9 Juni
Kl. 13.00

Laxfiske i Stjördal, Hembre gård

1771f019f997c9b7927c57c3058a1fc4_XL

Min kompis Mattias Olsson putsade sitt personbästa med nästan 5 kg idag den 4 juli!! 114 cm nystigen (lusad) lax! ca 15 kg C/R! Grattis Mattias!

Vackra Hembre gård, Stjördal

STRÄCKA: Hembre
VÄDER: Sol med inslag av moln
LUFTTEMP: 20℃
VATTENTEMP: 14 ℃
VATTENFLÖDE: 41³/sek stigande

Då var det dags igen för lite laxfiske. Senaste fisket var ju i Skottland så nu är jag riktigt sugen på fiske igen! Junifisket är alltid speciellt!

Jag och Amanda kom upp till Stjördal och fina valdet Hembre på lördag kväll. Direkt när vi kom fram satt hela gänget i det anrika stabburet och hade genomgång om regler, sträckan mm. Vi blev bjudna på kaffe och våfflor med laxmotiv. Riktigt trevlig start. Det var även prisutdelning för förra årets största lax: 107 cm och det var svensken Stefan Sigfeldt som lyckades få detta praktxemplar. Efter detta visade guiden Christer Kristoffersen oss sträckan så vi visste gränser, huggplatser m.m.

På kvällen började vi fiska och jag på min andra vända fick jag en otrolig dragning på min sunray så jag höll på att tappa spöet. Tyvärr fastnade den inte… Ungefär samtidigt såg en kille två storlaxar visa sig i en av våra pooler, Gröthölen, ca 200 m uppströms.

Christer visar vägen till hugget!

bild

Pris för största fisk 2013. 107 cm C/R

Starten i hela Tröndelag har varit mycket trög och jag har fått dystra rapporter från flera sträckor som vanligtvis fiskar bra, en av sträckorna är Kregnes i Gaula där de som har haft premiärveckan i många år kammade noll. Inte en dragning! Bild nedan från speycast.se där Pelle Klippinge ristat en liten sten sista dagen.

Hembre fick 2 fiskar första veckan i mallorcavärme och för årstiden mycket lågt vatten.

10414484_724874794242468_815627603515521740_n

01.06.2012 Sjøørret (c&r) L Flue Hembre Torbjørn Beyer Sverige
01.06.2012 Laks 11,0 Flue Hembre Torbjørn Beyer Sverige
01.06.2012 Laks 9,0 Flue Hembre Lars Järvesjö Sverige

Tänk att ha varit här då..

Härlig frukost i rätt miljö!

Amanda laddar…

Inatt regnade det en del och älven har gått upp något. Hoppas det sätter fart på laxarna i fjorden så de kommer upp till oss. Hembre ligger ganska nära havet så de brukar komma hit på ca 3 – 5 h, det är bara att ha flugan i vattnet så mycket som möjligt och hoppas de kommer… Återkommer efter fisket. / Mattias

Amanda fiskar brokaret

10 Juni
Kl. 10.00

VÄDER: Sol
LUFTTEMP: 20℃
VATTENTEMP: 12 ℃
VATTENFLÖDE kl 06.00: 48 m³/sek fallande

Älven steg under gårdagen och nådde 56 kubik sent på kvällen. Jag kände mig riktigt taggad! Guiden Christer fick rapporter 7 km nedströms att de sett 6-7 fiskar visa sig under en kort tid. Efter 2 – 3 h skulle de komma till oss. Kjell-Ove såg fisk nedanför bron och nötte där hela natten. Det slutade med att en storlax slutligen högg men dessvärre tappade han den! Jag körde på hyfsat hårt men varken såg eller kände något.

Nu är det snart dags för en liten utflykt med Amanda och Billy (vår hund), sen på det igen!

Amanda vadar ut mot nacken

Blomman hade inte räknat med vattenhöjning

Stefan in action

Korva-Stefan och Johan pausar

Stefan fiskar hårt denna veckan, är pigg och glad och tror det skall hugga hela tiden. Recept på en duktig laxfiskare

Motelldelen på Hembre

IMG_9228-e1370709252689

Om det inte blir en bättre fiskeförvaltning i Norge, tror jag många kommer att börja fiska i norrlandsälvarna, Sverige

11.30
Pratade precis med Aksel Hembre, ägaren till valdet som imorse hörde oroande rapporter om att det finns ovanligt stora mängder laxlusbälten ute i Trondheimsfjorden. Dessa är koncentrerade vid laxodlingarna, där det är som smalast, där laxsmolten måste passera på sin väg ut till atlanten. När smolten passerar lusbältena blir den angripen av dem så pass mycket att de flesta smolten dör. Detta är ju helt sjukt då alla trondheimsfjordens laxavkommor måste passera här. Om detta får fortgå utan att någon (Norska staten) gör något får vi resa gravstenar över alla älvar i trondheimsfjorden.

