Sön 22 Mars

kl. 23.40

Äntligen framme vid underbara River Dee!!! Fotoalbum från resan: Foto Dee – 2009

Kom precis hit till Vår fina heltäckningsmatt-golvbeprydda stora villa Mansecroft, Banchory. Underbart! Var och hälsande på Jonas Hedlund och Kent Håkansson som bor en bit härifrån. Där serverades välkomstportvin och chips. Vi (Jonas, Dennis och jag Mattias) har inte ätit sen 15.30 då det enda som fanns i Säve var små räkmackor. Nu steks det ryggbiff och Potatisklyftorna är inne i ugnen. Jonas håller på med sin underbara Bearnaisesås. Efter middagen förflyttar vi oss till det stora vardagsrummet för lite flugbindning och Whiskey framför brasan….

Mån 23 Mars 2009

Lugnet före stormen…. Dennis lägger upp taktiken..

kl. 19.12

Kom precis hem efter en mkt hård dag.  Vägen till fiskeplatsen var avstängd så vi fick köra en omväg och missade troligen den bästa fisketiden på dagen. När vi kom till sträckan var det fint och flera fiskar visade sig. Vi hann knappt ta på oss solglasögonen innan vi fick ta av dem igen och börja parera alla vindbyar. Byiga stormvindar och snöblandat regn präglade hela dagen. Vattnet som är relativt varmt sjönk under eftermiddagen från 6,7-6,3 grader. ca 4 grader i luften nu på em. Vattnet steg sista timman ca 40 cm så vi hoppade över det annars så heta kvällsfisket till förmån för vin, kvinnor och sång….Haha, eller inte, nej det får bli badkar, god mat och tre grabbar framför brasan istället. (Vilket jag hellre väljer i detta läget).

Vattnet som kom var mycket välbehövligt eftersom det var ganska lågt vattenstånd i älven. Nu kanske det kommer nya stigningar med fisk imorgon… Bara stormvindarna lägger sig och vattnet inte färgas så hoppas vi det blir en bra dag imorgon.

Nu skall vi åka och handla…

kl. 23:02

Om gårdagen var lugnet före stormen för vår gäst Dennis, så var dagen definitivt stormen.

Det började som en helt vanlig dag, jag(Jonas) och Dennis fiskade på vår översta sträcka. Mattias, Kent och Jonas H på nedre. Vi träffade vår ghillie George vid niotiden och fick en snabb genomgång av förutsättningarna. Älven hade gått ner något efter gårdagens snabba stigning och det såg riktigt lovande ut.

Jag bad George att ta hand om Dennis på bästa sätt, och  det gjorde han. När jag lät fluglinan vina ut över älven för tredje gången denna fågelsångsfylldamorgon fick jag syn på en siluett i ögonvrån. Det var Dennis med kraftigt krökt spö. Gott, tänkte jag, men vart är han på väg? Framför honom låg en ganska strid och lång fors. Jag sprang upp för att hjälpa honom. När jag kom fram stod hans lina och spände långt nedströms. Med stapplande steg tog han sig ner för forsen. Vi var ganska säkra på att det var något som inte stod rätt till med fisken. Att bara rusa rakt nedströms brukar betyda felkrokning. När Dennis till slut fick stopp på fisken  efter ca 300m så visade det sig mycket riktigt att så var fallet. Det var en fin springer i ca 4 kgs klassen. Troligen hade den varit lite för närgången på flugan, och fastnade på hemtaget.

Dagen fortsatte med väldigt kallt vatten och ca 4 gr i luften. Vi varken såg eller kände någon mer fisk men hoppas på lite nya från havet i morgon. På kvällens välkomstmiddag pratades det om några dragningar till och ett par Kelts. Hela älven gav ett väldigt magert resultat på endast 13 fångade laxar. Men vi tar nya tag i morgon då vi ska inviga vår nyanlände gäst Claes i laxfiskets magiska värld.

Onsdag  25/3

kl. 23:32

Sol och fågelsång väckte oss som vanligt. Och efter en rejäl frukost med ägg, bacon och gröt var vi redo för ännu en fantastisk dag vid River Dee.

