Lör 30 mars

R0019363

Patrik fiskade på ett ställe som inte fiskats så mycket under veckan och drog på denna vackra springern!

Dag 6:

The Final Countdown!!

Sista dagen för vårt v.13 gäng och alla är taggade för att ge river Dee’s springers en sista omgång.
Dagen blir ännu en mycket händelserik sådan och våren gör sig faktiskt påmind emellanåt.

På Banchory blir det full fart från början. Niklas som ännu inte lyckats få iland någon fisk, och som tappade en fin fisk under gårdagen började även denna dag med att tappa en fin fisk. Men skam den som ger sig, ut igen och kriga är det enda rätta. Och strax efter lyckas han kroka ännu en fisk. Denna gång går allt som det ska, och Niklas kan sälla sig till den lyckliga skara som landat en springer från Dee. Längst ner på Station Stream nyper det i en 10 pundare. Härligt!

På eftermiddagen lyckas även vår Amerikanska vän Andrew landa sin andra fisk för veckan, en 8 pounds springer. Niklas krokar ett monster på kvällen som gör exakt som min jättefisk från i Tisdags, tar flugan och vänder. Och på några sekunder så har han tagit ca 80 m lina, rusar över till andra sidan och drar av tafsen mot en sten. Sen är det bara tomt.

Uppe på Aboyne Castle lyckas Sonny kroka en stor fisk, men mitt i fighten så går knuten upp….. Björn landar en fin Kelt…..Trodde han ja, men när jag (Jonas) och Mattias några dagar senare får en bild på mailen så ser vi att det helt klart är en klockren springer..

Patrik har flyt på Commonty och lyckas till slut att landa en springer till, hans tredje för veckan. Så Lördagen blir veckans bästa dag med fyra springers.

Tack alla som deltagit denna vecka, det har varit fantastiskt roligt och trevligt, och vi hoppas på att ses vid vackra river Dee även nästa år.

Tight lines Jonas och Mattias.

River-Dee-v-13-2013-042

Björn med sin livs första springer!

Vårt fina boende som vi har v.40 också och även nästa år…

Seth fiskade med enhandsspö hela veckan, precis som han är van vid i Nordnorge.

R0019354

Kroken på en gammal hane…

Niklas fick sin första springer idag! Fick belöning efter att ha tappat en igår…

Andrews andra springer för veckan.

Fre 29 mars

Gänget v. 13!

Dag 5

En mörk gestalt närmar sig likt ett spöke som svävar över snön…Det är Sonny som precis fiskat av Otters trap. Dagen har varit spännande med aktivitet lite överallt på sträckorna.
Patrik fick en Kelt på Aboyne Castle, och tappade direkt därefter en fisk. Björn drog en Kelt på slutet uppe på Commonty, Banchory gav endast Kelt idag. På Cairnton drillade Niklas en fisk i 10 minuter innan den precis vid landningen plötsligt lossnade.

Melodin idag blev F/S 1 + sjunktafs med lång tafs, på detta ekipage knöt jag en Deemonkey Black and Orange.

Själv så har jag (Jonas) fått 3 fiskar idag. Den ena har blivit bortdömd som kelt men jag är tveksam. Sedan fick jag 2 springers. Alla fiskarna fick jag på mitt enhandspö, riktigt gött att drilla med mjukt enhandspö igen. 79, 81 och 84 cm var fiskarna och de bjöd upp till ordentlig dans. Vi har sett en hel del fisk på alla sträckor och det känns som stegen börjat komma.

I morgon är det dags för sista försöket för flera av våra deltagare, och vi hoppas på mycket spöböj. Nu är det dags att knoppa så man orkar jaga silver i morgon igen.

Snart spöböj igen……Jonas och Mattias

Brian och Oscar tittar på en film från 20-talet när Mr Woods fiskar med greased line och landar en lax

Oscar pustar ut på Cairnton

Mattias, Niklas och Oscar i det klassiska rod room på Cairnton

lax1

En av Jonas laxar för dagen

lax

Jonas hade action på Commonty idag med 3 fiskar

Tor 28 mars

Sonny regerar Banchory!

Dag 4

Sonny igen!!!

Tidigt i morse drog våra tappra krigare åter igen sina kolfibervärjor för att möta de så svårflörtade silverspringarna vid horisontens rand…..

Efter en bastant frukost drog vi iväg för ännu en dag vid river Dee. Idag hade jag (Jonas) Banchory med Patrik, Sonny och Björn. Eftersom jag hade lyckats att tappa fluglinan dagen innan när jag fiskade Cairnton, så drog jag iväg på uppdrag att hitta min lina på Upper Blackhall. Här träffade jag ghillen Raymond som jag inte träffat på många år samt två svenskar John och Björn. Björn hade haft bäst fiske och landat 2 springers de senaste dagarna. Jag vadade ut för att hitta min lina och efter ett tag lyckades jag att få tag på den. Allt plus flugan var kvar..skönt.

