Little Blackhall                                          Foto: Amanda Klippinge

Arthur Wood

Sön 28 mars

kl. 16.55
Sitter på flyget från Köpenhamn-Aberdeen med Jonas som sover bredvid mig. Nu är vi äntligen på väg!

Vi träffade massor av folk på flygplatsen som skall fiska i Dee nästa vecka. Pelle Klippinge med sonen Mattias, och deras gäng, som fiskar klassiska sträckan Cairnton där pionjären Arthur Wood en gång började med flytlinefisket genom att använda greased lines.

Terkildssen från Mörrunsshopen kommer att fiska b.l.a. Craigendinne, en sträcka som är motfiske till oss på vår sträcka Aboyne castle och vi byter sida varannan dag. Så vi fiskar samma sträcka kan man säga fast på olika sidor varannan dag. Vi pratade om att träffas alla svenskar/danskar på välkända restaurangen Potarch på fredag, där ghillies och fiskare brukar mötas upp varje dag efter fisket. Vårat gäng kör ju eveningcast varje kväll så vi får se om vi kan vara där i tid.

Vädret ser ut att bli blåsigt och mulet med regn ibland. Tempen skall bli över nollan men det vet man ju aldrig om det stämmer. Här i Skottland svänger det snabbt.

Vi kommer att fiska 4 olika sträckor denna vecka. Little blackhall, Banchory, Aboyne Castle och sträckan där vi äger spön;  vackra Aboyne Water.

Förra veckan fångades det bra med fisk i Dee men då var det också lite varmare och vattnet gick ganska högt. Vet ej om det är någon snö kvar men troligtvis finns det kvar på topparna. Det är bra eftersom det hela tiden kommer smältvatten som gör att vattnet blir mer syrerikt och kallt vilket gör fisken lite mer huggbenägen. Kylan stoppar upp fisken så de stannar kvar lite längre på samma beat så att vi kan locka dem med våra flugor.

Jag fick en fin fluga av Hadi som jag tänker börja 2010 års  skottlandsfiske med.

Det är alltid spännande när man sitter på planet och har 2 veckors fiske/jobb framför sig. En underbar känsla. Man är helt ovetande vad som kommer att hände dessa veckor.. Kommer man drilla? Kommer det komma mycket fisk? Hur kommer vädret att bli. Hursomhelst, just nu får det bli som det blir: Vad som än händer kommer man stortrivas här!

Det stora målet för oss varje vecka är att försöka se till så att alla gäster fångar fisk – varsin springer. Vi är sammanlagt 9 st denna vecka – 8 i början sen kommer Christer Borkenhagen upp på ons kväll och fiskar 3 dagar. Jacob Viereck, Herbert och Paul kommer vid 20-tiden ikväll och Claes skall vi hämta på flygplatsen 21.00. Agne och Dennis sitter med oss i samma flygplan. Nu skall vi landa så jag måste lägga ifrån mig min iPhone… /Mattias

Mån 29 Mars

Kl.23.40

Springer!

Idag Började jag uppe på Aboyne Water där jag var själv de första timmarna. Frost på morgonen och klar himmel gjorde det skönt att fiska men nappen duggade inte tätt. Inga rapporter från Banchory eller Little Blackhall innan lunch.Efter Lunch drog jag iväg uppströms för att fiska Chrathie som vi vann på en välgörenhetsauktion “River Dee Trust Charity Auction” Sträckan ligger högt upp i systemet, mellan Ballater och Breamar. En kanonfin sträcka där Dee är mycket smalare och med många snabba avsnitt, blandat med fina lugnstryk. Kul att fiska där men aningen stressigt eftersom jag skulle hämta Claes vid 17-tiden som fiskat Aboyne Castle hela dagen. När jag kommer fram till Claes hade Ghillien Alec precis landat en fin springer. Vi sa åt honom att fiska idag tillsammans med Claes eftersom vi bara utnyttjade 1 av 2 spön. Sagt och gjort så gjorde han det, med bravur dessutom…

På vägen ner ringde Jonas och sa att Dennis fått en springer på Banchory! Dennis som kämpade hårt förra året och  tappade fiskar men fick inte upp någon… Nu hade han alltså fångat sin första springer!

Dennis vars humör inte varit på topp p.g.a. SAS, har fortfarande inte fått sin väska med fiskeutrustning, vadare, m.m. från planet vi åkte med.  Idag fick han låna utrustning och fick fiska i lågskor! Ändå lyckades han få fisk. Bra jobbat! Dennis var den som hade mest dragningar också + att han fick en Kelt (utlekt fisk). Så nu blev humöret lite bättre.

