Boka inför 2011! Klicka HÄR

Det blev 30 st denna vecka!!!!

Så var årets resa till vackra river Dee till ända.

Den sista dagen lyckades vi landa totalt 6 springers. Mika tog 2 på Commonty. Raymond och Michael tog varsin på Birse och jag själv lyckades landa 2 st på Banchory den första timmen. Efter det verkade det som steget gick förbi väldigt snabbt, allt blev lugnt och det enda vi kände var några dragningar på eftermiddagen.

Totalt landades det 35 springers på 2 veckor varav 30 den sista veckan. Under dessa veckor var det 8 st gäster som fångade sina livs första springers med oss..

Största fisk fick Ola. En grymt fin hona på hela 20lbs. Annars var det ett gäng med mindre springers i 6-8 punds klassen samt många 9-14 pundare.

Toprod blev givetvis Mika som lyckades landa 8st kanonfina fiskar under v 14!!!!!

Vattnet och fångststatistiken i Dee (utom Banchory) såg ut så här under veckan:

Det var lätt att misströsta när flommen drabbade oss i tisdags, men det är helt klart tack vare den som vi fått detta kanonfiske. Sedan ska det inte glömmas att vi har haft fantastiskt flitiga och kunniga fiskare med oss och som fiskat sig helt slut vissa stunder.

Vi blev omnämnda i fishdee`s website:

”Last week
Last updated: Monday 12th April

The river fished well when fishing was possible, however a couple of days were effectively lost due to a large flood at the early part of the week. There were 118 salmon and 6 sea trout reported with salmon to 21 lbs recorded.The distribution of fish cathes was pleasing, as fish were reported from Middle Drum in the lower river right up to Crathie near Braemar at the top of the valley. Again the bulf of the sport was reported in the lower beats with Park and Lower Crathes taking pole position, Invery and Little Blackhall were close runners up and Commonty and Birse came in joint third place for the week. There was a crack team of anglers from Scandinavia fishing with Mattias Helde at Birse, Commonty and Banchory, and they had good catches from all the beats they fished. It is very pleasing to hear of the visiting anglers to Deeside having good sport and it makes for an enjoyable evening when they gather to celebrate their excellent days sport. No doubt their Ghillies provided them with sound advice as always.”

Under avslutningsmiddagen igår började redan planerna smidas inför Dee 2011. Hälften av deltagarna har redan bokat sin plats och de andra är nästan klara. Våra Norska bröder funderar på att boka 2 veckor.

Nu är det dags att upp och hoppa, killarna ska skjutsas in till flyget.

Vi på fiskeresor.nu tackar alla deltagare under dessa tuffa, kalla, hårda, blöta, snöiga,vintriga, vårlika, varma, härliga, fångstrika, soliga och helt underbara veckorna.

På återseende 2011

Jonas och Mattias

Här är hela veckans bloggning…..

Sön 4 april

17.35

Nu är det ny vecka och nya gäster. Agne och Dennis körde vi till flygplatsen och hämtade Mikhael, Raymond, Ola och Pontus. Mika och Ingemar kommer ikväll. Pontus skall blogga denna vecka från hans blogg: ”Flugfiske efter lax och havsöring”så klicka in där och följ hans fiske också…Här är ett utdrag av hans första blogginlägg:

”Äntligen på plats!!

Det känns helt overkligt. Vi är här. Vid River Dee!

Flyget gick som det skulle och alla grejerna kom fram. Vi möttes upp på flygplatsen av Jonas Runnberg som direkt informerade om att det ser bra ut inför kommande vecka. Vi åkte till villan i Banchory och slängde in våra grejer varpå han undrade om vi ville se beatsen som vi skulle fiska under veckan. Svår fråga!

Vi började med att åka till Banchory, en tämligen kort, men högproduktiv sträcka. Denna syns inte i den officiella statistiken på fishdee.co.uk vilket kanske är tur då det antagligen hade varit väldigt svårt att få tag på spön om så var fallet. Här har vi fisket på båda sidor av älven vilket känns bra.