När jag kom tillbaka till sträckan och skulle precis börja att fiska så krokade Sonny en fisk.
Fisken var ganska bångstyrig, så vi tänkte springer direkt. Detta visade sig ganska snart vara rätt. Allt gick enligt planen och gubbarna kunde återutsätta fisken. En mycket fin fisk på ca 10 pounds. Tyvärr var det väldigt trögt över lag på våra beats och inte mycket hände denna annars så fantastiska dag. Någon Kelt drogs, och jag tappade 3 fiskar på eftermiddagen.

Nu ska vi få AMERICAN BURGERS!!! Andrew och Patrik är kockar.

R0019298

Sonny och Björn i samarbete

Vår trevliga ghillie Ian

R0019308

Banchorys gapahuk

Blue chair pool – Commonty

Vadarstav kan rekommenderas när man vadar på de superhala stenarna i Dee

Anders och Anders med Ballogie estates praktikanter från Älvdalens fiskegymnasium; Ludvig och Mattias

Ons 27 mars

DEE-LICIOUS!!

3 more springers from team fiskebloggen.com!

R0019263

Underbar fisk från Cairnton, Invercannie pool.

Dag 3

I morse vräkte snön ner som vanligt och det ville inte sluta innan 11-tiden. Jag (Jonas) skulle få chansen att fiska legendariska Cairnton tillsammans med Anders och Anders.
Totalt var vi fyra med en gentleman som skulle dela denna fantastiskt vackra och otroligt långa sträcka med oss. Vi mötte upp vår ghillie Brian vid -9tiden, lottade platserna samt körde igång med vår jakt på silvret igen.

Snön singlade ner från himmelen långsamt och de få ytor som under gårdagen blottats av dagsmejan fylldes igen med vit färg. Landskapet är otroligt vackert när det får sin vinterskrud, men vi vill ha vår. Här och där är det någon vårblomma som kämpar för att överleva och trotsar is och snö. Det surrar till i min telefon, Andrew har fått sitt livs första springer nere på Banchory! Fan va kul! En fin 10 poundare från Feugh pool. Då var det värt resan från Maine USA.

Vi kämpar på med snöplatåskor och hala stenar. Snön samlas under filtsulorna på vadarskorna så man blir 10 cm längre. Vädret skiftar fort och när solen kommer fram så blir det jättevarmt fort och man vill ta av sig något av de lagren man har på sig, men sedan går den i moln igen och då blir det isande kallt.

Jag fiskar den nedersta poolen på Cairnton”Invercannie”, mitt på poolen har de murat en platå uppe på en jättesten som ligger i strandkanten. Jag tänker att de säkert gjort det för länge sedan för att de gamla engelsmännen skulle kunna kasta lätt på huggplatserna. Jag ställer mig med Stenen i ryggen och låter ett kast gå ut över den lugna poolen. Efter några meter drar det i hårt och bestämt. Fisken är tung och hård, så jag är säker på springer redan från början. Den är tung och vill inte komma in till land, varje gång den är nära så drar den iväg mellan storstenarna så tafsen smäller i spöet. Efter många turer runt stenarna så lyckas jag landa den. Det kommer en man gående längs älven, han hjälper mig med att fota fisken. Jag mäter den och sedan får den återvända till sitt klättrande i älvens kalla vatten. Fisken är väldigt tjock och hög och har en längd av 85 cm.
Vi tar lunch med grabbarna från Banchory, där det dragits en del Kelt efter Andrews fisk.

På eftermiddagen lyckas Patrik fånga en lusad 11 lbs springer uppe på Commonty, så det är fisk på väg. Anders har ett par hugg, och när det skymmer tar en springer flugan ruskar lite och är sedan fri igen. Vi känner inget mer men har haft en fantastisk dag med b.l.a ett besök i det så legendariska och historiskt intressanta ”Rod Room”. Hit bars alla fiskar av ghillien, rensades och såldes senare på marknaden. Alla fångstböcker finns kvar samt den gamla utrustningen för att torka silkeslinorna som användes i fisket med ”greased line”.

Nu är det dags för middag.

Snart spöböj igen…Jonas/Mattias

R0019271

85 cm silvertorped!

Andrews first springer in his life!

R0019281

I denna boken står många laxar som är tagna på greased line… Från februari till halva juni 1931 tog mr Arthur H.E. Wood 202 laxar och det fångades 753 st på Cairnton, varav 393 st på Blue charm!

R0019283

Rod room på Cairnton

R0019292

Nu kanske våren kommer?

R0019254

Anders besviken efter en dragning av en lax som ej fastnade

Jonas gäng kom och lunchade med oss idag

Patrik lurade ännu en springer.. Denna från Commonty, ca 11 pounds

Tis 26 mars

3 Springers idag!!

R0019223

Patriks livs första springer!

Dag 2

Skååål ropar Sonny,
Vi sitter i köket allihop efter en härlig dag vid Dee.

Dagen har som vanligt med dessa förhållanden varit tuff. Alla har kämpat på bra och det har gett utdelning till vissa. Banchory var dagens vinnare och med tanke på att det endast fångats 8:a fiskar på älven i dag så är våra 3 väldigt bra. Sonny startade med en kelt, och inte så långt efter det så ropar han till mig från andra sidan ” jag tror jäklar i mig där e en till ”!! Fighten drar ut på tiden och det börjar se bra ut. Till slut lyckas Björn, Sonnys kompis att taila fisken åt Sonny. En grymt fin fisk på ca 14 pounds får se landbacken.
Sonnys första springer !! Grattis!!

