Tillbaka i Skottland igen!

Underbara höstfärger

Vill ni hänga med 2013 så skicka ett mail till mig på mattias@fiskeresor.nu
Sträckorna vi hittills (27 nov) har bokat upp är Dess, Crathes och Kincardine och det tillkommer troligtvis någon mer…

Här är en liten film från Dee, med video från Dess, Kincardine och Crathes. Även från motfisket på Cairnton. Alla sträckorna har vi bokat 2013!

Tellis lax för dagen, tagen på klassiska Cairnton Foto: Tellis

Mån 1 okt
kl 23.30

DAG 1

Då är man här igen, underbara Dee. Denna gång är det första gången fiskeresor.nu arrangerar en höstresa till Skottland.

Vi kom hit igår, Jag (Mattias), Christer, Tellis, Sonny, Marcus, Richard och Patrik. 7 spön , fördelade på 4 sträckor: Kincardine, Dess, Cairnton och Crathes castle. Vi roterar varje dag och har lottat ordningen.. Idag hamnade jag på Dess, Tellis och Richard på Cairnton, Patrik och Christer på Kincardine samt Sonny och Marcus på Crathes Castle.

Kl 09.00 började fisket och 09.10 ringer Tellis och säger att han fått en lax på Cairnton! Underbart tänkte jag, redan fisk ”på land” och det har endast gått 10 min. 5 min senare får jag en dragning i flugan och jag tänker att idag kommer vi få många fiskar. Sen blev det trögare, fiskarna visade sig överallt men ville inte hugga, samma var det på alla våra sträckor. Men senare på eftermiddagen får jag höra att Markus fått en på Crathes castle och Kincardinesträckan hade fångat 2 fiskar + att Christer tappat en stor hanlax. På Dess kom det upp en fisk idag och Crathes castle fick ytterligare en lite senare.

Detta var Tellis första skottlandslax och att få den på en klassisk sträcka som Cairnton är riktigt kul! Han bloggar också denna resa på sin sida: HÄR

Nu har jag lagat mat till grabbarna och vi sitter och skålar för dagens fiskar, imorgon tar vi nya tag!

Sammanlagt på våra sträckor har det idag fångats:

Crathes castle 4

Vattennivå: 1,2 fot

Tellis fångstfluga Foto: Tellis

Vackra Cairnton Foto: Tellis

Kincardine

En av de charmiga fiskehyttorna på Dess

Ghillien på Kincardine visar huggplatserna

Dag 2

Tis 2 okt
kl 23.09

Höstnollan i Dee spräcktes med en doublé på 15 min!

Jag och Tellis hade Crathes idag och var på plats 09.00. Det var premiär för mig på denna sträckan och jag har länge sett fram emot att fiska här. Vi åkte upp till översta delen på sträckan och Tellis blev sugen på den första delen Ghillien guidade oss på så jag började allra längst upp. Det kändes riktigt hett och jag såg säkert 25 fiskar visa sig.. Tyvärr utan hugg. Man blir lätt frustrerad när man vet att det finns massor av fisk som ser flugan utan att hugga.

När Tellis kom till mig sa han att fått en liten papegojlax och knäckt sitt spö! Han att han aldrig har fiskat på något ställe där det har visat sig så mycket fisk som i den poolen han fiskade på morgonen. Ibland hoppar de på linan och har man inte blicken rätt kan man tro att det är ett hugg man får. Helt sjukt!

På lunchen käkade vi på Douglas arms i Banchory och kom tillbaka till Crathes vid 15-tiden. Jag började närmast hytten och Tellis gick uppströms. Efter ett tag kom det mörka moln och precis när regnet började ösa ner högg det i min Black frances! 80 cm lax lyckades jag lura! Kändes gött att spräcka höstnollan på en ny sträcka. 15 min senare fick jag en ny fisk och sen slutade det regna och även huggen uteblev.

Tempen sjönk till 6 grader och vi slutade lite innan mörkret och när vi sen kom hem fick vi höra att Marcus tappat 2 fiskar i mörkret..

Idag har det fångats på våra sträckor:

Kincardine 0
Crathes castle 7

Vattennivå: 1,1 fot

Snart hugger det igen! /Mattias

Bytte till Black frances och i första kastet högg 12,5 punds fisken

Tellis fiskar Crathes

Tellis lilla papegoja

Foto: Tellis

Idag släpptes även nya MagazineFishEco med en artikel som Jonas gjort om Havsöring! Läs Här!