Därefter åkte vi upp till Commonty där vi också har alla spön och den här sträckan föll mig verkligen i smaken. Den ser helt fantastisk ut och ska bli otroligt fin att fiska.

Boatpool som ligger strax ovanför Longpool på den vackra beaten Commonty

Den tredje sträckan vi ska fiska heter Birse och är en riktigt lång varierande beat. Bland annat motfiske till Aboyne Water och Dess.

Det känns onekligen väldigt bra. Att det sedan har varit en liten flom under söndagen och vattentemperaturen är stigande gör ju inte saken sämre! Det ser helt enkelt väldigt lovande ut. Men laxfiske är laxfiske…”

Nu är det dags för en kall pilsner och en single malt. Återkommer imorgon.

Mikas första springer salmon någonsin

Mån 5 April

19.54

Första dagen blev succé!

Catch of the day: 6 Springers

6 tappade fiskar.

Jag, Mikhael, Raymond och Amanda startade på Commonty och där drog jag ganska snabbt i en fisk som jag tappade…. 5 min senare drar jag i en igen som sitter lite bättre. Precis i landningsögonblicket tar jag tag i fisken, en ca 9 punds springer som blir helt vild och simmar iväg. En mycket snabb release…  ;-D.

Sen gick jag upp till de andra två där jag fick se Raymond drilla!. Fram med alla kameror och en photosession startade. ca 4 min senare släpper den…. Synd men Raymond var glad ändå… Verkar som han har fått en del fisk hemma i Norge. Han och Mikhael fiskar i Nordnorge 10 veckor varje år….

Sen ringer Jonas  och sa att Mika fått 2 st! Underbart! Satan va coolt att komma hit första gången och få en doublé…

Raymond med sin livs första skottlandsspringer.

Jag kör Amanda till flygplatsen och är 2,5 h senare tillbaka vid älven. Då ringer Jonas och skriker:  ”Springerrrrrrrrrrr!” Ännu en alltså.  Samtidigt ser jag Raymond sitta nere vid älven och lyfter upp en Springer. Perfekt, nu fick han en alltså.. Ett sms kommer ytterligare en halvtimma senare från lorden: ”Tja! Jag har tailat en ca 3 kg åt Ingemar och själv varit i fisk så det lossnar här nere också :-D” Kanon.  nu har alla våra tre sträckor fått fisk… Sen kommer Mikhael tillbaka och sa att han tappat 3 och fått en, precis på samma ställe jag fick på min på nedre delen av Commonty. Hittills har 6 av våra deltagare fångat sina livs första springers på denna resan…  /Mattias

Mika fick sin första springer någonsin, Här kommer hans berättelse:

”Lax, den som har börjat med flugfiske efter lax kan intyga den magiska känslan av att få en lax bita i ens fluga. Jag fick en smakstart på mitt laxfiske genom Jonas, nu gör han det igen i egenskap av guide och arrangör jämte Mattias.
Jag fick min första dag i Skottland och river Dee tillsammans med Jonas på översta sträckan för veckan, Birse. Efter en genomgång av sträckan med ghillien Doughie fick jag börja i poolen Quithel, vattnet gick högt och snabbt men efter Jonas råd att fiska ”mellan” strömmarna i lugnare vatten där springers brukar stå började pulsen att stiga.

Det gick inte mer än ett ögonblick förrän min första Deespringer small på. Fisk! Ganska uppenbart ju, men det var ordet som ekade nedströms till Jonas.

Efter en knyckig och nervös fight kom springern stångandes till Jonas säkra  tailgrepp. Jaaaaahh!! Ett skrik som varade längre än något annat avslutade landningen. Känslan går knappt att beskriva, den som vart med om det vet.

