Fre 28 Aug kl. 12.35

Ja, då var man här igen, vid underbara Emån! Kom upp igår kväll vid 21-tiden, efter en lugn och skön hitresa från götet. Träffade Dennis och hans lillebror som följt med för att filma Dennis eventuella drillningar. Vi satt och band flugor och hade trevligt med Jan Lübeck från min fiskeklubb och 2 danskar fram till 1 tiden innan John Blund kom…

Gick upp 04.15, kanontrött, men med ett enda mål i huvudet….. Att vara först på Garagenacken eller Stonepool. När jag kom fram till Garagenacken stod där redan en bil så det fick bli Stonepool… Där var jag 04.50 och skulle vänta till 05.00 då fisket börjar… 04.55 kommer det en person gåendes i mörkret och går ner på platsen där jag tänkte börja. Han hade sett mig eftersom jag hade min lampa tänd. Jag ropade men han låtsades inte höra eller så var han halvt döv… då fick jag gå ut i vattnet och hämta honom… Han förstod inte vad jag sa för han var givetvis tysk.. Hursomhelst lyckades jag med kroppsspråket förklara att det var jag som skulle fiska poolen före honom och inte förrän kl. 05.00. Han muttrade lite för sig själv på tyska… Konstigt att man skall behöva förklara sådant på en plats som Emån…

Har hittills sett kanske 10 fiskar men inte ett pill… Inte ens på Jonas 2 perfekt bundna flugor och ett stort självförtroende när jag fiskar dem… Skall käka lunch nu och återkommer i eftermiddag… /Mattias

Hittade lite förrätt till lunchen

17.43

Det har varit lugnt hela dagen, inte sett mycket rörelse i vattnet. Nu går det ca 7-8 kubik och är 19,1 grader i vattnet. Inte de bästa förhållandena men skam den som ger sig, jag är van.. Har i alla fall hittat världens björnbärsbuskar vid pikepool!

Nu skall jag sova en timma, sen blir det vår traditionsenliga “Krefta fly” en kräftskiva med de några av de närmaste fiskekompisarna. Blir lite snaps och öl men skall försöka ta det lugnt med tanke på morgondagens fiske. Får se hur det går..

Lör 29 Aug

13.30

Har gått en repa i Seapool, det är allt.  Såg den största fisk jag någonsin sett hoppa, den var enorm…  fast 150 m bort….

Sov till 09.00 och käkade frukost med Christer. Fick rapport från de andra som sa att det inte hade hänt någonting i morse. Nu är det finväder och varmt igen, 7 kubik är lite för lite för att det skall kännas “hett”, tror på kvällen.. Kommer ha mycket energi för att kunna fiska koncentrerat ikväll. Försöker fiska fram till den tillåtna maxtiden 23.00.

Foto: BG

Christer kom precis tillbaka från att ha fiskat i Homepool och berättade att han haft en rejäl dragning och efter det var troligtvis samma fisk uppe på BG´s fluga men missade den..

Jag är med i lunchmatlaget idag och har fixat maten som skall serveras kl. 14.00: Lammrostbiff med riktig potatissallad, skall bli kanongott!

14.05

Christian Lindström kom precis förbi och sa att han tappade en fin öring som klev av efter 25 s i seapool. Han hade sett kanske 15 fiskar visa sig under en kort stund när det kom några droppar regn, kort därefter drog det i…

Foto: BG

Camilla, bebben, Jocke, Christer och Christian väntar in kvällen nere vid Seapool

22.15

Gänget har gett upp tidigare än planerat. Det har varit väldigt lugnt ikväll, såg stora fiskar långt ute i Seapool. Jocke Wester fick sin livs andra mal, i samma pool som den första han tog för några år sen när han var här förra gången. Jag skulle gå ner till seapool när jag hörde Jocke vissla och jag såg att han stod med krökt spö. Jag filmade hela fighten så nu har jag en malfight på film också.

Sällskapet kändes lite uppgivna efter att ha kämpat de sista timmarna. Nu har vi samlats i herrgårdshuset och tittar på fiskefilmer, dricker öl, whiskey och har det allmänt gött.

I morgon blir det nog sovmorgon, och jag startar nog mitt fiske som idag, i Seapool, får se om det är ledigt när jag kommer…

Mal igen

Sön 30 Aug

13.53

Tog återigen sovmorgon… Började fiska 11.00 i Homepool. Har sett 3 fiskar, min ingen vill bita… Jonas Hedlund fiskade helt ensam i morse eftersom alla sov. På garagenacken fick han napp: en  mal hade tagit hans fluga… I år har malbeståndet exploderat, Det har aldrig fångats så här många malar här i Em. Tror  det är uppe i 12 st denna säsong på fluga. Kent har hittat  en död lax med ett stort malbett på sidan. Vi får hoppas de tar bort fridlysningen på dem…

18.10
Allt lugnt hittills. Såg en öring som visade sig på nacken i Lawson.. kändes hett i några sekunder…. Men som vanligt högg den ej… Nu väntar de farliga sista timmarna..

Mån 31 Aug

15.33

I helgen kämpade “Krefta fly gänget” in i det sista, men denna gång var uppgiften något för stor för det annars i lax- och öringfiskekunskaps väl kunniga sällskapet. Några malar, idar och gäddor blev en klen tröst i Em´s låga och klara och varma vatten.