Dagen har haft alla årstiders väder utom vinter kanske. För våran nyanlände gäst Claes var detta en utmaning då det blåste hårt från alla håll. Han kämpade dock på hela dagen och visade riktiga kämpartakter. Dennis fick en stor kelt och Mattias missade en grov lax som jagade efter flugan. I mörkret väntade jag på att en lax som tagit flugan lite försiktigt skulle vända, men väntan var förgäves och laxen släppte taget. Vi såg massa fisk och tyckte oss kunna identifiera några som nystigna, men kände inget mer.

Mickes fina springer…

Kul var att våran fiskebroder Micke Seeberg lyckades landa en praktfisk på ca 7 kg, denna dag som förmodligen skrivs till en av de sämsta i River Dee´s historia. Endast 4 fiskar fångade på hela älven måste vara ett bottenrekord med tanke på förhållandena. Vad detta beror på vet vi inte riktigt i skrivande stund, men teorierna flödar likt vattnet i älven. Nu har vi avnjutit en trerättare med våra nya gäster Hoagy och Ben från USA, och ska snart krypa till kojs. Hoppas att vi kan bjuda på lite action i morgon så våra gäster får kröka lite spö.

Snart spöböj igen……….Jonas/Mattias

Torsdag  26/3

23.10

Vad händer???

Vi har haft 2 små flommar, vattnet har en temp på mellan 5 och 7 grader. Växlande molnighet och en för oss väldigt bra vattenföring. Vi ser en del fisk, kanske kelt. Och sträckan nedanför oss har fått lusade laxar. Men ingen springer i sikte. Idag har det fångats endast 6 laxar på hela älven och det är ju faktiskt en förbättring av gårdagens bottennotering på 4.

Det börjar pratas om sälar igen, och om flasknosdelfiner. Man har ju svårt att tro att det skulle påverka hela älvens fångster på alla sträckor. Men det kanske ligger något i det. Sjäva hade vi en tom dag ända fram till mörkrets inbrott. Då fick jag ett grymt hugg precis på den plats jag hade en fisk dagen innan vid samma tid. Men denna gång krokade jag fint, fisken var tung och gick uppströms så jag trodde det var en fin springer. När jag landade den fick jag se till min besvikelse att det var en kelt. Anledningen till att den kändes så stor var att den var ca:110cm lång och väldigt välbehållen. Strax därefter fick jag en stöt i linan, men sedan var det slut för min del . I mörkret hör jag svordomar från andra sidan av älven, det är Mattias som precis missat en dragning från en av älvens förhoppningsvis silverblanka invånare. Det är konstigt att man går en hel dag och fiskar av fantastiska sträckor och pooler utan att känna något. Och sedan ska allt hända på bara 10 min. I morgon hoppas vi på att förlänga dessa 10 minuterna till 10 timmar. Vi väntar på BONANZA.

Fredag  27/3

21.50

Äntligen!!

Morgonen började som vanligt med god frukost och förväntansfulla fiskare… När vi kom fram till sträckan sa vår ghillie att detta är den bästa morgonen hittills, eftersom natten inte varit så kall och vattenföringen är jämn. Gött tänkte jag och började fiska medan Jonas körde amerikanarna och Claes till en av våra 3 andra sträckor som vi har denna vecka. Morgonen var lugn och efter lunch kom ett sms att Micke fått ytterligare en fin springer! När vi kom tillbaka efter lunch blev det varmare och lite mer aktivitet i älven. Vattenståndet var i eftermiddags 1 fot, 8 inch och tempen ca 7 grader.

Vid 16-tiden visade det sig massa fisk under en 15 minutersperiod och jag sa till Jonas att det måste ju hugga snart.. 2 min senare small det till i spöet! pang, där satt den! drillningen blev ganska vild och jag förstod ganska direkt att det handlade om en “spring fish”, en springer, en tidig vårlax. Äntligen fick jag drilla lax igen.. Lite senare tappar Jonas en fin fisk och John har två rejäla dragningar. Kvällen blev ganska lugn förutom att Dennis fick upp en fisk som hoppade och betedde sig som en springer men troligtvis är det en fisk som kom i höstas men ej lekt. Den såg ut som en något smalare springer helt enkelt….

När vi kom hem var Claes, Ben och Hoagy redan hemma och sa att Ben fått en fin springer också! Hans första lax på 3 år och hans livs första springer. Amerikanarna fiskar mycket och är varje år 3 veckor i Grand Cascapedia, en mkt fin älv på Kanadas östkust som har stor atlantlax.

