31 jan 2012

Då var vi här igen! Laxfiskepremiär i Tweed, Skottland!

Jag (Mattias) och Jonas kom upp igår eftermiddag, följt av Kent Håkansson och Magnus Klintheim som kom lite senare på kvällen. Detta är Jonas och Kents åttonde år som de fiskar premiären i Tweed. Jag har varit här 4 gånger nu, känns som jag inte vill missa detta någon gång mer, här är underbart att vara och tanken på att vi skall fiska imorgon känns overklig..
Förra gången jag var med hade vi flom och ärtsoppa i vattnet som var ofiskbart enligt våra ghillies. Vi fiskade ändå och lyckades få några fiskar. Alla gånger gänget har varit här har det kommit upp springers, fiskar som kommer direkt från havet. Vi brukar utöver dessa springers fånga 50-100 utlekta fiskar, s.k Kelts. Idag när vi pratade med lokalbefolkningen sa de att det hade varit en stor fiskdöd bland lekfisk i höstas och en ovanligt varm vinter, vilket bidrar till att det inte finns så många Kelts kvar i älven. De har dessutom sett rekordfå fiskar hoppa, så chansen är stor att det är en springer som hugger när det väl hugger (om det hugger). Men vi får se imorgon, jag tycker det är kul att drilla fisk vad det än är, men målet är att få en nystigen vårlax, en springer.
Idag har vi tagit det väldigt lugnt, vi har insupit atmosfären här i Kelso och även börjat insupa lite Tweed dram nu på kvällen. Vi har gått i affärer, fikat på Floors castle och sedan hämtat de övriga två som skall fiska: Peter Mårtensson och Johan Bendtsen. Nu ligger jag och dricker Whisky med min dator i knäet medan Jonas binder en Tweedsock, inspirerad av Terkildsens Deesock. En gul och svart ullsock.

Kl 09.00 imorgon smäller det!

Dagen i bilder:

Hotell Roxburghe

Det fanns en del flugor för de som inte orkar binda själv...

Kent funderade starkt på att köpa arbetskläder...

Jonas hittade sin favorit... "Rough tweed"

Återigen ett besök på Tweedside Tackle

Magnus handlar det som saknades i boxen

1 feb

Opening day on the Tweed

Magnus med sitt pris!

Så var det då äntligen dags, efter en tidig morgon med grötfrukost och ägg och bacon var vi taggade till tusen. Vädret var mycket bättre än prognosen förutsett, och i stället för 2-3 minus på morgonen så hade vi mulet väder med 2 plusgrader. Älven var i toppkondition sedan några dagar tillbaka och allt kändes helt rätt.
För att det skulle bli rättvist så lottade vi oss själva i grupper, där jag (Jonas) hade en och Kent den andra. Efter det lottade vi även vilket beat respektive grupp skulle börja på. Sedan lottade vi även i gruppen hur vi skulle starta.
I Team Håkansson hamnade Johan och Peter och de lottades till Upper. I Team Runnberg hamnade Mattias och Magnus vi fick således börja på Lower.

Väl framme vid vår hytt träffade vi våra ghillies Jim och den nye killen för i år Jonathan. En snabb lottning så var vi igång. Mattias högst upp, Magnus på mitten och jag längst ner. Jag var först ut i vattnet och lyckades i första kastet kroka en fisk som visade sig vara en stor Kelt.
På väg ut igen ser jag att Magnus ovanför mig drillar, det tar ganska lång tid och jag börjar misstänka att det är en riktig fisk (springer). Och mycket riktigt, när jag pratar med Jim så bekräftar han att det var en fisk och att det med stor sannolikhet är årets första..!! Gott då kommer vi vinna vandringspriset i år tänker jag. Bara några minuter senare ringer Mattias och berättar att även han fått en kanonspringer. Helt otroligt!, 2 springers så här fort. Jag lyckas landa en stor baggot (olekt honlax) i den nedre delen av sträckan. Då kommer Jim och berättar att han hört att även Kent fått en Springer, Lusad!!!!.

Magnus vinnarlax

En av Kents springers

Glad Mattias

Förmiddagen bjuder inte på så mycket mer utom några Kelts som behagar att ta våra flugor. När jag kommer upp till hytten berättar Magnus att Kent har lyckats landa ytterligare en Springer, även denna lusad.

Kents andra lax

Vi tar en snabblunch och pratar om de så fantastiska fiskarna vi redan fångat.

På eftermiddagen är det min tur att fiska övre delarna. Jonathan tar mig upp till ”Ferry” vår topp pool, han visar lite snabbt var han tror att fisken ska vara. Jag kör igång direkt och efter en halvtimmes arbete så kommer hugget. Fisken bryter ytan och slår med huvudet direkt, jag tänker givetvis direkt på Springer. Men vet samtidigt att det kan vara mycket annat också. Efter några minuter så vill den fortfarande inte komma in och jag börjar tro mer på fisk. Vår ghillie Ritchie uppe på Upper och Jonathan kommer ner till mig. Nu kommer fisken snällt in och Jonathan kan landa den innan den är för trött. Och visst är det en Springer, troligtvis har den stått i älven en stund och fått lite ton i teckningen. Några snabba bilder och sedan på det igen.