Lunchen tar vi i Banchory, en riktigt bra Bacon cheese burger.

På efter middagen är det min tur, först tappar jag en liten springer i summerpool. Sedan blir det hugg och dragningsbonanza. Jag tröttnar på att fiska med Red Francis så jag byter till mina gamla mönster. En 5 cm black’n yellow. I första kastet tar en kelt flugan. Sedan tappar jag och har dragningar på säkert 10-15 fiskar. Jag byter krok och lägger ut ett kort kast… hugget är brutalt och det bara rycker iväg en meter lina. Fisken går upp i ytan och slår och skakar. Sedan vänder den och på några sekunder har den tagit fluglina, skjutlina samt en massa backing. Den rusar rakt över till andra sidan och börjar sedan simma uppströms längs den andra banken. Då fastnar linan i några stenar och äventyret är slut lika plötsligt som det uppstod.

På kvällen får jag dock plåster på såren, då jag lyckas landa en fin 7 pundare. Patrik går också bra och lyckas att i bakhasorna på mig kroka och landa en kanonspringer på ca 10 pund. De andra sträckorna har det fortsatt svårt endast en kelt fångad på de övre sträckorna.
Nu ligger vi och slappar efter en härlig middag med Kalops..

Snart spöböj……. igen.

R0019200

Sonnys livs första springer!

R0019214

Springertime!

R0019242

Jonas tappade en stor men fick till slut en belöning

R0019229

Även idag snöade det…

Dagens springermän Sonny och Patrik med belöningen man får för en landad springer på Banchory!

Äntligen tillbaka i paradiset

Då var man här igen.. River Dee! Vi brukar möta våren här men denna gång känns det som vintern fortfarande är kvar, precis som hemma i Göteborg. Förra året möttes vi av högsommarväder och 25 grader. Då var det låg, klar, varm älv och det hade inte regnat på 5 veckor. Denna gången har det varit snöstorm i några veckor och det jublas på skidorten Glenshee som är här uppe i bergen. 0,5 grader i vattnet och även i år en mycket låg älv. Snön ligger djup och det ser ut som det fortfarande skall vara kallt, i alla fall denna veckan.

I år har vi lite större boende och är 13 pers som bor i stora Ballogie house och roterar på sträckorna som är Commonty, Aboyne castle, Banchory och Cairnton.

bild

Anders tog ett snabbt foto på springern med sin mobilkamera

Mån 25 mars

Dag 1

SPRINGER TIME!!

Just nu skrålas det ordentligt och klingas i glas och grytor i köket. Det vankas middag efter en tuff dag vid älven. Gubbarna är högljudda och den ena berättelsen efter den andra avlöser varandra. Men mest vill vi höra Anders Ottosson berätta om sitt livs första springer. Han var med oss förra året och kämpade då väldigt hårt utan lycka, men fick nu revansch på första fiskedagen. Fisken hade visat sig flera gånger och när första kastet svepte över platsen så drog det i ordentligt. En helt nystigen springer på ca 4 kilo tog flugan och gav Anders en rejäl kamp innan den ville kapitulera. Alla som fiskar lax vet att man blir ofta ganska skärrad när man till slut lyckas fånga en lax, och speciellt en så eftertraktad fisk som en springer. Så i tumultet hann Anders endast ta ett mobilfoto av fisken, eftersom han ville släppa den så snabbt som möjligt.

Fisket här i Dee är väldigt svårt just nu på grund av det kalla vädret och det låga vattnet. Det fångas endast ett fåtal fiskar på hela älven varje dag. Men idag och några dagar framöver så kommer vi få de högsta tidvattenhöjningarna på hela våren, och dessa driver ny fisk upp i systemet. Detta var nog vad killarna nere på Banchory fick uppleva idag. Förutom Anders springer så såg de flera fiskar, tappade några samt fångade några Kelt (utlekt lax).
På Cairnton blev det en tappad springer samt 2 landade Kelt, här stod Patrik för all action och hade en riktigt spännande dag med mycket aktivitet. Jag ( Jonas ) och Mattias var uppe på Aboyne Castle här fick vi träffa vår vän, ghillien Alec igen. Tyvärr berättade han att det är hans sista år detta år och att nästa år blir det pension för honom. Fisket var hårt då det blåste som vanligt där uppe, och vi varken kände eller såg någonting på hela dagen.

Gänget på Commonty hade en skön dag, men såg inte röken av någon fisk.
Så det är ett litet mönster i detta, det verkar som att fisken är på väg upp längs älven. Och ännu en gång så visar det sig att valet av sträckor med olika karaktär samt placering är avgörande. Imorgon byter alla sträckor och då hoppas vi på fler spännande händelser… / M o J

bjarne

Action på Banchory

SAM_0488

Denna gång högg en utlekt lax (Kelt)

R0019184

Mattias väljer fluga på Lorne

Alex sista år på Aboyne castle

Jonas fiskar Jockie fyfe, en underbar pool