Nu regnar det ute och vi fick precis ett samtal från Kent som sa att vattnet har stigit 3 fot en bit upp i älven så det blir troligtvis flom imorgon. Bra för nästa vecka men dåligt för imorgon.

Gjorde en liten film och la ut den på Youtube.

Hörs imorgon. Jonas o Mattias

Fotoalbum från resan: Foto Dee – 2009

Lördag  28/3

kl. 22.05

Sista dagen denna vecka började med flom, älven var uppe i 3,5 fot vid Park kl 7 på morgonen…. Perfekt för nästa vecka. Älven har inte varit så hög på minst en månad. Vi får hoppas den flommen drar in mängder med 30-40 pundare.

På morgonen följde jag med Claes på den nedersta biten av Banchory. Ett ställe där fiskarna vilar efter en lång fors. När vi kom fram var där fullt med fisk så vi var på helspänn första kasten. Efter ca 15 min fick han ett rejält hugg. Jag rusade efter videokameran och när jag började filma fick jag till min förvåning se att det var en liten browntrout som hade tagit 10 centimetersflugan med sexans dubbelkrok… Claes första fisk i Skottland.

Det blev i alla fall en liten adrenalinrush….  Just det, nytt för i år är att vi är tvungna att fiska med dubbelkrok eftersom trekrokarna gör alldeles för mycket skada när de ränner in i käften.

Denna dag togs det återigen lite fisk i hela systemet. 5 fiskar på hela dagen. Jag och Jonas åkte upp till Aboyne för ett eveningcast. Där hade vi minusgrader och snöstorm blandat med sol. Jonas såg en 25 pundare som head-and-tailade 15 m nedströms. Tyvärr ville den inte hugga utan var troligtvis en”running fish.

Tänk om tjuvarna visste vad som finns i garaget…

Sön 29/3

kl. 14.40

Nu är det söndag och vi ligger i soffan trötta efter en liten utgång på byn. Hela Banchory kryllade av springers som firade sitt påsklov. Folk var galna och var mycket nyfikna på de nya människorna som hade kommit till deras lilla håla.Nu skiner solen och snart kommer de nya gästerna. 3 erfarna laxfiskare och en som aldrig har fiskat med tvåhandsspö innan. Tänk va kul det skulle bli om han får en springer på kroken. Vi skall göra allt för att han skall lyckas.

På söndagar är det aldrig något fiske och det känns faktiskt ganska bra med en liten återhämtningsdag…

Nästa vecka har det utlovats värme och troligtvis kommer älven stiga när snön i bergen smälter. Vår gillie säger att vi kommer att förlora en fiskedag p.g.a. snöflom… Vi får se…

Andra veckan

Mån 30/3

Fick en till ikväll.. 6,5 kg! Var helt ensam och det var mkt svårt att kroka av den i vattnet. För att inte skada fisken mot ett stålnät var jag tvungen att lyfta upp den försiktigt på gräset för att lossa kroken.  Passade på att ta ett kort…

23.12

Dagen började med att gänget åkte till 3 olika sträckor som vi har denna vecka. Jag hamnade ensam på min sträcka som idag var Aboyne Water. Det är f.ö. den sträcka som mitt fiskegäng (3 spön) äger alla spöna denna vecka i all framtid. Så det kändes extra bra att fiska denna sträcka helt ensam. Riktigt lyxfiske. Lite konstigt att vara en hel dag ensam dock . Kom på mig själv flera gånger att jag gick och pratade och sjöng för mig själv.

Började fiskemorgonen med att gå hela sträckan (ca 4 km) utan att fiska. Sen fiskade jag mig ner på de pooler jag tyckte verkade heta för att sen helt enligt planen avsluta med fiska en av de skönaste poolerna jag någonsin fiskat: Lummels. Kom fram till Lummels vid 17-tiden och tog mig en liten powernap, sittandes i bilen. Vaknade av mitt eget snark och var kanonpigg. Ut igen och nöta med min 10 cm orange svarta smala fluga. Det blir en del kastande varje dag. Jag hade under hela dagen endast sett 3 fiskar men hört nere ifrån Banchory att de sett en del fisk gå igenom deras sträcka. Jonas som agerat kastinstruktör och guide till gänget nedströms sms:ade mig några gånger att fisk var på väg. Ja, hit har de inte kommit i alla fall tänkte jag….