En snus fick dämpa adrenalinpumpet, skakiga händer fick knyta på ny tafs samt fluga. Varje fluga i boxen är unik, den fick vila tills en kopia blev gjord. På med en säveåfluga och fisket fick fortsätta, tio kast senare tuggar en lax på flugan och på fjärde tuggan drar jag fast den! Sanslöst fiske, 20 minuter och 20 meter mellan 2 nystigna springers från Dee! Doughie håvade min andra springer och nästa primalskrik ljöd genom dalen.

Min önskan var att få känna fisk i andra änden av linan,  någon gång under veckan, inte att landa 2 springers på första repan. Min önskan var nog väldigt stark och Laxaguden gav äntligen utdelning för alla blankdagar förra året.

Jonas som hade gjort sitt yttersta för att guida mig till första springern tyckte att nu var det hans tur, hans falkögon såg ett steg nedströms och sprang iväg som en mink.

Utvadad mitt i strömmen stod han som en stoppskylt, hit men inte längre. Fem minuter senare hör jag en busvissling och ser ett krökt spö med Jonas som kapten!

Nu fick jag assistera och taila Jonas första Deespringer för i år, primalskrik nummer 3 fick fåren att sluta bräka och strandskatorna fly dalen! Den rösten hade platsat i Iron Maiden eller vilket annat metalband som helst. Kramar och handslag avlöste varann, allt det här innan lunch som avnjöts på The boat inn med fish and chips och en pint.

Efter lunchen började vattnet att stiga vilket fick laxen att röra sig uppåt i systemet, ytterligare 4 fiskar hade vi på under eftermiddagen men ingen som fastnade hårt nog.

Första dagen är till ända och veckan har börjat på bästa möjliga vis.”

En lycklig laxfiskare / Mika

Mika drillar sin andra Lax..

Jonas fina springer.

Amanda fiskar på  Commonty

Mikhael och Mattias på Commonty.

Raymond drog på en fin spring salmon, Mattias filmar…

Ingemar drillar på Banchory…

Ingemars livs första springer

Tis 6 april

kl. 08.52

Flom! Över 6 fot över normal sommarnivå…..Kanske blir flugbindning idag…

”The boat inn”

Kl.16.18

Rising, rising, rising. Det har stigit hela dagen. Jag och Ola har kämpat på  uppe på Birse. Var sen på klassiska ”The boat inn” där Ola bjöd mig på lunch – mkt trevligt.  Commonty är ofiskbar och på Banchory har Jonas sett några fiskar vid Feugh´s utlopp, Men troligtvis vandrar alla fiskarna uppåt i älven just nu….. Tar det lugnt hemma nu…./ Mattias

Kl. 19.15

Poolen där våldtäktsfisken högg..

”Jag har blivit våldtagen vid älven!”

Jonas ringer och är ordentligt andfådd.

”Jag har blivit våldtagen av en lax på Banchory, fightade den i 10 min, sen drog den ner i hårdströmmen och jag försökte stoppa den. Hade jag inte varit ensam vid älven hade jag följt med den. Var tvungen att dra av linan..

Ons 7 April

Kl. 21.44

Catch of the day: 3 Springers!

Dagens fiske blev väldigt framgångsrikt för vårat gäng med tanke på att vi fångade 3 fiskar av det totala på 9 i hela älven.

Uppe på Birse gick grabbarna Michael och Raymond bet på springers denna dag, men kommer troligen ta revansch i morgon. En dragning på Bridgepool var det närmaste de kom.

På Commonty regerade Kung Helde igen, på andra repan lyckades han kroka och landa en krispigt blank 6 pundare. Undertecknad filmade och tappade senare inte bara en liten springer utan också sina solglasögon i älven. I övrigt blev det 4 rejäla dragningar, 2 öringar och en retfull Kelt.

På våran nedersta sträcka visade Ingo och Monstret Mika ännu en gång hur slipstenen skall dras. På mindre än 20 min hade de landat 2 fina 9 pundare. Roligt att notera är att det under dagen fångades 2 fiskar ur poolen där jag dagen innan hade krokat storlaxen. Dessa 2 var de första för året i en pool som haft fisk hela säsongen, och som man förundrats över att de  inte fångats något där. Gissningsvis kan det varit en stor hane som bodde där innan. utöver detta var det någon dragning samt en tappad fisk för Mika.

