Söndag, kl 02.40
Tunga regnmoln hänger bortom åkrarna, och dimma kryper tätt inpå marken. Bergen skymtar man knappt under ridåerna. Vi är redan inne på det tredje dygnet här i Orkla och timmarna bara rasar fram. För drygt 12 timmar sedan satt vi i köket och avnjöt en högklassig middag och för bara en stund sedan åt vi nattamat vid älvhytten.

Mattias och jag började veckan med att hälsa på Christer och Susanne med barn i vackra Bjerkreim. Därifrån tog vi oss till Bergen, vidare till Stryn och i fredags kväll rullade jeepen sina sista metrar på ett tag. Mattias fick en fin start då han innan midnatt landade en ganska trött men fin hanlax på ungefär 5 kilo, som fick gå tillbaka.
Pappa, min bror Andreas och en kille till anlände tidigt på lördagsmorgonen och även de fick en fin öppning. Solen stod nära på i zenit när Andreas landade sin 4,7 kg lax klockan 11 på förmiddagen. Sammanlagt har nu 6 fiskar landats, och jag tror alla har känt fisk.

Idag har vi sett mycket fisk fram tills för några timmar sedan då det avtog betydligt. Mattias tappade en 5-6 kg lax efter 3 minuter och några pigga hopp, så han är en av få som känt något idag. Fyra man kvar i älven, lika många är vi i huset. Hoppas det har dykt upp några fler registreringar i fångstrapporten när jag kommer upp imorgon bitti.. Nu – godnatt!

Amanda

Mattias landade sin fisk i det begynnande regnovädret.

Jan Dippe från Trollhättan fick en fin fisk på sträckans nedersta pool, Unteigen.

Andreas Klippinge är klart nöjd med dagens silverkvot.

Roadtrip i norska dalgångarna!

Amanda med populär fluga

Alex Viklund, som vi hälsade på...

Måndag, kl 18.00
Inte gjort många knop idag. Gick och lade mig klockan tre i natt och kom inte upp förrän framåt tio, elva-snåret. Mattias kom tillbaka från älven halv sex i morse och strax efter han gått fick både Pelle och S-O Fransson varsin lax. Sicken osis för Mattias..

Efter frukost dukade Mattias upp flugbindningsmaterialet och band upp ett litet artilleri. Jag fick en specialdesignad fluga gjord efter önskemål, inspirerad av familjens fiskefanatiska bästis – labradoren Yatzi. Klockan var då runt lunch och eftersom vi har värmebölja här i dalen, och Yatzi som påföljd av detta blir som lamslagen av värme, fick ”han” helt enkelt stanna kvar hemma. (fam. Klippinge låtsas gärna att Yatzi är med på resan – vi visslar på honom, fyar honom när han äter upp vår nattakorv och frågar ibland om någon sett Yatzi på länge. Resten av gänget tycker antagligen att vi är knasiga, men snart nog börjar nog de med…)

Andreas var redan nere vid älven när jag knatade ner och med spöt paxade Besfarhöln. Inte en kotte fanns att se märkligt nog, förutom maskfiskarna på Brekket. Lämnade kameran i hytten vid Vella och gick tillbaka till Besfar. Älven hade stigit kraftigt under förmiddagen och ett oväder syntes österöver. Andreas kom ner just som jag skulle kliva i vattnet och vi började fiska av poolen med några meters mellanrum.

Pappa kom ner och satte sig på bänken när åskovädret drog igång. Åskan var inte långt efter blixten och jag valde också bänken framför eventuell elchock i vattnet. Andreas vevade också upp och försvann in i buskarna, men kom snart nog ner i älven igen – nu utan hatt och med huvan uppdragen för regnet istället.
Inte många kast gjordes, desto fler blixtrar lyste upp himlen, innan han signalerade att det var fisk på. Drillningen gjordes dramatiskt tonsatt med åskmuller, och inom några minuter fick jag fatt i en rultig stjärtfena och bogserade fisken upp på land. Grattis brorsan!

Yatzi är nog lika mätt som jag efter Larsas utomordentligt goda kalops, så vi tar kvällspromenaden/simturen om någon halvtimme eller två. Efter midnatt går minkarna på nattpasset igen, så man får passa på medan älven är fridad. Kör på fram till mörkret, sedan satsar jag nog på morgonen istället.

Fågelskrämman Andreas.

Flugbindning på gång.

Yatzi in the making.

Amanda agerar klepper åt Andreas innan den runda 3,5 kg (cirka) laxen sätts tillbaka. Foto: Pelle Klippinge

Syskon kan!

Tisdag, kl 09.44

Den ihärdige S-O med resans hittills största

S-O gjorde det igen!

