Tillbaka i Skottland!

Paul Hume – Boatman på The Lees

1 – 2 feb (Dag 1 och 2)

Nu har två dagar redan gått här i paradiset vid river Tweed. Tiden går fort när man har roligt.

Första dagen gick i stort sett bort helt på grund av det regn som föll på natten till opening day, lite komiskt kan man tycka. Överallt där vi pratat med Ghillies så säger alla samma ”det har varit perfekta förhållanden i flera veckor” eller ”i går var det helt optimalt här”. Jo tack vi vet, men man kan inte bestämma över vädret.

Första dagen fiskade vi på en sträcka som heter the Lees, en mycket fin och intressant sträcka som vi fiskat ett par gånger tidigare. Mattias hade där chansen på en fin springer som klippte till flugan, men fastnade aldrig. Därefter fick han en Kelt. Thrond fick till slut en seatrout Kelt. Jag tappade en mindre fisk i slutet på dagen, men det var allt. Det var grågrumligt vatten hela dagen med ca 20-30 cm sikt, men på kvällen började det klarna något.

Ingen fisk rapporterades in från hela älven, dock fångades det en fisk på Bluestone beat i Whiteadder. Denna fisk bevittnades, men det togs inget foto tyvärr.

Fisken räknas inte in i tävlingen årets första lax i river Tweed.

Jonas och Paul på The Lees

Thrond njuter i det sköna vädret

Jonas och Paul innan lunch

River tweed salmon fishing

Ett gäng svanar flög över mig

Paul kämpar på vid årorna

I dag har vi slitit hårt på en sträcka som heter Ladykirk. Vattnet var fortfarande färgat och något högt.

Det resulterade inte i något speciellt upphetsande. Jag hade en dragning som ryckte slingan ur fingrarna på mig, vi försökte med lite trix men inget mer försök från den fisken.

På eftermiddagen såg vi en fisk, men sedan var det lugnt nere hos oss. Högre upp i älven var det mer aktivitet som väntat.

Årets första springer i river Tweed togs på sträckan Birgham Dub av Rob Jameson. En grym fisk på hela 16 lbs, fin start på säsongen för Rob. Sedan fångades det en fisk på Junction samt en riktigt fin fisk på Upper Floors. Utöver det fångades det också en hel knippe med Kelt.

I morgon fiskar vi Lower Birgham, då får vi se vad den dagen har att överraska oss med.

Guidning av Ghillien Matthias

Thrond på Ladykirk

First springer in tweed

Tweeds första springer 2017.

River tweed salmon fishing

Rob Jameson tog Tweeds första springer 2017.
16 Lb på Birgham Dub

Förra årets resa på 4 min

Dag 3

3 feb

Ny dag, nya möjligheter!

Vi startade denna härliga dag med lite ägg och bacon, starkt kaffe och toast så klart.

I dag fiskade vi ytterligare en helt ny sträcka för oss, Lower Birgham. Sträckan har fiske på båda sidor och en hytt således på varje sida också. Det roliga är att ena sidan ligger i England och andra i Skottland. Därför heter också hytterna English hut och Scottish hut.

Vädret var fantastiskt skönt med ca 10 grader och sol hela dagen, kanske lite blåsigt ibland annars helt underbart.

Vi mötte upp våra två mycket trevliga ghillies (Boat men i Tweed) Tom och Ryan vid the Scottish hut. En snabb kaffe och sedan var det dags att jaga silver. Det blir mycket snack under dessa dagar när man möter nya människor hela tiden, och det visade sig att Tom var gift med en svenska, så här fick vi passa oss vad vi pratade om.

Dagen gick fort som de alltid gör här, och vi kunde till slut räkna ihop en riktigt trevlig dag, på en fantastiskt välskött sträcka med två grymt trevliga och duktiga ghillies.

Det blev tyvärr ingen Springer för oss denna dag heller, men Thrond och Mattias fick dela på 5 Kelts där Mattias fick 3 st. Själv fick jag (Jonas) nöja mig med endast ett hugg, trots att jag under eftermiddagen fiskade bland hoppande Kelts. Det togs ett antal fina Springers på älven i dag och flera av dem var lusade vilket är mycket lovande för våra kommande dagar.

Nu har resten av gänget kommit som ska fiska med oss de sista tre dagarna, vi blir totalt 8 pers, fyra på varje beat. Killarna är taggade, och förväntningarna som alltid uppskruvade. I morgon kväll vet vi om vi har några lyckliga själar bland oss. Nu dags att binda ett par flugor.

Bell

Lower Birgham

Bell och Tom Davis

Ryan Morrison

Lower Birgham – En YT-presentation av sträckan

Fin springer från Junction

Dag 4

Regn, regn, regn!!!

Så oroligt typiskt att det ska regna just nu. I flera veckor har vi följt vädret och det har varit grymma förhållanden som såklart har skruvat upp förväntningarna. Men så börjar det regna.