Ingemar drillar fisk…                                        Foto: Pontus Gunlycke

Mikas fina 9 pundare

Liten- men en riktig fighter

Morgondagen ser väldigt lovande ut, då älven börjar närma sig toppkondition.

Snart spöböj igen…..Jonas

Tor 8 April

Kl. 07.10

Vädret ser bra ut idag.. Älven är steady och börjar nog sjunka snart. Mika, Raymond och Mikhael på Commonty, Pontus på  Birse, Jag, Jonas, Ingemar och Ola på Banchory.

Idag skall vi försöka guida på Ola en Springer, han skall få börja vid Feugh. Så får vi hoppas Ghillien på Birse, Dough visar Pontus de rätta poolerna så han också tar en. Sen har alla fått….

Nu frukost…  /Mattias

”Orkla-Ola”

WELCOME TO OLAS SHOW!!!!!!!

Kl.21.25

Catch of the day:

6 springers.

Mikhael en på Commonty

Ingemar och Jonas varsin på Banchory och Ola tog en trippel! Hans största: 95 cm! 20 Pound! Underbart!

Pontus tappade en 14-15 punds på Birse, precis i landningen…. Imorgon tar han en på Banchory.  Jag tappade en idag och hade 6-7 riktigt hårda dragningar… Så det var inte min dag… Men imorgon kanske.. /Mattias

Olas 95 cm:are

Olas första springer någonsin!

Olas tredje tog han i Mörkret…

Film när han fångar 20 pundaren

Här hans berättelse:
En kanondag på Bachory beat i River Dee!

Dagen började med att jag blev avsläppt på en giftig plats som heter Feugh. Denna pool har fiskat bra denna vecka. Då jag inte fått någon springer denna vecka fick jag gå första vändan. Solen sken ner i poolen så jag fick försiktigt gå på huk ner till älven. Efter några kast hugger en fisk som jag efter några sekunder tyvärr tappar…. Jag går upp på land igen och låter poolen vila en stund.
Jonas dyker upp och ger mig lite bra tips hur jag skall fiska poolen på bästa sätt, vi byter flugor flera gånger för att överaska fisken, efter tredje bytet smäller fisken på. Fighten blev inte så dramatisk så Jonas lätt kunde taila fisken upp på land för fotografering. Känslan var underbar, att få det bekräftat att man ändå gör rätt. Efter lunch var det min tur att byta till andra sidan av älven. Då man var ganska nöjd gick jag mest och solade längs strandbanken. Vid femtiden var jag tillbaks och började att fiska av Bridgepool och ner mot vårt fiskestuga, efter halva sträckan drar det i en stor fisk.
Jag ropar på Mattias som står 100 meter nedanför mig. Han tar snabbt fram både videokameran och digitalkameran. Efter hårt slit från både mig och laxen så får vi till slut upp den på land, Den mäter 95 cm och ca 8 till 9 kilo. Helt otroligt. Efter en segeröl och whisky går vi en kvällsrunda på
samma ställe, då får jag på ytterligare en lax som vägde ca 3.5 kilo. Kan knappt tro det är sant….
Snacka om en lyckad dag vid älven. /Ola (Orkla-Ola)

Jonas fisk från sommarpoolen i Banchory

När jag tappar fisken på Banchory idag…

Fre 9 April

07.27

Vädret ser bra ut idag också…. Kan bli bonanza.

Idag skall jag och Ingemar till Birse. Mikhael, Raymond och Mika på Banchory. Jonas, Ola och Pontus på Commonty.

Klippte snabbt ihop en liten film på Olas trippel…

Kommer en längre film på 20 poundern om några veckor..

20.47

ALLA HAR FÅTT FISK!

Catch of the day:

8 springers!

