Amandas fina 78-cm öring

Nagellacket gör sig fint till öringen

18 April

Då var det dags igen, avkopplingsfiske på underbara Em!

Jag. Amanda och Christer har gjort detta till en tradition nu om man kan säga det efter 2 år. Förra året var en av de skönaste fiskeresorna vi hade förra året fastän vi inte fångade så mycket fisk. Att bara vara här är helt fantastiskt och avkopplande. Vi kom upp sent igår efter vi lämnat Amanda hos pappa Pelle. I herrgården var det ovanligt lugnt, verkade som alla laddade inför morgondagen och lade sig tidigt.

Imorse tog vi dessutom sovmorgon då det annars tenderar att bli stressigt när alla skall ta ”sin” planerade fiskeplats. Så vi sov skönt, eller i alla fall Christer då jag låg vaken flera timmar p.g.a hans snarkning.

Vi startade vårt fiske i Seapool där vi hade varsin dragning, inget mer. Sen åkte vi upp till ängarna, lockpool och millpool eftersom de flesta hade börjat sitt fiske nedanför garagenacksbron efter 10.00. Då kunde vi vara själva.

Första repan i Lockpool drog det till på nacken! En kort drillning, sen kunde jag landa en blänkare på 56 cm. (Lägger ut gopro film ikväll…)

Vi gick upp till Ängarna och efter 5 min ropade Christer att han hade fisk! 83 cm öring drillades, filmades och fotades innan den simmade tillbaka. (Film ikväll…)

Under tiden vi fiskat har Amanda och Pelle varit ute lite högre upp i ån och precis nu när jag sitter och skriver kommer ett MMS med en fin öring som Amanda har fångat!!! Grattis!!!

Nu är det dax att gå ut igen….. /Mattias

19.24
Eftermiddagen var lugn, såg ingen som fick något, fiskade ganska avslappnat och njöt i solen. Ån går med ca 26-27 kubik och imorse var det 6,8 grader i vattnet. Kent säger att fisken börjar backa vid 7 grader och det stämde nog idag. Troligtvis kom det ett ”flak” backande fisk på morgonen fulla med sötvattenlus!. Helt nybackade alltså! 🙂

Efter det var det ju ganska lugnt överallt. Inatt skall det inte bli så kallt så vi startar fisket 07.00. Nu skall det snabbredigeras lite film…

Ängarna levererar!

;

Aj, va liten min blänkare ser ut jämfört med deras öringar...

19 April

06.20

Upp tidigt idag, Nu bär det iväg till Lockpool!

11.31

Brrrrrrr, det är kallt idag! Ingen har varken känt eller sett något idag. Det är kallare i luften än i vattnet och det är inte bra.. Vi får hoppas det blir lite varmare i eftermiddag så det hugger när flaken med fisk kommer simmande nedströms. Nu är jag och Christer inomhus för en kopp kaffe och lite soffliggning…

14.58

Kom in igen, fortfarande utan fisk. Verkar som hela gänget har det trögt. Hittills idag: 3 fiskar. Nu käkar vi korv, sen ut igen…

Karlström - den "nya" poolen

20.00

Sitter i bilen på väg hem. Solen tittade fram i en timma på eftermiddagen. Då passade 2 blänkare på att bita i Christers fluga. Jag tog mig en promenad till Karlström, den ”nya” poolen som har tagit lite fisk i år. Där hände ingenting.

Det har varit underbara 2 dagar med mycket avkoppling, jag har mött flera nya, trevliga människor och jag längtar redan till nästa gång jag kommer hit. Det blir troligtvis på kräftskivan 1 helgen i september…. Tack Christer, Amanda, Kent och alla trevliga fiskare jag mötte på Em. Tack Pelle för bilden på Amanda!

Nästa fiske är kurs i Strömhult nu på sön-mån, sen blir det tjejkurs 5-6 maj och killkurs 6-7 maj. Efter det ser jag fram emot Mörrum 19-21 maj, följt av Gaula premiär 1-9 Juni.

/Mattias

Christer matar på

Ems herrgård

Den gamla kvarnen vid Mill pool