Action i Tweed!

Dag 1

Den här veckan blir lite körig. Först ska jag till Tweed med Andreas och Jens och sedan blir jag hämtad av Mattias på flyget för att åka ner till Mörrum i 4 dagar för guidning mm.

Jens och Andreas är på väg att bli ordentligt bitna av laxfisket

Jag mötte upp Andreas och Jens i Göteborg på Söndagen, de ville putsa lite på sina kastkunskaper så jag pratade med min gode vän Micke Seeberg och han hade tid för dem. En heldag i solen vid vackra Säveån fick grabbarna att få upp tekniken något, och fiskesuget avsevärt.

Båda har fiskat mycket innan, men endast Jens hade fångat lax (1,1 kg från Driva) tidigare. Så de var båda väl införstådda med hur laxfiske är….Oftast får man ingenting…

Micke drar taktik med grabbarna.

När vi kom fram till hotellet så drog vi direkt ner till älven. Vi hade ju haft stenkoll på vädret och förstått att det fanns risk för högvatten och ärtsoppa. Väl nere så var älven stor, redan på håll så kunde man se att den var rejält färgad.

Funderingar och teorier kring vatten och laxfiske är oändliga

Hmm, inte bra om det fortsätter att regna….men perfekt om det slutar. På kvällen höll jag ner förväntningarna så mycket jag kunde. Men längst in hade jag den där härliga känslan av att vi kanske faktiskt kommer helt rätt. Men det är ju laxfiske så man vågar nästan inte hoppas.

Uppe med tuppen, klart väder och torrt på marken. Inget regn i natt, sa receptionisten så älven bör ha klarnat något. Dom har koll här nere. Naturen var redan i full gång med fågelsång och bräkande får när vi efter en bastant frukost med gröt, ägg och bacon begav oss till älven.

Vi gick direkt ner till vattnet, älven hade gått ner en halv fot och klarnat väsentligt. Det första vår gillie Jonathan sa var: We’ll get fish today!! Jim nickade och såg väldigt nöjd ut. Fan nu börjar det bli spännande.

Andreas köpte en skumpa som skulle knäckas endast om han lyckades fånga sitt livs första lax. Parade ihop den med min tur-keps för säkerhets skull.

Tänk om grabbarna kunde få känna på fisk. Andreas hade ju aldrig fiskat lax och Jens ville självklart få böja spöet mot en riktig lax…som sitter rätt. De ska sägas om Jens att han faktiskt haft en riktig batalj med en lax tidigare. Faktiskt under samma vecka han fiskade i Driva och fick sin enda lax hittills. Då krokade han en stor fisk på ren flytlina, fisken slogs tufft och när han tillslut landade den så var det en jättelax på ca 14 kg som tyvärr satt i ryggfenan…Otroligt men sådant händer.

Efterlängtad silvertorped.

Älven och dess omgivning är helt annorlunda nu så här års jämfört med när jag brukar vara här i februari då allt är kallt och grått. Massor av fåglar överallt, kläckande insekter och en mängd med brunöringar som tar dessa. Stränderna är helt gröna och träden har löv, rovfåglar som majestätiskt svävar över älven. Varje dag fick vi besök av en fiskgjuse som visade hur man fiskar effektivt. Ett brant dyk rakt ner på Jonathans favoritplats för brunöring så var ytterligare en av dessa individer borta till Jonathans förtret.

Jag ville givetvis att grabbarna skulle få fiska de hetaste platserna först, men eftersom jag varit där tidigare och Jim inte ville att någon skulle vada för djupt på de lite vanskliga ställena så fick jag ta det jobbet. Grabbarna fiskade från båt på förmiddagen. De hade haft en mycket otrevlig gäst tidigare som surt lämnat älven när den steg, och lämnade därmed en plats ofiskad. Grymt, hela beatet på 3 spön och optimalt läge..mums.

Spöböj 😉

Jim rodde över mig så jag kunde gå själv upp till den översta poolen. Älven var hög, mycket högre än jag fiskat henne under våra mycket angenäma vårbesök. Hon gled fram i ganska hög fart över det område jag oftast brukar vada lätt på. Sikten var ca 50 cm och jag funderade lite över lina och fluga. Det blir en Flyt/int/sjunk2 trippel D. Längst ut på den en 0.37 tafs och en Gogonglare ca 10 cm. Den borde de ju se, och vattnet håller ju inte mer än 8 grader.

