Mörrum blänkarfiske

Mörrum – nu börjar säsongen!

Äntligen vår! Och ett av de säkraste vårtecknen är ju att vi får börja fiska i våra kära strömmande vatten igen. Visst finns det vatten i andra delar av landet där man får börja fiska mycket tidigare, men för oss är det första dagarna i Mörrum som också är det första vårtecknet. Se video från förra året.

Vi har fiskat i Mörrum på det så kallade Blänkarfisket i 4 år nu, och det är lika trevligt varje gång. Det är inte så lätt som många tror att fånga fisk trots att det den första dagen är en ofiskad pool man fiskar i den första timman. Här har alltså ingen fiskat sedan sista september året innan, det vore väl själva f—n om det inte nappar i första kastet. Det gör det väldigt sällan. Det tar ofta en eller kanske två timmar innan man liksom får kläm på de köldstela fiskarna. Detsamma gäller när vi fiskar premiär i t.e.x. Tweed. Man ser det hoppar fisk i poolen innan man börjar fiska, och plötsligt har man fiskat sig igenom hela sträckan utan ett pill på flugan. Dock brukar detta fenomen ändra sig så fort solen får komma upp ordentligt och värma på med någon tusendels grad så fiskarna blir lite mjuka i kroppen.

Dock vet nog alla som är lite intresserade av lax- och havsöringfiske att Mörrum och många fler Östersjöåar/älvar har blivit hårt drabbade av fiskdöd. Främst laxarna blir angripna av svamp så fort de kommer upp i åsystemet på grund av sjukdomar som de troligen dragit på sig ute i havet. Jag är inte tillräckligt påläst för att kommentera det med mer direkta fakta, men det är mycket tragiskt och oroväckande. Vi får hoppas att den forskning som görs angående detta kan leda till en förbättring av överlevnaden på lekvandrande fisk.

Detta har lett till att det i stort sett inte finns en enda utlekt fisk i systemet. En och annan öring påträffas, men inga laxar. Därför riktas också fisket dessa dagar främst mot sk. blänkare, nystigna havsöringar som är uppe i ån på näringssök. Otroligt fina fiskar som finns i alla storlekar allt från småskitar på kanske 30 cm till rejäla havsöringar på över 80 cm. Båda dessa är ganska ovanliga men storlekarna där mellan är stundom ganska enkla att hitta.

Nu till årets premiärdagar.

Den absolut första dagen gick av stapeln den 1 mars, vi var ett förväntansfullt gäng på 16 fiskare som blev tilldelade varsin pool att starta i under den första timman. Allt lottades enligt tradition på Ninas café i Mörrum där alla bjöds på frukostbuffé av kronolaxfisket som anordnade denna trevliga dag.

Jag och Mattias blev lottade i poolerna nästan bredvid varandra pool 6 och 8, med Lars Terkildsen mellan oss i pool 7. Jag ( Jonas) hade 8… Normalt sett på kanske 35-50 kubik hade detta varit vinstlotten för dagen. Men med ca 9 kubik var det en stenig mardröm. Visst finns det platser som kanske håller en meter vatten, men alla som fiskat Mörrum vet också hur otroligt mycket sten det ligger i den relativt lilla pool 8. Så det blev ett jäkla halkande och snubblande den första timman, jag tyckte dock att jag borde hittat någon liten blänkare, men inte denna gång. Mattias tyckte att 6:an var som att fiska i en sjö, med det låga flödet gick det väldigt långsamt i 6:an. Lars som fiskade mellan oss gjorde dock bara ett par kast innan han krokade årets första fisk i Mörrum 2017. Detta blev en hybrid på 74 cm som bjöd upp till en bra fight med rusningar och akrobatiska hopp.

Dagen gick fort och vi tog en god lunch på Laxerian. Vid den tiden hade det landats hela 17 fiskar om jag minns rätt. Ett bra resultat med tanke på rådande förhållanden. Det fångades en hel del regnbågar med ett par rejäla fiskar som överraskade med hårda fighter. På eftermiddagen slog det av lite på huggperioderna och det fångades kanske 7-8 fiskar till. Jag hade en riktigt grov fisk på nere i pool 14, den tog bara ett par meter framför mig på handtwist och höll på att slita spöet ur handen på mig, den lossnade direkt och vände upp en grov prickig sida bara för att tala om att jag förmodligen missade en av de största blänkarna jag någonsin haft på. Några kast senare fick jag en fin 61 cm öring.

Foto: Mattias Holmquist

Fiskeresor.nu’s Mörrumsresa 4-5 Mars

Nästa resa till Mörrum blev den 4-5/3. Vi var ett grymt trevligt gäng med stor kunskap och fiskarglädje. Mattias fick förhinder hemma så jag bjöd med min son Robin alias (Ronkenflies filf på Instagram). Han har växt till sig pojken och är en grymt duktig guide som förstått vad det handlar om att ta hand om folk vid vattnet.

