Danne Persson fiskar Sea-pool, left bank… (se när han drar en  i Gaula HÄR)

Ikväll sticker jag och Jonas till Em och fiskar där i 3 dagar. Vi  tjuvstartade i måndags och tisdags men fick endast en öring på ca 70 cm. Vi såg en fisk som troligtvis var blanklax på de dagarna vi var där. Vi fiskade med Danne Persson och Peter Håkansson. Sen kom Orkla-Ola och Lorden Pontus Gunlycke  (som bloggade se: HÄR). Det var kallt och dimma blåste in från havet så jag åkte hem en dag tidigare… Nu har värmen kommit och de har sett lite lax på sträckan. Igår högg en fisk på Garagenacken men flugan hade hakat upp sig på linan och gick baklänges…. Otur!

Det är flera duktiga fiskare med i helgen så det borde komma upp något om det kommer fisk. Vi får se… Kommer liveblogga i 3 dagar…..

/ Mattias

Gänget i bilen

Lör 22 Maj

13.32

Kom hit igår kväll vid 23.30-tiden efter en kanonresa med Jonas, Amanda och jag. Amanda passade på att följa med och hälsa på familjen. Spotify och roliga diskussioner gjorde resan kortare än vanligt. Vi fick rapporter från Kent att fredagen hade varit lugn. På torsdagen hade de haft några påslag men vid ett av påslagen hade flugan hakat upp sig så den fastnade ej..

När vi kom fram satt Lasse Landin och tittade på tv. Ulf Bäckdal hade somnat efter en liten whiskyprovning de hade haft. Storlax-Lars-Peter  fiskade på fredagen men åkte hem på kvällen och kom upp imorse. Vi satt uppe till 01.30 innan det var dags för John Blund.

Gick upp 06.30 och tittade ut från mitt rum i herrgården. Såg en fluglina fiska av garagenacken så jag tog det lite lugnare än jag hade tänkt.

Morgonen har varit lugn förutom Jonas som haft en dragning i Seapool och Lasse som sett en ny fisk i Pike pool.

Nu skall vi äta Boillabaisse vid garagenacken i härligt solsken.

Återkommer snart…

Jonas i Ankarcrona pool   Foto: Amanda Klippinge

Andreas Elfström fiskar Ankarcrona

Mattias glad efter gåvan från L-P

23.30

Jonas Bouillabaisse vi avnjöt på lunchen var helt perfekt, som vanligt när han lagar mat… En överraskning under lunchen var att Lars-Peter (mannen bakom 24,4 och 20,4 kg laxarna se: youtube ) Delade ut flugan Tilda till alla. Flugan som han fick båda +20 kgs fiskarna på. Han hade bundit varsin till oss, så nu har jag originalet, bunden av upphovsmannen! Tack L-P!

Efter lunch hände inte så mycket. Jag såg inte en enda fisk på hela dagen.  Alla gick och lade sig förutom jag och Lars-Peter och vi fiskade varsin sida av homepool.

Senare på kvällen var Anders Elfström den enda som fick hög puls. Han hade läge på en lax som head/tailade på Old mans place. Tyvärr var den inte sugen att hugga på hans flugor.

Nu har vi precis käkat Hummer, Kräfta, Krabba, Ostron, Musslor och druckit 4 olika Champagnesorter  som Anders noggrant har valt ut. Vi fick även en Champagnelektion, om de olika distrikten olika champagnesorter, smaker m.m. Jätteintressant.

Nu är det läggdags för alla  och vi får hoppas på mindre solbränna imorgon och mera lax i poolerna… Gonatt /Mattias

Jonas underbara Boillabaise

Gänget käkar lunch tillsammans med Göran Ulfsparre

Sön 23 Maj

kl. 11.30

Efter en ganska sen kväll sov alla alldeles för länge. Jag hade satt klockan på 06.00 men valde att somna om. Det var ju inte så mycket aktivitet igår, tänkte jag.

Morgonen har varit lugn. Jag har inte sett någonting men Jonas, som var först ut vid 08-tiden, har sett en stor lax långt ute i Sea pool. Hoppas den snart äntrar våra pooler….