När alla låg och sov gick S-O ut halv fem i morse för att mötas av en stigande och mkt grumlig älv.Strax därefter gick Mattias Karlsson ner för att efter en kvart gå hem och lägga sig. Jag, liksom alla andra valde att gå hem tidigt igår kväll efter att älven hade stigit hela kvällen och sov fram till för en halvtimma sen.

S-O kämpade kvar och vid 09 – tiden högg en 7,4 kgs lax hans återigen paraplyklippta fluga med syntethår. Den grön/svarta flugan har givit S-O många laxar nu och bevisar att flugor inte behöver vara bundna med högsta precision och bästa materialet för att fånga lax.

Nu skall jag ner och testa flomvattnet, på med synkesnöre och färgad fluga!

/Mattias

S-O med laxen som tog den paraplyklippta flugan!

Tisdag, kl 14.00
Kom precis hem från en stadigt stigande älv. Tappade en lax efter 3-5 s, repan efter drog Mattias Karlsson i en lax på samma ställe som satt på i 5 min, gjorde flera långrusningar, hoppade och var helt vild! Sen lossnade flugan ur munnen och en mycket besviken Mattias suckade högt.

Nu är det mat, sen flugbindning och fiske i kväll. /Mattias

Tisdag, kl 22.42
Har kört hårt sen 17-tiden. Det började med en tung dragning som tog 4 varv på rullen, lyfte spöt – men ingen fisk. Sen har vi fiskat hela kvällen och endast sett 4 fiskar. Vattnet steg fram till 20-tiden, sen har det stagnerat. Nu vila, sen upp vid 3-tiden.. /Mattias

Tisdag, kl 23.10
Ser att Mattias rapporterat under dagen, men passar på att ge min version.
Vaknade till regnsmatter och ett sovande hus vid niosnåret. Min bror stod i köket på väg ut när jag kom ner, och pappa var redan ute. Genom köksfönstret såg vi S-O komma upp på backkrönet med några kilo färskt i handen.

Grannarna på Besfarhöln har plockat fisk på sina rapalas under hela dagen, trots det bärnstensfärgade vattnet och tryckande strömmar. Nu ser vi äntligen en sjunkande tendens, så snart levererar nog även våra flugor – paraplyklippta eller ej…

Hur som helst har jag haft en fin dag, motvind, ösregn och illvilliga knott till trots. Kastningen med mitt Vision Cult 14,7″ går så otroligt bra (TACK flydressing.se !!) ! Nära på varje kast blir perfekt och skjutlinan bara flyger ut. Jag har gått från att knappt köra ”felsläng” alls till att få till riktigt fina kast, och nu till att få ut allt på ett upptag. Fantastisk känsla.. Nu är det en tidsfråga innan laxen sitter där. Kanske inte den här resan, eller det här året ens – man vet aldrig. Men man kan alltid öka på oddsen. Godnatt!

Onsdag 15.27
Dippe en till!

Jag tappat en efter 20-30 s på Brekket, S-O tappade en +10 kg precis vid landningen..

Nu mat. Sen ut igen..

Mycket vacker lax!

En glad Dippe

Brekket - där jag tappat 2, haft 2 dragningar och fått en lax..

Onsdag 23.55
Fin dag – sjunkande älv och växlande molnighet. Vi har sett mycket fisk visa sig i de flesta pooler, men de verkar vara likna obenägna att bita allihop. Jag stod på Brekket när en fin mellanlax gick upp och slog ett par, tre gånger, men trots flugbyte och lirkande kast ville den inte komma upp på land.

Min nemesis maskfiskerskan på andra sidan Vella/Unteigen satte tillbaka en mindre lax nu på kvällen. Förra året fiskade hon upp min lina, hon är riktigt enerverande.. Trycker på mer och mer mask på kroken, dänger och dänger, medan hennes två tonårssöner sitter bredvid med hängande huvuden. Inte en enda gång har jag sett nån av dem hålla i spöt. Men när hon släppte tillbaka den lilla fightern på cirka 2 kilo ropade jag ändå ”bra jobbat!”. Vi är nog nästan vänner nu.

Mattias är själv kvar vid älven. Det är kallt och mörkt ikväll, så vi får se hur länge han står ut. Laxen får bestämma, var hans sista ord innan jag gick upp.

Själv har jag längtat efter sängen de senaste timmarna, så det ska bli fantastiskt skönt att få slumra. Imorgon bjuder Andreas på crème brûlée, något som jag väntat i snart en vecka på. Han har lovat en hel gryta till mig, så det tåls att vara utvilad inför.