Äntligen majlax igen!

Jag kämpar mig ut till en plats som jag vågar vada till, men känner efter varje kast att jag behöver komma lite längre ut. Det drar duktigt i de för sådan här vadning kanske lite för lätta 69 kilona. Ändå pressar jag mig sakta i läge..Nu är jag rätt. Det är maxkast som gäller hela tiden och jag tycker att jag kommit tillräckligt lång ut för att täcka de heta platserna. Tur att inte de andra hamnade här. En hård ström mynnar ut över ett stort stenröse som bildar ingången i poolen. Detta ser man väldigt lätt när älven är klar, men nu får man gissa sig till det genom att läsa virvlarna. Ett lååångt kast ner över stenarna, 2 steg framåt så flugan hinner sjuka lite och komma ner bakom stenarna. När jag spänner upp linan kommer hugget omedelbart. Jag blir lite överraskad och får inte till något mothugg. Men den tog så hårt så den ryckte slingan ur handen på mig så det borde fungera. Fisken är stark och fightar bra, men jag brukar ta dem hårt så efter några minuter får hon ge sig. En fantastisk laxhona på ca 10 pund lusad och i sprakande silverdräkt kommer in över gräset och jag kan efter lite bråk taila henne. Ett snabbt foto, lite vila i Majsolen och det gröna gräset. Ekarna har slagit ut helt och temperaturen är helt optimal för en lycklig laxfiskare. Majlaxen räddad!

Stenhårda hugg!

Perfekt krokad i mungipan.

Efter att jag njutit denna stund och som jag alltid gör när jag fått lax, ringt min fantastiska hustru. Så fortsätter jag att fiska mig genom poolen. Det finns vad jag vet 3 riktiga bitplatser i poolen. Den första tog fisken på, den ligger högt upp. Den andra är mitt i och när flugan passerar kommer en försiktig dragning. Längst ner i poolen klämmer det ihop och bildas ett sug ner mot nästa pool, här klipper lax nummer 2 i så slingan smätter mot klingan. Allt går bra och jag kan landa ytterligare en fisk runt 10 pund, något färgad så hon har nog varit i älven en stund. Tjoho!! 2 laxar innan lunch, det har hänt mig tidigare men den här gången känns det som det är mer på gång. Mitt största problem med att lyckas få många laxar på en dag är att jag blir så otroligt nöjd efter första så jag jagar inte lika hårt.

Jag går ner till Andreas och Jim. Andreas kämpar från båten och har lite problem med kasten. Efter några glada tillrop och råd från mig så sätter han flugan i linan bakom båten, kanske lika bra att jag är tyst när det gäller kastinstruktioner.

Jens med sin havsöring som dagen efter serverades på hotellet som middag till oss. Fantastiskt!

Jim berättar att även Jens lyckats fånga 2 laxar från båt lite längre ner samt en öring i västkustformat. Fantastiskt, jag blir så glad när jag tänker på hur glad Jens måste vara för detta. Fisket från båt här är inte helt enkelt, det är inte som harling så dom ror dig ner mot fiskarna. Nej man ror ut lagom så man kan nå de platser som annars är för svåra att nå från land. Därifrån får fiskaren kasta som vanligt och fiska lina och fluga på sitt eget sätt.

Jens fiskar får mig att börja hoppas på att vi kanske kan gå ”full circle”, att alla i gänget får fisk. Inte så vanligt i laxfiske.

Superblanka lusade fiskar!

Jag sitter en stund på älvbanken och bara njuter av stunden. Jim styr båten i ett rep från land denna gång så Andreas kommer i position. Måsar och gräsänder har en matorgie på alla kläckande sländor och här och var bryts ytan av tunga vak från älvens bofasta guldbukade invånare. En hyggligt stor lax hoppar framför hytten på andra sidan. Jag glider sakta i och får här vada ut till bröstvårtorna för att eventuellt ha en möjlighet att nå fisken. Det går inte, så jag vinklar kastet mer tvärt och tjänar då någon meter. Fisken tar flugan så det stänker i ytan stenhårt och distinkt precis som de andra. Även denna gång går det ganska snabbt och Jim nätar en lusad 8 pundare åt mig.