Många tror att en guide bara ska stå bredvid och peka samt tala om för gästen hur de ska göra.. Men de blir troligen inte långlivade, det gäller att komma nära gästen, få dem att må grymt bra och tro på det dem gör. När man fiskar med sina gäster får de ofta en tydligare förståelse av hur de ska bete sig på de olika platserna. Jag får ofta frågan om jag inte kan fiska en plats före en gäst så han eller hon ser hur jag tänker och gör, dagen efter när de kommer till denna plats så kan de hela taktiken och lyckas ibland med det också. Sedan har vi ju dem som redan är fullfjädrade långt bättre än oss själva, vilket de flesta var denna gång. Då gäller det ju mest att hålla sig ur vägen, vilket också är en konst. Alla kanske inte behärskar detta så då kanske det är bättre att de håller sig en bit upp på land.

Vi har nog aldrig haft ett så intensivt fiskande gäng. Trots svåra förhållanden så låg de i som illrar, och detta gav också resultat på flera håll. Vi tog 13 fiskar på dessa 2 dagar och det måste man säga var mycket väl godkänt, och välförtjänt så klart.

Leif Stävmo, en grymt trevlig kille som gillar Guidelineprylar fiskade otroligt bra i sin gamla kära pärla denna första dagen på 7 år. Av 8 fiskar den här dagen så landade han 4! Länge sedan man såg någon fiska så otroligt koncentrerat och med sådan glädje.

När jag tog en repa ner på pool 7 strax innan lunch träffade jag på Ulf Noreman. En extremt duktig fiskare som kan sin hemmaå bättre än någon annan. Vi har träffats förut och delar glädjen i att fånga flera olika arter på olika fiskesätt och tekniker, dock ligger jag här hästlängder i lä! I håven har han en riktig donna, en gädda på 111 cm och 11690gr. Vilka bjässar det simmar här, så det kanske inte alltid är blanklaxar som drar av linorna i Maj…

Vi hade besök av 2 killar och en tjej från Schweiz, de hade lite kort om tid eftersom de var tvungna att bryta sista dagen för att åka till flyget i Köpenhamn. Första dagen fick Eric en riktigt stor och arg regnbågshane i pool 9. Esther lyckades sista dagen att kroka och landa sitt livs första fisk på 2-handspö i pool 2, en fin hybrid på 75 cm.

Och Chris som var min första kontakt med detta otroligt trevliga gäng blev guidad av Robin den sista timman innan det var dags för avfärd till Schweiz igen. Robin hade dagen innan hittat en spot på pool 14 där han lyckades landa en fin 57 cm blänkare. Han gav Chris sin favoritfluga för denna resa och satte honom på den exakta punkten. Chris blev så otroligt full av förväntan och nervositet så han hade svårt att få tafsen genom tuben för att han skakade så. Två kast senare och ytan började skumma framför Chris, en härlig fight med en riktigt fin blänkare börjar och det var ganska nervöst en stund, skulle detta bli succé för hela gänget i dessa svåra förhållanden?

Allt gick perfekt och Robin hjälpte till med landningen. Några härliga bilder och sedan fick denna underbara 68 cm havsöring friheten åter. Ett par kast till blev det sedan såg jag på håll från lasten hur Schweizarna snabbt packade ihop i snöyran och kastade sig i bilen på väg hemåt. Man blir stolt som far när man ser gästerna krama ens son och stråla av lycka, härligt.

Vi andra fiskade på ett tag till och strax innan det var dags att bryta för denna gång fick vår trogne gäst Göran på en fisk uppe på ett trixigt ställe i pool 10. Stor eloge för kämparandan och aldrig ge upp, och dessutom att anamma de tips man fått. Till slut kommer belöningen, och plötsligt händer det…

Snöfallet tilltog och vi hörde om trafikproblem på vägen hem så framåt 16-tiden bröt vi och började förbereda oss på hemfärd.

Tack alla medverkande för en otroligt trevlig helg.

Leif, Tomas, Lars, Lasse, Göran, Esther, Chris och Eric.

Hoppas på ett snart återseende.

Nu ser vi fram emot River Dee och River Spey som båda är fullbokade men vill ni följa med på ett riktigt trevligt fiske i den bästa av miljöer så har vi en plats kvar till Nærøy 18-21 Juli (vi fiskar 95% av älven) och några platser kvar till Laerdal 22-29 juli. (2 sträckor)
Maila mattias@adrenalin.nu om ni vill med.

Snart spöböj igen……

Jonas, Robin och Mattias.