Agne kastade sina första kast med tvåhandsspö idag och lyckades dra på en stor Springer som drog av linan! Claes kände inget på Aboyne Castle men när han kom ner till Banchory för “evening cast” så hade han en rejäl dragning som tyvärr inte ville fastna. Jonas hade flera dragningar han med men ingen fastnade där heller. Jag kände inte något idag, har inte kunnat fiska så koncentrerat med bara 3,5 h sömn i kroppen. Gänget på Little Blackhall hade en lugn dag…

Vattnet låg mellan 3-5 grader, kallast högst upp i systemet. Vattennivån sjönk från ca 2,5 feet – 2,2 feet. Lufttempen ca 3-5 grader. Morgonen var skön med sol som värmde innan lunch.

Vädret imorgon ser ut att bli blött; 29 mm regn, samma sak på Onsdag. Då lär väl vattnet stiga på ons-tor. Nu har vi precis ätit stek med Jonas underbara Bearnaisesås! Garanterat bäst i världen. Ligger i sängen och bloggar nu, känner att ögonen vill sluta sig…

Gonatt / Mattias

Claes käkar lunch i solen vid Bridgepool på Aboyne Water

Tis 30 Mars

kl. 07.00

Vy från sovrummet…. inte bra….

13.11

3 dragningar och 1 springer är morgonens resultat på Little Blackhall..

Dennis och Agne tog sovmorgon. Nu  lunch.

Min första springer denna vecka!

23.00

Vintern är här!

Efter lunch var det snöstorm här i Skottland! 10-15 m/s gjorde det svårt att fiska. Inga dragningar och snålt med fisk i hela älven. Våra sträckor fångade 3 springers denna dag. Det andra gänget på Little Blackhall tog en springer och Alec på Aboyne Castle tog en till idag.

Inget kvällsfiske idag eftersom vattnet blev  färgat på eftermiddagen. Istället blev det Whisky och ölkväll i huset. Sitter vid brasan och snackar hela gänget. Ser snöstormen utanför….

Onsdag 31 Mars

08.22

Vintern har tagit Skottland i ett järngrepp igen, och ute är det en decimeter snö. Flygplatser är stängda och de mindre vägarna är oframkomliga. Det snöar fortfarande lite med det är lovat bättre väder.

Idag kommer vi satsa på de nedre beatsen då det är lite mer vindskyddat här. Agne ska få chans att ta revansch på fisken som drog av hans tafs första dagen nere på Banchory beat. Och det är just där vi kommer lägga det mesta krutet. Våra Tyska och Danska vänner satsar på Little Blackhall, och jag själv ska försöka trotsa snön uppe på Aboyne Castle.

På eftermiddagen har vi planer att “byta” spö med Klippingegänget på Cairnton, Mattias som fått medvind har lovat att plocka deras första ikväll. Låter som en grym plan tycker jag så jag hakar givetvis på.

Snart spöböj igen…..Jonas

Agne fiskar Banchory och tappade en fin springer här..

20:08

Nu är vi hemma igen frusna och trötta efter en hård dag vid älven. Vi fick idag en ny medlem i gänget, Christer Borkenhagen (besakungen) kunde inte hålla sig utan tog flyget hit för att stilla sin fiskeabstinens under slutet av veckan med oss. Och utsikterna ser faktiskt väldigt bra ut de kommande dagarna.

Dagen har fortsatt i vinterns tecken med stormbyar, regn, snö, grue, och stelfrusna fingrar. Hela dagen har det snöat kraftigt och temperaturen har sakta sjunkit från 2gr i morse och nu 0gr. Vattnet har haft en temperatur på 2 grader och sjunkande under dagen. Vi har fiskat flitigt trots detta hemska väder med linor från intermediate till sjunk 5.

Och nära var det faktiskt ett par gånger. Agne som letade efter sin revansch nere på Banchory var nära igen. Walter (ghillie på Banchory) som idag var väldigt skeptisk till våran framgång, pekade ut några platser som fisken eventuellt skulle kunna hugga på. Och det var precis på en av dessa platser som Agne krokade sin andra Skottska lax. Tyvärr tackade den för sig ganska snabbt och Agne har fortfarande en revansch att ta på Banchory.

Alla har kämpat hårt idag och flitet delade sånär ut sin belöning till vår andraårsgäst Claes från Göteborg. När hans fluga passerade en av de absolut hetaste platserna på Banchory klippte en enligt Dennis som stod bredvid riktigt fin fisk flugan. Claes som förmodligen blev lite överraskad fick känna styrkan av en grov lax en stund innan kroken skar och laxen gick segrande ur detta också.