Mobiltelefonfoto på Pontus fisk

Pontus fick en doublé!!!!!!

2 st nästan identiska fiskar på ca 83 cm på Commonty!

Mika har fått en trippel på Banchory!

Mikhael tog en doublé på Banchory.

Mika med en av sina 3 springers idag…

Jag fick en 10 poundare  på Birse i min favoritpool Irrigation.

Här är en liten film på det…

Nu har alla fångat Springers! Helt perfekt!

Här är Pontus berättelse:

Från hans Blogg: ”Flugfiske efter lax och havsöring”

Som ni trogna läsare redan har läst så har jag kämpat hårt för att få äran att hålla i Skottlands silver. Igår var det sanslöst nära och idag var det dags. En sak som slog mig är att ju mer man kämpar och trånar efter något desto skönare blir känslan när man väl lyckas infria önskningen. Idag fick jag lön för mödan och känslan är minst sagt befriande.

Dagen började med att jag åkte med Ghillien Jim, förövrigt ytterst sympatisk och trevlig, upp till den övre poolen av Commonty som heter Boatpool. Jag lät Jim välja fluga ur min ask och fiskade av hela poolen utan någon känning. Han satte sig sedan i bilen och begav sig ner till Ola och Jonas varpå jag genast bytte fluga till en jag själv trodde på (Dee Fox). Det tog inte många lägg innan det drog i en fisk (typiskt för den här veckan att ALLA fiskar jag fightats med har jag varit själv). Måste helt enkelt bero på att jag fiskar bäst så? Dessvärre stångade den sig loss efter ca 20 sek.. Nu började jag verkligen tvivla på mina dubbelkrok. Tankarna for genom huvudet; varför i helv… tappar jag fiskarna!? Jag kollade för femtielfte gången kroken och jämförde hulling etc med andra flugor/krokar, men kunde bara konstatera att det fortfarande inte är något fel på kroken.

However, återigen fick jag gå ner till de andra grabbarna och berätta att jag tappat fisk när ingen såg.. Började bli orolig att dom snart tar mig för mytoman, speciellt som jag var den ende i gänget som fortfarande inte landat fisk.. Efter detta drog vi iväg och käkade en god lunch på en pub i närheten som sköljdes ner med en pint guiness.

När vi var tillbaka vid älven så knallade jag ner mot loop pool och longpool, återigen själv då Ola och Jonas fiskade de övre delarna. Efter att ha fiskat av Loop pool ordentligt med både lätta och tunga grejer knallade jag ner till longpool. Några lägg senare stod jag med fast fisk igen. Helt själv. Det här var en bättre lax kände jag per omgående och tankarna for givetvis genom huvudet att jag med största säkerhet skulle tappa fisken.. Efter tio mintuters hård fight visade sig fisken för första gången och jag plockade upp mobilkameran ur fickan och lyckades fota några plask så att jag iallafall kunde visa de andra att jag faktiskt haft fiskkontakt igen när jag var själv vid älven!

Den här gången satt dock fisken riktigt bra och efter ytterligare 8 minuter kunde jag leda in fisken i en liten vik och stranda den. En nästan obeskrivligt förlösande känsla infann sig. Äntligen! Jag satt länge och höll den lusade 6-kilos fisken i vattnet och beundrade den stridbara fisken. Efter några mobilkamerafoton återfick den friheten, precis som alla andra laxar i River Dee. Hur nöjd som helst med att till slut ha lyckats fått besegra en av älvens laxar begav jag mig tillbaka till grabbarna som nu var vid Garden pool där den mysiga hytten ligger.

Efter sedvanlig ”firar-whiskey” pep Ola och Jonas ner till Bend, Loop, Long och Pointpool. Själv satt jag kvar vid hyttan och njöt av den vackra naturen, det härliga kvittret från både rödhake och en koltrast, men framförallt den vackra älven. Efter att Garden pool fått vila en bra stund bestämde jag mig för att fiska igen. I tredje lägget sög det i på nytt och återigen var det en ordentligt fisk. För att inte bli för långrandig så förkortar jag storyn med att fisken var i stort sett identisk med föregående och jag lyckats med konststycket att fånga en doublé av fiskar väl ”over average weight”.