Nu skall jag besöka GUS-museet i Fliseryd, återkommer efter det… /Mattias

Jonas i Homepool           Foto: Amanda Klippinge
kl. 15.00

Kom tillbaka för en stund sedan från Fliseryd och Gustaf Ulfsparres Stiftelses fina fiskemuseum.

Lyckades komma under en lugn timme, och Göran Ulfsparre i egen hög person gav en intressant rundtur. Museet är fullproppat med fiskeskatter.. Det första flugspöt som användes i Emån och som tillhört Görans farfar, “Världsrekordväggen” med samtliga rekordöringar, gamla foton och dokument från när det begav sig och mycket, mycket mer.

Museet skapades för att samla alla dessa unika och värdefulla föremål och dokument på en och samma plats. Det är en guldgruva för alla entusiaster, då det finns tonvis med spännande information att tillgå, och bara att vandra genom det lilla museet med Göran är helt klart en unik upplevelse i sig!

Göran visar Mattias “Världsrekordväggen”.

Göran plockade fram den gamla fångstjournalen från bankvalvet..
Under boken syns gamla fiskekartan från 30-talet, kantad av spännande flugor.

Jonas har lämnat avtryck på museet..! Redan -95. Han fick 2 blänkare i Seapool på denna fluga första gången han var här…..

Jag och Mika diskuterar flugval
22.05

Nu infinner sig kvällslugnet, efter en tuff dag med hårt fiske och väldigt omväxlande väder (Strålande sol och 24 grader i skuggan som sekunderna senare byttes till hård vind, hagel och spöregn). Solbrända och vindpinade tar vi oss en whisky i herrgårdens matsal.

Vi har verkligen kämpat hårt för att hitta dessa så eftertraktade silvertorpeder, men trots att skaran varit väldigt erfarna och välrenommerade Em-fiskare så gick vi bet denna gång.

Imorgon startar “fiskebloggen invitational” Då Kommer Tony, Mika, Johan, Dennis och Micke hit. De har fiskat i Örekilsälven idag och kommer köra efter fisket och komma hit imorgon bitti.

Nu kom Kent,  Dennis  och Amanda hit. Pizza och whisky står på menyn….

Tony sitter och spanar efter aktivitet i ån….

Mån 24 Maj

15.10

Morgonen har varit lugn, inte en fena har synts till.. Grabbarna kom 05.10 i morse och några gick och lade sig men Micke och Tony började fiska. Själv tog jag återigen sovmorgon till 08.30. Jag har gått några repor i Homepool och Ankarcrona och bara njutit av att vara här och slippa jobba. Nu har vi käkat lunch och sitter i herrgården och tittar på en film om Gaula. Tony och Dennis fiskar, jag går ut om en halvtimma. Hoppas det händer något, det är dags nu! /Mattias

21.32

Är på väg hem. Ingen storlax fångad denna gången. Jag hade en dragning i Ankarcrona pool nu på kvällen. Lät flugan hänga i strömmen i 1,5 min för jag skulle kolla en sak på telefonen. Då drog det till ordentligt 2 ggr i flugan, lyfte spöet men inget där…En fisk hade retat sig på flugan, vad för sort vet jag inte. Kanske en öring, mal eller kanske t.o.m. en lax…  Det får jag aldrig reda på….

Såg inte en fisk på 3 dagar. Har aldrig hänt innan. Laxarna är ovanligt sena i år. Kanske beror det på att havstemperaturen äl lägre än normalt. Vattnet i Emån höll 12-15,5 grader under tiden vi var här. Det gick 35 kubik, vilket gjorde att det gick fint att fiska i stort sett varje pool. Nu träffade vi gänget som skall fiska nästkommande 3 dagar. De verkade förväntansfulla, speciellt när vi sa att vi sett en lax utanför Seapool. Hoppas fisket kommer igång ordentligt för dem. Jag har inte gett upp Em i år, bokade 2 dagar till i Juni, veckan efter vi kommer hem från Gaula, v-24.  Då smäller det… Kanske…

Tack alla som vi fiskat med dessa dagar för underbara dagar på Em!

Nu är det hemmaån som gäller några dagar, sen Mörrum till helgen. Jakten på storlaxen fortsätter…