Jag själv hade en härlig dag med våran Ghillie Alec uppe på Aboyne Castle. På morgonen var älven full med Grue (isflak som täcker vattnet). Alec tyckte att det var bara att köra på och sedan satte han sig i sin varma Nissan och drack te.? Jag tänkte väl att det var i stort sett lönlöst, men mindes alla liknande förhållanden jag fiskat i med mina fiskebröder och det visat sig att man tillslut får en belöning. Med denna känsla gick jag i poolen Crofts,  jag närmade mig platsen där jag sedan tidigare vet hur jag ska lägga flugan för att fiska över ståndplatserna. Vinden pressade in lite mer snö i nacken, och Gruen verkade avta något. Det ryckte till ibland av isbitarna som flöt i strömmen och jag försökte menda linan så den skulle gå ner mellan. När jag fiskade det kastet som var över bitplatsen, sa jag högt för mig själv: HUGG NU DÅ FÖR F…  Linan stramade till och jag kände fisk. Jag krokade och lyfte spöt,, allt var helt stumt. Skit det var botten ändå. Jag skulle precis börja försöka skaka loss flugan när bottennappet svarade på min hårda press. Två tunga gung och sedan började fisken sakta gå uppströms. Fisken gick stilla och tungt uppströms ca 15m och gav ibland några tunga gung bara för att jag skulle få veta vem som bestämde. I nästa sekund lossnar flugan….. Bara en laxfiskare vet känslan.

Nu ska vi snart få oss lite middag, och i morgon ska de upp.

Snart spöböj igen…….Jonas

Tors 1 April

22.36

Loopspöet (slingshot) in action

Morgonen började som vanligt, med trötta män och en god frukost. Agne och Claes drog med Jonas till Little Blackhall, Pelle kom med Amanda och  fiskade little blackhall på förmiddagen. Herbert, Jacob och Paul fiskade Banchory. Jag, Christer och Dennis åkte upp till Aboyne där jag fiskade Aboyne Water och Dennis o Christer Aboyne Castle.

Vädret var mycket bättre med sol fast mycket blåsigt..

När vi träffades efter lunch hade Christer tappat en och jag fick en meter kelt (utlekt fisk) Var helt säker till 20 s innan landningen att det var en Springer (nystigen) Riktigt bra kamp som var en bra uppvärmning….

…..Till det som hände senare.

Då jag träffade Jonas Hedlund med svärfar på A Water som berättade att han fått en springer dagen innan. Gött, då är de här tänkte jag…  När jag senare skulle fiska samma pool som han hade fiskat innan så bytte jag från S2/S3 till Hoover med supersinktafs och en tung fluga. När jag fiskade över bitplatsen var jag för ovanlighetens skull  beredd. Smack sa det. Jag lät den ta lite lina innan jag spände upp spöet. Fast fisk! Den gick på botten och stångades och jag trodde också att detta var en springer. Ghillien Jim kom och assisterade. YES! – En 12 punds springer låg i håven.  Jag mätte den till 80 cm och tog några snabba kort innan den simmade tillbaka. Det kändes helt underbart! Jag gick i igen och fick 2 kast senare en dragning. Efter ytterligare 10 kast högg det igen och jag krokade upp ytterligare en fisk. Den satt på ca 10 s innan den klev av.  Tråkigt, fast jag får vara nöjd ändå…

Kvällen blev lugn på Aboyne och nere i Banchory förutom lite dragningar som sig bör…

Nu har vi precis käkat Jonas supergoda köttbullar och det är dags för lite flugbindning,

See ya! / Mattias

Jim håvar laxen

12 pounds silver!

Fre 2 april

17.33

Mattias dag  i bilder…

Vår mycket duktiga och trevliga ghillie Jim på Aboyne Water

Jim och Jacob lägger upp taktiken

Jacob fiskar Lummels

Jag fick en Baggot i Bridgepool (övervintrad, ej lekt ca 10 pounds)

Vy från poolen Red Rock upp till Bridge Pool i Aboyne

Gänget som käkade på “the boat inn”

Lör 3 april

kl. 20.02

Christers otroligt vackra springer, 85 cm. Hans första springer någonsin.

Springerman!