Men nu har Kläppe och hans gäng anlänt, en väldigt entusiastisk skara män med varierande kunskap om fiske och då i synnerhet lax och öring. Flera av deltagarna har aldrig hållt i ett flugspö innan men i morse stod de tappert svingandes 05.00 när jag i morgondimman begav mig upp mot stonepool. Det visade sig några riktigt stora laxar i blackwater och vi såg även mindre fisk som verkade stiga. Vid 05.50 tiden hjälpte jag en av de “nya”att få lite ordning på kasten ut över fencepool. Och efter en liten stund gick faktiskt hela klumpen ut vilket jag tycker är riktigt bra för att vara helt ny. När vi står där och trixar hör jag ett rop uppströms. Fisk! Fisk! Det är Magnus, Bengts son som dragit på en fisk högst upp i Stonepool. Vi skyndar dit, det är en grymt fin öringhane som fattat tycke om magnus GP. Han drillar fisken vant och lugnt, Magnus är den i gänget som är mest erfaren fiskare och fick faktiskt bara för några dagar sedan en fin lax i viskan. Han har också fått äran att tillhöra den exklusiva skaran av fiskare som landat en havsöring över 10 kilo här på Em. Det är alltså ingen slump att han nu står här med enhandsspöt böjt till botten. Efter några minuter lägger sig öringen på sida och Magnus beachar den försiktig. Vi lossar kroken, tar några snabba bilder, mäter den och låter honom sedan gå tillbaka till det han pysslade med när våra vägar korsades. Många ryggdunknigar och gratulationer, av oss och pappa Bengt som är stolt och lycklig. Delad glädje är mer än dubbelt när den är äkta.

Fisken mättes till 82cm och bör således väga runt 6kg . Man bör tänka på att försöka så gott det går att sätta tillbaka fisken så fort som den piggnar till . Att mäta den ger ofta en ganska klar indikation på hur stor den var, och är det inte absolut nödvändigt att väga den så bör detta räcka. Överlevnaden minskar för varje sekund fisken hanteras utanför vattnet och är det inte någon rekordfisk eller av annan anledning extra viktigt att veta exakt, så är detta att föredra. Här på Em finns det en skala på längder av fisk framtagen genom åren där man kan få ett ganska klart besked om vad fisken vägde. Mycket bra verktyg för att underlätta återutsättningen , kanske vore något att ta efter på andra fiskeplatser.

Nu har vi spisat lunch och alla sover,,, kanske dags för kocken att böja spöt.

Snart spöböj igen. . . . jonas

20.25

Nu jävlar hettar det till… Har haft 2 megaplogar på nacken… Måste hugga snart….

The great kock hade precis en gryta… (när en fisk har varit uppe på en fluga men ej tagit den och sen vänt ner igen)

21.30…..och det gjorde det,

på eftermiddagen hade jag observerat en fisk i Lawson (Kanske samma som Mattias såg igår?). Och efter att frustrerat sett stora fiskar äntra garagenacken utan att ta, bestämde jag mig för att smyga ner till Lawson. Med de många duktiga fiskare som i helgen prövat sin lycka helt utan framgång i tanken, och med de metoder som jag förmodar att de brukat under de mörkare timmarna. Lägger man därtill de förhållanden som just nu gäller i Em så fick i varje fall jag fram en formel som eventuellt skulle passa de skygga öringarna. Eftersom vattnet var lågt och extremt klart blev flugvalet en liten svart “Johnfluga” (går att beställa från fiskeresor.nu). En lättare lina med en slowspets och riktigt lång tafs även fast det är mörkt. Jag smög som en mal sista biten ut till den så välplacerade kaststenen. Repade försiktigt ut lite lina och spanade ut över det mörka vattnet.  I tredje utlägget känner jag hur linan börjar strama lite i mitt twistande. Jag lyfter sakta och det gungar till kraftigt, några tunga hårda knyckar och jag ser hur en stor fisk vrider sig i den av natthimlen blanka ytan. Sen lossnar flugan och fisken glider ner i sitt rätta element.

Det kan tänkas att jag blivit en väldigt tolerant fiskare detta år och att jag fått bita i det sura lite för ofta, för nu börjar jag verkligen gilla detta. Och det kanske inte är så konstigt för det är ju faktiskt väldigt spännande att bara få känna fisken ta tag i flugan. Jag fortsätter fiska helt obemärkt och hoppas på ett nytt försök. Homepool och garagenacken får sig ett sista besök men denna gång gick jag tydligen bet. Jag känner mig riktigt het och är nästan säker på att om jag bara fått fiska en timma till så hade jag löst gåtan.

Jag säger godnatt och adjö för denna gång till fiskmästare Kent och hoppas på ett snart återseende. Nu väntas  en tuff bilfärd hem till Alingsås.  Trött är man ju redan, vilken tur att man är två i bilen så här sent. Emelie är tapper och fixar den största delen.

Nästa stora bloggning blir om ca 2 v då vi åker ner 8 killar till Mörrum för att pröva lyckan. Livebloggning givetvis och säkert fräcka bilder.