Jag gick 2 vändor i Lummels och bytte sen till upper och lower Irrigation pool för att sen fiska Lummels i mörkret. Hann till mitten på poolen när jag tänkte ge upp för att hämta de andra med bilen. Då sa jag högt till mig själv lite uppgivet; Lummels är död, och tänkte kasta 3 kast till då det drog till i linan…. Det är inte sant, hann jag tänka och lyfte spöet. Fast fisk som kändes rejäl. Fan va gött! igen! Det blev en kamp på ca 20 min och fisken var jättestark, gjorde flera rusningar och stod ibland helt stilla längst nere vid botten. Det hela kändes som en dröm och att jag var helt själv var en ny erfarenhet för mig. Jag har ju plockat mindre fiskar ensam, men ingen så här fin fisk.

Landningen blev ganska komplicerad och lyckades i tredje försöket. Kroken satt perfekt i munnen och efter vägning i karpnät, filmning och foto simmade den ganska pigg tillbaka i det perfekt färgade deevattnet.

Väl hemma pratades det förutom om min fisk om plogar, tappade fiskar och en del dragningar.  Jag tror det släpper imorgon, värmen har kommit, 14 grader idag och 6,5 i vattnet.  Hörs imorgon….//Mattias o Jonas

Tis  31/3

Flom igen, detta är vår andra flom sedan vi kom hit. Skillnaden är att detta var en smält flom och inte regn som det varit tidigare. Vädret har blivit varmare och de 14 graderna vi fick igår smälte snön på bergstopparna. Älven blev lite varmare och det satte fart på fisken från havet. Sakta men säkert börjar fångstsiffrorna att stiga.

Dagen började med ett perfekt vattenstånd på Banchory. Med detta vatten och sakta sjunkande älv var vi ganska säkra på action. Jag hade en bonanza i dragningar och hugg, fruktansvärt frustrerande att missa en massa kontakter. Framåt kvällen får Kenneth ett rejält påslag, strax efter krokar Dennis sin efterlängtade springer. Tyvärr lossnar den efter bara några sekunder, men han hinner känna de tunga gungen från en fin vårlax. Jag fortsätter att känna små dragningar. Precis innan det blir för mörkt känner jag ett tungt drag i flugan och krokar upp. Svaret blir en explosion långt ut i älven. Laxen vräker sig ursinnigt i ytan och rusar uppströms. Jag sätter full pres som vanligt och fighten är igång. Detta är helt klart en stor fisk. Och den bryr sig inte mycket om att jag hänger i spöt i andra änden av linan. Dennis tar sin kamera och springer över bron. Jag kör fisken ganska hårt eftersom den ska släppas senare. Plötsligt är den vid mina fötter och börjar lägga sig på sida. Jag styr in den mot kanten för landning och den kommer motvilligt med. Laxen lägger sig med huvudet mot gräskanten och börjar rulla och slå. När jag böjer mig ner för att taila den kommer flugan flygande i luften. Fisken glider tillbaka ner i det mörka vattnet och är borta. Den var stor och ganska lång väldigt kraftig och helt vidunderligt silverblank. Men nu är det bara tomt och allt känns overkligt och lite orättvist. Jag har ju kämpat för den här i snart en och en halv vecka. Min anledning till kämpandet är att jag vill fånga en lax varje månad som jag fiskar lax. Det lyckades jag med förra året men då började jag i april och  i år har jag startat redan i februari. Men nu är alltså sviten bruten eftersom det var sista mars i dag. Förvånar mig inte om jag får tre i morgon.

Uppe på Aboyne water hade Björn också bonanza. Han tappade en kanonspringer vid landningen och släppte slinga på en samt fick en kelt. Gunnar fick känna lite ryck i spöt också när en smolt bestämde sig för att äta hans fluga.

I natt väntas en större smältflom då vi haft strålande sol och runt 20 grader hela dagen.  Detta kommer helt säkert dra upp mera fisk.

Snart spöböj igen ………jonas/mattias

Björn har just sett en stor lax som han koncentrationsfiskar på…

Ons 1/4 och Tors 2/4

April började som ett skämt, både första och andra gav endast en kelt(utlekt fisk) per dag. Några brunöringar och smolt bet också i stålet. Men laxen lös med sin frånvaro och närmast var Dennis och Kenneth med några dragningar

Kenneth “Ohio”, rolig och mkt trevlig gäst…

Det är väldigt lite lax i älven just nu och forskare  söker efter svaret. Kan hända att orsaken ligger ute till havs. Vi ser en del fisk men de som stiger verkar ha  brotom.  Rykten om stora “flak” med lax florerar men inga i sikte. Nu satsar vi hårt de sista två dagarna så får vi se om det hjälper. Dubbla spön med olika linor för att vi ska bli så effektiva som möjligt. Nu blir det svårt för laxen att ta sig förbi.