Nya MagazineFishEco ute nu

Dag 3

Ons 3 okt
kl 22.19

Nu är det inte många flugor kvar att prova

Idag har det varit ovanligt trögt… Vattnet steg med över 30 cm och jag hade precis innan stigningen ett rejält hugg. Sen tog vi det ganska lugnt och fiskade inte så mycket. Lunchen avnjöts på The Boat Inn Tillsammans med Sonny. Sedan åkte hem lite tidigare och relaxade, sen ner på stan och käkade. Nu sitter vi och dricker lite Dee dram och ljuger litegrann…

Imorgon tar vi nya tag, jag tänkte prova en helt annan lina och fluga, får se om det funkar.

Ses imon!

Dagens skrala fångst på sträckorna.

Kincardine 0
Crathes castle 2

Vattennivå: stigande till 2,2 fot
Väder: växlande molnighet

Så här skall en karta över sträckan se ut, med vadningsmarkeringar för både hög- och lågvatten

John visar Tellis huggplatserna

Tellis väntar på att vattnet skall stabiliseras

Motfiskaren på Carlogie kämpar på

Lunch på klassiska ”The Boat inn”

Dag 4

Tor 4 okt
kl 22.37

93 cm hanlax

Idag lossnade det för Christer och Richard!

När vi vaknade i morse låg det frost på marken och vi fick skrapa rutan på bilen. Jag åkte med Tellis till anrika Cairnton, sträckan där A.H.E Woods en gång startade med flytlinefisket, läs del av artikel längre ner…

Började fiska i skugga och endast 6-gradigt vatten, det kändes inte som superläge så jag tog det ganska lugnt innan solen kunde värma vatten och luft lite mer. Sedan blev det en helt underbar dag, solgass med små inslag av moln i luften och ingen vind. Fantastisk natur med vackra Dee som oavbrutet ringlar sig fram i den höstfärgade dalen…. Inga fiskar visade sig men vad gjorde det när man njöt av varje kast i på denna optimala sträcka som Cairnton.

Jag kämpade på och fick sms från Richard Torkar som sa att han tappat 2 och fått en! (se bild nedan). 1 h senare ringer Christer och sa att han landat en fin 5 kilos! 1 min senare får jag en riktigt tung dragning. Det hände något med vädret som gjord laxarna bitvilliga, kanske hade vattentempen ökat några grader…?

Sen skjutsade Ghillien Brian Brogan upp mig till toppbeatet där jag gjorde 5 kast och fick ett stenhårt hugg på flugan! 7 min senare landar jag en 93 cm hanlax krokad i kroken.. Den bjöd på en riktigt trevlig fight.

Efter det fiskade jag inte så mycket mer, kände mig nöjd och glad. Fick lite Whisky av Tellis och tog mig en öl.

Imorgon är det Kincardine för mig, Christer och Marcus… Gonatt! /Mattias

knlknlknlkn

Dagens fångst på sträckorna. (Har inte Crathes längre)

Kincardine 1

Tappade fiskar 5

Vattennivå: sjunkande till 1,4 fot
Väder: Soligt 0-15 plusgrader
Vatten 6-8 grader
Lina Mattias: F/I/S2 Spö: 2instincts 12,6 8-9, Richard Lina: Flyt, Christer Lina: Flyt/S3

”FISHING THE “GREASED LINE” FOR SALMON
This article was posted by ABK on the SalmonFishingForum
Mention the greased line method of fishing for salmon and A.H.E Woods name instantly comes to mind. There has been much written about the method that the mans name has become synonymous with, but there has been very little written about his overall approach to salmon fishing. At the time Wood was not the only practitioner of the floating line technique. There were other eminent greased line anglers living at the time. These included such gentlemen as W.J.Barry, E.M.Crossfield, Arthur Hutton and Anthony Crossley, all of whom corresponded regularly with Woods on many aspects of catching salmon on the fly. At the time, some regarded Barry, as a far superior greased line fisher, than Woods. Regardless of the differences of opinions and practices exchanged through letters to each other, both gentlemen became very close friends. It was through correspondence with Barry and other authoritative anglers of the time that we can get a better idea of Woods overall approach and thinking about the sport.
Arthur H.E. Wood of Glassel was sufficiently ”well heeled” that he could indulge himself in the best that the sport had to offer. By fishing the Cairnton beat of the Aberdeenshire Dee, at the time, the first main holding water for fish running in from the sea, he was in an excellent position in which to pursue his passion. He was a man that liked to excel in everything that he did and his salmon fishing was no exception. Some will say that having unlimited access to possibly the most prolific beat in the country at the time had a lot to do with his outstanding success and perhaps it did, however Wood was without doubt an innovator and a thinker and it was by approaching the sport with these qualities that helped establish him as one of the ”greats”. His catch record book regardless of ones thoughts on the matter makes fascinating reading.” Läs hela artikeln HÄR

Cairnton är av de finaste sträckorna i Dee enligt mig

Kroken satt i kroken…

Ghillien Brian har drömjobbet på Cairnton

Christer och Marcus hälsade på oss på lunchen

Översta delen av Cairnton

Richard tappade 4 och fick en honlax (Mobilfoto)

Idag var det dags för Christer att fånga lax! (Mobilfoto)

Dag 5

Fre 5 okt
kl 22.19

Jag, Marcus och Christer fiskade ihop på Kincardine idag. Kall morgon, lite regn, sen kom solen. 11 grader varvades med 30 grader när solen kom fram. Mössa på, mössa av hela förmiddagen. Fick sms av Tellis som var på Dee att han tappat ett as samt fått en dragning strax efteråt.