Vi har redan haft en liten flom som skitade ner vattnet för oss i 2 dagar, sedan kom det ytterligare 2 st flommar i går vilket gjorde vattnet till ärtsoppa igen. När vi kom ner till älven vid 8:30 tiden i går morse, steg den kraftigt både på Upper och Lower Floors där vi skulle fiska. Vattnet började bli skitigt och det kom grenar, gräs och löv flytande överallt. Sikten kanske var 20-30c m. Vi gjorde några halvhjärtade kast på de ställen som vi kunde tänka oss att det kanske skulle gå att komma nära en fisk, men vi gav oss ganska snart. När jag fiskat 10 m hade älven stigit med ca 7 cm, så vi vevade in och gav upp. Men så kom vi på att vi hade ju faktiskt 3 spön nere på Lower Birgham även i dag. Den sträckan ligger ca 20 min med bil nedströms samt att river Teviot som också ligger nedanför oss inte hade börjat flomma ännu. Detta kanske skulle kunna bidra till ett kanske lite klarare vatten och en möjlighet till någon timmas fiske innan flommen han ner dit.

Vi ringde Tom och Ryan på Lower Birgham och det visade sig att de tyckte att förhållandena fortfarande var riktigt bra.

Snabbt in i bilen och full fart nedströms. På vägen såg vi folk som fortfarande fiskade och det verkade lovande. Väl framme var killarna på tå, de tog direkt med oss ner till båtarna och jag tror att första kastet gick ut ca 25 minuter efter att vi åkte från den övre sträckan. Snacka om intresserade ghillies, de vill verkligen ge oss en chans, riktigt kul.

När jag fått ut mitt första riktiga maxlinekast så klipper det i stenhårt på nästan rak lina, fisken är tung, stark och slåss stenhårt direkt. Tyvärr lossnar den efter några sekunder och både jag och Tom skriker ut besvikelsen. Det där såg verkligen ut att vara en riktig fisk säger Tom, ja och det kändes så också säger jag. Men det är bara att kämpa på. Mattias som fiskar med Ryan drar strax efter mig på en bra Kelt som kämpar på hårt men får honom aldrig att tro att det skulle kunna vara en springer. Man lär sig ganska fort att känna skillnaden på dem, men visst ibland har man fel så alla fiskar drillas ordentligt tills man ser vad det är för något. Då kan man försöka att lossa Kelten så fort som möjligt om det nu är en sådan. Mattias och Ryan drar snabbt ut igen, det känns verkligen att killarna vet att det är en god chans just nu innan flommen når hit, så vi fiskar hårt och intensivt. Några kast senare drar det i igen för Mattias, den här fisken vill något helt annat. Den far fram och tillbaka över poolen så linan fräser i vattenytan, stångar och slås stenhårt och plötsligt är den borta. Fortfarande efter att den lossat så skummar den ytan i några sekunder och Mattias ser att det är en stor fisk. När han vevar in så visar det sig att tafsen brustit i den hårda kampen. Hur det gick till får man ju aldrig veta, men tafsen ska ju hålla så det måste varit en skada eller kanske att den virade tafsen runt sig i den galna fighten. Vi fortsätter och vädret blir sämre och sämre. Det börjar blåsa hårt och regnet piskar oss och vattenytan. Långt ner på min sträcka drar det i igen men jag känner direkt att detta är något segare gung, vilket brukar tyda på att det är en kelt. Fisken är dock tung och stark så hoppet finns allt kvar en stund. När den kommer närmare så vill den inte simma uppströms oss i båten och det brukar vara ett tecken på att det är en kelt. En springer rusar nästan alltid uppströms den som drillar den medan en kelt nästan aldrig gör det, men det finns såklart undantag. Dock visar det sig att alla dessa kännetecken stämmer även denna gång och efter ett par minuter landar vi en ”well mended” (väl konditionerad) kelt i ganska bra storlek. Ovädret tilltar och luften blir isande kall, vi bryter för denna dag och känner oss trots tappade fiskar mycket nöjda med det försök vi gjort.

River tweed salmon fishing

Det blåste så mycket så Ryan fick gå upp med båten..

Uppe på Upper har Magnus otroligt nog lyckats hitta en stor kelt i det skitiga vattnet med endast 20 cm sikt, jättekul då blev det lite spögung där med. På kvällen drar hela gänget ut på byn och har en mycket trevlig och god middag tillsammans samt ett par öl och drinkar med lokalbefolkningen. Christer blir igenkänd och damerna tror att han är  tv-kändisen Ricky Gervais.

Nu är det söndag och både laxarna och vi får vila ett dygn. Vattnet har stigit hela natten och är nu på väg ner igen. Nu håller vi bara tummarna för att vädergudarna kan hålla igen på regnet tills vi fått fiska klart våra sista två dagar.