De smolt som har turen att klara sig från angreppen simmar ut i atlanten, äter upp sig och återvänder efter några år. När de då passerar lusbältena är de så pass stora och starka att de klarar sig och faller av laxen efter några dygn i älven. DÅ kommer nästa fara: Laxfiskaren… Reglerna i älvarna är fortfarande väldigt ogynnsamma för laxen och det slaktas fortfarande för mycket om laxen skall få en hållbar framtid. Lax som skall leka och föra sina gener vidare. Detta har många har fler och fler fattat och ”fang og slipp” är på stark uppgång. Mycket glädjande. Här är ett diagram över några av de stora älvarna förra året. Läs hela artikeln här

stat

Reddvillaksen har startat en tävling, vem som släpper tillbaka den största laxen 2014, läs mer HÄR

11 Juni
Kl. 14.00

Hembre, mittendelen. Per högst upp och Jonas längst ner 5 min innan det hugger. Detta är kl. 05.00 och det går 44 kbm

VÄDER: Spöregn
LUFTTEMP: 22℃
VATTENTEMP: 15 ℃
VATTENFLÖDE kl 09.00: 42 m³/sek fallande, snart stigande

Kvällen/ natten var helt underbar. Fina pooler, varmt i luften, helt vindstilla, fantastisk natur, vacker solnedgång, snygg tjej att titta på, gullig hund som leker längs strandkanten…. men ingen reaktion på flugan. En norrman som endast fiskade en dag hade sett en storlax visa sig på samma plats i en timma men när jag och Amanda kom dit visade den sig inte längre. Fiskade igenom natten och såg min första fisk i veckan vid 04-tiden. Den visade sig två gånger och var svår att fiska på, strömmarna gick åt alla håll.

05.00 tog jag mina spön och vandrade hemåt, fortfarande ganska pigg men tänkte ”det är ju en dag imorgon också” När jag gick över bron ser jag Per och Jonas fiska uppströms, Per högst upp och Jonas i brohölen. Stannade till och tog några bilder samtidigt som jag tänkte att Jonas lina fiskade perfekt nedanför mig. Gick sedan hem och strax innan jag öppnade dörren tyckte jag höra någon ropa. Stannade och lyssnade om jag hörde något mer men tänkte att det bara var inbillning. Gick sedan och lade mig. När jag sedan vaknar kollar jag facebook och ser att Jonas tappat ett as i just brohölen. Fisken hade dragit nerströms och Jonas skulle precis bada och följa efter den när den släppte. Mycket tråkigt… Men den högg i alla fall.

Nu har jag, Amanda och Billy precis varit och tittat på fossen i Forra och när vi precis kom hem öppnade sig himlen och regnet öser ner. Kör ett pass om 2 h, sen är det pubkväll i Stabburet kl 19.00.

Härlig kväll!

Mina 2 favoriter

Hembre, nedre delen

Det är fullt med lupiner längs Hembre

Billy och jag

Översta poolen i Forra

Där satt den!

20140610_155247

Jonas Eriksson med 8,2 kg silver!

kl. 18.53

Jag och Amanda kom tillbaka från vår Trondheimsutflykt och får höra att Jonas har tagit en 8,2 kilos på nedre delen av Hembre! De hade sett 2 fiskar strax innan på samma ställe och Jonas fick den på en fluga han band kvällen innan. Linan han använde var flyt / S6 och det gick 44 kubik. Ca 15 min tog fighten.

Underbart! Ikväll blir det hårt fiske!

12 Juni

Kl. 12.00

VÄDER: Regn
LUFTTEMP: 15℃
VATTENFLÖDE kl 13.00: 75 m³/sek fallande

Gröthölen i bakgrunden

Gänget! Saknas: Billy

Efter pubkvällen igår såg jag att älven hade blivit lite färgad och steg snabbt, tog beslutet att sova en stund och stiga upp vid 04-tiden.