Jag började på övre delen och när jag kom ner till Marcus sa han att han fått en lax på ca 65 cm i Boat pool! Flytlina och liten 2 cm svart fluga var receptet. Efter honom gick Christer i och jag sen var det min tur. Jag hann bara gå 10 m, sen drar det i på en typisk ”springer” – plats! Ganska kort fight och upp kommer en hyfsat nystigen lax. Liten men blank. Flyt/Hov/Int med pytteliten svart fluga var receptet..

Tog det lite lugnare sen och låg och njöt i den underbara solen. Jag och Christer tog en långpaus och knäckte några öl i höstvärmen.

Sedan hände det inte mycket mer den eftermiddagen/kvällen

Imorgon skall jag försöka ta min första Desslax!

Gonatt!

Dagens fångst på sträckorna.

Dess 0

Tappade fiskar 1

Vattennivå: Långsamt sjunkande till till 1,1 fot
Väder: Soligt 5-16 plusgrader
Vatten 6-8 grader
Lina Mattias: F/H/Int, Fluga: 1,5 cm svart vinge med dubbelkrok

Övre delen av Kincardine

John och Marcus

Marcus tog sin lax på en liten svart fluga..

Sonny

Min för årstiden blanka lax

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Kincardine Castle

Läs om våra tidigare Dee-resor:
April 2012

April 2011
April 2010

Premiären i Tweed

Sista dagen

Dag 6
Lör 6 okt

Vi hade hoppats på frost på morgonen så tempen i vattnet skulle sätta igång fisken men det var 3 plusgrader när vi åkte ut till sträckorna. Jag och Richard åkte till Dess, Tellis, Sonny och Marcus fiskade Kincardine samt Christer och Patrik var på Cairnton.

Jag fiskade underbara pooler på Dess och tappade en stor fisk efter ett litet tag. Richard kände inget och vi åkte iväg för lunch. Innan lunch skulle Ghillien John på Kincardine ta med oss på slottet som tillhörde ägorna. Där blev vi rundvisade av ägaren till Estatet: Mr Andrew Bradford. Med en underbar utsikt och fantastisk trädgård ligger slottet några kilometer från sträckan. Där fick vi höra historien till deras släkt som bott där sedan 19o0-talet. Där fanns även ett ”rodroom” med massvis av gamla flugspön och rullar. Ett 18´Greenheart och tillhörande Hardy rullar kunde man hitta där…. Intressant.

När vi sen hämtade Christer och Patrik på Cairnton sa Patrik att han fått en 3,5 kilos lax! Riktigt kul!

Subway fick bli vår lunch som vi käkade inne i den fina fiskehytten på Dess och sedan var det dags för sista eftermiddagspasset. Fiskade översta delen av sträckan och hann fiska i ca 30 min innan Richard kom till mig och var överlycklig! Han hade tagit en 101 cm hanlax på flytlina och 1,5 cm fluga! Hans Pb med 20 cm! Fisken vägde ca 11 kg. Richard var helt salig och sa att det var en av hans bästa dagar i hans liv!

Sedan tog vi det ganska lugnt och jag lyckades fånga en havsöring som tog mitt i hårdströmmen.

Vi slutade fiska lite tidigare för att ”göra stan” . Middag på Stag och sen en pubrunda. Den blev ganska sen och avslutades på en klubb dit många unga Banchorybor vallfärdade. Väl hemma blev det lite Whisky (Dee dram) och mycket tjöt.

Vill tacka alla som var med på denna resa. fisket var inte på topp men alla kämpade på bra ändå. Det var ett riktigt gott gäng denna gång och jag hoppas de flesta åker med nästa gång. Detta var vår första höstresa men inte den sista!

Denna vecka som är nu är den sista i Dee och den har börjat riktigt bra. Frosten kom och tempen sjönk till ca 4 grader. Det var nog det som gjorde att fisken började hugga mer. Vår fiskevän Markus Lindsjö fick första dagen 4 laxar: 18, 17, 11 och 4 lbs! Kanonstart på veckan!

Vill ni hänga med 2013 så skicka ett mail till mig på mattias@fiskeresor.nu

Dagens fångst på sträckorna.