Starka fiskar.

Det börjar närma sig lunch och jag vevar upp. På andra sidan ser jag bilen komma med Jens. Jim släpper ut Andreas igen och jag kollar klockan. 12:56 hmm, Jim måste känna att det är läge så han vill ge Andreas en sista minut innan lunchen. Ok, då gör jag väl ett kast till. Jag kommer ju inte över innan de är färdiga ändå. Jag vadar ut till samma plats gör några kast. Jens kommer ut från hytten och jag börjar prata med honom. Vi har precis konstaterat att våra fiskar har tagit flugan lika hårt och bestämt när jag känner de så härliga små tuggningarna i flugan. Jag låter fisken tugga 5-6 gånger sen släpper jag slingan mellan fingrarna. När jag lyfter spöet så svarar fisken med några tunga knyckar och gung.  Åhh vad härligt!! Det här är för mig det ultimata hugget inom laxfisket. Jag bara älskar att få släppa slingan och sedan lyfta spöet mot något tungt där ute. Kroken sitter perfekt i mungipan på en 12 punds lusad superfin lax.

Press!

En härlig fajt är över

Vi äter lunch och har det fantastiskt trevligt. Jens har fångat 2 fina nystigna laxar samt en havsöring på ca 1,5 kg. Jag har landat 4 laxar innan lunch, vilket jag aldrig gjort tidigare ens på en hel dag.

Välbehövlig lunch och laxaskål.

Eftermiddagen bjuder också på action men det avtar något. Jag landar och tappar en fisk till. Jens landar ytterligare 1 fisk samt tappar 2. Andreas krokar tillslut en fin fisk som han drillar hela vägen till landning, men oturligt nog så tappar han den precis i detta ögonblick.

Vi är fantastiskt nöjda med dagen och har en underbar kväll med eveningcast och middag på hotellet.

Underbar middag med mycket fiskeglädje

Dag 2

Uppe i ottan igen. Gröt, ägg o bacon och sedan är vi redo för fantastiska river Tweed ytterligare en dag.

Älven har nu klarnat mycket och har en fin cognac-ton i sig. Den har även sjunkit ca en fot. Det är idag strålande väder och inte ett moln. Vi startar som dagen innan med ett undantag, Nicolas, en engelsman som fiskat här i flera år men aldrig fångat något.

Ghillien Jim alltid lika trevlig och glad, samt jag och nyfångat silver.

Förmiddagen blir lite svårare än gårdagen. Jag får en fisk på den plats jag hade dragningen dagen innan. Jens missar 2 fiskar och Andreas känner inte något. Nicolas som fiskar ihop med sin fru som är med som sällskap vid älven lyckas landa sin första Tweedlax.

Vi tar en härlig lunch vid älven och njuter av tillvaron.

Nu är det dags, Andreas har spräckt laxnollan och det kan bara firas på ett sätt..Champagne!!

På eftermiddagen lossnar det lite mer och äntligen lyckas Andreas att landa sitt livs första lax.. Champagne åt alla!! Han kommer gående till mig och ser sådär barnsligt lycklig ut som vi alla gör när vi fångat lax.

Värdigt firande

Glada fiskare och glada Ghillies!

Andreas fick en fin 10-pundare

Jens grymma 4 kilos havsöring, helt nystigen. Flera av fiskarna vi fångade hade tydliga skador från säl, så även denna vackra fisk.

Jens får en fin lax samt en grym havsöring på 4 kilo.

Jag hamnar i ett riktigt race där jag under en sträcka av ca 50 m i älven tappar 3 fiskar samt landar 2.  På kvällen kommer ghillien Jonathan ner för att fiska öring. Han frågar om det är ok om han gör några kast. Visst självklart säger jag. 3 kast senare krokar han en fin 12 pundare.

Ghillien Jonathan in action!

Vi känner oss nöjda för dagen och beger oss hemåt. På hotellet möter vi Nicolas igen han bjuder på drinkar och vi missar nästan middagen av allt trevligt sällskap. Till middag får vi bland annat öringen som Jens fångade dagen innan och lämnat in i hotellköket för anrättning supergott!!

Två väldigt lyckade dagar.

Dagen efter åker vi åt skilda håll, jag mot Mörrum för guidning. Men det är en annan historia.