04.00 ringde klockan och det kändes lätt att gå upp nu när älven hade stigit. Äntligen lite normalt junifiske! På med tyngre lina och nu var det 15-fotarn som gällde. Åkte först upp till Gröthölen och där, på andra sidan stod Stefan och såg lite uppgiven ut. Han hade precis tappat en lax som först hade visat sig och sedan högg på hans fluga. Fighten varade ca 10 s och storleken på fisken var han osäker på. Nu kändes det ännu hetare tyckte jag och körde hårt fram till 09.00 men utan ett pill på flugan. Såg dessvärre inget heller. Normalt sett med en sån här höjning i samband med högvatten i havet borde det komma massvis med fisk. Men den fisken har troligtvis laxlössen dödat på väg ut i havet.

Återkommer senare…

13 Juni

Slutsummering

Kom hem inatt efter en 10 h bilfärd. Längtar redan tillbaka till Stjördal och Hembre. Allt var perfekt (förutom att laxen inte kom): Vädret, vattnet, poolerna, fiskekompisarna och boendet var kanon. När fisket är trögt är det mycket viktigt att boendet är bra, poolerna är fina och inte minst fiskekompisarna fortfarande är positiva och inte sprider negativ energi kring sig. Det märktes på dessa grabbar att de är riktiga laxfiskare, att vissa veckor kan vara så här och att det bara är att bita ihop och fortsätta fiska så vet alla att det vänder snart. Men som jag brukar säga; Laxen är bara bonus.

Hembre är en perfekt sträcka att fiska och boendet är outstanding. Man promenerar  lätt till poolerna och ofta finns det lediga, ofiskade pooler att fiska. 100% flugfiske har de ändrat till för något år sedan, riktigt bra! Slippa fiska efter spinn- eller maskfiskare som har förstört poolen.  När man fiskar på Hembre får man också varsitt fiskekort till Stjørdal Jeger- og Fiskerforening som har otroligt mycket fina sträckor. Vi åkte runt lite och vissa var rena drömpooler. Så det är väldigt mycket vatten att täcka av utöver Hembre om man vill sätta sig i bilen. Stjördal är en lagom stor älv som är förhållandevis grund vilket bidrar till att det går att flugfiska i stort sett på alla vald. Poolerna är också lätta att läsa och man behöver inte ha fiskat här så mycket för att fiska effektivt på de rätta ställena.

19191_413072992109215_905538992_n

Hembre gård

På pubkvällen kom Morten Welde från Stjørdal Jeger- og Fiskerforening och pratade lite om Stjördal, vad som görs och hur de jobbar med förvaltningen i älven. Jag blev väldigt förvånad över hur hårt de jobbar med att förbättra lekplatser, öppna nya lekbäckar, lägga ut lekgrus m.m. De sätter även ut laxyngel och de senaste åren har de satt ut ca 8000 yngel / år. Catch and release har ökat till ca 35% (2013) från att ha varit nere på nära noll förr i tiden, sedan 8 % 2009. Flugfiskarna i hela älven utgör 68 %, spinnfiskarna 20 % och maskfiskarna har sjunkit till 12 %. Flugfisket ökar i andel hela tiden.

I mitten av säsongen har de en ”mittsäsongsevaluering” där de utvärderar fiskbeståndet så långt på säsongen och sätter in åtgärder för att förbättra det. Förra året var man tvungen att sätta tillbaka alla honor från ett visst datum och det bidrog troligtvis att de senare räknade till ca 600 lekgropar på en viss given sträcka. Så de gör allt de kan i älven för att fisket skall bli bättre och vi får hoppas oppdrettsnäringen och norska staten löser laxlusproblematiken så fort som möjligt. (Skicka gärna ett brev till Norges fiskeriminister Elisabeth Aspaker). Löser de detta kommer Stjördalsälven åter att blomstra och vi kommer få uppleva ett flugfiskeeldorado där igen!

Tack Aksel, Beate och hela det svenska gänget + Christer för underbara dagar! Om det är någon läsare som är sugen på att komma till Hembre i år eller kanske nästa år så kan ni gå in på hembregard.no.

Tack!

Billy, Amanda och Mattias

529055_100682880065349_1632131935_n

Har bokat tid hos tatueraren, nu är det dax!

Billy och Amanda

Gott att komma till en varm eld efter att ha vadat 45 min

Billy the lab

nedan

Nedanför bron

16 Juni

Nu släppte det!

Fick rapporter om att det tagits 4 laxar på Hembre idag! Här Christer med en storlax från Campinghölen! Grattis Christer!

10341608_483561328444167_1242890601169091248_n

”Christer Kristoffersen leverer Laks nr 3 på Hembre idag. Ca 9-10 kg, 97 cm C/R, ”campinghølen” Fisk viser seg i flere høler nå. Håper lakselykken er i ferd med å snu!!!”