Äntligen är bucklan (fisken) Vår!!

En nöjd Bill och en tung fisk…

Dag 1. Mån 2 feb

kl. 22.30

Varje premiär i Tweed får den som fångar den första nystigna laxen (springer) ett mycket tungt och prestigefyllt pris.. I år gick det till vårt gäng. Bill som är med i år fick årets första springer i River Tweed och våra Ghillies är jätteglada! Förra året fångades det ingen springer på premiären då älven var diarréfärgad och mycket hög. Men året innan var Hadi några minuter från 2007 års första…
I dag på premiären var vattnet perfekt med vatten över det normala. vattentemp ca 2 grader. jonas lyckades även denna gång överlista en springer, denna på ca 4,5 kg. Sammanlagt tog gänget 3 springers och 31 Kelts (utlekta laxar) I hela Tweed togs det 8 springers idag. (Hörde rapport från Dee att det togs 29 springers idag, bådar gott för v.13 och 14.. )

Nu spöregnar det så vi får hoppas på minusgrader, annars blir det flom…

Jonas med årets första lax av oss svenskar……

Dag 2 Tis 3 feb

kl. 11.30

Svårare idag, regnet har smält all snö och älven är ordentligt färgad, sikt ca 30 cm. Killarna kämpar på, men jag är lite kall om fötterna nu så jag sitter vid brasan och skall fixa lunchen. Ingen fisk fångad ännu… /Jonas

kl. 16.30

Har inte fiskat så mycket mer,  älven är helt brun och hög… Vädret är för övrigt kanon, med solsken och plusgrader. Christer och Peter är de enda som fiskar i älven just nu. Jag och Kent står nu och tittar vid Junction pool där de tog 3 igår. Tror det kan bli bra imorgon eftermiddag om det snart blir kallt. Nu skall vi sticka till Orvisshopen och se om det är något vi behöver, sen hem till vårt underbara hotell för en whiskey i Library room…. /J

Dag 3 Ons 4 feb

Sista dagen..

Solen skiner från en klarblå himmel och det är 3 minusgrader.. Min Fiat brann upp i morse och jag är glad att jag tog en försäkring. Efter en kall natt hoppas vi på en klar älv. Men om inte så är det flugor som denna som gäller.. Junction Shrimp!!! Skapad och bunden av lokala fiskare.. / Jonas

kl. 14.59

En trasig bil… och en baggot. 4 Kelts och en fisk som vi tycker är en springer men ghillien tycker är en baggot…? Christer  fick den. Nu är det de sista timmarna….

För er som undrar vad en baggot är så är det en fisk som steg i höstas men som inte lekt ännu. Vissa leker inte alls och vissa leker så sent som i Mars…

Här är några bilder  i ordningen Springer, Kelt och Baggot.

Heta fiskar och kalla fötter...

Vårat sista dygn i Skottland blev tyvärr präglat av bilproblem , frusna fötter och vänta på förlösande samtal.

I det hela så sammanfattar jag denna resa givetvis som en mycket lyckad och trivsam sådan. Det man ska vara väldigt medveten om när man jagar dessa så hett eftertraktade extremt tidiga vårlaxar, är att vädret ibland kan sätta oss på prov som man kanske inte alltid räknat med när man fiskar lax. De snabba väderomslagen ställer höga krav på fiskaren och man får ha ganska hög smärttröskel när man stått utvadad i 0-gradigt vatten i över en timma. Fötterna är så iskallt frusna att de mest känns som ett par isklumpar instoppade i vadarna. Eftersom man inte vill ha övervikt på flyget så packar man ju inte med neoprenarna, utan är smart nog att ta lättviktarna.

Men ingenting värmer ju så bra som ett riktigt laxhugg, och att få äran att landa ett så eftertraktat byte i en av de mest klassiska älvarna och dessutom på en av de mest omskrivna sträckorna ger värme till kalla fötter även i framtiden.  Det är få förunnat att starta laxsäsongen i februari.

Facit på denna resa blev ju vädret till trots helt ok. Totalt fick alla drilla och landa fisk, även om skottarna endast kallar nystigen lax för fisk. En ghillie sa en gång att det är bättre att inte fånga något alls än att få en kelt. En annan kallade de stackars smalisarna för “nasty creatures” efter att för femte gången hjälpt Andreas att lossa krokarna ur käften på en kelt och samtidigt blivit biten blodig.

Hur som helst bortsett från vissa missöden har vi haft en underbar resa med bästa vänner och härligt umgänge.

Totalt landade vi:

42 kelt, 3 baggots, och 3 springers

Nu ser vi fram emot att ta upp kampen om mars och aprilspringers on the Dee. Där förväntar vi oss mycket varmare väder och många fler fiskar. Kul att veta är att river Dee har haft en av de bästa premiärerna någonsin, 29 fiskar på openingday enligt källa. Detta är väldigt positivt och lovande inför våra resor. Nu vet vi att fisken är på plats, så det är bara att hålla tummarna för vädret.

Glöm inte att boka din resa hos oss på fiskeresor.nu det är snart sista chansen att få möjlighet att utmana det tidiga silvret SPRINGERS på mycket bra sträckor….

2 platser lediga v 13, samt 4 lediga v14. Först till kvarn!!!