Jonas första springer 2012

Jag är väldigt sugen på att lägga de sista kasten för dagen på en speciell plats längre ner, och skyndar mig därför lite. Jag får en Kelt till innan det är dags för min favorit pool ” Coach Wynd”.
Väl nere så ligger älven oljig och spegelblank, Koltrasten har börjat prata, solen är precis på väg ner bakom träden alldeles blodröd. Jag andas in denna lite vårlika doft och atmosfär. Vadar sakta ut djupt till min plats, allt känns tryggt och rätt. Älven liksom sluter sig runt mig och jag låter det första kastet gå ut över ytan. Jag drar ut maxlina och prickar nästan stenarna på andra sidan med min black and yellow ca 12 cm. Mendar upp något och låter sedan flugan sugas ner av virvlarna, sakta kommer det där goda draget man känner i linan när man vet att hastighet och djup är perfekt. Flugan vandrar på och jag är beredd med min slinga. Plötsligt kommer dragningen, han tar flugan så fint, helt perfekt och jag nitar direkt….Nej!! Tomhet är det som blir kvar, den kändes rätt. Fan!!
Jag gör några kast till men inget, då tänker jag på att jag troligtvis inte krokade fisken så det kanske går att lura den igen..?
Sagt och gjort, jag går upp på land och lämnar min headcam som batteriet var slut på. Vänta någon minut och går sedan ut igen. När jag kommer ner till min plats igen händer exakt samma sak, utom att denna gång så låter jag laxen ta linan mellan mina fingrar. Han drar hårt och jag krokar perfekt. Fighten blir tung med hårda stötar och mitt klass 8/9 LeCie får bekänna färg.
När Jonathan landar fisken så visar det sig att det är en helt fantastisk lax, lusad och helt nystigen. Ca 90 cm och en av de vackraste laxar jag fångat. Vi fotar lite och sedan hinner jag endast med ett par kast till för sedan är klockan 17:00 och därmed är fiskedagen slut.

90 cm silver!!!!

Mattias fick på eftermiddagen 1 kelt och 1 Kipper (olekt hanlax).
På kvällen är det stor uppståndelse på Tweed tackleshop när priset för årets första lax ska delas ut. Priset går till vår kompis Magnus och tillika deltagare i Team Sweden. Vi firar detta samt vår fantastiska dag med champagne och en riktig brakmiddag.
Nu är det dags att knoppa och ladda batterierna inför morgondagen då vi ska få 5 minus.

Sammanlagt 6 springers, 1 kipper, 2 baggots, 17 kelts,

Snart spöböj igen…..Jonas och Mattias

Dagen i bilder:

Jims vakthund krävde en klapp ibland..

Mattias och kungen för dagen: Magnus

Team Runnberg / Sweden

Mr Helde and Jonathan the ghillie

Mr Runnberg

Mr Håkansson

Floors castle

Mr Klintheim...

Vår ghillie Jim

Foto: Kent Håkansson

Tweed dram, underbart god..

2 feb

Magnus tittar ut över Blackstone pool

I morse var det bistert, de sköna 2 plusgraderna vi hade morgonen innan var utbytta till 5 minusgrader.
Solen sken men det blev egentligen aldrig något varmare under dagen, utan kylde på vid 15 tiden igen. Is i ringarna och frusna fötter blev det, men tyvärr ingen Springer. 15 kelts och 2 Baggots blev det…. Vi kämpade dock på hårt och hade en trots kylan riktigt trevlig och härlig dag med flugspöet i hand.
Vi provade även Tellis fina flugor under dagarna och de uppträdde mycket fint i vattnet, blir perfekta till river Dee i mars/april. Han har massvis med andra flugor också…. Kolla in: tellis-flugfiske.se
Nu kommer vi att åka hem tidigt i natt så det är dags att knoppa. Men Kent och Magnus ska fiska lite i morgon igen, så vi hoppas givetvis på en springerbild från dem i morgon.

Gonatt!

Jonas njöt i solen med sin malätna mössa...

Ännu en ghilliehund,

Den mysiga lunch-hyttan

Colin och Jonas

Johan Bendtsen

Peter "Havsöring på Österlen" Mårtensson

3 feb

Optimal springer! Foto: Kent Håkansson

Dag 3

Mitt, Jonas, Johan och Peters flyg gick på morgonen medan Kent och Magnus plan till Skavsta avgick på kvällen. Då passade de på att boka lite fiske på de nedre delarna i älven.

Magnus skriver:

”Trög kall morgon med endast ett par kelt för oss, vi fiskar de nedre sträckorna på förmiddagen. Eftermiddagen fiskar vi den övre sträckan där hade vi ca tre timmar innan packning och ombyte. Jag börjar nedan en fin nacke i båt och får omgående fisk, kelts och en havsöringskelt. Kent fiskar nedströms utan synhåll för mig och landar en otroligt fin springer efter ca 20 min fight, minst 18 pound. Själv landar jag en på ca 15 pound, väldigt stark fisk som var helt nystigen med massor av lus. Vi fisk ett femtontal fisk ihop.”

Otrolig fiske för gänget och jag och Jonas vill tacka Kent, Magnus Johan och Peter för otroligt trevligt sällskap på en av årets höjdpunkter, kommer aldrig missa detta igen.

Frosseri i bra fiske och mycket god mat, whisky, vin, trevligt sällskap kan man gott unna sig när vintern är som värst hemma i Sverige. Man kommer hem med mycket energi för att kämpa sig igenom resten av tiden som är kvar till nästa laxfiske som är Dee där vi fiskar 2,5 veckor. Vi lade upp en nedräkning till Gaulapremiären på bloggen här till höger, just nu 116 dagar kvar.. Men innan det, vår tjuvstartspremiär i Mörrum 15-17 mars….

Vill ni hänga med till Dee så har vi några platser kvar om ni är sugna på lite livskvalitet… Maila oss för info på: info@fiskeresor.nu

Snart på nya fiskeäventyr igen… Jonas och Mattias

Magnus med lusad springer..

Perfekta, byggda nackar där fisken bromsas upp, kanske något för svenska älvar på platser där fisken annars bara simmar igenom. Foto: Magnus Klintheim