Nærøy 19-22 Juli

Efter att jag, Amanda och Viggo kom hem från Stjördal dröjde det 2 dagar till nästa resa: Nærøy 3 dygn.

Första dagen

I vintras fick jag ett meddelande på Facebook från en av mina norska vänner Tommy: ”Hei Mattias Det er kanskje muligheter for å få plass i Nærøydalen 3 uke. 19-22 juli. Interessert? Da har vi hele elven for oss selv. Over 10 km elv.”  Det lät nästan för bra för att vara sant så jag sa ja direkt och någon vecka senare var det bokat. Jag fick till och med ta med en vän så jag frågade Christer om han ville med, och självklart ville han det.

Jag och Christer åkte tidig på morgonen för att hinna fram till visning av sträckan. Vid 13-tiden kom vi fram till en dal av sällan skådat slag. Älven var glasklar och bergsmassiven var lodräta och väldigt nära älven. Fantastiskt vackert! Tänkte för mig själv – Får man på en lax i denna miljön kommer lyckan vara total!

Vid mynningen mötte vi upp ett gäng mycket trevliga norrmän och Tommy drog igång rundvisningen som tog flera timmar och han visade oss väldigt många fina pooler, det verkade riktigt lovande. Regnet vräkte ner och eftersom älven varit lite låg innan kunde det ju inte bli bättre. Hoppades att det skulle komma upp lite ny fisk på höjningen. Vi var riktigt laddade!

Nærøy fishing

Rundvandringen tog flera timmar och jag hann glömma hälften

Drönarvy över boendet och en del av dalen

Vi installerade oss i den kanonfina stugan med fantastisk utsikt, träffade Jan-Otto som bor där nästan hela sommaren och kan varenda meter av älven. Några av grabbarna styrde upp enklare mat och vi drog lott om var vi skulle starta. Jag och Christer skulle starta en bit upp i älven och vi snabbade oss ut. Väl framme vid sträckan drog vi återigen lott och jag fick starta längst ner. Jag hann fiska av en pool och gick upp till Christer för att gå efter honom. Eftersom han redan fiskat igenom poolen ville jag fiska annorlunda än honom och satte på en Sunray shadow som jag tog hem snabbt sen kände jag något dra ordentligt i flugan! PANG! Där satt min första Nærøylax! Otroligt stark fisk och efter ca 5 min kunde Christer taila den åt mig. Kanonstart på dessa dagar!

Sunray shadow igenLax på sunray snabbt hemtagen i underbara Vestlandet, Norge. Tommy, Jan, Christer Mattias

Publicerat av FISKEBLOGGEN.SE den 24 juli 2016

Nærøy fishing

Efter den bra starten hände inget mer för oss den kvällen. Men vi njöt av varje kast i den fantastiska dalen. De andra grabbarna hade tappat fisk men inget mer. Vi åkte hem och åt middag som Tommy ordnade.

Andra dagen sov jag och Christer längst av alla och var lite stressade när vi kom på att alla var ute. Fick Rapport att en av grabbarna, Anders Neteland som var med på resan hade fått en lusad lax långt ner i älven.

Vi åt vår frukost snabbt, satte oss i bilen och började längst ner, där han hade fått fisken. Inget hände och vi åkte uppströms. Jag lämnade av Christer och åkte lite längre upp. Efter några kast tappade jag en fin fisk på en J:son nymf,( samma som jag fick laxen i Emån på, se video.) När jag sedan träffade Christer igen hade han också tappat en riktigt stor fisk som hade varit helt galen.

Nærøy fishing

Vattnet steg när vi kom men sjönk väldigt snabbt igen

På kvällarna fixade Tommy underbar mat och vi trivdes i de trevliga norrmännens sällskap. Vi njöt av varje sekund vid den vackra älven och i en omgivning som är häpnandsväckande. Vetskapen att vi efter denna resa åkte direkt till Laerdal kändes fint. Sammanlagt 2,5 veckors laxfiske i den bästa av miljöer och de bästa av älvar.

På den sista dagen fick jag en bild på telefonen av Tommy med texten: Fick en i Fyrste hölen! Riktigt stor / fin fisk! Bra jobbat! Jag och Christer körde ut och det resulterade i ännu en tappad fisk för mig. Denna satt kvar ca 10 s, sen tackade den för sig. Sammanlagt fick vi inte så mycket fisk men det var ändå underbara dagar med fin älv, trevligt sällskap, god mat o dryck och underbar miljö. Om allt skulle stämt för mig hade jag fått 3 fiskar vilket skulle vara ett fantastiskt resultat för mig. Men tappade fiskar får man räkna med. Efter detta lät vi spöhållarna sitta kvar och styrde kosan några mil till Laerdal, som jag skriver om i del 4.

Några veckor senare får jag en bild på minken Tommy med en riktigt stor havsöring. Otroligt, vilka fiskar det finns i älven. Tusen tack Tommy och Jan-Otto + resten av gänget för att vi fick följa med! Får vi chansen att komma tillbaka nästa år så följer vi gärna med igen.

Nästa bloggning, 4:e och sista delen om min fantastiska sommar blir 2 v från Laerdal där vi var i 2 veckor.  Kommer någon gång i December.

Vårt nästa fiske är premiären i Tweed, följt av Dee v. 14 och Spey v. 15. Dessa resor har varit fullbokade länge men fick ytterligare 2 spön till Spey så vill någon hänga med mig och Jonas dit så maila mig.

Ha en skön helg!

Mattias och Christer

fyrste hölen

Fyrste Hølen

Här tappade Christer en storlax

Tommy med resans största lax