Torsdag 02.30

Helt dött ikväll/natt, såg inget, kände inget.. Fiskade intensivt hela tiden. Skönt att komma hem till stugan och krypa ner i värmen. Såg att Alex lagt ut sin stora fisk på FB som han fick en halvtimma innan vi kom och hälsade på , här är den:

17,3 - 114 cm - C/R

Amanda fiskar brekket

Torsdag 18.00

Sov ganska länge idag, tillräckligt länge för att få dåligt samvete. Men det har man igen ikväll/natt då alla är trötta och går och lägger sig. Skall försöka fiska igenom natten eftersom det är utlovat sol imorgon precis som idag.

Dagen har varit lugn, inte en känning. Pelle fick en imorse, denna på ca 5 kg, lusad! Nu är vi uppe i 12 fiskar. Ganska bra även om det känns mycket trögt ibland. Nu väntar älven och storlaxen! /M

Pelle hade sett fisk och gick i bakom mig..

Dippe kysser gårdagens fångst.

Knas-Kalle

Fin utsikt från hytten.

Pelle och Mattias Karlsson.

Fundersam vid hytten. Var står laxen?

C&R-våg?

Larsa var förste eldman.

Olle!

Harry!

Dippes drillning förevigas.

Jan Dippe

Fiskebloggen och Dippe"in action"

Torsdag, kl 23.55
Fullmånen glänser över dalen och Mattias är ensam vid älven. Himmelen är orange-turkos över bergen, och när Andreas och jag kom upp till huset stod en älgko med kalv mitt på rågängen. En enda tunn molnmustasch är det enda som bryter ovan topparna.
Vi såg faktiskt uggleungen när vi gick till huset. Den satt i träden precis intill vägen och skrek på mat, men blev rädd för Andreas när han skulle skrämma mig och flög iväg. Vi går och härmar de krävande nattskriken hela dagarna, så stackars ugglemamman måste vara alldeles ifrån sig. Och ungen väldigt mätt..

På tal om fåglar har vi två talgoxar som besöker oss vid hytten då och då. Talg-Olle och Harry. Olle är välgödd, söt och ganska tystlåten. Granskar bordet noga från flera vinklar inann han ger sig iväg. Harry är mer sällskaplig, idag hoppade han från plats till plats och satte sig till slut alldeles intill mig, bara 30 cm ifrån. Han svarade på tilltal och jag lovade att lägga fram lite chips. Sagt och gjort – och när jag kom tillbaka från Besfarhölen var det till ett smulfritt bord.

Idag har vi sett en del fisk. Mycket mindre i 1-2 kg-klassen, men även en del stor fisk. Mattias tappade en bjässe (10 kg+) efter två minuter, och när även denna fisk gick loss syntes en djup besvikelse i hans ögon. Men, i skrivande stund ringer min telefon och jag trodde först det var Harry i andra änden. Mattias kvittrade nämligen av glädje över att få berätta att han precis – med egna händer – släppt tillbaka en lax på 4-5 kg! Det var han verkligen värd!

(Här är den/ tyvärr mkt dåligt kort eftersom jag var själv och det var mörkt.. /M)

Den var knallblank, men det ser man inte...

Förutom Mattias fisk nu och all fisk som flugit likt delfiner ur vattnet, men refuserat våra fina/mindre fina flugor, så har Dippe tagit en till idag på 6,2kg. Bara halvtimmen efter Mattias tappade sin. Grattis till er båda!
På C&R-kolumnen i boken ”leder” Pelle med 3 släppta, Mattias med 2 och Andreas med 1. Detta innebär att hälften av våra fångster satts tillbaka, mycket imponerande om man jämför med andra veckor.

Imorgon kommer det bilder och film. Nu ska jag gå och knuffa till Dånau däruppe så grabbarna + jag får lite sömn.

Amanda

S-O avslutade veckan med C&R!

Fredag, kl 13.00
Nu lämnar vi strax vårt norgeparadis. Veckan har fullkomligt sprungit iväg, känns som vi kom i förrgår. Det har ju verkligen skrattats en del, och tiden ska ju enligt utsago gå fort när det händer..
Mattias, Dippe och Larsa sista män i älven, men snart kör jag ner och hämtar i alla fall två av dem. Jag har inte fiskat idag och ser hellre att vi kommer iväg i skaplig tid. Det ska bli skönt att komma hem trots allt.

Tack till favoritpappa Pelle som tar med sina (uggle)ungar på äventyr!
Men också stort tack till S-O Fransson för sina outsinliga vitsar, Mattias Karlsson för gott humör, Dippe för gourmetmaten, Larsa för att elden alltid hölls vid liv och Andreas för…. ingenting. Nej då, brorsan, tack för bus och skräck.