar och nu vet vi var vi ska fiska.. Jonas börjar i Vefsna på sträcka 63 som heter ”Vestre Gardsöra”. En klass 2 sträcka som vi minns var en klass 3 förra året..Kan vara ett litet minus men Jonas är hoppfull. Jag ska börja mitt fiske i den mindre älven Fusta och har fått lotten på F1 som heter ”Steinkaret”..?? Ingen pejling om hur det ser ut eller hur jag ska fiska så det blir en utmaning. Tar med mig #5-#7-#8 i enhandsspön och 13’fotaren om det behövs.. Bussarna går om 45 minuter ut till alla fiskeplatser och nu känns det att det är nära.. Nya tafsar på alla rullar, lite matsäck och allt är packat och klart.. Sorteringen av flugor som inte ska med tog längst tid..Vi var tvugna att sortera bort lite.
Vi bloggar igen i natt eller tidigt i morgon.. Nu ska vi bara ladda!!!

Länk till Tony’s sträcka i Fusta..

Länk till Jonas sträcka i Vefsna.. obs.. bild från förra året och Jonas fiskar på nr. 35

Torsdag 09.40

Kvällen avrundades med god mat och fisketjöt innan vi somnade in i drömmar av gull.. Underbara sängar och en välförtjänt frukost var precis vad vi behövde..
Nu sitter vi och binder lite flugor med Vefsna rinnande utanför och undrar när Phelps ska åka dit för doping..

Onsdag 22.20
Äntligen framme efter 13 timmar på tåg med flugbindning och lite öl. Vefsna rinner med lite mindre vatten än förra året men vi har långa tafsar…

Nu ska vi ner i baren och dricka whiskey och käka lite nattamat.. Samt träffa Mats Tohrdenius och Mikael Hagman som är våra landsmän samt konkurrenter..

Onsdag 18.25

Sov i Oslo inatt. Väldigt mycket vin och mycket trevligt. Tog tåget 08.00 imorse. tåget rullar 10 m från havet ända sedan Trondheim… Jävligt vackert. 2 timmar kvar på denna rälsbuss…

Onsdag 13.35

Halvvägs till Mosjoen och vi har bundit giftiga flugor hela resan från Oslo.. Om 6 timmar är vi vid Vefsnas strand.. Vi passerar precis Stören och Gaula.

Tisdag 18.57

Vi sitter fast i gränsen till Norge och polisen skriker ”you are under arrest” till 2 utlänningar som beordras stiga av. Tror dom hade glömt att lösa fisketrygden….

Tisdag 14.00

Så börjar ett nytt vm-äventyr. 14.03 pendeln från Alingsås. Spännande och väldigt roligt att få återse Vefsna och människorna i detta arrangemang. Håll alla tummar så ska vi göra vårt bästa. Snart spöböj igen. . Jonas och Tony.