Premiär i Mörrum 15-17 mars loggafishmorrumsvart

Tredje dagen, sön 17 mars

Gänget som reste med fiskeresor.nu. Allan, Patrik, Christian, Gunnar, Rune, Jonas, Tellis och Jag, Mattias. Saknas: Markus som åkte hem på fredag kväll och ersattes av Christian. Välkomna tillbaka nästa år!

Sista dagen blev en kall, blåsig och trög tillställning. Solen var mestadels framme men orkade inte värma våra frusna spöringar så efter ett tiotals kast fick man rensa ringarna från is.

Vår grupp började på den nedre sträckan men huggen uteblev tyvärr, likaså hos den andra gruppen. Efter bytet kl 10.00 tog det inte lång stund innan jag hörde Rune skrika: Gött Jonas! Han hade fått på sin första fisk och efter landningen kunde vi konstatera att alla fått fisk. Helt perfekt! De flesta åkte hem efter lunch och för de som stannade kvar var det mycket lugnt förutom att Gunnar tappade en fisk efter 20 sekundens drillning.

Tack alla för mycket trevliga och roliga dagar, vill ni hänga med nästa år så meddela mig så fort som möjligt. Fler foton finns på vår Facebooksida. Det har varit högt tryck på dessa platser och de tar slut snabbt. Är det någon annan som vill med i mån av plats så maila mig på mattias@fiskeresor.nu.

Vill ni redan nu planera höstens fiske så har vi 5 platser kvar till Dee v.40.

Nu på söndag åker vi till Dee och kommer att blogga därifrån i två veckor, sen stannar jag 1 vecka till och fiskar Commonty och Dinnet. Kanske blir bloggning den veckan också? Vi får hoppas det blir lite varmare nu eftersom de har haft minusgrader i stort sett varje dag det senaste, med inslag av mängder med snö som lagt sig uppe i bergen.

Blir det riktigt varmt med regn någon dag kan vi vänta oss rekordflom i Dee tror jag. Så vi får i så fall hålla tummarna för en långsam temperaturökning. Fördelen med kallt vatten är att fiskarna går långsammare upp i systemet och stannar därför kvar längre i poolerna. Vi får se hur det utvecklar sig.

Snart hugger det igen! /Mattias

Dagens enda fisk med dagens gladaste flugfiskare!

Tellis njöt av den friska luften…

instincts

loggafishmorrumsvart

Andra dagen, lör 16 mars

Ingen ville basta med Rune efter han visade längden på hans bästa kroppsdel..

När vi vaknade imorse visade termometern minus 13 grader! När jag hörde det tog jag det lugnt och satte mig och jobbade lite i sängen. Tellis gäng som hade den ”heta” nedre delen trotsade kylan och begav sig ut. När vi träffades lite senare visade det sig att de inte känt eller sett ett dyft. Desamma gällde den övre sträckan som också kammade noll.

Vid skiftet kl. 10.00 hade det börjat bli lite varmare i luften och möjligtvis hade det stigit någon tiondels grad i vattnet. Mitt gäng var då på den nedre sträckan och jag såg folk samlas bakom Allan. Underbart tänkte jag, nu tar han revansch på gårdagens tappade lax! Jag sprang dit och filmade, fotade och såg hur Gunnar landade en stor laxhane. 98 cm var den och jag trodde den var mycket större eftersom huvudet var enormt. Allans första lax i på fluga var ett faktum!

Lunchen bestod av sedvanliga pytt i panna och kaffe efter det.. Sedan fortsatte vi fisket och då var det helt plötsligt den övre sträckan som gällde. Först drillade jag en 111 cm lax som tyvärr satt i bröstfenan. Sedan kom Sonny, som skall med till Dee på söndag och hälsade på. Men istället för att säga ”hej” så ropade han på mig och sade att Gunnar behövde hjälp. Perfekt, då får han också revansch på sin tappade lax från gårdagen tänkte jag. Min tanke visade sig vara rätt och han landade sin första lax på tvåhands flugspö, laxen var också hans största i livet! Kort därefter tappade jag en fisk efter några sekunder..