Jonas hade haft bra action nere på loop och upper point, men dessvärre ingen landad fisk. För trippel-kungen Ola blev det en lugn och städad dag efter gårdagens antiklimax och han kände inte någon fisk under dagen.

Imorgon ska Ola, Jonas och jag till Banchory där det har varit makalöst fiske senaste 2 dagarna (se fiskebloggen, men som ni har läst fick Ola en trippel där igår och idag fick Mika en trippel där också) så det kan bli en fin avslutning på en kanonresa!

Lör 10 April

kl.07.10

SISTA DAGEN

Det kommer återigen vara varmt idag. Full fart på Banchory igår med 8 landade fiskar och många tappade. Bra med fisk i systemet alltså.

Det kan bli en kanondag idag också…

Idag jag, Mika och Ingemar på Commonty.

Jonas, Ola och Pontus på Banchory.

Raymond och Mikhael på Birse.

Har laddat upp en film inatt på min drillning på Birse. Se HÄR

Vi får se vad denna dagen har i sitt sköte… /Mattias

20.34

Catch of the day: 6 springers

Jonas 2 på Banchory

Mika 2 på Commonty (har fått 8 på hela veckan hittills!)

Mikhael och Raymond: 2 på Birse.

Mikhael på Birse

Sön 11 April

Kl.09.10

Det blev 30 st denna vecka!!!!

Så var årets resa till vackra river Dee till ända.

Största fisk fick Ola. En grymt fin hona på hela 20 lbs. Annars var det ett gäng med mindre springers i 6-8 punds klassen samt många 9-14 pundare.

Toprod blev givetvis Mika som lyckades landa 8 st kanonfina fiskar under v 14!!!!!

Nu är det dags att upp och hoppa, killarna ska skjutsas in till flyget.

På återseende 2011

Jonas och Mattias

Här är ett litet utdrag ur Pontus blogg ”Flugfiske efter lax och havsöring” om sista dagen…

Det började lovande när Jonas gick ner till poolen nedanför utloppet av Feugh (den pool som skördat fler än hälften av fiskarna vi tagit på Banchory Beat). Laxminken plockade 2 lusade fiskar under sitt 2-timmars pass! På de andra poolerna av Banchory var det dock väldigt lugnt och ingen fisk visade sig. Vi fiskade på, men det hände inte så mycket mer på Banchory denna dag. Det stora steget med fisk som gick på flommen i början av veckan, och som gav stora delar av vårt gäng ett grymt fiske på Banchory, hade helt enkelt passerat sträckan. Det ser man också i statistiken; det lägre beatsen fångade förvånansvärt lite fisk idag med tanke på det fina vattnet.

Mika, som är vårt ”Rod of the week” och fångat fisk på både Birse och Banchory, knäckte även ”Commonty-koden sista dagen och lyckades plocka en doublé (11 resp 6lbs). Snyggt!

Nu har vi haft avslutningsmiddag och en pubrunda inne i Banchory och man börjar bli rejält sliten. Sängen skriker efter min närvaro. Man kommer inte komma hem utvilad imorgon, utan snarare fruktansvärt ledbruten efter 12 timmars tungt tvåhandsfiske i 6 raka dagar. Dessutom har vi varje kväll suttit uppe och snackat om både laxfiske och annat varför man snittat max 6 timmars sömn varje natt.

Men man kommer hem med makalösa minnen som aldrig kan suddas ut. De mest fantastiska laxpooler man någonsin kan tänka sig. Det är inte för inte som River Dee allmänt kallas ”Drottningen bland flugälvar”. Fast man inte ens har åkt härifrån ännu så längtar man redan tillbaka.

Tack River Dee för vårt möte och tack för att du lät mig träffa dina silverblanka invånare! /Lorden