Snart spöböj igen, Jonas och Mattias

River tweed salmon fishing

Thrond och Magnus är hoppfulla inför imorgon

Promenad på morgondagens sträcka Floors

Dag 5

Frost!

I morse var hela dalen insvept i frost som gnistrade i morgonsolen. Vi startade som vanligt med menyfrukost, gröt, ägg och bacon, toast mm.

Temperaturen hade sjunkit rejält under natten, -5 grader så det gällde att fylla på med energi från början.

Jag (Jonas), Mattias, David samt Christer skulle fiska Upper medan Per, Magnus, Thrond och Lasse skulle fiska Lower. På papperet så skulle det nog gå att finna springers på båda sträckorna, men Lower hade kanske en fördel med lite långsammare pooler i det kalla vattnet.

Vattnet var förföriskt klart med en liten grönaktig ton i, helt perfekt. Dock höll kylan i sig långt in på förmiddagen så fisken verkade väldigt trög. Inget fångat fram till lunch mer än ett knippe Kelts för gänget. Dimman låg tät och lättade först närmare lunch så fisken kanske trycktes lite av den också. På eftermiddagen började det hända grejer. Mattias brände en fisk i ”Pumpinghouse”. Jag missade två fiskar i ”Slates” en helt säkert en kelt. David hade en fisk som tuggade i flugan, men när tyngden kom och han reste spöet så var den borta. Senare krokade han en Kelt som strax efter lossnade. Christer hade en dragning i ”New stream” efter linbyte så klippte en av Tweeds större springers i och det blev en nervös drillning för Chrille. När han precis skulle landa den fina fisken som uppskattades till ca 7-8 kg så lossnade den bara. Huvudet var uppe på stranden när kroken skar och den fantastiska springern gled sakta ut i älven ingen. 15-fotaren flög långt upp på land med ett antal vulgära ord som ackompanjemang. Jäkla skit!!!

Nere på Lower var det lite mer muntert. Det drogs Kelt hej vilt och alla fångade någonting. Thrond fick ett par stora kelt och Lasse hade en fisk som både han och ghillien trodde ett bra tag kunde vara en springer. Dock visade det sig även denna gång vara en kelt.

Vid 15:30 tiden surrar det till i telefonen. Per Axman, yes han har fått sitt livs första Springer i Tweed, och en februarilax! Jäklar vad roligt. Lite senare surrar det till igen, Per igen, men nu är det Magnus som fått en grym 5-kilosfisk. Dom är verkligen heta nere på Lower.

Resten av kvällen var lugn, men de såg mycket fisk i rörelse nere på Lower så det bådar gott inför morgondagen. Tyvärr så har det börjat regna igen, men vi får se vad det har för inverkan på älven. Nu dags att sova lite.

Snart spöböj igen…

Jonas och Mattias.

Magnus första februarispringer!

Frost några timmar på morgonen.

Framme vid Upper Floors!

River tweed salmon fishing

The Borkens vandrar iväg…

Vi firade med Champagne

Per är redo!

River tweed salmon fishing

Så här glad blir man av att fånga lax i februari

Pers första februarispringer

Borkensmile x 2

Dag 6

Sista chansen!

Så var då sista dagen kommen på denna fantastiska resa.

Vattnet har hållit sig stadigt under natten, och det regn som vi befarade föll i stället som snö på bergen. Bra för oss i dag och sämre för någon annan när väl regnet kommer.

I dag var det ombytta roller och jag (Jonas), Mattias, Christer och David skulle fiska Lower medan Thrond, Lasse, Per och Magnus fiskade Upper. Morgonen var väldigt trög och fisken verkade lite petig. Vi hade en del smådragningar och kunde vid lunch sammanfatta det till ett gäng kelt som blev landade.

Christer och David skulle flyga tidigt så de drog strax efter lunch. I stället fick vi sällskap av killarna som är ghillies/boatmen på Lower Birgham. Vi fiskade hårt på alla tänkbara sätt och det kändes faktiskt som vi skulle kunna hitta en Springer innan det blev kväll, men tyvärr så resulterade varje hugg i ytterligare en landad Kelt.

Vi tog farväl av älven och våra ghillies för denna gång och vevade in våra linor.

När vi kom till Hotellet visade det sig att Lasse lyckats landa en 77 cm Springer i slutet av dagen, jäklar vad roligt och ett jättegrattis till honom. Resten av gänget från Upper fick dela på ett par kelt denna ganska tröga dag vid Tweed.

Nu ser vi fram mot Premiär i Mörrum, v 14 i Dee samt v 15 i Spey (1 plats kvar). Är ni sugna på Spey v. 15 eller kanske fiska i Laerdalsälven  med start 22 juli så skicka in ett mail till mattias@adrenalin.nu