Ca 30 min senare började jag springa mot Christian som fått på en fisk på gränsen mellan de båda sträckorna. 80 cm vacker öring landades säkert av Rune! Christians största öring på fluga!

Tellis fångade en 85 cm lax på eftermiddagen och jag lyckades åter tappa en på nedre sträckan. Eftermiddagen bjöd på skönt väder men trögt fiske tyvärr… Vattnet sjönk hela dagen och vi fick sätta på lite lättare linor.

Nu är det flugbindningskurs á la Tellis som ingår i resan detta år, deltagarna sitter helt förstummade och lär in Tellis tips och trix! Efter det blir det bastu och öl och kanske lite whiskey… Det är ju ändå lördag!

Dagens resultat gav 4 fiskar, 1 öring och 3 laxar.

Imorgon hugger det igen! /Mattias

Allan fick på ännu en fisk idag…

Denna gång gick det bra!

Rune och Christian i samarbete

Hans största öring i livet hittills

Nöjd Christian!

Gunnars första lax på tvåhands flugspö!

Sonny kom förbi och visade var laxhålan var, kort därefter högg det på Gunnars fluga och resultatet ser ni här.

Mattias drillar en 111 cm:are Foto: Allan Myllyvainio

Pytt i panna och kokkaffe serverades idag

På eftermiddagen blev det skönt i luften..

Premiär i Mörrum 15-17 mars

Första dagen, fre 15 mars

Det var bra fart i några fiskar trots 1 grad i vattnet.

Våren är här! Eller inte… När vi kom fram till Mörrum igår hade det snöat 15 cm! Vi som brukar inviga våren med ”vår egen” premiär  fick vika oss för ”kung Bore” i år: Minus 5 grader var det när vi kom fram.

Vi kom hit igår eftermiddag och de som prövar lyckan i år består av Patrik, Tellis, Jonas, Rune, Allan, Gunnar, Markus och Jag, Mattias.

– 8 grader visade kvicksilvret när vi vaknade imorse.. Vi delade upp sträckan på 2 beats och drog lott om var vi skulle börja. Jag, Markus, Allan och Gunnar började på den nedre sträckan. Efter ca 10 min fick Markus på en fisk som han landade efter en liten stund: 86 cm lax. Sen var det min tur: Hybrid 90 cm. Sedan tappade Gunnar och Allan varsin stor fisk, hade Allan fått upp sin hade det varit hans första fisk på tvåhands flugspö! Kort därefter knäckte han sitt spö… Bättre lycka imorgon får vi hoppas…

Det andra gänget hade ett trögt fiske på morgonen.. Inte ens en dragning på första fiskeperioden. Vädret var helt underbart och solen sken som i Karibien där jag var förra veckan. Det som saknades var värmen. Minusgrader hela dagen och vattnet frös i spöringarna, vilket var lite halvjobbigt.

Kl. 10.00 bytte vi sträcka och då lossnade det för de andra. Patrik fick 2 st 97 cm:are och det tappades flera fiskar. Uppe på den övre sträckan tog Marcus en kanonfin öring och jag tappade en metersfisk.

Efter lunch fick vi ytterligare några fiskar. Jag fick en 86 cm:are och Rune fångade sin livs första lax, en besa på 111 cm! Den längden blir svårslagen. Kort därefter fick han en till. Tellis tog senare en fin fisk och Patrik fick sin tredje, denna gång en metersfisk.

Sammanlagt idag fick vi 10 fiskar, 8 laxar, 1 öring och 1 hybrid.

Toprod Patrik körde med Flyt/S6-7, jag körde S1/S3/S5, satte dock 8 flugor..

Vattnet gick ca 27 kubik och höll 1 grad celsius.

Nu är det bedtime, imorgon tar vi nya tag! /Mattias

fishmorrum.com

Underbart väder

oring_63

Markus öring

Runes livs första lax: 111 cm Foto: Tellis

Jonas Meyer kämpar på.. Foto: Tellis

Patrik fick sina 3 första Mörrumslaxar idag

Allan hade fått resan av sitt jobb i pensionspresent. Här drillar han sin första lax som dessvärre klev av

Markus med dagens första fisk

Orange var det som gällde idag