Snart spöböj igen……………..Jonas/Mattias

Sören och hans Gillie Alec i morgondimman.

Fre 3/4

Idag har jag (Mattias) och Sören fiskat de övre sträckorna  Aboyne Water och Aboyne Castle. Sören har lyxfiskat med hela Castle för sig själv och jag har finkammat vår egen Aboyne Water tilsammans med Jonas och Camilla Hedlund. Det kändes mycket hett hela dagen, bokstavligt talat. Fin vattenföring och en stekande sol som kanske inte var så bra för fisket men underbart att gå och fiska i. Man är ju van att inte få något så då är det ju bara skönt med sol och vårvärme. Ej heller idag visade det sig inte så mycket fisk, endast ett litet steg plöjde snabbt igenom våra pooler på Water. Inte en minsta tendens till puff på flugan… Men hela dagen har känts mycket bra, så bra att jag har trott det skall hugga i varje kast… Men nej…På lunchen fick Hedlundarna och jag en liten “bagpipe-konsert” av vår pratglada mkt trevliga gillie Mike Mcdonald, vi hade en kanonstund på gräset i solen i Skottland, lyssnandes på Säckpipemusik. Jag somnade t.o.m. några minuter.. Nu har säckpiporna moderniseras och är elektriska och mycket mer avancerade men med mycket fler ljudnivåer. Lite tråkigt men ändå samma musik. Han hade f.ö. glömt kilten…. Kanske var lika bra för med den kamerapositionen jag hade så hade hela paketet varit på bild…

Bagpipekonsert på Aboyne Water

Fick Sms från grabbarna på Banchory där det sett en del fisk, Jonas har tappat en igen och Björn hade en “rulldragning” (en dragning där fisken tar lina så att lina dras ut från rullen) Gunnar som fick denna resa i 50-årspresent av sin fru kämpade mycket tappert denna dag. Han har för övrigt kämpat hårdast av oss alla hela veckan och har fiskat ihop till en lax nu.. Med den intensiteten kommer det inte dröja länge. Bra jobbat Gunnar!

Gunnar kämpar på…

Imorgon är det sista dagen och vi får hoppas på ett riktigt stort steg som stannar kvar i poolerna. Funderar nästa år att fixa en död säl att lägga i poolerna ovanför oss så farten på stegen hejdas något, nu har de väldigt bråttom…..

Nu är det bedtime med min sängpartner.. Gonatt M o J

Lör 4/4

Sista dagen bjöds på mulet väder och lite regn under en timma. Camilla fångade en Springer i Lower irrigation på Aboyne Water!! Grattis Camilla. Härligt att få en fisk på veckan som vi gemensamt äger fiskerättigheterna på. Camilla hade sett fisk komma på nacken och lade ett par välriktade kast (hon e grym på att kasta) på huggplatsen och pang så högg den. Jonas som var i närheten kom väl till pass och fotade vid återutsättningen.

Nere på Banchory fick vi rapporter på att en säl uppehöll sig på sträckan nedanför; Invery. Björn och Kenneth var därnere och fotograferade den.  Mycket tråkigt men samtidigt lite lättande eftersom då fick vi en liten förklaring till varför laxen inte stannar och hugger på vår sträcka utan bara går igenom den med mkt hög hastighet. Jonas hörde faktiskt en sälutandning en natt nere på Banchory. Trodde han inbillade sig men nu vet vi att det var en säl. Hoppas de sätter lite bly i huvudet på den “felsimmade” sälen. Annars blir säsongen nog trög på Banchory.

Vi bankade hårt med 15-fotarna de sista timmarna på Dee och såg en del fisk men ingen som ens puffade på flugan. Jonas hade i och för sig en lång plog bakom sin fluga, men utan dragning. Jag hade inte ens en antydan till puff på mina flugor.

Kvällen avslutades på kinarestaurangen i byn och sen till Stag hotell för en öl och se hobbitsarna festa och sjunga karaoke.

Nu åker vi hem till öringarna på kusten….

Vi tar redan nu upp anmälningarna till nästa år……. först till kvarn…