Det kändes bra idag. Tre nybundna flugor som jag hade stor tro på plus att jag hade kopierat Mattias linval in i mista detalj, han hade ju bevisligen gjort något rätt eftersom han var veckans toprod. Jag fick möjlighet att välja mellan att fiska på Aboyne castle eller Aboyne water. Valet föll på det senare, inte bara för att det alltid är spännande att fiska på nya vackra platser utan för att jag också fick möjligheten att fiska en dag tillsammans med Jonas vilket jag alltid uppskattar. Strax innan lunch hade jag fiskat mig upp till den översta poolen (bridge pool) som är en fantastiskt vacker plats. På morgonen hade Jim vår ghillie pekat ut den hetaste platsen som var mitt i älven ungefär mittemot en jättestor död gran som stod på andra sidan. Eftersom jag hade 25 minuter på mig innan vi skulle samlas så fiskade jag mig snabbt neråt för kunna nå ner till platsen som jag trodde mest på. Ett kast, fyra steg, kasta så långt jag bara kunde, menda upp linan. Nu var jag inte många meter från huggplatsen och jag var beredd. Plötsligt så suger det till och det gungar så där underbart och befriande i spöt. Den väljer att stanna mitt i älven och börjar att slänga med huvudet, detta gör att jag börjar bli orolig att det är en stor kelt som tagit flugan. Dock kunde jag börja hoppas på silver när jag kände bestämdheten i fiskens rörelser och att den inte ville komma in på grunt vatten utan drog hårt och bestämt tillbaka till älvens mitt gång på gång, ackompanjerad av det härliga ljudet från rullen. Jag bestämde mig tidigt för att njuta av kampen och inte stressa in fisken. Jag fick nästan nypa mig i armen för att förstå att att jag inte drömde, här står JAG och drillar en underbar fisk på en plats som jag bara läst om i böcker och övrig fiskelitteratur. Efter ca 10 – 12 minuter så börjar jag att kunna pressa fisken närmare land, jag hade bestämt mig för en lämplig landningsplats som det började bli dags att testa. Det fanns inget optimalt ställe att välja eftersom det var mycket små träd och buskar på strandkanten och jag var helt ensam där. Jag fick stå kvar i vattenkanten och hoppades att jag skulle kunna pressa upp en liten bit av fisken på kanten av slänten. Jag tycker alltid att det känns lite jobbigt att veva in ända till tafsen, men denna gången gick det bra! Känslan när man sänker ner handen i vattnet och får ett perfekt grepp om stjärtspolen är alltid lika underbar. Jag blir stressad av att ha fisken uppe på land så jag skyndar mig att ta några snabba kort med mobilen och mäter fisken mot spöt, sedan i med fisken igen. Den sticker direkt och med otrolig kraft, antagligen vill den hinna ikapp sina kompisar. Jag tar upp telefonen och ringer Mattias och jag skriker det som hela tiden ekar i mitt huvud.

NU ÄR JAG EN SPRINGERMAN!!

Christer!

GÖTT e de! Foto: Agne Tagesson.

Catch of the day: 2 Springers!

Christer och Mattias fick varsin. Christer på Aboyne Water 85 cm! Mattias: Banchory 75 cm.

Mobilkamerabild på Christers kommer snart..

Nu skall vi ut på byn, bloggar om dagens händelser sen.

Ps. det ser bra ut inför nästa vecka!

Foto: Agne Tagesson

20.38

Terry försöker få Mattias att byta fluga… Funkade ej…
Presstopp!

En sensationell och historisk fångst gjordes vid Em på onsdagseftermiddagen (31/3). Internationellt kände och mångårige Emfiskaren Manfred Raguse landade årets första nystigna lax i Pike pool från norra sidan. Den vackra, ovanligt tidiga fisken var 93 cm lång och i 10-kgs klassen. Flugan var en gigantisk Comet (välkänt Tweedmönster). Laxen återutsattes efter fotografering. Att det rör sig om en tvättäkta blanklax verifieras, förutom av Manfred själv som har en diger erfarenhet av lax från hela världen, också av bl.a. Göran Ulfsparre, Anders Eklöv och undertecknad. Vad jag kan förstå rör det sig om årets första nystigna lax i Skandinavien. Ytterligare minst 3 sammandrabbningar med fisk som för tankarna till nystigen storlax har ägt rum vid Em de senaste dagarna. Två av dessa lämnade Emån genom forsen i Pier pool och med tömda rullar och rätade krokar som följd. Den tredje fisken steg av efter 20 minuters mycket hård batalj och flera höga hopp. Om detta också rör sig om blanklax och att det är ett steg av ovanligt tidig fisk som infunnit sig av någon anledning ska kanske vara osagt, men det verkar inte osannolikt och är under alla omständigheter en spännande tanke. Jag inser problematiken med att förmedla den här smått omtumlande nyheten just idag, men försäkrar att det inte rör sig om något aprilskämt! Bilder finns i galleriet under “Fiske”. /Kent Håkansson